;
coinex

پیام رسان سیگنال چیست و چرا طرفدار پیدا کرده است؟

طی روزهای اخیر سیگنال مسنجر سر و صدای زیادی به پا کرده است. اما پیام رسان سیگنال چیست و چرا طرفدار پیدا کرده است‌؟ با ما در بررسی این موضوع همراه باشید.

طی روزهای اخیر اگر با تکراتو همراه بوده باشید در جریان هستید که سیاست های حریم خصوصی واتساپ که به تازگی به کاربران اطلاع رسانی شده است نگرانی های زیادی را ایجاد کرده است.

بر اساس این اطلاعات، پیام رسان واتساپ از سال 2016 اطلاعات کاربران خود را در اختیار شرکت مادر خود، فیسبوک قرار میداده است. این موضوع نگرانی کاربران را برانگیخته و موجی از واکنش و البته مهاجرت از بزرگترین پیام رسان دنیا را به سایر رقبایش در پی داشته است.

مقصد عمده این مهاجرت ها اینبار امن ترین اپلیکیشن های پیامرسان شناخته شده یعنی تلگرام و البته سیگنال است. برای ما اینکه از امنیت تلگرام بگوییم تازگی ندارد اما بسیاری از ما نسبت به سیگنال شناخت کمتری داریم. یک اپلیکیشن بسیار امن که جک دورسی مدیرعامل توییتر نیز آنرا ستوده است. به علاوه شاید برایتان جالب باشد که بدانید ادوارد اسنودن معروف از این پیام رسان استفاده میکند.

خب برسیم بر سر بحث اصلی این روزها، پیام رسان سیگنال چیست و چگونه کار میکند؟ چرا پیام رسان سیگنال به ناگهان اینقدر محبوب شده است؟ در این گفتار از تکراتو به این سوالات پاسخ خواهیم داد. در پیام رسان سیگنال چیست با ما همراه باشید.

پیام رسان سیگنال چیست و چرا طرفدار پیدا کرده است؟

پیام رسان سیگنال در ایران

در یک پاسخ ساده به سوال پیام رسان سیگنال چیست باید گفت،‌ سیگنال یک پیام رسان امن که نه یک پیام رسان بسیار امن و مطمئن است. در این پیام رسان که برای ثبت نام در آن تنها به شماره تلفن همراه فعال نیاز دارید، شما امکال ارسال پیام های متنی، صوتی و تصویری را دارید. این پیام رسان رایگان بوده و در حال حاضر برای اندروید، iOS و دسکتاپ توسعه پیدا کرده است.

سیگنال در حال حاضر در رده نخست امن ترین پیام رسان های دنیا قرار دارد اما با وجود این مهم، تاکنون کمتر شناخته شده بود، به تازگی اما و با خبر تغییر سیاست های حریم خصوصی واتساپ و البته با توصیه افرادی چون ایلان ماسک و جک دورسی این پیام رسان بیش از پیش مود توجه قرار گرفته است.

از مشهورترین افرادی که از این پیام رسان استفاده می‌کنند می‌توان به ادوارد اسنودن کارمند سابق NSA (آژانس امنیت ملی آمریکا) اشاره کرد. در سال ۲۰۱۸ مجلس سنای ایالات متحدهٔ آمریکا با تأیید امنیت بالای این پیام رسان دست سناتورهای آمریکایی را در استفاده از این نرم‌افزار باز گذاشت که برای تبادلات کاری و غیر کاری از این پیامرسان امن و سریع استفاده کنند.

اما وضعیت پیام رسان سیگنال در ایران چگونه است؟ تغییر سیاست های حریم خصوصی واتساپ در ایران نیز تغییری را باعث شده است؟ امنیت واتساپ چقدر است ؟ با ما در ادامه پیام رسان سیگنال چیست همراه باشید تا به بررسی این موضوع و میزان اعتمادپذیری سیگنال بپردازیم.

پیام رسان سیگنال چیست ؟

سیگنال یک سرویس پیامرسان رمزگذاری شده است که توسط بنیاد سیگنال طراحی شده و توسعه یافته است. این پیامرسان از اینترنت برای ارسال پیام های یک به یک و گروهی استفاده می کند که می تواند شامل پرونده ها، یادداشت های صوتی، تصاویر و فیلم ها باشد. این برنامه همچنین می تواند برای برقراری تماس صوتی و تصویری یک به یک و گروهی مورد استفاده قرار گیرد و همچنین در نسخه اندروید آن میتوان به صورت اختیاری به عنوان یک برنامه پیامکی استفاده شود.

پیام رسان سیگنال چیست و چرا طرفدار پیدا کرده است؟
پیام رسان سیگنال در ایران

سیگنال از شماره تلفن همراه استاندارد به عنوان شناسه استفاده میکند و تمام ارتباطات را با سایر کاربران سیگنال با رمزگذاری End to End ایمن میکند. این برنامه ها شامل مکانیزمی است که به وسیله آن کاربران می توانند به طور مستقل هویت مخاطبین خود و یکپارچگی کانال داده را تأیید کنند.

نرم افزار سیگنال رایگان و متن باز است. سرویس گیرندگان آن تحت مجوز GPLv3 منتشر می شوند، در حالی که کد سرور تحت مجوز AGPLv3 منتشر می شود.

بنیاد غیرانتفاعی سیگنال در فوریه ۲۰۱۸ با بودجه اولیه ۵۰ میلیون دلار از برایان اکتون راه اندازی شد. سیگنال در حال حاضر و با تغییر سیاست های حریم خصوصی واتساپ، بیش از ۱۰ میلیون بارگیری در گوگل‌پلی دارد و هم اکنون محبوب‌ترین اپ رایگان اپ استور نیز شده است. حالا و با وضعیت جدید پیام رسان سیگنال در ایران نیز مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است و بیش از پیش مورد استفاده قرار میگیرد.

نظر کارشناسان امنیتی درباره پیام رسان سیگنال چیست ؟

ممکن است شما به راحتی نتوانید به سیگنال اعتماد کنید. در این بخش قصد داریم به برخی نکات جالب توجه سیگنال اشاره کنیم. این اپلیکیشن ابتدا در سال ۲۰۱۴ و فقط برای پلتفرم‌های تولیدی شرکت اپل به بازار آمد و چند سال بعد برای پلتفرم‌های مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید نیز توسعه داده شد و در اختیار کاربران قرار گرفت.

سیگنال به‌واسطه استفاده از رمزنگاری دوطرفه‌ای (end to end) که میان پیام‌های ارسالی کاربران در نظر گرفته است، از حریم خصوصی آن‌ها به بهترین شکل ممکن محافظت می‌کند. ادعای این شرکت در خصوص امنیت بالای ارتباط افراد در این اپلیکیشن تا حدی بوده که ادوارد اسنودن این اپلیکیشن را به‌عنوان امن‌ترین اپلیکیشن ارتباطی در عصر حاضر می‌داند. سال گذشته اسنودن در یکی از توییت‌های خود اعلام کرد:

این سرویس (سیگنال) بسیار خوب است، مدل امنیتی‌اش را می‌شناسم و هرروز از آن استفاده می‌کنم. این سرویس از ابر داده‌های کاربران محافظت نمی‌کند، اما محافظتی پرقدرت از محتوای تماس و داده‌های ردوبدل شده را میسر می‌کند.

پیام رسان سیگنال چیست و چرا طرفدار پیدا کرده است؟
پیام رسان سیگنال در ایران

همان‌طور که گفته شد تمامی مکالمات ردوبدل شده در سیگنال به‌صورت رمزنگاری‌شده ارسال می‌گردد. این بدان معنی است که حتی تماس‌های صوتی در سیگنال نیز رمزنگاری‌شده هستند. در سیگنال حتی درصورتی‌که طرف مقابلتان از صفحه‌نمایش گوشی خود اسکرین شاتی تهیه کند شما از این موضوع آگاه خواهید شد. البته برای استفاده از این قابلیت می‌بایست در تنظیمات نرم‌افزار آن را فعال کنید.

این برنامه کاملاً رایگان است و هزینه آن توسط جمعی از توسعه‌دهندگان و کمک‌های مالی جامعه پشتیبانی و جمع‌آوری می‌گردد ضمن اینکه برنامه سیگنال به‌طور کامل Open source (منبع باز) است که بنابراین هرکسی می‌تواند با بررسی دقیق کدهای برنامه در هرزمان آن را ازلحاظ امنیتی و وجود هرگونه باگ نرم‌افزاری بازرسی کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید اوایل سال گذشته میلاد پلیس فدرال آمریکا خواستار طیف گسترده‌ای از اطلاعات دو کاربر برنامه سیگنال شد اما آن‌ها نهایتاً به اطلاعات بسیار ناچیزی دست یافتند که برای بررسی پرونده کافی نبود.

شرکت سیگنال در برابر دریافت احضاریه پلیس فدرال چیزی برای عرضه نداشت زیرا سیگنال اطلاعات کمی از کاربران خود را ذخیره می‌نماید. در مورد آن دو مظنون اطلاعاتی که FBI لازم داشت عبارت بودند از:

  •  نام کاربری مظنونین در برنامه سیگنال
  •  اطلاعات پرداخت کارت اعتباری
  •  IP نشانی‌های مرتبط
  •  آدرس پست الکترونیکی
  •  تاریخچه استفاده از سیگنال
  •  داده‌های کوکی مرورگر
  • سایر اطلاعات مرتبط با شماره تلفن این افراد

اما آنچه نهایتاً سیگنال توانست به اف بی آی ارائه دهد عبارت بود از: تاریخ و زمان ایجاد حساب کاربری سیگنال و همین طور زمان آخرین اتصال به سرورهای سیگنال!

پیام رسان سیگنال چیست و چه ابزارهایی دارد؟

طی مدت اخیر پیام رسان سیگنال در ایران نیز محبوبیت خوبی کسب کرده است. این پیام رسان از چند سال گذشته تاکنون سعی کرده با سرمایه گذاری در مورد زیرساخت های خود از کاربران پشتیبانی بیشتری به عمل آورد. این پیام رسان در سال 2020 و در زمان اعتراضات برای مرگ جورج فلوید موردتوجه کاربران قرار گرفت. چرا که به باور آن‌ها، نیروهای اجرای قانون آن‌ها را زیرنظر داشتند و کمپانی‌ها را مجبور به ارائه داده‌ها می‌کردند.

حالا و با ماجرای جدید واتساپ، اهمیت سیگنال در سطح جهانی بیش از پیش شده است و در میان برنامه های رایگان اپ استورهای معروف گوگل پلی و اپ استور در صدر جدول دانلود قرار گرفته است. همچنین پیام رسان سیگنال در ایران نیز مسیر محبوبیت و شناخته شدن را پیش گرفته است.

پیام رسان سیگنال چیست و چرا طرفدار پیدا کرده است؟
پیام رسان سیگنال در ایران

از معایب این پیام رسان امن میتوان به سرعت پایین و رابط کاربری نه چندان جذاب اشاره کرد که بالطبع با بیش از پیش مورد توجه قرار گرفتن آن،‌به زودی رفع خواهد شد. علاوه بر این سیگنال به عنوان یک پیام رسان با قابلیت تماس صوتی و تصویری، تشکیل گروه و استفاده از ایموجی و استیکر است.

تمام ارتباطات در سیگنال رمزگذاری سرتاسری می‌شوند، بنابراین تنها افراد حاضر در یک ارتباط می‌توانند به پیام‌ها و محتوا دسترسی پیدا کنند و حتی خود کمپانی هم نمی‌تواند آن‌ها را ببیند.

در اندروید، همچنین کاربران می‌توانند سیگنال را به عنوان برنامهٔ پیش‌فرض SMS / MMS در نظر بگیرند که به آن‌ها امکان ارسال و دریافت پیام کوتاه غیر رمزنگاری شده علاوه بر پیام های استاندارد رمزگذاری شده End to End را میدهد. سپس کاربران می توانند از همان برنامه برای برقراری ارتباط با مخاطبینی که سیگنال ندارند استفاده کنند.

TextSecure به کاربر اجازه می دهد تا یک رمز عبور تنظیم کند که پایگاه داده پیام محلی و کلیدهای رمزگذاری کاربر را رمزگذاری کند. این پایگاه داده مخاطبین کاربر یا مهر زمان پیام را رمزگذاری نکرده است. برنامه سیگنال در اندروید و آی‌او‌اس را میتوان با پین تلفن، عبارت عبور یا احراز هویت بیومتریک قفل کرد. کاربر می تواند یک فاصله “وقفه قفل صفحه” را تعریف کند و در صورت گم شدن یا دزدیده شدن تلفن، یک مکانیسم محافظت اضافی ارائه می دهد.

پیام رسان سیگنال چیست و چرا طرفدار پیدا کرده است؟
پیام رسان سیگنال در ایران

سیگنال همچنین به کاربران امکان می دهد برای پیام ها زمان بندی تعیین کند. در نتیجه و پس از یک بازه زمانی مشخص، پیام ها هم از دستگاه فرستنده و هم از دستگاه گیرنده حذف می شوند. فاصله زمانی می‌تواند بین پنج ثانیه تا یک هفته باشد و تایمر برای هر گیرنده زمانی شروع می شود که نسخه پیام خود را بخوانند.

سیگنال به طور پیش فرض پیام های کاربران را از پشتیبان‌گیری ابری غیر رمزگذاری شده حذف می کند. سیگنال همچنین از رسیدهای خواندن و نشانگرهای تایپ پشتیبانی می کند، که هر دو می توانند غیرفعال شوند. به علاوه این پیامرسان به کاربران اجازه می دهد تا به صورت خودکار چهره افراد را در عکس ها تار کنند تا از هویت آنها محافظت کنند.

در حقیقت تنها داده‌ای که شما در اختیار توسعه‌دهندگان سیگنال قرار می‌دهید، شماره تلفن همراه است که البته این پیام‌رسان به دنبال راهی برای تغییر این موضوع است و می‌خواهد سرورهای مخاطبین را رمزگذاری کند. با اینکار موقعی که دولت‌ها یا سازمان‌ها خواستار دسترسی به داده‌های کاربران باشند، سیگنال دیتایی ندارد که در اختیارشان قرار دهد.

توسعه‌دهندگان سیگنال در ۱۲ ژانویه ۲۰۲۱ از طریق صفحه اپلیکیشن در توییتر اعلام کردند که به زودی امکانات بیشتری از جمله والپیپر صفحات چت، اضافه شدن قسمت هایی درباره پروفایل، استیکرهای متحرک و غیره به اپلیکیشن اضافه خواهند کرد.

با در نظرگرفتن تمام موارد فوق و وضعیتی که تلگرام در ایران دارد، انتظار میرود به زودی پیام رسان سیگنال در ایران به یک اپلیکیشن محبوب و جایگزین اصلی تلگرام و واتساپ بدل شود. البته که شما هنوز هم میتوانید به ارتقای امنیت واتساپ فکر کنید.

روش ساخت حساب کاربری در پیام رسان سیگنال چیست ؟

ساخت حساب کاربری در مسنجر سیگنال چندان تفاوتی با سایر پیامرسان های شناخته شده ندارد. ما در آموزش کار با پیام رسان سیگنال به این موضوع پرداختیم و آموزش ثبت نام را به صورت مرحله به مرحله در اختیارتان قرار دادیم. اما مرحله ثبت نام را به طور خلاصه در اینجا می آوریم. ولی برای آموزش های بیشتر به همان گفتار مراجعه کنید.

پیام رسان سیگنال چیست و چرا طرفدار پیدا کرده است؟

سیگنال نیز همانند تلگرام برای آغاز به کار نیاز به دریافت شماره تلفن فرد و ارسال کد تایید هویت به آن شماره تلفن می باشد. برای آموزش سیگنال مسنجر به صورت دقیق تر و ساخت حساب کاربری باید مراحل زیر را پیش بگیرید.

پس از نصب و باز کردن برنامه، صفحه ای برای شما به نمایش در خواهد آمد که باید شماره تلفن خود را در آن وارد کرده و روی گزینه Register کلیک نمایید.پس از آن سوالی مبنی بر تایید شماره تلفن از شما پرسیده می شود که در صورت تایید باید منتظر دریافت یک پیام یا یک تماس از سوی سیگنال باشید.

دقیقا شبیه به ایجاد حساب کاربری در تلگرام، می توانید در سیگنال نیز حساب خود را با وارد کردن کد تاییدیه در مکان مورد نظر ایجاد کنید. پس از ایجاد حساب کاربری و ثبت نام در مسنجر سیگنال ، سوالی در رابطه با این که آیا مایل به استفاده از سیگنال به عنوان برنامه SMS پیش فرض هستید یا خیر از شما پرسیده خواهد شد.

یک نکته را نیز همواره در نظر داشته باشید که رمزگذاری پیام های End to End سیگنال در صورتی کار میکند که طرفین گفتگو همگی سیگنال را نصب کرده باشند. در غیر اینصورت پیام ها به صورت عادی رد و بدل میشود.

اما جمع بندی نهایی تکراتو در پایان بررسی پیام رسان سیگنال چیست ؟

مزایای پیام رسان سیگنال چیست

  • یک پلتفرم پیام‌رسانی بسیار امن با رمزنگاری پیشرفته end to end برای تمامی مکالمات و پیام‌های ردوبدل شده بین کاربران است؛ به‌طوری‌که حتی توسعه‌دهندگان آن‌هم به متن و فایل‌های رد و بدل شده کاربران دسترسی نخواهند داشت.
  • این برنامه به‌طور کامل منبع باز است که باعث می‌شود بتوان آن را به‌آسانی برای موارد مربوط به امنیت موردبررسی قرارداد.
  • به‌غیراز شما و طرف مقابلی که با آن در سیگنال صحبت می‌کنید شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت به شما و یا سازمان‌های دولتی در حالت معمول تنها می‌توانند متوجه شوند که شما در سیگنال آنلاین هستید اما مکالمات و پیام‌های ردوبدل شده شمارا نمی‌توانند مشاهده کنند.
  • برنامه اجازه نمی‌دهد که هرکسی بتواند از مکالمات شما اسکرین شات تهیه کند.
  • بسیاری از کارشناسان امنیت و حتی ادوارد اسنودن به نسبت سایر نرم‌افزارهای پیام‌رسان استفاده از سیگنال را توصیه کرده‌اند.

معایب پیام رسان سیگنال چیست

  • بنا بر گفته برخی از کاربران ممکن است برخی از مواقع ویژگی‌های سیگنال به‌خوبی کار نکند، البته این موضوع تنها مربوط به مشکلات نرم‌افزاری معمول است و مربوط به موارد امنیتی نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:

نظر مشا در خصوص پیام رسان سیگنال چیست ؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر