;
coinex

راه های انتقال و پیشگیری از ویروس کرونا ؛ ویروس کرونا چگونه منتقل می‌شود؟

راه های انتقال و پیشگیری از ویروس کرونا چیست؟ چگونه در برابر ویروس کرونا ایمن بمانیم. این نوشتار تکراتو را به راه های محافظت در برابر نسل جدید ویروس کرونا اختصاص داده‌ایم.

بیش از ده‌ها هزار نفر در سراسر جهان که شمار بسیاری از آنها در کشور چین به سر می‌برند به ویروس کرونای جدید مبتلا شده‌اند. از دسامبر ۲۰۱۹ میلادی که شناسایی ویروس کرونای جدید به انجام رسیده، سرعت و روند شیوع ویروس COVID19 مرتبا افزایش پیدا کرده است.

ویروس کرونا چگونه منتقل می‌شود؟ راه انتقال نسل جدید ویروس کرونا به صورت فرد به فرد است و همین موضوع سبب وقوع یک اپیدمی گسترده و خطرناک شده است.

آمار تعداد مرگ های ویروس کرونای جدید نشان می‌دهد که تاکنون حداقل هزاران نفر در چین جان خود را به دلیل ابتلا به ویروس کرونای جدید یا ویروس کووید ۱۹ از دست داده‌اند.

همچنین در بسیاری از کشورهای دیگر نظیر کره جنوبی، ژاپن، ایران و ایتالیا مواردی از ابتلا و جان باختن در اثر ویروس کرونای جدید ثبت شده است. گزارش لحظه به لحظه تکراتو از آمار کشته شدگان و مبتلایان ویروس کرونا در ایران را از دست ندهید!

این موضوع از اهمیت بررسی راه انتقال ویروس کرونا و پاسخ به پرسش ویروس کرونا چگونه منتقل می‌شود حاکی است. بخش عمده‌ای از کشته‌ها در چین به استان هوبی (Hubei) تعلق دارد. منشاء ویروس کرونا به مرکز این استان یعنی شهر ووهان (Wuhan) باز می‌گردد.

بیشتر بخوانید:

کشنده ترین و مرگبارترین ویروس های تاریخ

برای پیشگیری از ویروس کرونا چه راهکارهای وجود دارد؟ راه های انتقال ویروس کرونا چیست؟ ویروس کرونا چگونه منتقل می‌شود؟‌ راهکارهای محافظت در برابر ویروس کرونا چیست؟ سازمان‌ها و نهادهای مخلف بهداشتی در سراسر جهان چه دستورالعمل‌هایی را برای مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا پیشنهاد کرده‌اند؟

پیش از آنکه راه انتقال کرونا از انسان به انسان میسر شود، کووید ۱۹ در ابتدا از تماس حیوان به انسان منتقل شده است. جالب است بدانید سایر ویروس های خانواده کرونا نیز در ابتدا از حیوان به انسان منتقل شده بودند؛ ویروس مرس از شتر و ویروس سارس از نوعی گربه به انسان انتقال یافت. با این حال هنوز به طور قطع مشخص نیست که ویروس کرونای جدید از کدام حیوان به انسان رسیده است، اما از متهمان اصلی پرونده می‌توان به نوعی مورچه‌خوار به نام پانگولین ، خفاش و نیز نوعی مار اشاره کرد.

راه های انتقال و پیشگیری از ویروس کرونا

راه انتقال کرونا به صورت فرد به فرد عموما هنگام قرار گرفتن افراد در معرض مایعات ترشح شده بدن دیگران (قطرات موجود در سرفه، عطسه و غیره) است. راه انتقال کرونا از انسان به انسان از طریق سطوح خشک و همچنین دست دادن نیز هموار است.

ویروس کرونا چگونه سرایت می‌کند؟ از علائم ویروس کرونا جدید در این نوشتار علاوه بر توضیح راه های انتقال ویروس کرونا مفصلا راهکارهای مناسب مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا را یادآور می‌شویم. ادامه این نوشتار تکراتو را از دست ندهید.

راه های انتقال و پیشگیری از ویروس کرونا

راه های انتقال کرونا چیست و چگونه در برابر ویروس کرونای جدید ووهان در امان بمانیم؟

ویروس کرونا یا کرونا ویروس (رجوع کنید به ویروس کرونا چیست؟) که پیشتر با نام 2019-nCov و اخیر با نام COVID19 در محافل علمی از آن نام برده می‌شود، به صورت فرد به فرد و در تماس نزدیک منتقل می‌شود.

آسان بودن راه انتقال ویروس کرونا گسترش آن را سبب شده است. این مهمرین نکته در جلوگیری از ابتلا و پیشگری از ویروس کرونا به شمار می‌آید. راه های انتقال ویروس کرونا به سایر بیماری های دستگاه تنفسی نظیر آنفلوآنزا و سرماخوردگی شباهت بسیار بالایی دارد.

قطرات مایعات بدن نظیر خلط و بزاق فرد آلوده به ویروس کرونا به دلیل سرفه و عطسه در هوا پخش می‌شود و بر روی سطوح می‌نشیند. این مهم ترین راه انتقال ویروس کرونا است. در صورت تماس نزدیک با افراد مبتلا این قطرات آلوده به ویروس می‌تواند به سایر افراد منتقل شود و بیماری‌زایی ایجاد کند.

ویروس کرونا این مقاومت را دارد که تا چند روز بر روی سطوح باقی بماند و در صورت تماس افراد با این سطوح و عدم رعایت بهداشت به سادگی منتقل می‌شود و بیماری ایجاد می‌کند. همین موضوع انتقال ویروس کرونا را آسان‌تر می‌کند. توجه داشته باشید که احتمال انتقال ویروس کرونا از بیمارانی که هنوز علائم کووید ۱۹ را ندارند و اصطلاحا بیماری در دوران کمون به سر می‌برد نیز وجود دارد.

آنطور که دانشمندان می‌گویند سرفه و عطسه می‌تواند ویروس کرونا را چندین متر جا به جا کند. بنابراین این دو پدیده از جمله مهم‌ترین راه های انتقال ویروس کرونا به شمار می‌روند. برای پیشگیری از ویروس کرونا اولین و موثرترین کار این است که در محیط‌هایی که پتانسیل آلودگی بالایی دارند، افراد نکاتی که در ادامه یادآور خواهیم شد را رعایت کنند.

با وجود اینکه مطالعاتی انجام شده اما هنوز مشخص نیست که ویروس COVID19 تا چه مدت زمانی قادر است خارج از محیط میزبانش زنده بماند. مطالعات در خصوص سایر ویروس‌ها از چند ساعت تا چند ماه را ثبت کرده‌اند.

یکی از هشداردهنده‌ترین راه های انتقال ویروس کرونا به خطوط حمل و نقل مرتبط است. جایی که قطرات مایعات بدن حاوی ویروس کرونای جدید بر روی سطوحی نظیر دسته صندلی‌های هواپیما یا دست‌گیره‌های اتوبوس‌ها و تاکسی‌های می‌نشیند و در صورت تماس افراد بعدی آنها به بیماری تنفسی مذکور مبتلا می‌شوند. وسایل حمل و نقل عمومی نظیر مترو و اتوبوس مهمترین راه انتقال ویروس کرونا به شمار می‌روند.

ویروس کرونا

دوره کمون ویروس کرونا (دوره نقاهت یا انکوباسیون) یعنی همان مدت زمانی که ویروس در بدن میزبان حضور دارد اما علائم بیماری ظاهر نشده‌اند، بین 1 تا 14 روز گزارش شده است. در این دوران نیز راه انتقال ویروس کرونا به سایرین همواره است. اگرچه این موضوع هنوز به طور کامل تایید نشده است، اما مقامات چینی هشدار داده‌اند که راه انتقال ویروس کرونا پیش از پدید آمدن علائم بیماری نیز وجود دارد.

نشانه‌ها و علائم ویروس کرونا ؛ از نشانه‌های بیماری مرموز چینی چه می‌دانیم؟

این موضوع پیشگیری از ویروس کرونا و سنجش‌ مناطق آلوده به این ویروس را بسیار چالش‌برانگیز می‌کند. جرارد کروز، رئیس دپارتمان اپیدمیولوژی مرکز بیماری‌های عفونی هلمهولتس، می‌گوید:

این موضوع که پیش از بروز علائم ویروس می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود، در میان بسیاری از بیماری‌های تنفسی نامعمول است. پیامد این راه انتقال ویروس کرونا این است که بهداشت عمومی به شدت در معرض خطر قرار دارد؛ دسته‌بندی یا شناسایی افرادی که استعداد انتقال ویروس دارند بسیار دشوار می‌شود. چرا که کسی نمی‌داند که آیا آنها بیماری هستند یا خیر.

پیشگیری از ویروس کرونا جدید

آیا کسی در برابر COVID19 ایمن است؟

ویروس‌هایی که سرعت شیوع آنها پایین است معمولا نرخ مرگ و میر پایینی دارند. در خصوص ویروس کرونا باید گفت حدود ۲ الی ۳ درصد از مبتلایان جان خود را از دست می‌دهند. از آنجایی که ویروس COVID19 یک سویه کاملا جدید به شمار می‌رود، دانشمندان باور دارند که در حال حاضر هیچگونه واکسن ویروس کرونا یا راه دیگری برای درمان افراد آلوده وجود ندارد. موضوعی که راه انتقال ویروس کرونا را هموارتر می‌کند.

در خصوص سایر بیماری‌ها دیده شده که در گذر زمان سطحی از ایمنی به طور طبیعی توسعه پیدا می‌کند. اما ویروس کرونا چگونه منتقل می‌شود؟ از سوی دیگر این بدان معناست که افراد با سیستم ایمنی ضعیف، مانند بیماران، افراد سالمند یا آنهایی که زیاد بیماری می‌شوند، به شدت در معرض خطر آلوده شدن به ویروس کرونا و مرگ در نتیجه این بیماری قرار دارند.

اگرچه تعداد همه مرگ و میرهای ثبت شده از ویروس کرونای جدید از تعداد کشته‌های اپیدمی سندرم تنفسی حاد شدید (سارس یا SARS) در حدفاصل سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ فراتر رفته است، اما نرخ مرگ و میر ویروس کرونا بسیار پایین‌تر سندرم سارس است. در حال حاضر ۲.۴ درصد است. در حالی که ویروس سارس ۶.۹ درصد از همه افراد مبتلا را به کام مرگ کشانید.

چگونه از خود در برابر ویروس کرونا محافظت کنیم؟

ویروس کرونا چگونه منتقل می‌شود و همه‌گیری بوجود می‌آید؟

در وبسایت مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها (CDC) ایالات متحده آمریکا می‌خوانیم: «دانش ما در خصوص راه های انتقال ویروس کرونا در حال حاضر کمتر به خود ویروس وابسته است. عمده آنچه می‌دانیم به بیماری‌های مشابه این مورد مربوط است. از نظر مهار و پیشگیری از ویروس کرونا، متخصصان همگی باور دارند که موراد زیر می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد:

  • چندین بار شستن دست‌ها با آب و صابون در طول روز
  • پوشاندن صورت با دستمال یا آستین پیراهن هنگام سرفه و عطسه
  • مراجعه به پزشک هنگام مشاهده علائم بیماری
  • خودداری کردن از تماس با حیوانات زنده و مناطق آلوده
تصویر ویروس کرونا زیر میکروسکوپ
نمایی از ویروس کرونا در زیر میکروسکوپ.

آیا جلوگیری از انتقال ویروس کرونا با مایک ممکن است؟‌ اگرچه ماسک‌های صورت بسیار محبوب هستند،‌ اما پزشکان گمان نمی‌کنند که استفاده از ماسک‌ معمولی یا همان ماسک جراحی بتواند جلوی انتقال ویروس کرونا از راه هوا را بگیرد.

متخصصان می‌گویند استفاده از ماسک N95 تنها راه پیشگیری از ویروس کرونا جدید است. ماسک‌های معمولی کاچی به ز هیچی هستند، اما از آنجایی که شل می‌شوند و از مواد نفوذپذیر ساخته شده است، قطرات ریز مایعات امکان عبور از آنها را دارند.

در بسیار از کشورهای ممنوعیت مسافرت به چین برقرار شده است و افرادی که از این کشور بازمی‌گردند نیز برای حداقل ۲ هفته در قرنطینه قرار می‌‌گیرند.

راه انتقال کرونا به صورت فرد به فرد

ویروس کرونا چگونه منتقل می‌شود و راه های انتقال کرونا کدامند؟

عمده گزارش‌ها و بررسی‌های علمی حاکی است آن است که راه انتقال ویروس کرونا به صورت فرد به فرد است. عطسه و سرفه فرد آلوده منبع اصلی پراکنده شدن ویروس در فضاهای عمومی به شمار می‌آید. در نتیجه مردم باید برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا حتما موارد زیر را رعایت کنند.

  • در فضاهای عمومی از تماس نزدیک با افراد خودداری کند و فاصله حدود ۲ متری از دیگران (۴ تا ۶ قدم) را رعایت کنید.
  • دقت بسیار زیادی به قطرات مایعات خروجی از بدن افراد مستعد به بیماری، توسط سرفه و عطسه، داشته باشید و از آن‌ها دوری کنید.
  • قطرات خروجی از بدن هنگام سرفه و عطسه و نیز مایعاتی نظیر خلط و بزاق به شدت هشدار دهنده هستند و وجود آنها منشاء پراکندگی ویروس است. بنابراین اگر کسی دچار چنین علائمی است، اولا فاصله بگیرید و ثانیا نکات بهداشتی را به وی یادآور شوید.
  • اگر خودتان دچار علائم بیماری هستید، در اولین فرصت به مراکز بهداشتی مراجعه کنید و از تماس نزدیک با سایرین خوددار کنید.

ویروس کرونا چگونه منتقل می‌شود؟ یکی از راه های انتقال ویروس کرونا شیوع آن بواسطه تماس با سطوح یا اجسام آلوده است. ممکن است یک فرد آلوده به کرونا ویروس با دست آلوده‌اش سطح یا جسمی را لمس کند و ویروس را به آن انتقال دهد.

این راه انتقال کرونا منجر می‌شود تحت چنین شرایطی اگر یک فرد سالم به این سطوح دست بزند و با دست‌ آلوده خود در ادامه به دهان، بینی و در مورادی چشم‌های خود را لمس کند، ویروس به بدن وی انتقال پیدا خواهد کرد.

راه انتقال کرونا برخلاف باور بسیاری از مردم تنها زمانی که فرد آلوده علائم بیماری را از خود نشان می‌دهد نیست. همانطور که اشاره شد، در دوران کمون یا نهفتگی نیز راه انتقال کرونا هموار است. در برخی بیماری‌های دیگر نیز دیده شده که راه های انتقال کرونا در دوران کمون نیز هموار است و این محدود به بیماری مورد بحث نیست.

آیا واکسن ویروس کرونای جدید داریم؟

دانشمندان در حال کارند

دولت چین بزرگترین قرنطینه تاریخ جهان را در کشور پیاده کرده است. بیش از ۶۰ میلیون نفر در ووهان و ده‌ها شهر دیگر این کشور برای پیشگیری از ویروس کرونا و شیوع بیشتر آن در قرنطینه به سر می‌برند. هر چند این موضوع هم نتوانسته از گسترش این ویروس جلوگیری کند.

محققان بسیاری در سراسر جهان بر روی پروژه‌های مختلف تولید واکسن ویروس کرونای جدید کار می‌کنند. برخی از محققان چینی و ژاپنی نیز ادعا کرده‌اند داروهای مقابله با ویروس ایدز نظیر لوپیناویر می‌تواند راه انتقال کرونا را ببندد و از گسترش بیشتر آن جلوگیری کند. گزارش‌ها نشان می‌دهد استفاده از این داروها تاکنون منجر شده بسیاری از بیماران بهبود پیدا کنند. همچنین شواهدی از اثر داشتن داروهای ضد عفونت ویروسی برای درمان ویروس کرونا و جلوگیری از راه انتقال کرونا موثر بوده‌اند.

تعداد موارد تایید شده ابتلا به این بیماری در حال افزایش است و از سوی دیگر کشورهای مختلف در حال اقدامات جدی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا هستند. بسیاری از خطوط هوایی پروازهای خود به چین را کاملا بسته‌اند و بسیاری از دولت‌های شهروندان ساکن ووهان یا هوبی خود را فرامی‌خوانند و تحت مراقبت و قرنطینه ویژه قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

منبع: CDC , Aljazeera

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    آیا ویروس کرونا از طریق تماس جنسی هم سرایت میکنه و یا از طریق ***؟

    پاسخ