;
coinex

چند میلیون نفر در ایران مشغول به کارند ؟

در این خبر و با تکیه به آمارهای مرکز آمار ایران میکوشیم تا به این سوال که چند میلیون نفر در ایران مشغول به کارند پاسخ دهیم. با ما در ادامه همراه باشید.

مرکز آمار ایران می‌گوید جمعیت شاغل ١۵ ساله و بیشتر در تابستان امسال ٢٣ میلیون و ۵۴٢ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل تقریباً یک میلیون و دویست و ده هزار نفر کاهش داشته است.

به رغم افت چشمگیر جمعیت شاغل کشور، نرخ بیکاری در ایران نه تنها افزایش نداشته، بلکه ۱ درصد هم افت کرده و به ۹.۵ درصد رسیده است.

چند میلیون نفر در ایران مشغول به کارند ؟

جواد حسین زاده رییس مرکز آمار ایران چند روز پیش از کاهش شدید نرخ افراد شاغل در ایران گزارش داد. وی در این باره گفت:

«بررسی نتایج حاکی از مشهود بودن اثر کووید-١٩ بر بازار کار کشور در فصل بهار نسبت به فصل مشابه سال قبل است. مطابق این نتایج، جمعیت غیرفعال کشور افزایش و جمعیت شاغل و بیکار کشور (جمعیت فعال) با کاهش ملموسی مواجه شده است.»

بیشتر بخوانید:

او گفت: «بررسی نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت) جمعیت ١۵ ساله و بیش‌تر در بهار ١٣٩٩ نشان می‌دهد که ۴١ درصد جمعیت در سن کار (١۵ ساله و بیش‌تر) از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. هم‌چنین نتایج نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کم‌تر بوده است.»

چند میلیون نفر در ایران مشغول به کارند

قبلا مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داده بود خیل عظیمی از کسانی که دنبال شغل بودند، به خاطر عدم موفقیت در یافتن شغل، جستجوی کار را رها کرده‌اند.

به همین خاطر علی رغم اینکه جمعیت شاغل کشور به شدت افت کرده، اما نرخ بیکاری که تابعی از افراد فعال است، کاهش یافته است. مرکز آمار ایران نیز می‌گوید نرخ مشارکت اقتصادی در تابستان سال جاری نسبت به فصل مشابه پارسال ۳.۲ درصد کاهش یافته است.

این گزارش که چهارشنبه در سایت این نهاد منتشر شد، می‌گوید در تابستان ١٣٩٩، به میزان ۴١,٨ درصد از جمعیت ١۵ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکارانی که در جستجوی کار هستند، قرار گرفته‌اند.

بدین ترتیب بیش از ۵۸ درصد جمعیتِ در سن کار ایران اصولا دنبال یافتن کار نیستند.

نرخ بیکاری جوانان ١۵ تا ٢۴ ساله حاکی از آن است که ٢٣,١ درصد از فعالان این گروه سنی در تابستان ١٣٩٩ بیکار بوده‌اند. بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣۵ ساله نیز نشان می‌دهد که ١۶,٩ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند.

بیشتر بخوانید:

چند میلیون نفر در ایران مشغول به کارند ؟ نظر شما در این باره چیست؟  نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر