;
coinex

«ناهنجاری» برنده جایزه گنکور 2020 شد

اروه لوته‌یه، نویسنده و روزنامه‌نگار سابق فرانسوی، برای کتاب «ناهنجاری» ، برنده جایزه گنکور 2020 شد. این جایزه معتبرترین جایزه ادبی فرانسه به شمار می‌آید.

مراسم اهدای جایزه گنکور ۲۰۲۰ به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا به شکل آنلاین برگزار شد. تازه‌ترین رمان لوته‌یه با مضمونی دلهره‌آور و فوتوریستی، روایتگر زندگی دوگانه مسافران پروازی است که از پاریس عازم نیویورک شده‌اند.

در یکی از درخشان‌ترین بخش‌های رمان، لوته‌یه داستان یک آدمکش، یک ستاره پاپ نیجریه‌ای و یک نویسنده را روایت می‌کند که در نیویورک فرود می‌آیند و ناگهان در می‌یابند که پرواز آن‌ها در حقیقت، سه ماه قبل در نیویورک به زمین نشسته بود.

«ناهنجاری» برنده جایزه گنکور 2020 شد

این رمان با کسب هشت رای از هیئت داوری گنکور موفق به کسب مهم‌ترین جایزه ادبی فرانسه شد.

اروه لوته‌یه ۶۳ ساله که سابقه خبرنگاری حوزه دانش در خبرگزاری رویترز را نیز در کارنامه خود دارد، می‌گوید رمان او را می‌توان «تمثیلی از دنیای بعد از دونالد ترامپ» در نظر گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، او در مراسم آنلاین روز دوشنبه ۱۰ آذر با اشاره به ایده رمان «ناهنجاری» افزود که این کتاب سعی دارد «نسخه دیگری از دنیا» را پیش چشم مخاطب به تصویر بکشد؛ جایی‌که «بایدن رئیس‌جمهوری است».

جایزه گنکور 2020

برنده جایزه گنکور دو روز پس از آن اعلام شد که دولت فرانسه برخی محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا را کاهش داد. به این ترتیب، کتاب‌فروشی‌ها که از تعطیلی‌های اجباری و طولانی‌مدت به تنگ آمده بودند، اجازه بازگشایی دارند.

اگرچه برنده این جایزه تنها مبلغی ناچیز معادل ۱۰ یورو دریافت می‌کند، اما جایزه غیررسمی «گنکور» که فروش بالای رمان برنده را برای نویسنده‌اش به ارمغان می‌آورد، بسیار باارزش‌تر از جایزه اصلی است.

جایزه ادبی گنکور در سال ۱۹۰۳ بنیان گذاشته شد و تا امروز، برخی از غول‌های دنیای ادبیات از جمله مارسل پروست، سیمون دوبووار و مارگریت دوراس موفق به دریافت آن شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص برنده جایزه گنکور 2020 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر