;
coinex

کلاهبرداری تیک آبی اینستاگرام ؛ مراقب فیشینگ وعده تیک آبی (Blue Badge) باشید!

کلاهبرداری تیک آبی اینستاگرام ؛  باید مراقب این خطر امنیتی جدید بود. براس دانستن جزئیات بیشتر درباره این خبر تا پایان با تکراتو همراه شوید.

قابلیت Verified Badge اینستاگرام به شما این امکان را می‌دهد که اکانت رسمی یک برند یا فرد مشهور را در میان انبوهی از اکانت‌های فیک آن بشناسید. ترند تریکو در گزارشی روز پنجشنبه جزئیات این طرح کلاهبرداری را شرح داد،گویی این مسئله توسط گروهی از هکرهای ترک زبان هدایت شده است.

کلاهبرداری تیک آبی اینستاگرام

مراقب فیشینگ وعده تیک آبی (Blue Badge) باشید!

روند کلاهبرداری به این شکل است که ایمیل هایی به برخی  از کابران ارسال می شود و از آنها می خواهد اطلاعات ورودی اینستاگرام خود را در ازای گرفتن تیک آبی به آن ایمیل ارسال نمایند. اگر ایمیلی دریافت کنید که در آن ادعا می کند نشان تیک آبی اینستاگرام را ارائه می دهد، درحقیقت کلاهبرداری است که برای دزدیدن رمز ورود شما طراحی شده است.

شرکت امنیتی تریکو یکی از این برنامه های فیشینگ را کشف کرده که وانمود می کنند تیک آبی اینستاگرام را در ازای تایپ رمز ورود ارائه می دهد. ترند تریکو در گزارشی که در روز پنجشنبه منتشر شد، جزئیات این طرح کلاهبرداری تیک آبی اینستاگرام را افشا نمود. همانطور که گفته شد این عمل توسط گروهی از هکرهای ترک زبان هدایت می شود که در ازای دادن تیک آبی به کاربران از آنها می خواهد فرمی را پر کنند که در آن آدرس ایمیل، نام کاربری یا شماره تلفن و همچنین رمز عبور وجود دارد.

در گزارش این شرکت امنیتی آمده است: « پس از ارسال اطلاعات شخصی کاربران دارای نشان تیک آبی فقط برای چهار ثانیه می شوند، این یک ترفند برای ایجاد تصور این است که گویی حقیقتا این کاربران توسط اینستاگرام تاییده شده اند.»

بیشتر بخوانید:

بیشترین فالوور اینستاگرام در سال 2020

بیشترین لایک در اینستاگرام

اما درحقیقت با اینکار هکرهای تمام اطلاعاتی را که برای ورود به حساب اینستاگرام قربانی و اصلاح آن به دلخواه خود نیاز دارند را جمع آوری می کنند. این کلاه بردای همچنین می تواند کاربران را فریب دهد تا حتی آدرس ایمیل متصل به حساب اینستاگرام را نیز به آنها بدهند.

کلاهبرداری تیک آبی اینستاگرام
کلاهبرداری تیک آبی اینستاگرام

با چنین دسترسی، هکر می تواند انواع آسیب ها را به کاربران بزنند.  ترند تریکو گزارش داده است که در یک نمونه هکر صاحب حساب را تهدید به حذف حساب کاربری و یا پس ندادن اطلاعات مسروقه کرده و مگر آنکه قربانی باج دهد یا عکس و فیلم برهنه ارسال نماید.

نشان تاییده شده اینستاگرام معمولا به افراد مشهور، چهره های عمومی و برند ها و مارک های بزرگ و معروف داده می شود، این مسئله می تواند راه موثری را برای ایمیل های فیشینگ فراهم کند تا از کاربرانی با فالورهای زیاد سو استفاده نمایند.

ترند تریکو بدون افشا نام کسی در بخشی از متن خود آورده است: « ما مواردی را دیده ایم که صاحبان پروفایل های اینستاگرام با فالوورهای بین 15000 تا 70 هزار نفر هک شده و هرگز بازیابی نشده اند. قربانیان نیز شامل بازیگران معروف، خوانندگان، صاحبان مشاغل استارتاپ می شدند.»

تیک آبی اینستاگرام چیست؟

با گسترش اینستاگرام، تعداد پیج‌های تقلبی با نام افراد مشهور، به‌ویژه سلبریتی‌ها، زیاد شد. بعضی افراد با سواستفاده از نام‌ افراد مشهور اکانت اینستاگرام فیک می‌ساختند که مشکلاتی را در این شبکه اجتماعی بوجود آورد.

اینکه بتوان اکانت رسمی یک برند یا شخص مشهور را از سایر اکانت‌های فیک و تقلبی شناسایی کرد کمی دشوار است. به همین دلیل قابلیت تیک آبی در اکثر شبکه‌های اجتماعی به وجود آمد که توسط آن با استفاده از یک تیک آبی می‌توان دانست که کدام اکانت، اکانت رسمی شخص یا برند مورد نظر است. به پروفایل‌ها یا اکانت‌هایی که تیک آبی اینستاگرام را دارند اصطلاحا Verified Badge به معنای مفهومی «دارای نشان تایید» گفته می‌شود.

تیک آبی یا همان Verified Badge شامل یک تصویر مشابه نمونه زیر است که در کنار نام پروفایل نمایش داده می‌شود و نشان از رسمی بودن یک اکانت شبکه اجتماعی دارد. همانطور که از نام این نشان مشخص است (نشان تایید)، اکانت اینستاگرامی که این تیک آبی را به همراه داشته باشد توسط اینستاگرام مورد بررسی قرار گرفته و به عنوان پروفایل یا اکانت رسمی فرد مد نظر شناخته شده است.

کلاهبرداری تیک آبی اینستاگرام
کلاهبرداری تیک آبی اینستاگرام

در هر اکانتی که این تصویر به صورت یک تیک آبی رنگ وجود داشته باشد، به این معنی است که فرد یا برند مورد نظر درخواستی را برای رسمی کردن اکانت برای اینستاگرام انجام داده است که برای رسمی کردن اکانت اینستاگرام از شما اطلاعاتی همچون نام، زمینه فعالیت و تصویر پاسپورت، گواهینامه یا هر مدرک هویتی که نشان دهد اکانت شما رسمی است اخذ خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

نحوه فعال کردن حالت شب در اینستاگرام

میزان مصرف اینترنت لایو اینستاگرام

مزیت دیگر تیک آبی اینستاگرام این است که اگر به دنبال برند خاصی هستید و قصد خرید از صفحۀ آن را دارید با دیدن تیک آبی می‌توانید از خرید خودتان مطمئن باشید. بنا به اطلاعاتی که اینستاگرام در صفحه رسمی خود منتشر کرده، امکان دریافت تیک آبی اینستاگرام و تایید رسمی بودن اکانت برای هر کاربر اینستاگرامی مقدور نیست و در حال حاضر تنها برخی از افراد بسیار مشهور، سلبریتی‌ها و قادر به دریافت تیک آبی اینستاگرام و تایید رسمی بودن اکانت خود خواهند بود.  گذشته از همۀ اینها، داشتن تیک آبی، اعتبار خاصی را به پیج می‌دهد؛ به گفتۀ خود اینستاگرام، تیک آبی نشانی از یک شخصیت برجسته است!

شرایط دریافت تیک آبی اینستاگرام

  • شرط اول: لازم این است که اکانت شما باید اعتبار داشته باشد. یعنی اکانت شما معتبر به یک شخص یا برندی باشد که معتبر است. طبق گفته تیم اینستاگرام امکان دریافت تیک آبی اینستاگرام و تایید رسمی بودن اکانت برای کاربران عادی این شبکه اجتماعی وجود ندارد.
  • شرط دوم: لازم برای اکانت تایید شده اینستاگرام این است که اکانت شما منحصر به فرد باشد. اگر می‌خواهید برای دریافت تیک آبی اینستاگرام اقدام کنید باید یک پیچ داشته باشید. به‌طور دقیق‌تر هر فرد یا شرکت می‌تواند برای یکی از پیج‌های خودش درخواست تاییده اینستاگرام اقدام کند.
  • شرط سوم: لازم برای اکانت تایید شده اینستاگرام این است که اکانت شما کامل بوده و اطلاعاتی از جمله نام، بیوگرافی، تصویر پروفایل و غیره برای سایرین قابل مشاهده باشد. اگر به دنبال تاییده اینستاگرام هستید، پیج شما باید برای همه قابل مشاهده باشد. پس اگر صفحۀ شما شخصی است نمی‌توانید تیک آبی رنگ معروف را بگیرید.
  • شرط چهارم: ایستاگرام، افرادی که به جای عکس پروفایل گل می‌گذارند را برای گرفتن تیک آبی تایید نمی‌کند! همچنین باید در پیج خود حداقل یک پست داشته باشید. لازم برای اکانت تایید شده اینستاگرام این است که اکانت شما شناخته شده باشد و توسط سایر افراد جستجو شده و فعالیت زیادی داشته باشید.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: pcmag

نظر شما درباره کلاهبرداری تیک آبی اینستاگرام  چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر