;
coinex

ویروس کرونا کالیفرنیایی چیست و چرا واگیردارتر است؟

ویروس کرونا کالیفرنیایی چیست و چرا واگیردارتر است؟ دانشمندان در کالیفرنیا از شیوع واریانت جدیدی از کووید-19 می‌گویند و هشدارها بالا گرفته است. در ادامه این نوشتار تکراتو این موضوع را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

آخرین گزارش‌ها از مطالعات جدید نشان داده است که ویروس کرونای کالیفرنیایی بیشتر از سایه سویه‌ها قدرت انتقال دارد و احتمالا نسبت به واکسن‌های کنونی مقاومت بیشتری نیز داشته باشد. این واریانت که به صورت B.1.427/B.1.429 شناخته می‌شود بهار سال گذشته میلادی در کالیفرنیا برای نخستین بار مشاهده شده اما تا زمستان امسال از رادار دانشمندان به دور بوده است. نیویورک تایمز گزارش می‌دهد که تعداد موارد ابتلا به این واریانت در این ایالات بالا گرفته است. با ادامه این نوشتار تکراتو همراه باشید.

ویروس کرونا کالیفرنیایی چیست و چرا واگیردارتر است؟

با وجود کشف پیشتر آن، دانشمندان کماکان مطمئن نبودند که ماهیت ویروس کرونا کالیفرنیایی جیست و آیا واگیردارتر از سویه‌های پیشین است یا خیر. سوال مهم دیگری که مطح است این است که آیا در موج‌های بعدی کرونا قرار است بیشتر از این نوع ویروس بشنویم یا خیر.

در یک مطالعه که نتایج آن هنوز در مرحله پیرریویو (Peer-review) قرار دارد، محققان 2172 نمونه ویروسی را آنالیز کردند. این نمونه‌ها در حدفاصل سپتامبر 2020 تا ژانویه 2021 در کالیفرنیا جمع‌آوری شده بودند. بنابر گزارش NYT، این دانشمندان دریافتند که با وجود آنکه این ویروس تا سپتامبر 2020 خودنمایی نکرده بود، اما در ژانویه به سویه غالب در کالیفرنیا تبدیل شده و تعداد کیس‌های آن هر 18 روز دو برابر شده است. مسئله نگران کننده دیگر اثرپذیری واکسن های ام آر ان ای در برابر این ویروس است.

نکته دیگر آنکه، یافته‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد این ویروس کرونا کالیفرنیایی نسبت به سویه‌های دیگر 40 درصد در آلوده کردن سلول‌های انسانی عملکرد موفق‌تری دارد. به علاوه سطح ویروس در بینی و حلق افرادی که به نوع کالیفرنیایی کووید-19 مبتلا شده بودند 2 برابر سایرین بوده است. این یعنی افراد مبتلا به این ویروس نسبت به سایر بیمارها خیلی راحت‌تر می‌توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند.

محققان در این مطالعه می‌گویند یافته‌های آنها به این معناست که ویروس B.1.427/B.1.429 باید مانند سویه‌های بریتانیایی و آفریقای جنوبی به نگرانی اصلی بدل شود. دکتر چارلز چیو (Charles Chiu)، ویروس‌شناس دانشگاه کالیفرنیا و رهبر این مطالعات می‌گوید:

شیطان همینجاست. آرزو داشتم که چیزی دیگری بود، اما علم علم است.

آزمایش‌ها نشان می‌دهد آنتی‌بادی‌ها در افرادی که به سایر سویه‌های کرونا مبتلا شده بودند یا در آنهایی که با واکسن (نظیر واکسن های ام آر ان ای) در برابر کووید-19 ایمن شده بودند، عملکرد کمتری در خنثی کردن یا غیرفعال کردن ویروس کرونا کالیفرنیایی داشته اند.

ویروس کرونای کالیفرنیایی چیست
ویروس کرونا کالیفرنیایی چیست / بیمارستانی در کالیفرنیا. 5 فوریه 2021

هنوز هم کووید کالیفرنیایی مانند سویه آفریقای جنوبی در مقابل واکسن‌ها مانند واکسن فایزر موفق نبوده است. در مطالعات آزمایشگاهی نشان داده شد که واریانت آفریقای جنوبی نسبت به سایر سویه 6 برابر بیشتر منجر به تولید آنتی‌بادی می‌شود. اما آنطور که لس‌آنجلس تایمز گزارش داده است که سطح آنتی‌بادی‌ای که در برابر کرونای کالیفرنیایی تولید می‌شود تنها 2 برابر بیشتر از سایر سویه‌های کروناویروس جدید است.

شواهد جدید همچنین نشان می‌دهند که واریانت کلیفرنیا می‌تواند نسبت به سایر سویه‌ها مرگ بار تر باشد. در ادامه بررسی این سوال که ویروس کرونا کالیفرنیایی چیست باید بدانیم، وقتی دکتر چیو و همکارانش حدود 300 مورد از B.1.427/B.1.429 را در سانفرانسیسکو مورد آزمایش قرار دادند، دریافتند که افراد آلوده به این واریانت به احتمال بیشتری نسبت به سایر کرونایی‌ها جان خود را از دست می‌دهند. اما به دلیل حجم نمونه اندک (12 مورد در مجموع) این نتایج از لحاظ آماری معنا نمی‌دادند.

برخی محققان که در مطالعه ویروس کرونا کالیفرنیایی دخیل نبودند می‌گویند که این واریانت به نظر نمی‌رسد مانند سویه‌های دیگر خطر جدی به شمار رود. ویلیام هنیج (William Hanage)، اپیدمیولوژیست از دانشکده سلامت عمومی T.H. Chan هاروارد در بوستون به نیویورک تایمز گرفته است: «این مانند سایرین موضوع خاصی نیست!» او می‌گوید به نظر نمی‌رسد که این واریانت مانند سایرین بتواند به سایر نقاط جهان راه پیدا کند، اما B.1.1 یا کرونای انگلیسی به نظر می‌رسد به سرعت در حال پخش شدن در همه جاست.

سی‌ان‌ان می گوید یک مطالعه که اوایل این ماه منتشر شد نشان می‌دهد که واریانت B.1.1.7 نسبت به سایر سویه‌های کرونا در آمریکا تا 45 درصد قدرت انتقال بیشتری دارد. بنابر گزارش لوس‌آنجلس تایمز دیتاهای اولیه از کالیفرنیا حاکی است ویروس کرونای کالیفرنیایی یا B.1.427/B.1.429 تا 24 درصد قدرت انتقال بیشتری نسبت به سایر سویه‌ها دارد.

ویروس کرونا کالیفرنیایی چیست
ویروس کرونا کالیفرنیایی چیست

به نظر می‌رسد باید منتظر بمانیم تا مطالعات جدیدتر در هفته‌های پیش رو منتشر شوند تا درک ما نسبت به این سوال که ویروس کرونا کالیفرنیایی جیست بیشتر شود. آیا واریانت B.1.427/B.1.429 می‌تواند به معضل جدیدی تبدیل شود و از واریانت‌های انگلیسی و آفریقای جنوبی که در ایالت کالیفرنیا حضور دارند پیشی بگیرد؟ باید دید.

ویروس کرونای انگلیسی چیست؟

این گونه جدید ویروس بریتانیا را در بر گرفته و به احتمال زیاد جهان را هم در بر خواهد گرفت. گونه کنت (انگلیسی) ویروس کرونا تا حالا در بیش از ۵۰ کشور دیده شده است. این نوع ویروس کرونا که به کرونای انگلیسی معروف شد، با تغییرات ژنتیکی که پیدا کرده رفتارهای متفاوتی در بحث بیماری زایی و سرعت انتقال بیماری از خود بروز داد. آنچه در حال حاضر اهمیت دارد و باید مردم و آن توجه داشته باشند، شیوه مبارزه با این بیماری است. به‌بیان‌دیگر مهم آن است که مردم پروتکل‌ها را با شدت بیشتری رعایت کنند.

این ویروس جهش یافته کرونا اولین بار در سپتامبر سال ۲۰۲۰ در جنوب شرقی بریتانیا شناسایی شد و شیوع سریع آن در ماه‌های بعدی باعث شد این کشور محدودیت‌های تازه‌ای را اعمال کند. تسنیم به نقل از ویروس شناس و رئیس آزمایشگاه مرجع کشوری کرونا در انستیتو پاستور ایران، می‌نویسد: «١6 دی ماه اولین مورد ویروس با واریانت کرونای معروف به انگلیسی در یک بیماری که از انگلستان به ایران سفر کرده بود توسط انستیتو پاستور ایران مورد تایید قرار گرفت.»

کرونای انگلیسی همان کرونای معمولی و به‌قول‌معروف کووید-۱۹ است. تفاوتی که نوع ویروس انگلیسی با به اصطلاح ویروس چینی دارد، فقط در نوع انتقال و قدرت سرایت‌پذیری ویروس کووید-19 است. دانشمندان می‌گویند آنچه در حال حاضر واقعاً ما را تحت تأثیر قرار داده است، سرعت انتقال این نوع از ویروس کرونا است. به این معنی که در ویروس ابتدایی یک جهش رخ‌داده و سرعت انتقال و انتشار کرونا بیشتر و درواقع مسری‌تر شده است؛ اما میزان کشندگی ویروس انگلیسی با ویروس چینی هیچ تفاوتی ندارد.

ویروس کرونا کالیفرنیایی چیست
ویروس کرونا کالیفرنیایی چیست

از شهریورماه سال جاری جهشی در ویروس و بیماری کرونا پیش آمد که این جهش در بریتانیا شناسایی و به همین‌خاطر به‌عنوان کرونای انگلیسی مصطلح شد. در انگلستان تدابیر شدید برای کنترل کرونا اعمال کرده بودند ولی موفق به مهار اپیدمی نشدند، توالی ژنتیکی ویروس توسط مراکز تحقیقاتی مختلف در این کشور مطالعه شد. ویروس کرونای جدید قدرت چسبندگی بیشتری به سلولهای تنفسی پیدا کرده و از طرفی قدرت ورود این ویروس به سلولهای تنفسی هم افزایش پیدا کرده است.

تاکنون جهش های متعددی در ژن اسپایک رخ داده که شامل 7 تغییر در آمینو اسیدها بوده و 2 جهش حذفی هم رخ داده است و در یک ناحیه 3 و در ناحیه‌ای دیگر 6 نوکلئوتید از ژن اسپایک حذف شده اند؛ در ادامه بررسی این سوال که ویروس کرونا کالیفرنیایی چیست باید بدانیم، این 2 ناحیه حذفی حائز اهمیت هستند و می‌توانند ساختار اسپایک را تغییر دهند که جهش دیگری در آمینو اسید 501 ژن اسپایک بوده و موجب افزایش اتصال به گیرنده سلولی می شود؛ این افزایش قدرت اتصال، موجب افزایش سرایت پذیری شده است که بر اساس مدل سازی ها، بین 50 تا 70 درصد سرایت پذیری ویروس بیشتر شده و این بزرگترین نگرانی ماست.

واکسن‌های فعلی برای مقابله با نمونه‌های قبلی ویروس کرونا طراحی شده‌اند، اما دانشمندان معتقدند که این واکسن‌ها هنوز هم می‌توانند علیه نمونه‌های تازه ویروس کرونا عمل کند اگر چه ممکن است عملکردشان کاملاً مانند تاثیرشان در غلبه بر ویروس‌های اولیه کرونا نباشند.

محققان انگلیسی مشاهده کردند که واریانتی از ویروس در حال گردش بوده است که دارای جهش متعدد در طول ژنوم ویروس است و این واریانت که از سپتامبر در حال گردش در این کشور بوده است، حدود سه ماه بعد گزارش کردند. چسبندگی بیشتر و قدرت ورود به سلول بیشتر کرونای انگلیسی سبب شده تا این ویروس از قدرت انتقال بالاتری برخوردار بوده و با سرعت بیشتری  منتشر شده و ایجاد بیماری کند.

به نظر می‌رسد واکسن‌های مورد تأیید برای استفاده در بریتانیا در برابر انواع ویروس موجود در کشور به خوبی عمل می‌کنند. موضوعی که این جهش را خاص کرده و موجب نگرانی هایی شده است جهش هایی بود که در ژن اسپایک ویروس رخ داده است. بر اساس بررسی ها تغییرات صورت گرفته در ویروس کرونا موجب شده تا بیماری زایی این نوع ویروس جدید در کودکان بیشتر باشد.

ویروس کرونا کالیفرنیایی چیست
ویروس کرونا کالیفرنیایی چیست

بریتانیا با بیش از ۳ میلیون و ۹۸۵ هزار مبتلا، رتبه پنجم موارد ابتلا در میان کشور‌های جهان را دارد که از این تعداد، بیش از ۱۱۴ هزار نفر، تاکنون جان خود را از دست داده‌اند. پروتئین جهش یافته مسئول اتصال ویروس به گیرنده سلولی است که اولین و مهمترین مرحله چرخه عفونت ویروس وتعیین کننده میزان سرایت پذیری و گسترده میزبانی است. دانشمندان می‌گویند آزمایش‌های تکمیلی در شناسایی و تشخیص ویروس انگلیسی مقداری هزینه‌بر است و متأسفانه گاهاً هزینه زیادی را به بیمار و بخش درمان تحمیل می‌کند.

در واقع اگرچه کرونای فعلی که در همه دنیا همه گیر شده، کمتر کودکان را درگیر می‌کرد و در صورت درگیری هم قدرت ایجاد علائم شدید را نداشت، اما ویروس کرونای انگلیسی قدرت بیماری زایی بیشتری در کودکان پیدا کرده است

ویروس کرونای آفریقایی چیست؟

گروهی از محققان آفریقای جنوبی در مقاله‌ای که پیشتر توسط موسسه ملی بیماری‌های واگیر این کشور منتشر شد، مطالعه خود را که بر روی نمونه های خونی گروه کوچکی از بهبودیافتگان کووید-۱۹ انجام شده بود، توصیف کردند. از ۲۲ دسامبر به این طرف در مجموع ۱۰۵ مورد ابتلا به گونه آفریقای جنوبی که به نام ۵۰۱وای.وی۲ شناخته می‌شود، در بریتانیا  کشف شده‌اند، ولی تمام موارد سابق ارتباطاتی با سفر و مسافران به آن کشور داشته‌اند. شرکت دارویی آسترازنکا می گوید واکسن ضدکرونای این شرکت از کارایی محدودی در برابر نوع آفریقای جنوبی ویروس کرونا برخوردار است.

در ادامه بررسی این سوال که ویروس کرونا کالیفرنیایی چیست باید بدانیم، کرونای آفریقایی ممکن است مربوط به روند شدیدتری از این بیماری در افراد جوان باشد. این اولین جهش ویروس کرونا نیست. سولینی ام‌خیزه، وزیر بهداشت آفریقای جنوبی گمان می‌زند که این نوع (501 V2) می‌تواند علت گسترش سریع موج دوم کرونا در این کشور باشد. این گونه که اولین بار در نمونه‌های آزمایشی آفریقای جنوبی در اکتبر ۲۰۲۰ کشف شد، جهش‌های قابل توجهی را در شاخک پروتئینی خود دارد که به ویروس کمک می‌کند بتواند با سلول‌های بدن انسان ترکیب شده و به آن وارد شود.

تحقیقات دانشمندان در آفریقای جنوبی نشان می دهد که جهش های نوع جدید ویروس کووید، معروف به 501Y.v2 یا B1351، مقاومت بسیار بالاتری نسبت به انواع غیرجهش یافته ویروس کرونا دربرابرآنتی بادی، پادتن، تولیدی بدن انسان دارد.

ویروس کرونا کالیفرنیایی چیست
ویروس کرونا کالیفرنیایی چیست

در جهش آفریقای جنوبی ویروس کرونا، تغییراتی در این پروتئین اسپایک ایجاد شده است که می تواند بر کارایی واکسن ها تأثیر گذارد. به گفته متخصصان وزارت بهداشت آفریقای جنوبی، این گونه جهش یافته ۵۰ درصد مسری‌تر از گونه‌های قبلی است و اکنون به گونه غالب ویروس در این منطقه تبدیل شده است. جهش ژنتیکی ای۴۸۴کی است که شکل شاخک پروتئینی را به نحوی تغییر می‌دهد که شناسایی آن را برای سیستم ایمنی بدن سخت‌تر کند. در نتیجه، گونه آفریقای جنوبی می‌تواند از بخش‌هایی از واکنش سیستم ایمنی بدن (با واکسن یا مصونیت طبیعی) پنهان بماند.

گونه جهش یافته ویروس کرونا در آفریقای جنوبی تنها گونه ای نیست که نگرانی هایی را ایجاد کرده است. برخی دانشمندان می‌گویند واکسن‌هایی که تا امروز تایید شده‌اند، هنوز قادر به ایجاد مصونیت علیه ۵۰۱وای.وی۲ هستند، ولی ارزیابی‌های متعدد و مطالعات آزمایش‌های آن‌ها حاکی از آن است که شاید به اندازه سابق در برابر گونه جدید موثر نباشند.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: livescience

ویروس کرونا کالیفرنیایی چیست ؟ نظرات خود را در این خصوص در کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر