;
coinex

در یک سوم کرونایی‌ها اختلالات مغزی بروز پیدا می‌کند!

هنوز تحقیقات درباره پیامدهای ویروس کرونا ادامه دارد. بر اساس داده های یکی از بزرگترین اینگونه تحقیقات، در یک سوم کرونایی‌ها اختلالات مغزی بروز پیدا می‌کند.

در شش ماه اخیر اطلاعات زیادی در باره ویروس کرونای جدید (سارس‌کوو۲) و کووید ۱۹، بیماری ناشی از آن منتشر شده است و پژوهشگران زیادی در بسیاری از کشورهای جهان به اطلاعات گوناگون و مفیدی دست یافته‌اند.

بهبودی پس از کرونا لزوما به‌معنای سلامت کامل نیست. ویروس کرونا می‌تواند تاثیر‌های بلندمدتی بر بدن و مغز بگذارد. مشکلات حافظه، اختلال در سیستم ایمنی یا آسیب جسمانی ازجمله پیامدهایی هستند که بسیاری از بیماران کرونا پس‌از بهبودی با آن‌ها درگیر می‌شوند.

به‌نظر می‌رسد که سیستم عصبی مرکزی بیماران، بیش‌از آن‌چه که پزشکان انتظار داشتند، نسبت به ویروس کرونا آسیب‌پذیر است. علائمی مثل خستگی مفرط، سرگیجه و اختلال در یادآوری کلمه‌ها در بهبودیافتگان بسیار دیده می‌شود.

در یک سوم کرونایی‌ها اختلالات مغزی بروز پیدا می‌کند

براساس بزرگ‌ترین پژوهش درباره‌ی علائم عصبی بیماران کووید ۱۹ در سیستم بیمارستانی آمریکا، تقریبا در یک‌سوم از بیماران بستری کووید ۱۹، علائمی از اختلال مغزی دیده شد. این علائم از گیجی تا هذیان‌گویی و واکنش نشان‌ندادن متغیر هستند. ناگفته نماند نتایج بهبودی بیماران کووید ۱۹ که به عارضه‌ی مغزی دچار شدند، چندان رضایت‌بخش نیست. پژوهشگران با بررسی سوابق ۵۰۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ بستری در بیمارستان از ۵ مارس تا ۶ اوریل در ۱۰ بیمارستان در منطقه‌ی شیکاگو به این نتایج رسیدند. مدت بستری بیماران مبتلا به عارضه‌ی مغزی سه برابر بیشتر از بیماران بدون عارضه‌ی کووید ۱۹ بود.

بیشتر بخوانید:

به‌گفته‌ی دکتر ایگو کورالنیک، مؤلف ارشد مقاله، تنها ۳۲ درصد از بیماران مبتلا به اختلال مغزی پس از مرخصی فعالیت‌های روزمره مثل آشپزی و پرداخت قبوض را می‌توانستند انجام دهند. درمقابل، ۸۹ درصد از بیماران بدون عارضه‌ی مغزی کارهای خود را پس از مرخصی می‌توانستند مدیریت کنند.

در یک سوم کرونایی‌ها اختلالات مغزی بروز پیدا می‌کند
در یک سوم کرونایی‌ها اختلالات مغزی بروز پیدا می‌کند

پژوهشگران هنوز علت انسفالوپاتی مغزی را شناسایی نکردند که همراه‌با بیماری‌های دیگر رخ می‌دهد. این عارضه به‌ویژه در افراد سالمند می‌تواند به‌دلیل مشکلاتی دیگری مثل التهاب و آثار منفی بر گردش خون رخ دهد. شواهد کمی مبنی‌بر حمله‌ی مستقیم ویروس کرونا به مغز وجود دارد و به‌عقیده‌ی اغلب کارشناسان، عوارض عصبی می‌توانند براثر واکنش سیستم ایمنی و التهاب رخ دهند که اغلب اوقات بر اندام‌ها و همین‌طور مغز تأثیر می‌گذارند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره اختلالات مغزی بیماران کرونایی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر