;
coinex

واکسن جانسون اند جانسون چیست (Johnson & Johnson) و چگونه کار می‌کند؟

سومین واکسن کرونا در آمریکا نیز به صورت رسمی تایید شد. اما این واکسن تفاوت هایی با سایرین دارد. با ما در واکسن جانسون اند جانسون چیست همراه باشید.

حالا دیگر تعداد واکسن های تایید شده کرونا رو به افزایش است و در آخرین مورد سومین واکسن کرونا آمریکایی نیز، مجوز سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا را دریافت کرده است. این واکسن که متعلق به شرکت داروسازی جانسون و جانسون است برخلاف تقریبا سایر موارد تایید شده، به صورت تک دوزی عمل میکند و نیاز به شرایط نگهداری خاصی ندارد.

این جستار از تکراتو را به بررسی این واکسن کرونا که تا 66 درصد اثربخشی مثبت دارد اختصاص داده ایم. پس در واکسن جانسون اند جانسون چیست تا پایان با ما همراه باشید.

واکسن جانسون اند جانسون چیست (Johnson & Johnson) و چگونه کار می‌کند؟

چندی پیش شرکت جانسون و جانسون برای دریافت پروانه تولید و پخش واکسن کرونای تولیدی خود، تقاضانامه ای را تقدیم دولت ایالات متحده آمریکا کرد. اثربخشی واکسن مذکور تنها 66 درصد است اما در عوض از مزایای دیگری برخوردار است.

مسئولان شرکت داروسازی جانسون و جانسون (J&J)  مجوز اضطراری برای تولید و پخش واکسن تولیدی این شرکت آمریکایی را به مقامات سازمان غذا و داروی آمریکا FDA تحویل داده ‌اند. این شرکت در تاریخ 4 فوریه اعلام کرد که آماده است به محض دریافت محوز، واکسن تولیدی خود را به بازار بفرستند.

این شرکت همچنین چندی پیش در بیانیه ای اعلام کرده بود که اثربخشی واکسن جانسون و جانسون 66 درصد است، اما مزیت اصلی این واکسن جانسون اند جانسون چیست ؟ مزیت عمده در این است که تنها یک بار تزریق کفایت میکند و این دقیقا برخلاف واکسن های دو دوزی فایزر و مدرنا است که برای واکسیناسیون کامل جمعیت نیاز به دوبرابر واکسن دارد.

از دیگر مزایای آن، شرایط نگهداری نه چندان پیچیده آن است. در واقع این واکسن نیاز به دمای بسیار پایین ندارد. مثلا همانطور که میدانید واکسن فایزر باید در دمای 70 درجه زیر صفر نگهداری شود، حال آنکه واکسن جانسون و جانسون را میتوان در یک یخچال معمولی هم نگهداری کرد.

کمپانی جانسون و جانسون قصد دارد در سال 2021 میلادی و در عرض 10 ماه باقی مانده از سال، حدود یک میلیارد واکسن به بازار تحویل بدهد. این واکسن ها در آمریکا، برخی کشورهای اروپایی، آفریقای جنوبی و البته هند تولید خواهد شد.

در حال حاضر ایالات متحده با پرداخت یک میلیارد دلار، 100 میلیون دوز از واکسن جانسون و جانسون را خریداری کرده است. اتحادیه اروپا نیز قصد خرید 400 میلیون دوز از واکسن کرونا جانسون را دارد.

بریتانیا و کانادا هم این واکسن را سفارش داده اند. به علاوه سفارش خرید ۵۰۰ میلیون دُز از این واکسن هم در قالب سیستم “کواکس” برای ارائه واکسن به کشورهای کم درآمد داده شده است. اما واکسن جانسون اند جانسون چیست و چه زمانی تایید نهایی شد؟

واکسن جانسون اند جانسون چیست ؟

واکسن جانسون اند جانسون چیست (Johnson & Johnson) و چگونه کار می‌کند؟
واکسن جانسون اند جانسون چیست

منابع خبری دیروز گزارش دادند که سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا برای واکسن کرونا جانسون و جانسون مجوز اضطراری صادر کرده است. پیش از این واکسن شرکت‌های آمریکایی و آلمانی فایزر بیون‌تک و شرکت مدرنا در آمریکا مجوز گرفته بودند و واکسیناسیون شهروندان با آنها برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ آغاز شده بود.

همانطور که گفته بودیم واکسن جانسون و جانسون در قیاس با دو واکسن دیگر دست کم دو مزیت عمده دارد؛ برای ایمنی در برابر ابتلا به ویروس کرونا تنها تزریق یک دوز آن کافی است و نیازی به نگهداری در دمای زیر صفر درجه ندارد.

مجوز اضطراری این واکسن برای تزریق به افراد بالای ۱۸ سال صادر شده است. سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گوید، هنوز داده ‌های لازم درباره مدت زمان مصونیتی که این واکسن ایجاد می‌کند ارائه نشده و مشخص نیست افراد واکسینه ‌شده می‌توانند ناقل بیماری کووید ۱۹ باشند یا خیر.

در ایالات متحده آمریکا، دریافت مجوز اضطراری برای دارو یا واکسن به نسبت ساده تر است. درواقع برای صدور این مجوز باید اثبات شود که یک واکسن یا دارو بیش از آنکه زیان برساند موثر است. در مقابل اما روند صدور مجوز و تاییدیه نهایی بسیار طولانی تر بوده و نیاز به داده های قابل اطمینان دیگری دارد.

بیشتر بخوانید: واکسن ام آر ان ای (mRNA Vaccine) ؛ واکسن های فایزر و مدرنا چگونه کار می‌کنند؟

واکسن جانسون اند جانسون چیست ؟

واکسن جانسون اند جانسون چیست (Johnson & Johnson) و چگونه کار می‌کند؟
واکسن جانسون اند جانسون چیست

شرکت داروسازی جانسون و جانسون اواخر ژانویه نتایج اولیه فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن خود، که روی ۴۴ هزار نفر آزمایش شده بود را ارائه کرد.

بر اساس بیانیه این شرکت، واکسن کرونا جانسون و جانسون در آزمایش های بالینی به حدود 44 هزار نفر تزریق شده و نتایج بررسی ها نشانگر آن است که یک دوز آن در برابر ابتلای متوسط و شدید به بیماری کووید 19 در آمریکا حدود 72 درصد، در آمریکای لاتین حدود 66 درصد و در آفریقای جنوبی که محل شیوع یک گونه جهش یافته ویروس است، حدود 57 درصد کارایی داشته است.

میزان کارایی واکسن مشترک فایزر و بیوان ‌تک و واکسن مدرنا که از ماه گذشته تزریق اضطراری آنها آغاز شده حدود ۹۵ درصد است. البته آزمایش‌های بالینی این دو واکسن عمدتا در آمریکا انجام شده بود.

دکتر آنتونی فاوچی، رییس اداره مقابله با بیماری های عفونی و مسری ایالات متحده گفت، درجه متفاوت کارایی واکسن ها، در نقاط مختلف جهان، نشانگر آن است که پرهیز از بروز و شیوع گونه های جدید ویروس باید هرچه سریعتر جمعیت بیشتری از مردم دنیا را واکسینه کرد.

هدف اصلی واکسن کرونا جانسون و جانسون جلوگیری از ابتلای متوسط و شدید به بیماری کووید ۱۹ بوده و نتایج آزمایش ‌ها نشان می ‌دهد که این واکسن در مقابله با موارد شدید ابتلا و پیشگیری از بستری شدن بیماران در نقاط مختلف جهان حدود ۸۵ درصد موثر است و ۲۸ روز پس از تزریق در این افراد ایمنی ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: آیا آلودگی هوای تهران با تعداد بالای مبتلایان کرونای آن مرتبط است؟

این شرکت همچنین بر این تاکید کرده که میکوشد در طول سال 2021 حدود یک میلیارد واکسن در کارخانه های خود در آمریکا، اتحادیه اروپا، هند و آفریقای جنوبی تولید و روانه بازار کند.

دولت اایلات متحده آمریکا حالا قرارداد خرید 100 میلیون دوز واکسن کرونا جانسون و جانسون را امضا کرده است. به علاوه گزینه پیش خرید 200 هزار دوز دیگر در این قرارداد منظور شده است. زمان دقیق شروع تولید و تحویل واکسن‌ ها هنوز مشخص نشده است.

برخی از کارشناسان بهداشت عمومی بر این نکته تاکید دارند که کارایی واکسن در موارد شدید ابتلا و پیشگیری از بستری شدن بیماران مهمتر از میزان کارایی عمومی آن است. بر این اساس باید گفت که واکسن کرونا جانسون و جانسون با 85 درصد کارایی در موارد شدید ابتلا به کووید 19 به عنوان یکی از مهمترین داروها در مقابله با کرونا محسوب می شود.

واکسن جانسون اند جانسون چیست ؟

واکسن جانسون اند جانسون چیست (Johnson & Johnson) و چگونه کار می‌کند؟
واکسن جانسون اند جانسون چیست

واکسن کرونا جانسون و جانسون در مدت زمان 4 هفته پس از تزریق در مقابل ابتلا به کووید 19 خفیف، متوسط 66 درصد ایمنی ایجاد میکند. میزان ایمنی در برابر حالت شدید بیماری تا 85 درصد اعلام شده است.

میزان ایمنی در برابر ابتلا به کووید 19 در مورد دو واکسن قبلی یعنی فایزر و مدرنا که پیش از این در آمریکا مجوز تولید و توزیع دریافت کرده بودند بسیار بیش از این و در حدود 95 درصد است.

حالا رییس جمهور ایالات متحده آمریکا، جو بایدن از صدور محوز اضطراری برای واکسن کمپانی جانسون و جانسون به عنوان یک گام مهم برای مقابل با پاندمی کرونا استقبال کرده است.

بایدن پیش از ورود به کاخ سفید در بیستم ژانویه ضمن انتقاد شدید از سیاست‌ های دولت قبلی و سهل ‌انگاری در مقابله موثر با گسترش پاندمی کرونا وعده داده بود که در صد روز نخست آغاز به کار دولتش روزی یک میلیون نفر واکسینه شوند.

دولت جدید ایالات متحده تا کنون به شکل محسوسی از برنامه‌ های اعلام‌ شده واکسیناسیون شهروندان آمریکایی جلوتر است و شمار شهروندان واکسینه ‌شده در این کشور به بیش از ۵۰ میلیون نفر می ‌رسد.

سازمان غذا و داروی آمریکا هفته پیش گزارش کرده بود که ارزیابی‌ها نشان داده واکسن جانسون و جانسون، برای مقابله با ویروس کرونا «موثر و ایمن» است. FDA در گزارش نتایج ارزیابی خود اعلام کرده که این واکسن «فواید آشکاری» در کاهش علائم و وخامت کووید ۱۹ دارد.

در این گزارش آمده که نتایج آزمایش بالینی واکسن جانسون و جانسون در آمریکا، برزیل و آفریقای جنوبی نشان داده کارآیی و اثربخشی این واکسن در موارد حاد و وخیم کووید ۱۹ «به طرز مشابهی بالا» بوده اما میزان ایمنی عمومی که در برابر ویروس کرونا ایجاد می‌کند در مقابله با دو گونه برزیلی و آفریقای جنوبی این ویروس کمتر است.

بیشتر بخوانید: واکسن کرونا فایزر (Pfizer) ؛ جدیدترین اخبار و هر آنچه لازم است بدانیم!

نتایج آزمایش بالینی واکسن جانسون و جانسون نشان داده که هیچ مورد مرگی بر اثر کرونا در میان دریافت ‌کنندگان روی نداده و کسانی که این واکسن را دریافت کرده بودند هم بعد از ۲۸ روز هیچ کدام نیازی به بستری در بیمارستان به علت ابتلا به کرونا نداشتند. این نتایج می‌تواند نشانگر موفقیت بالای این واکسن در کاهش موارد حاد، مرگ و نیاز به بستری باشد.

زمان صدور مجوز اتحادیه اروپا

واکسن جانسون اند جانسون چیست (Johnson & Johnson) و چگونه کار می‌کند؟
واکسن جانسون اند جانسون چیست

شرکت جانسون و جانسون همچنین برای دریافت مجوز تولید و توزیع، تقاضانامه ای را نیز به اداره داروی اتحادیه اروپا ارائه کرده است. این اداره احتمالا می دهد بررسی این پرونده و صدور مجوز موقت و مشروط برای این واکسن تا نیمه ماه مارس طول بکشد.

تاکنون به جز دو واکسن فایزر و مدرنا، تنها واکسن آکسفورد آسترازنکا که محصول مشترک دو شرکت داروسازی بریتانیایی و سوئدی است در اتحادیه اروپا مجوز گرفته است و اگر واکسن کمپانی جانسون و جانسون تایید شود، این چهارمین واکسن تایید شده در اروپاست. به نوشته روزنامه تلگراف و به نقل از یک مقام دولتی، به احتمال بسیار زیاد روند صدور مجوز برای استفاده از واکسن جانسون و جانسون در بریتانیا از هفته آینده آغاز می‌شود.

بیشتر بخوانید: آیا واقعا سیگاری ها کمتر کرونا می‌گیرند؟

به عنوان اولین کشور جهان، بحرین مجوز ملی استفاده از واکسن کمپانی جانسون و جانسون را صادر کرد. این کشور در کنار برخی کشورهای دیگر مانند امارات متحده عربی، کویت و البته رژیم اشغالگر قدس از پیشتازان واکسیناسیون شهروندان در منطقه و جهان هستند.

تایید واکسن کرونا جانسون و جانسون در بریتانیا

واکسن جانسون اند جانسون چیست (Johnson & Johnson) و چگونه کار می‌کند؟
واکسن جانسون اند جانسون چیست

به نقل از برخی رسانه های انگلیسی، تایید این واکسن در انگلیس پتانسیل پیشرفت سریع تر طرح واکسیناسیون سراسری کشور را ایجاد میکند. منابع پژوهشی و دولتی انگلیسی معتقدند که این واکسن که توسط شاخه بلژیکی غول داروسازی جانسون و جانسون ساخته شده است، می تواند در عرض چند هفته برای استفاده اضطراری در انگلیس مجوز بگیرد.

تکنولوژی تولید این واکسن چیزی مشابه واکسن دانشگاه آکسفورد و آسترازنکا است، حمل و نگهداری آن هم به همان سادگی و در دمای معمولی ممکن است و برای ایجاد ایمنی در برابر ویروس، تنها به تزریق یک دوز نیاز دارد.

در حالی که واکسن مشترک شرکت آمریکایی فایزر و شرکت آلمانی بایونتک از فناوری جدید معروف به پیام رسان آر. ان. ای (RNA) استفاده می کنند، واکسن شرکت آمریکایی جانسون اند جانسون، با استفاده از یک ویروس سرد برای ارائه ماده ژنتیکی از ویروس کرونا، یک واکنش ایمنی را در بدن تحریک می کند.

این واکسن برخلاف سایر واکسن هایی که تا حالا مورد تایید مقامات نظارتی آمریکا و اروپا قرار گرفته است، تنها با یک بار تزریق اثر میکند و نیاز به دوز یادآوری ندارد.

با این وجود تا زمانی که نتایج آزمایشان واکسن جانسون و جانسون منتشر و به تنظیم کنندگان پزشکی انگلستان ارسال نشود، مشخص نیست این واکسن تا چه اندازه موثر است.

بیشتر بخوانید: آیا ویروس بیماری کووید 19 ساخته دست انسان است؟

سر جان بل، استاد دانشگاه آکسفورد، در یک مصاحبه گفته که معتقد است که این واکسن به خوبی عمل خواهد کرد و به موقع در دسترس خواهد بود. دولت انگلیس در حال حاضر مذاکرات خود برای 30 میلیون دوز واکسن با امکان سفارش 22 میلیون دوز دیگر را انجام داده است.

اگر این تدارکات به موقع برسد، دولت انگلیس در تحقق وعده بلندپروازانه خود یعنی واکسیناسیون 13 میلیون نفر از شهروندانش تا اواسط فوریه کمک کند.  در صورتی که واکسن جانسون اند جانسون مجوز استفاده اضطراری در انگلیس را دریافت کند، این واکسن سومین واکسن کرونایی خواهد بود که بعد از واکسن فایزر و آکسفورد در انگلیس مورد استفاده قرار می گیرد.

دولت انگلیس برای مهار گونه های جهش یافته و جدید ویروس کرونا، بیشتر مناطق کشور را در بالاترین سطح محدودیت های کرونایی قرار داده است و به نظر میرسد این محدودیت ها حداقل تا یک ماه آینده ادامه داشته باشد.

بالاترین مقام‌های مسئول در امور بهداشت و درمان انگلیس، ولز و اسکاتلند و ایرلند شمالی امروز جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند: باید تعداد افرادی را که مشمول دریافت واکسن هستند، به حداکثر برسانیم. تنها مانع ما در این رابطه، دسترسی به واکسن است که یک مشکل جهانی است و احتمالا تا چند ماه آینده ادامه پیدا خواهد کرد.

پروژه واکسیناسیون سراسری در بریتانیا از سه شنبه 18 آذر آغاز شد و تا کنون بیش از 1 میلیون نفر در این کشور واکسن کرونا را دریافت کرده اند. دولت انگلیس با تشکیل معاونت نظارت بر واکسن کرونا در وزارت بهداشت امیدوار است تمام شهروندان کشور را تا تابستان واکسینه کند. کارشناسان پیشتر گفته بودند که انتظار بازگشت روال زندگی به شرایط عادی تا آن زمان واقع بینانه نیست.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص واکسن جانسون اند جانسون چیست ؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر