;
coinex

پیش بینی قیمت ریپل در سال 2021 و سال‌های بعد از آن

اگر شما هم علاقه مند به ارزهای دیجیتال هستید، حتما تاکنون اسم ریپل را شنیده‌اید. ما در این مقاله، به پیش بینی قیمت ریپل در سال 2021 می‌پردازیم.

این روزها مدام صحبت‌هایی از ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین و ریپل می‌شود. ولی با وجود شهرتی که پیدا کرده‌اند، هنوز هم عده زیادی از افراد دقیقا نمی‌دانند که منظور از ارز دیجیتال چیست و این ارزها دقیقا چه کاربردی در دنیای امروز دارند.

در واقع، ارزهای دیجیتالی ارزهایی هستند که با پروتکل‌های رمزگذاری‌شده طراحی می‌شوند و هدف‌ آنها کاهش تقلب و جلوگیری از جعل و کلاه‌برداری ارزی است. در سال 2009، یک برنامه نویس کامپیوتر با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو، اولین ارز دیجیتال دنیا یعنی بیت کوین را اختراع کرد.

از مهم‌ترین ویژگی ارز دیجیتال می‌توان به غیرمتمرکز بودن آن اشاره کرد. یعنی هیچ نهاد، سازمان یا دولت خاصی، آن را تحت نظارت و کنترل خود ندارد و در نتیجه، دیگر خبری از دخالت دولت‌ها در مدیریت و پیشبرد پروژه‌های موجود در شبکه بلاک‌چین نیست. شبکه بلاک چین، شبکه‌ای وسیع و گسترده است که ارزهای دیجیتالی در بستر آن تبادل می‌شوند. جالب است بدانید ساتوشی مخترع فناوری بلاک چین نیز هست!

پیش بینی قیمت ریپل در سال 2021

پیش بینی قیمت ریپل در سال 2021

پس از آشنایی با ارزهای دیجیتال، به سراغ آشنایی با ریپل و سازنده‌ی آن، تفاوت ریپل با بیت کوین، تاریخچه قیمت XRP و سپس به سراغ پیش بینی قیمت ریپل 2021 می‌رویم. در این مقاله به نکاتی اشاره می‌کنیم که دانستن آنها کمک می‌کند پیش بینی قیمت ریپل در سال 2021 را بهتر متوجه شویم.

اولین نکته اساسی و مهمی که باید درباره‌ی این ارز دیجیتالی دانست، این است که ریپل با XRP فرق دارد. در واقع ریپل با سایر ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین یا اتریوم هم تفاوت‌های زیادی دارد.

در حقیقت، وقتی شخصی ارز دیجیتال اتریوم (ETH) می‌خرد، به این معنی است که روی شبکه اتریوم سرمایه‌گذاری می‌کند و زمانی که شخصی ارز دیجیتال (BTC)  می‌‌خرد، بدین معناست که روی شبکه بیت کوین سرمایه‌گذاری می‌کند. اما اگر شخصی ارز دیجیتال XRP  بخرد، الزاما روی ریپل سرمایه‌گذاری نکرده‌ است. در ادامه‌ی مقاله‌ی پیش بینی قیمت ریپل در سال 2021 به جزئیات این قضیه می‌پردازیم.

آشنایی با ریپل و سازنده‌ی آن

در واقع، ریپل (Ripple) یک شرکت بزرگ واقع در سانفرانسیسکو آمریکاست که برای بانک‌ها و نهادهای مالی، محصولات مالی غیرمتمرکز می‌سازد.

ریپل چند محصول گوناگون برای بانک‌ها و موسسات مالی طراحی کرده است که فقط یکی از آن‌ها با ارز دیجیتال XRP کار می‌کند. بنابراین، شما وقتی XRP می‌خرید، روی یکی از محصولات شرکت ریپل سرمایه‌گذاری کرده‌اید نه خود ریپل. البته در بین جامعه ارزهای دیجیتال، وقتی نام ریپل به میان می‌آید، منظور همان ارز دیجیتال XRP است.

در نتیجه، میبایست ریپل را یک سیستم تبادل اطلاعات در نظر گرفت که وظایف آن، فراهم کردن انتقالات مالی و ارزهای مختلف برای موسسات مالی، یا بانک ها و یا کاربران است. از مزیت‌های این ارز دیجیتالی می‌توان به پایین آمدن هزینه‌ها و خطرات مرتبط با انتقالات بین المللی اشاره کرد. همین امر به محبوبیت بیشتر آن دامن می‌زند.

رایان فوجر (Ryan Fugger) در سال ۲۰۰۴ شرکتی را بنا نهاد که ریپل‌پی (RipplePay) نام داشت. هدف این شرکت، ایجاد پروتکلی همتا به همتا از یک شبکه قابل ‌اطمینان بود که بتوان توسط آن به راحتی پول را از یک نقطه به یک نقطه دیگر در جهان منتقل کرد و همه کاربران اینترنت بتوانند از آن استفاده کنند.

این شرکت خود را این‌گونه معرفی و هدف خود را مشخص کرده است:

ریپل‌پی یک سرویس مالی است که به شما این امکان را می‌دهد تا با دوستان، خانواده و همکاران خود، ارتباطات اعتباری و مالی خود را گسترش دهید و با ارزهای سنتی و آنلاین، از پرداخت‌های امن بهره‌مند شوید.

ریپل شرکتی متمرکز است یا غیر متمرکز؟

در مورد متمرکز بودن یا نبودن ریپل، اندکی اختلاف نظر وجود دارد. بسیاری از منتقدان ریپل بر این عقیده هستند که این شرکت و ارز دیجیتال آن (XRP) غیرمتمرکز نیستند و نمی‌توانند در دسته کرپتوکارنسی‌ها قرار بگیرند. با این حال این شرکت مدعی است که تمرکز و کنترل خاصی بر روی محصولات خود ندارد و به نوعی آن را اثبات هم کرده است.

ریپل بارها اعلام کرده است که به دنبال افزایش تعداد نودهای اعتبارسنج است تا به تمرکززدایی بیشتر شبکه کمک کند. پروتکل  XRP Ledger، متن باز و دارای تعدادی قوانین خاص است که هر کس برای استفاده از آن، باید قوانین را بپذیرد. به همین خاطر از نظر تئوری، در صورت نابودی شرکت ریپل، دفتر کل XRP Ledger  و ارز دیجیتال XRP به کار خود ادامه می‌دهند. اگرچه ممکن است نابودی این شرکت تاثیراتی روی قیمت و کاربرد پذیری آن بگذارد.

خلاصه می‌توان گفت که ریپل تقریبا یک شبکه نیمه متمرکز و غیرشفاف است و هنوز نمی‌توان به طور قطع غیرمتمرکز بودن آن را تایید کرد. از طرفی دیگر شاید بتوان گفت که این شرکت برای رسیدن به اهداف خود نیاز جدی‌ای به غیرمتمرکز بودن ندارد.

ریپل و بیت کوین چه تفاوت‌های اساسی‌ای با یکدیگر دارند؟

همانطور که در مقدمه نیز ذکر کردیم، منظور از ریپل در جامعه‌ی ارزها همان ارز دیجیتال XRP است. درست است که ریپل و بیت کوین هر دو ارزهای دیحیتال محسوب می‌شوند ولی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که ما در این قسمت از مقاله‌ی پیش بینی ریپل 2021 به آنها می‌پردازیم:

  • بیت کوین با هدف تراکنش‌های همتا به همتا و حذف واسطه‌‌ها و بانک‌ها روی کار آمده است، در حالی که رپیل عقیده دارد که بانک‌ها به خودی خود بد نیستند و فقط نحوه انجام کار آن‌هاست که باعث ایجاد مشکلات پرداختی و انتقال پول می‌شود. به همین خاطر، ریپل می‌خواهد با عرضه محصولات بانکی غیرمتمرکز، مشکل تبادلات بین‌المللی پول در جهان را برای همیشه حل کند.
  • بیت‌‌کوین یک ارز دیجیتالی است که به عنوان یک ابزار پرداختی برای کالاها و خدمات مورد استفاده قرار می‌‌گیرد ولی ریپل یک توافق پرداختی، صرافی ارز و سیستم پرداخت است که برای استفاده بانک‌‌ها و شبکه‌‌های پرداخت درنظر‌‌گرفته‌‌ شده‌‌است. هدف اصلی ریپل، ارائه یک سیستم برای انتقال مستقیم دارایی‌ها است که سرعت انتقال آن بسیار زیاد است و جایگزینی ارزان‌‌تر و مطمئن‌‌تر برای سیستم‌‌های انتقال مورد استفاده توسط بانک‌های کنونی است.
  • بیت‌‌کوین مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین است، درصورتی ‌‌که ریپل از بلاکچین استفاده نمی‌‌کند اما از یک دفترکل (ledger) عمومی که با استفاده از شبکه‌ای از سرورهای اعتباردهی و توکن‌‌های رمزنگاری‌‌ شده به نام XRP توزیع شده ‌‌است، استفاده می‌‌کند.
  • بیت کوین را می‌توان اصلی‌ترین ارز دیجیتال دانست که روی کار آمد تا پول صادر شده توسط دولت‌ها کنار گذاشته شود. در حالی که ریپل ارز نسبتا جدیدی است و هدف بسیار متفاوت‌تری دارد. در واقع ریپل، در درجه اول توسط موسسات مالی برای آسان سازی پرداخت‌ها میان ارزهای صادر شده توسط دولت با دولتی دیگر استفاده می شود؛ زیرا در حالت معمول، انتقال پول از یک کشور به کشوری دیگر کاری سخت و زمان‌بر است.
  • بیت کوین برای به وجود آوردن یک سیستم بانکی کاملا دموکراتیک توسعه داده شده است، اما ریپل به عنوان یک پیشنهاد تجاری و بیزینس توسعه یافته است.
  • ممکن است تأیید معاملات بیت کوینی نیازمند زمان و هزینه زیادی باشد، اما معاملات ریپل طی چند ثانیه و با هزینه‌ای اندک تأیید می‌شوند.
  • بیت کوین توسط افراد و سازمان‌ها به عنوان یک ارز واقعی پذیرفته شده است، در صورتیکه سیستم پرداخت ریپل بیشتر توسط بانک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • در بیت کوین هر کس که به اندازه کافی منابع داشته باشد می‌تواند آن را استخراج کند. این کاملا با استفاده از تکنولوژی بلاکچین انجام می شود که پیچیده است. اما ریپل دارای مالکیت خصوصی است و دارای یک دفتر داخلی است که بیشتر بصورت دموکراتیک است. این می تواند به ارتقاء سریع‌تر آن منجر شود زیرا کنترل قوی‌تری دارد.

بیشتر بخوانید: کمپانی آتاری ارز دیجیتال عرضه خواهد کرد!

البته تفاوت‌های دیگری نیز در میان این دو ارز دیجیتال دیده می‌شود که موارد بالا، مهم‌ترین آنها بود. اما در ادامه به بررسی تاریخچه‌ی قیمت ارز دیجیتال ریپل می‌پردازیم.

نگاهی به تاریخچه‌ی قیمت ارز دیجیتال ریپل

ریپل یا به طور دقیق‌تر XRP در سال 2013 با قیمت هر واحد 0.005 دلار به صرافی‌ها عرضه شد و تا چند سال همین نرخ را حفظ کرد. در ژانویه  2018 به اوج قیمت خود یعنی 3.8 دلار رسید که پیشرفت چشمگیری بود. علت اصلی این رشد قیمت سریع، خبر همکاری بانک میتسوبیشی توکیو با شبکه ریپل بود. پس از رسیدن به اوج، قیمت ریپل سقوط بسیار هولناکی داشت و به قیمت هر واحد0.32 دلار معامله شد. با این حال، همچنان حدود 5000 درصد نسبت به قیمت اولیه خود رشد داشته است.

بیشتر بخوانید: بانک مرکزی ژاپن ارز دیجیتال رونمایی می‌کند!

صعود اصلی قیمت ریپل از سال 2017 آغاز شد و در در طول سال 2017 قیمت ریپل بین ۰/۱۸ تا ۰/۳ دلار در نوسان بود و اما در در ژانویه 2018 قیمت هر سکه ریپل به بیش از 3 دلار رسید.

اما باید بدانید که این فقط یک روی سکه بود. در روی دیگر سکه سقوط شدید قیمت ریپل از ۳.۸ دلار به کمتر از ۰.۵ دلار باعث ورشکسته شدن بسیاری از سرمایه گذاران شد. سرمایه‌گذارانی که به امید ۱۰۰ دلاری شدن قیمت ریپل، بخش زیادی از پول‌های خود را در اوج قیمت سرمایه‌گذاری کرده بودند.

به عقیده بسیاری از تحلیلگران، امکان دستکاری شدن قیمت ریپل بسیار بالا است، زیرا بخش زیادی از واحدهای XRP در دست شرکت قرار دارد و می‌تواند با دستکاری عرضه و تقاضا تاثیر زیادی بر قیمت بگذارد.

از طرف دیگر، بدیهی است که هرچه پذیرش بانک‌‎ها و نهادهای مالی بیشتر باشد، رشد قیمت ارز دیجیتال XRP هم بیشتر خواهد شد. یکی از ریسک‌های بزرگ سرمایه‌گذاری روی ریپل، نیمه ‌‎متمرکز بودن آن است. اخبار و اتفاقاتی که در شرکت ریپل رخ می‌دهد، به شدت در قیمت آن تاثیرگذار خواهد بود.

در فوریه قیمت این ارز تا ۰/۰۷ افت کرد و سپس با کمی نوسان در قیمت ۱ دلار ثابت شد. به مدت یک ماه ریپل قیمت ۱ دلاری خود را حفظ کرد اما دوباره دچار افت قیمت شد.

در ماه آوریل به لطف افزایش قیمت بیت کوین، سایر ارزهای دیجیتال از جمله ریپل هم با رشد مواجه شدند. البته این قضیه هم خیلی دوام نداشت و به تدریج ارزش ریپل کاهش پیدا کرد و به ۰/۲۶ دلار رسید.

در ماه سپتامبر، ریپل بستری برای ارائه دهندگان پرداخت و مؤسسات مالی با نام xRapid را راه اندازی کرد و پس از آن، قیمت ارز XRP افزایش یافت. ریپل در آن روزها رشد بیش از ۱۰۰٪ را تجربه کرد. تا ماه نوامبر ارز ریپل بین قیمت‌های ۰/۵ تا ۰/۳۹ دلار معامله می‌شد، اما در ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ ارزش ریپل تا ۰/۲۸ دلار سقوط کرد.

حدود نیمی از سال ۲۰۱۹ قیمت ریپل در حدود ۰/۳ دلار در نوسان بود. ولی در ماه آوریل  بازار ارزهای دیجیتال رونق گرفت و ارزش ریپل در ماه می تا ۰/۴ و ۰/۴۵ دلار هم افزایش یافت. اما پس از اصلاح قیمت‌ها دوباره به ۰/۳ دلار رسید.

از اول ژانویه ۲۰۲۰ تا ۳۱ اکتبر این سال، این ارز دیجیتال یک رشد ۲۴ درصدی را تجربه کرد. بیشترین کاهش قیمت ریپل در مارس ۲۰۲۰ و پس از شیوع کرونا اتفاق افتاد و قیمت آن در ۱۳ مارس تا ۰.۱۳ دلار کاهش پیدا کرد. در همین زمان بود که این ارز دیجیتال رتبه سوم خود در سایت کوین‌مارکت‌کپ را از دست داد.  با این وجود، در طول ماه‌های بعد ریپل توانست این ضررها را تا حدی جبران کند، تا جایی که در نوامبر قیمت آن به ۰.۶۹ دلار رسید.

پیش بینی قیمت ریپل در سال 2021 و سال‌های آینده

پیش بینی قیمت ریپل در سال 2021

تجربه ثابت کرده است که ارزهای دیجیتالی دارای بازار پرنوسانی هستند و پیش بینی قیمت ریپل در سال 2021 نیز کار ساده‌ای نیست. اما در این مقاله، با توجه به تاریخچه‌ی موجود از این ارز دیجیتال و همینطور گفته‌های متخصصان این زمینه به پیش بینی قیمت ریپل در سال 2021 می‌پردازیم.

در خصوص پیش بینی قیمت ریپل 2021 حدس‌های زیادی وجود دارد. اولین پیش بینی قیمت ریپل در سال 2021 و سال‌های بعد از آن از سوی برد گارلینگهاوس، مدیر اجرایی ریپل صورت گرفته است.

برد گارلینگهاوس پیش‌بینی می‌کند که ریپل تا سال 2025 تبدیل به چیزی مشابه با سایت آمازون در ارزهای دیجیتال می‌شود. در مصاحبه‌ای در سال 2018، گارلینگهاوس اشاره کرده بود:

هر کس می‌خواهد در ریپل سرمایه‌گذاری کند، در زمان خرید آن باید با مقیاس ماه و سال به آن فکر کند، و نه با مقیاس روز.

او بر اهمیت همکاری با حکومت‌ها و بانک‌ها تأکید دارد که این قضیه با تفکر بیت کوین تعارض دارد. ریپل تا به حال نشان داده که از پس مشکلات موجود در بازارهای ارز دیجیتال که باعث سقوط خیلی از ارزهای دیجیتالی شده، بر می آید. گارلینکهاوس اظهار داشت که اقتصاد جهانی به دلیل عدم اطمینان بازار بخاطر کووید 19، در وضعیتی ناشناخته قرار گرفته است. به هر ترتیب، او ادعا می‌کند که بازار ارز دیجیتال از این فاز به سلامت باز خواهد گشت.

برخی تحلیلگران با این پیش بینی قیمت ریپل در سال 2021 توسط برد گارلینگهاوس موافق هستند و تاکید بر سرمایه‌گذاری طولانی مدت دارند؛ در حالی که تحلیلگر دیگری به نام رابرت آرت (Robert Art) نسبت به چشم انداز کوتاه مدت ریپل خوشبین است. رابرت آرت در توییتر خود گفته بود که قیمت ریپل می‌تواند روزی به ۲۰۰ دلار هم برسد. او حتی پیش بینی کرده است که ریپل می‌تواند بازده بهتری هم نسبت به بیت کوین برای سرمایه‌گذاران به ارمغان بیاورد چرا که تبدیل ۸ میلیارد دلار سرمایه به ۸۰ میلیارد دلار از رساندن ۱۴۰ میلیارد دلار به ۱/۴ تریلیارد دلار بسیار آسان‌تر است.

تحلیلگری با نام مستعار «Ronin» از تریدینگ ویو در گفتاری درباره‌ی پیش بینی ریپل 2021 اعلام کرده  در حال حاضر پیش بینی قیمت ریپل در سال 2021 از یک الگوی موجی پیروی می‌کند که هر وقت قیمت ریپل به ۰/۲۱ دلار رسید دوباره شروع به افزایش قیمت خواهد کرد. این تحلیل در نمودار زیر قابل مشاهده است.

پیش بینی قیمت ریپل در سال 2021
پیش بینی ریپل 2021

تحلیلگران قیمت تریدینگ‌بیستز (TradingBeasts) درباره‌ی پیش بینی قیمت ریپل در سال 2021 و سال‌های بعد آن  تغییرات زیر را پیش‌بینی می‌کنند:

  • پیش بینی قیمت ریپل 2021: انتظار می‌رود که قیمت ریپل رقمی بین 20‚0 تا 31‚0 دلار باشد.
  • قیمت سال 2022 ریپل: این تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که قیمت ریپل در سال 2022 در رده 41‚0 تا 5‚0 دلار قرار بگیرد.
  • قیمت سال 2023 ریپل: تحلیلگران قیمت تریدینگ‌بیستز میانگین قیمت ریپل در سال 2023 را حدود 30‚0 دلار پیش‌بینی می‌کنند.

یکی دیگر از تحلیلگران والت اینوستر (WalletInvestor)  است که دیدگاه بدبینانه‌ای نسبت پیش بینی ریپل 2021 دارد. طبق گفته‌ و پیش بینی قیمت ریپل 2021 او، در 3 سال آینده هم اتفاق هیجان‌انگیزی برای ریپل نخواهد افتاد و احتمال اینکه قیمت آن سقوط کند وجود دارد. بنابراین در سال ۲۰۲۴، XRP احتمالا با ارزش حدودی بین ۰/۰۰۹ تا ۰/۰۱ دلار معامله خواهد شد.

از طرفی، شاخص‌های دیگری نیز وجود دارد که نشان می‌دهد قیمت ریپل می‌تواند در سال ۲۰۲۱ با رونق بیشتری همراه شود. در ماه اوت سال ۲۰۲۰، شبکه فلر که همکار تجاری ریپل محسوب می‌شود، از یک پل ارتباطی بین ریپل و اتریوم رونمایی کرد. این پل اپلیکیشن‌های مبتنی بر اتریوم را قادر می‌سازد تا به دفتر کل توزیع شده ریپل دسترسی پیدا کنند و برعکس. با ادغام قراردادهای ریپل و اتریوم، قابلیت‌های ریپل افزایش پیدا می‌کند و به طور بالقوه تقاضا را برای XRP بیشتر می‌کند.

پیش بینی قیمت ریپل 2021 توسط والت ‌اینوستور (WalletInvestor) است که یک سرویس هوش مصنوعی خدمات پیش‌بینی است خبرهای خوبی نمی‌دهد و در این مورد پیش‌بینی‌های بدبینانه‌ای دارد که در پایین پیش بینی ریپل 2021 توسط آن را ذکر کرده‌ایم:

  • قیمت سال 2021 ریپل: انتظار می‌رود در سال 2021 قیمت بازگشت داشته باشد و رقم آن تا سطحی بین 20‚0 تا 60‚0 دلار افزایش یابد.
  • قیمت سال 2022 ریپل: این پیش‌بینی در مورد سال 2022 نیز مثبت‌گرایانه است و توقع دارد که در این سال قیمت آن حدود 50‚0 دلار باشد.
  • قیمت سال 2025 ریپل: پیش‌بینی این سرویس برای قیمت ریپل در سال 2025، رقمی حدود 041‚0 دلار، با یک میانگین قیمت 026‚0 دلار است.

پیش بینی قیمت ریپل در سال 2021 از طرف آژانس پیش‌بینی اقتصادی لانگ‌فورکست (LongForecast)، که در پیش‌بینی بازار بلندمدت تخصص دارد نیز به صورت زیر است:

  • قیمت سال 2021 ریپل: قیمت ریپل طبق این پیش‌بینی افت خواهد کرد و در رقمی بین 10‚0 دلار تا 17‚0 دلار خواهد ماند.
  • قیمت سال 2022 ریپل: در این سال پیش‌بینی افت قیمت قابل‌توجهی وجود دارد که قیمت ریپل را به میانگین 06‚0 دلار کاهش خواهد داد.
  • قیمت سال 2025 ریپل: طبق تحلیل این آژانس، در این سال قیمت ریپل ممکن است در محدوده 20‚0 دلار باشد.

همانطور که مشاهده کردید پیش بینی‌های مختلف و گاه متضادی درباره‌ی این ارز دیجیتالی وجود دارد که در این مقاله‌ی پیش بینی قیمت ریپل 2021 به آنها پرداختیم. در آخر می‌توان گفت ریپل در بلند مدت و با حمایت شرکت‌های بزرگ می‌تواند به موفقیت دست یابد ولی امکان رشد قیمت چشمگیر در کوتاه مدت معقول نیست.

در نهایت برای آشنایی عمیق تر با رمزارز محبوب بیت کوین میتوانید به پیش بینی قیمت بیت کوین در سال 2020 و آموزش خرید و فروش بیت کوین در ایران نگاهی داشته باشید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی پیش بینی قیمت ریپل در سال 2021 چیست؟ شما با کدامیک از تحلیل گران موافق هستید؟ نظرات خود را با تکراتو در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر