;
coinex

قوانین حمل بار در پروازهای داخلی و خارجی چیست؟

سفر با هواپیما به آسانی خرید بلیط و رفتن به فرودگاه نیست! بلکه برای استفاده از خدمات پروازها باید یکسری قوانی قوانین حمل بار را نظر  در نظر داشته و مطابق با آن ها برنامه ریزی سفرتان را انجام دهید.

مقدار بار مجاز در پروازها یکی از قوانین مهم سفر با هواپیما است. اما تنها مقدار این بار مهم نیست بلکه مسائلی از قبیل نوع وسائلی که می توانید با خود حمل کنید، نیز بسیار مهم می باشد. در این مقاله قصد داریم نکات اساسی در رابطه با حمل بار در سفر با هواپیما را برای شما عزیزان بیان کنیم.

قوانین حمل بار در پروازهای داخلی و خارجی چیست؟

حداکثر بار مجاز در سفرهای هوایی داخلی چقدر است؟

گاهی پیش می آید که شخص بدون اطلاع از مقدار بار مجاز در کلاس پروازی خود، پس از خرید بلیط پرواز، اقدام به بستن چمدانش می کند اما هنگامی که به فرودگاه می رسد متوجه اضافه بار خود می شود. در چنین زمان هایی فرد مجبور به پرداخت جریمه اضافه بار است اما اگر پیش از آماده سازی چمدان از مقدار مجاز وزن چمدان اطلاع یابید می توان تا حد زیادی از بروز چنین مسائلی پیشگیری نمود.

حداکثر باری که در پروازهای کلاس اکونومی (به جز کلاس نرخ Y) می توانید با خود حمل کنید، 20 کیلوگرم است. پروازهای اکونومی کلاس نرخ Y البته می توانند تا 25 کیلوگرم بار را از مسافر بپذیرند. در صورتی که پرواز شما فرست کلاس و بیزینس کلاس باشد، امکان حمل بار تا 30 کیلوگرم را نیز در طول سفر خواهید داشت.

در نظر داشته باشید در تمام این پروازها، حداکثر بار مجازی که می توانید به داخل کابین هواپیما ببرید تنها 7 کیلوگرم است.

قوانین حمل بار در پروازهای داخلی و خارجی
قوانین حمل بار در پروازهای داخلی و خارجی

حداکثر بار مجاز در پروازهای خارجی چقدر است؟

مقدار باری که در سفرهای هوایی خارجی می توانید با خود حمل کنید با توجه به عواملی همچون مسیر هوایی، شرکت هواپیمایی و کلاس پروازی متغیر خواهد بود. به طور کلی وزن بار مجاز در این پروازها را می توان در بازه 23 تا 50 کیلو گرم در نظر گرفت.

مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی به مقصد اروپا و آسیا

هنگام سفر به اروپا و آسیا از طریق ایرلاین های مختلف با قوانین متفاوتی رو به هستید. البته به طور میانگین مقدار باری که در چنین سفرهایی می توانید داشته باشید، عبارت است از:

  • بلیط کلاس اکونومی حداکثر تا ۳۰ کیلوگرم (یک چمدان)
  • بلیط کلاس بیزینس حداکثر تا ۴۰ کیلوگرم (دو چمدان)
  • بلیط فرست کلاس حداکثر تا ۵۰ کیلوگرم (دو چمدان)

مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی به مقصد قاره آمریکا

جالب است بدانید برای سفر به قاره آمریکا می توانید بار بیشتری را با خود حمل کنید که میزان آن به صورت زیر است:

  • بلیط کلاس اکونومی حداکثر تا 46 کیلوگرم
  • بلیط های کلاس بیزینس و فرست حداکثر تا 64 کیلوگرم

قوانین اضافه بار در هواپیما چیست؟

مسافرانی که قصد حمل بار بیشتر از حد مجاز را دارند، مشمول پرداخت حق اضافه بار می باشند. این مبلغ معمولا با در نظر گرفتن فاکتورهایی همچون شهرهای مبدا و مقصد و نوع کلاس پروازی تعیین می شود، اما به صورت کلی می توان گفت میانگین نرخ اضافه بار به ازای هر یک کیلوگرم، معادل یک درصد از قیمت نهایی بلیط هواپیما در همان مسیر می باشد.

در صورتی که از مقدار دقیق اضافه بار خود مطلع هستید، پیشنهاد می کنیم هنگام خرید بلیط برای سفرتان، وزن اضافه بار را اعلام نموده و همان ابتدای راه هزینه اش را بپردازید. در غیر این صورت می توانید هنگام تحویل چمدان در فرودگاه این هزینه را پرداخت کنید.

قوانین حمل بار در پروازهای داخلی و خارجی
قوانین حمل بار در پروازهای داخلی و خارجی

چه لوازمی را می توان به داخل کابین هواپیما برد؟

پیش تر گفتیم که می توانید تا 7 کیلوگرم بار را با خود به داخل کابین هواپیما ببرید. اما به نظر شما این لوازم شامل چه چیزهایی می شوند؟

مسافران می توانند یک وسیله شخصی مانند کیف دستی زنانه، کیف لپ تاپ، پالتو، یک پتو کوچک، یک دوربین شکاری، یک دوربین عکاسی و … را با خود همراه داشته باشند. اقلام داخل کیف نیز می توانند مدارک ضروری سفر همچون گذرنامه، کارت اعتباری، وجه نقد، کارت شناسایی و لوازم بهداشتی و آرایشی، داروهای مورد نیاز بیمار، غذا برای کودک، تلفن همراه و … باشند.

ورود چه لوازمی به داخل هواپیما ممنوع است؟

طبق قوانین بین المللی هوایی ورود برخی از لوازم به داخل کابین هواپیما مجاز نیست که از جمله آن ها می توان به لوازم نوک تیز مانند ناخن گیر، قیچی، چاقو، سوهان ناخن و هر گونه مایعات مانند آب معدنی، نوشیدنی، کرم ها، خمیر دندان، ژل مو، ادکلن و اسپری اشاره نمود.

قوانین گم شدن بار در هواپیما چیست؟

اگر پس از رسیدن به مقصد متوجه شدید چمدانتان گم شده است باید پیش از خروج از محل تحویل چمدان این موضوع را به پیشخوان پرواز اطلاع دهید و از آن ها فرم PIR را تحویل گرفته و پر کنید. به این صورت شما اطلاع می دهید که بارتان در طول سفر گم شده است و می توانید از آن برای باز پس گرفتن چمدانتان استفاده کنید.

در اغلب مواقع چمدان گم شده تا 24 ساعت بعد در پروازهای بعدی به مقصد شما ارسال می شود و می توانید برای تحویل آن به فرودگاه مراجعه کنید. اما در پاره ای از اوقات ممکن است تا 21 روز آینده نیز چمدانتان را تحویل نگیرید. در چنین زمان هایی می توانید شرکت هواپیمایی مسئول شکایت کرده و طلب خسارت کنید.

توجه داشته باشید که هیچ یک از ایرلاین ها در قبال وسائل داخل چمدان مسئولیتی به عهده نمی گیرند و اگر از لوازم داخل چمدانتان چیزی کم شود، عهده دار نخواهند بود. از این جهت توصیه می کنیم لوازم با ارزش خود از جمله مدارک و اسناد، تلفن همراه، لپ تاپ، جواهرات و … را با خود به داخل کابین هواپیما ببرید.

.

پایان رپورتاژ آگهی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر