;
coinex

چرا قیمت موبایل ارزان نمی‌شود ؟

با وجود کاهش روزانه قیمت دلار، طلا و سکه، به نظر می‎‌رسد که انتظار برای کاهش قیمت موبایل معقول باشد، اما با وجود این شرایط چرا قیمت موبایل ارزان نمی‌شود ؟

پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مطابق با پیش بینی بسیاری،‌ تاثیر اولیه و هیجانی خود را بر اقتصاد ایران گذاشت. به طور خاص در حوزه اتومبیل و تا حدی مسکن، شاهد کاهش ملموس و تدریجی قیمت ها بودیم. در حوزه اتومبیل، شاهد ریزش 40 درصدی قیمت خودروهای تولید داخل بودیم که برای این بازه زمانی کوتاه بسیار عجیب است. از طرف دیگر قیمت هر مترمربع مسکن نیز در پایتخت و خصوصا در مناطق میانی و جنوبی تا حدی کاهش یافته است.

در این شرایط انتظار می‌رود در سایر موارد نیز شاهد کاهش قیمت باشیم. در این وضعیت یکی از مهمترین نیازهای مردم، ابزارآلات هوشمند از جمله اسمارتفون،‌ تبلت و لپ تاپ است. اما بنابر گزارش ها، قیمت این محصولات تغییر خاصی را تجربه نکرده است. اما علت چیست؟

چرا قیمت موبایل ارزان نمی‌شود ؟

به گفته امیر اسحاقی سخنگوی واردکنندگان موبایل:

اینکه برخی می‌گویند با کاهش قیمت دلار قیمت گوشی موبایل کاهش پیدا نکرده، این گفته‌ها کلی‌گویی و مبهم است. با توجه به تغییر لحظه‌ای قیمت دلار قیمت سایر کالاها هم لحظه‌ای تغییر می‌کند اما به طور کلی افت قیمت دلار نیمایی نسبت به بازار آزاد کمتر بوده است. بنابراین نباید انتظار کاهش قیمت موبایل در بازار را داشته باشیم.

چرا قیمت موبایل ارزان نمی‌شود ؟

امیر اسحاقی معتقد است که فعلا تقاضایی در بازار موبایل نیست و تعداد فروشندگان موبایل از خریداران بیشتر است.

آن طور که فعالان بازار موبایل می‌گویند برای ارزان شدن قیمت موبایل باید منتظر چهار مولفه بود:

  • تداوم کاهش قیمت دلار در سامانه نیما
  • برداشتن محدودیت ثبت سفارش
  • افزایش سقف تخصیص ارز
  • آزادسازی موبایل‌های دپو شده در گمرک.

تجار در توجیه این سوال که چرا قیمت موبایل هم‌پای قیمت ارز ارزان نمی‌شود؟ پاسخ می‌دهند که آخرین واردات موبایل متعلق به دو ماه گذشته بوده است. همچنین موبایل قطره چکانی وارد کشور می‌شود و واردکنندگان موبایل از دو ماه گذشته تاکنون ثبت سفارشی نداشتند.

قیمت دلار در دو ماه گذشته حدود 28 هزار تا 30 هزار تومان بود که واردکنندگان با دلار 30 هزار تومانی موبایل‌ها را ثبت سفارش، ترخیص و روانه بازار کرده‌اند. با وجود این، در بازار چطور می‌توان انتظار کاهش قیمت موبایل را داشت؟

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص قیمت موبایل چیست؟ به نظر شما چرا قیمت موبایل ارزان نمی‌شود ؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر