;
coinex

لینوکس چیست و آشنایی با توزیع های لینوکس

سیستم عامل لینوکس بسیار متفاوت از سیستم عامل ویندوز عمل می نماید و یک سیستم عامل منبع باز می باشد. در این مطلب با انواع توزیع های لینوکس آشنای می‌شویم. با تکراتو همراه باشید.

لینوکس سیستم عاملی است که قدمت آن به سه دهه نزدیک می شود و تقریبا پر طرفدار نیز می باشد. به خصوص زمانی که از مجازی سازی استفاده می نماییم، این سیستم عامل به خوبی به کاربر کمک می کند و نقش موثری را ایفا می نماید.

سیستم عامل لینوکس بسیار متفاوت از سیستم عامل ویندوز عمل می نماید و یک سیستم عامل منبع باز می باشد. همین عامل باعث می شود تا سیستم عامل لینوکس توسط توسعه دهندگان به سیستم عاملی تبدیل شود که مورد علاقه کاربر است. به همین منظور شاخه های متعددی از آن ایجاد می شود که به عبارت دیگر به آنها توزیع گفته می شود. یعنی هر توسعه دهنده می تواند لینوکس مورد علاقه اش را ایجاد کند و یک توزیع تولید نماید.

انواع توزیع های لینوکس

یعنی توسعه لینوکس با افراد توسعه دهنده زیادی بوده که با به اشتراک گذاری کدنویسی های خود، این سیستم عامل را گسترش داده اند. با این وجود، توروالدز از جمله افرادی است که در این توسعه دهندگی نقش به سزایی داشته است. در لینوکس همه چیز در اختیار کاربر است و انتخاب این که با کدام ابزار در سیستم عامل کار نماید، در اختیار اوست. توزیع های لینوکس به منظور خاصی تولید شده اند.

مثلا توزیع debian برای ساخت نرم افزار به صورت رایگان مورد استفاده بوده است. بسیاری از توزیعهای لینوکس کاربردی نرم افزاری داشته و برای مصرف های خاص با نرم افزار مرتبط ایجاد شده اند. یکی از توزیع های پرطرفدار لینوکس ubuntu است و کاربران عمومی از آن بسیار استفاده می کنند. این توزیع در نصب بسته های نرم افزاری موثر است. در ادامه با برخی از مفاهیم آشنا می شویم و در نهایت مقایسه ای بین چند توزیع لینوکسی خواهیم داشت.

لینوکس چیست و آشنایی با توزیع های لینوکس
لینوکس چیست و آشنایی با توزیع های لینوکس

چند اصطلاح عملیاتی

همانطور که می دانیم سیستم عامل به عنوان یک مغز متفکر مسئولیت مدیریت سخت افزار و منابع را بر عهده دارد. اما باید توجه داشت که سیستم عامل نیز نوعی نرم افزار برنامه ریزی شده است که بر اساس محتوایی که در آن برنامه ریزی شده است، اقداماتی را انجام می دهد. در نتیجه با این تفسیر امکان تغییر در این نرم افزار وجود دارد و این امکان زمانی محقق می شود که منبع کدنویسی شده در اختیار باشد.

برخی از نرم افزارهای متن باز هستند. یعنی منبع اصلی کدنویسی به صورت عمومی منتشر شده و توسعه دهندگان می توانند به کدهای نوشته شده، اضافه نمایند. در اصل با افزودن هر بخش یک نسخه جدید ایجاد می شود که همان توزیع نرم افزار نام دارد.

لینوکس از جمله سیستم عامل هایی است که در این گروه قرار دارد. در این میان بیش از 600 توزیع لینوکسی وجود دارد که تعداد انگشت شماری از آنها مهم هستند. هر فرد می تواند با در نظر گرفتن توزیع مورد نیاز خود، از آن بهره مند شود. پس در این قسمت، سیستم عامل، توزیع و منبع باز بودن به عنوان اصطلاح های مورد نیاز را شناختیم.

مهمترین توزیع های لینوکس

لینوکس چیست و آشنایی با توزیع های لینوکس
لینوکس چیست و آشنایی با توزیع های لینوکس

شاید بتوان گفت که در حوزه تجاری نرم افزارها یا توزیع لینوکس Red Hat اینترپرایس از جمله توزیع های تجاری و عالی لینوکس است که یکی از زیرمجموعه های توزیع ردهت بوده و بر خلاف توزیع ردهت اولیه، رایگان نیست.

این توزیع از لینوکس یک شتاب دهنده است یعنی به واسطه آن سرعت بسیار بالایی برای انجام امور خود به دست خواهید آورد. به یقین سیستم عامل های رایگانی وجود دارند که می توان از آنها استفاده نمود اما افرادی که با ردهت اینترپرایس کار نموده اند حاضر هستند تا هزینه بپردازند و از این سیستم عامل به منظور بهینه سازی و افزایش سرعت استفاده نمایند. البته در کنار این توزیع می توان به توزیع اوپن سوزه تولید شده یک شرکت آلمانی نام برد که ویژگی های مشابهی داشته و اهداف تجاری را برای کاربر میسر می سازد.

در حوزه استفاده از سرورها، بهترین توزیع لینوکس برای سرور، centos است. این سیستم عامل زیر مجموعه ای رایگان از ردهت اینترپرایس است. این سیستم عامل از طریق یک شبکه زنجیره ای اجتماعی پشتیبانی می شود و تمام کسانی که در این شبکه عضو هستند به رفع مشکلات آن مبادرت می ورزند. تقریبا چیزی شبیه بلاکچین عمل می کند. کسانی که برای اولین بار با سرورها کار می کنند بهتر است از این سیستم عامل استفاده نمایند.

این توزیع بسیار امن بوده و برای افراد مبتدی نیز محبوب است. همچنین افراد تازه کار می توانند از توزیع دیگری استفاده نمایند که آن را اوبونتو نامیده اند. این سیستم عامل به شدت امن است و حتی می توان امنیت 100 درصدی نفوذ ویروس را در آن با جرات تمام مطرح نمود.

گاهی اوقات نیاز است تا بر روی یک سیستم عامل برنامه نویسی انجام شود. هر سیستم عاملی به مانند سایر سیستم عامل ها عمل نمی نماید. تفاوت ها گاهی محسوس هستند. بهترین سیستم عامل برای برنامه نویسی که غیرتجاری و رایگان نیز می باشد و به عنوان پیشنهاد معرفی می شود، توزیع دبیان لینوکس است که دارای سه نسخه متفاوت نیز می باشد. برنامه نویسان زیادی از این توزیع استفاده می نمایند و بسته های برنامه نویسی شده موجود در این سیستم عامل باعث شده است تا طرفداران زیادی را به خود جلب نماید.

نکته مهم در این توزیع ها آن است که بسیاری از آنها متن باز و رایگان می باشند و این یکی از مزایای این توزیع است.

اما در پایان از دو توزیع مهم سخن خواهیم گفت که یکی برای افراد حرفه ای و کدنویسان غیر مبتدی است و دیگری برای افرادی است که عاشق بازی های کامپیوتری می باشند. آرچ لینوکس توزیعی است که افراد حرفه ای و توسعه دهندگان از آن استفاده می نمایند. از سوی دیگر از همین توزیع، توزیع دیگری به دست می آید که مانجارو نام دارد و گیمرها می توانند برای اهداف خود از آن لذت ببرند. با توجه به این که توزیع آرچ یک توزیع حرفه ای می باشد لذا برای افراد مبتدی خوب نیست و حتی گیمرها نیز باید حرفه ای باشند.

اما توزیعی از لینوکس که مشابه ویندوز باشد و عملکردی مشابه داشته باشد، مینت است که محبوب و قدرتمند است. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با ما همراه باشید.

خرید سرور مجازی لینوکس

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید، که تمایل داشته باشید تا لینوکس را روی سرور تست کنید و وب سایتتان را به کمک این سیستم عامل محبوب، به کاربرانتان نمایش دهید. برای این کار نیاز به خرید سرور مجازی دارید. وب سایت های ارائه دهنده خدمات سرور مجازی زیادی هستند که فعالیت می کنند، یکی از این وب سایت ها، ایران سرور می باشد که با انتخاب پلن سرور مجازی مدنظرتان، می توانید سرویس خود را تحویل بگیرید و از آن استفاده کنید.

.

پایان رپورتاژ آگهی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر