;
coinex

توکن غیرقابل تعویض چیست (NFT) ؛ هرآنچه باید از توکن غیرمثلی بدانیم

توکن غیرقابل تعویض بر استاندارد ERC-721 ساخته شده است. اما توکن غیرقابل تعویض چیست و چه تفاوتی با توکن‌های دیگر دارد؟ برای دانستن بیشتر، همراه ما باشید.

این روزها علاوه بر گرم بودن بازار ارزهای دیجیتالی همچون بیت کوین یا همان توکن‌های قابل تعویض، توکن جدیدی نیز وارد بازار شده و درحال کسب محبوبیت بین مردم است؛ آن را توکن غیرمثلی یا توکن غیرقابل تعویض می‌نامند.

اما توکن غیرقابل تعویض چیست و چه تفاوتی با توکن قابل تعویض دارد؟ توکن NFT در چه جاهایی کاربرد دارد و مزایا و معایب آن چیست؟ چطور می‌توانیم توکن غیرقابل تعویض خرید و فروش کنیم؟ ما در این جستار سعی داریم به سوالاتی از این دست پاسخ دهیم.

توکن غیرقابل تعویض چیست ؟

برای درک بهتر مفهوم غیرقابل تعویض، در ابتدا بهتر است مفهوم تعویض پذیری را برای شما توضیح دهیم. وقتی کالایی تعویض پذیر است، بدین معناست که نمونه‌های مشابه آن وجود دارد که از لحاظ ارزش با هم برابر هستند.

برای مثال، پول‌های فیات در دسته تعویض پذیر قرار می‌گیرند چرا که ارزش هر یک پول یا سکه با دیگری برابر است یا به عنوان مثال، ارزش هر پول 10 هزار تومانی با دیگر پول 10 هزار تومانی برابر است و اگر این دو را جا به جا کنیم، تغییری ایجاد نمی‌شود.

به همین منوال، ارزهای دیجیتالی همچون بیت کوین، دوج کوین و دیگر ارزها نیز در دسته ارزهای تعویض پذیر قرار می‌گیرند. بر فرض، دو سکه بیت کوین را می‌توان با یکدیگر تعویض کرد بدون اینکه تغییری در ارزش آنها ایجاد شود.

حال که مفهوم تعویض پذیری را درک کردیم، به سراغ سوال توکن غیرقابل تعویض چیست می‌رویم. توکن غیرمثلی یا همان تعویض ناپذیر (Non-Fungible Token) به توکن‌هایی گفته می‌شود که قابلیت تعویض با یکدیگر را ندارند و به عبارتی، ارزش هرکدام از آن با دیگری متفاوت است.

برای مثال، دو خانه را تصور کنید؛ هر دو آنها خانه هستند و در اینکه ماهیت هر دو یکی است، شکی نیست. اما هر کدام از آنها، ویژگی‌هایی دارند که آن را نسبت به دیگر خانه‌ها، منحصر به فرد می‌کند. در نتیجه، از لحاظ ارزشی و قیمت، هرگز این دو از قیمت برابری برخوردار نخواهند بود.

Non-Fungible Token که اختصارا به آنها توکن NFT می‌گویند نیز همینطور است. درست است که از لحاظ مفهومی هر دو توکن غیرمثلی هستند ولی از لحاظ قیمت و ارزش به‌دلیل تفاوت‌ها با هم متفاوت‌اند.

به بیانی دیگر، توکن غیرمثلی نوعی دارایی دیجیتال منحصربه‌فرد است و مثل و مانند ندارد. برخلاف بیت کوین، اتریوم و ارزهای دیجیتال دیگر که مثلی هستند و واحدهای تعویض‌پذیر دارند، هر واحد NFT دارای ویژگی‌های خاصی است که آن را از واحدهای دیگر متمایز می‌کند.

NFT یک توکن منحصربه فرد (unique) بوده و با هیچ چیز دیگری قابل تعویض نیست و یکی از مهم‌ترین کاربردهای NFT در صنعت گیم است. مالکیت توکن‌های NFT روی بلاک چین ثبت می‌شود. بلاک چین به‌زبان ساده یک دفتر دیجیتال برای ذخیره اطلاعات است.

توکن‌های غیرمثلی شکل پیشرفته‌تر دارایی‌های دیجیتال غیرمثلی هستند. در واقع، دارایی‌های دیجیتال تعویض ناپذیر پس از ظهور اینترنت و گسترش فضای مجازی وارد بازی شدند و مدت‌هاست که در بین ما وجود دارند.

به عنوان مثال، مدت‌هاست که ما در بازی‌های کامپیوتری آیتم‌های مجازی مختلف را به دست می‌آوریم و ذخیره می‌کنیم و یا اینکه از طریق اینترنت بلیط رویدادهای مختلف را تهیه می‌کنیم. حال برای درک بهتر پاسخ توکن غیرقابل تعویض چیست ، نگاهی بر ویژگی‌های توکن غیرمثلی می‌اندازیم.

توکن غیرقابل تعویض چیست ؛ ویژگی‌های برجسته توکن غیرمثلی

توکن غیرقابل تعویض چیست
توکن غیرقابل تعویض چیست

در واقع توکن‌ های NFT برای برطرف کردن برخی ضعف‌های توکن‌های تعویض پذیر به‌وجود آمدند و ویژگی‌هایی دارند که آنها را متفاوت می‌کند. در ادامه قصد داریم ویژگی‌های توکن غیرمثلی را بیان کنیم.

منحصر به فرد بودن: یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های توکن NFT، یونیک بودن آن است؛ یعنی هر کدام ویژگی‌های خاصی دارند که در توکن دیگر دیده نمی‌شود. همینطور منحصر به فرد بودن آن می‌تواند بر روی بلاک چین نیز تأیید شود.

دائمی بودن: توکن‌های غیر مثلی حاوی اطلاعاتی هستند که همیشه بر روی آنها ذخیره است و از آنجایی که این اطلاعات بر روی هزاران سیستم در بلاک چین و در مناطق مختلف ذخیره می‌شوند، از بین نمی‌روند. به علاوه، این اطلاعات می‌تواند شامل یک پیام، تصویر، موسیقی، امضاء و یا هر داده دیگری باشد.

کم‌یاب بودن: یکی دیگر از ویژگی‌های خاص NFT ها، کم‌یاب بودن آنها است. البته این مورد به نظر توسعه دهندگان بستگی دارد و اگر آنها تمایل داشته باشند، می‌توانند هزاران کپی از توکن خود را به‌وجود بیاورند. اما بیشتر آنها ترجیح می‌دهند ویژگی کم‌یاب بودن توکن خود را حفظ کنند تا ارزش آن بیشتر باشد.

قابلیت برنامه نویسی شدن و تغییر پذیری: یک NFT تنها یک قطعه کد بر روی بلاک چین است. این یعنی می تواند دوباره برنامه نویسی شود تا کیفیت‌های مختلفی داشته باشد. یکی از مفیدترین ویژگی های یک NFT تا به امروز این است که می‌توان حق ساخت آن را محفوظ نگه داشت. این یعنی یک هنرمند می تواند از هر فروشی که بعدا انجام می‌شود سود ببرد.

غیرقابل ‌تقسیم بودن: توکن‌های NFT برعکس ارزهای دیجیتالی همچون بیت کوین قابلیت تقسیم پذیری به قطعات کوچک‌تر را ندارند و اگر شما می‌خواهید یک توکن NFT بخرید، باید یک توکن کامل را خریداری کنید. برای مثال نمی‌توانید تنها نیمی از یک توکن بازی را خریداری کنید.

مالکیت داشتن: اگر شما دارای توکنی باشید، مالکیت آن با شما است و حق و حقوق آن نیز به شما تعلق دارد. بدین صورت تفاوت بین توکن NFT و دارایی‌های معمولی بازی‌ها مشخص می‌شود‌. چرا که دارایی‌های بازی در دنیای واقعی به شما تعلق ندارد و نمی‌توانید از آنها بهره ببرید اما این موضوع درباره NFT ها متفاوت است.

قابلیت انتقال و معامله: توکن‌های غیرقابل تعویض می‌توانند خیلی سریع و آسان روی کیف پول‌های دیجیتالی در موبایل و کامپیوتر شخصی منتقل و در صرافی‌ها معامله شوند. با استفاده از این خلاقیت و نوآوری به راحتی می‌توانید یک آیتم بازی، بلیط و دارایی‌های دیگر را با پول واقعی به فروش برسانید یا آنها را در بازار آزاد از کاربران دیگر بخرید.

توکن غیرقابل تعویض چیست ؛ نگاهی بر تاریخچه توکن NFT

توکن غیرقابل تعویض چیست
توکن غیرقابل تعویض چیست

این توکن در سال 2017 و با عرضه پروژه‌هایی همچون کریپتوپانک ها (CryptoPunks) و کریپتوکیتی ها (CryptoKitties) شروع شد و پس از آن شروع به توسعه یافتن کرد و در زمینه‌های دیگر نیز رشد کرد.

کریپتوپانک ها که در اوایل سال 2017 بر بستر اتریوم به‌وجود آمدند همان مجموعه‌ شخصیت‌های پیکسلی بودند و تقریبا شامل 10 هزار مورد یونیک یا منحصر به فرد می‌شدند که علاقه و اشتیاق مردم موجب پیشرفت بیشتر آنها شد.

این شخصیت‌های پیکسلی در ابتدا رایگان بودند اما بعد از اینکه کاربران علاقه زیادی به آن‌ها نشان دادند، نقش آن‌ها در پروژه به‌طور کامل تغییر کرد. افزایش علاقه و توجه مردم، به این توکن غیرقابل تعویض ثبات بیشتری داد و باعث شد تا به امروز ادامه پیدا کنند و روز به روز محبوب‌تر می‌شوند.

کریپتوپانک ها تا این حد رواج دارند که در حال حاضر بعضی از آن‌ها به قیمت 60 اتر (هر اتر 1900 دلار) فروخته می‌شوند. در واقع این قیمت و ارزش، پتانسیل بالای توکن های غیرمثلی را به اثبات می‌رساند.

از دیگر پروژه‌های اولیه و مهم NFT می‌توان به کریپتوکیتیز اتریوم اشاره کرد. در این پروژه، کاربران می‌توانستند گربه‌های دیجیتال منحصربه فرد و زیبایی را به وجود بیاورند و آنها را ترید کنند و از این طریق، کسب درآمد داشته باشند.

حجم معاملات این پروژه در شبکه اتریوم، در زمان کوتاهی از میلیون‌ها دلار عبور کرد و نشان داد که بازارهای جانبی پیرامون توکن NFT بسیار معتبر و بادوام هستند. در این پروژه، هر گربه جدید در واقع یک توکن غیرمثلی است و دارای ویژگی‌های منحصر به خودش است.

از این رو، قیمت این گربه‌ها در سایت آن متفاوت است و بعضی از آنها تا 100 اتر نیز قیمت گذاری شده‌اند. بر اساس گزارش سایت Nonfungible.com، اقتصاد توکن غیرقابل تعویض شاهد فروش بیش از 109 میلیون دلار توکن بوده است که یک میلیون دلار آن تنها در اسفند سال 99 رخ داده است.

به‌طور خلاصه، می توان گفت که این پروژه‌ها در بستر اتریوم نشان دادند که این حوزه چه قابلیت‌هایی دارد و چندین پروژه دیگر هم از این دو الهام گرفتند. از آن زمان به بعد، توسعه دهنده‌ها، کلکسیونرها و کارآفرین‌ها وارد این عرصه شدند و آن را گسترش دادند.

همینطور هنرمندان نیز شروع به استفاده از توکن های غیرقابل تعویض کردند تا به کمک آن، برای هنرهای دیجیتالی خود شناسنامه بگیرند و از طریق ترید کردن کارهای هنری خود، کسب درآمد کنند. اما توکن NFT چیست و چه کاربردهایی دارد؟

توکن غیرقابل تعویض چیست ؛ کاربردهای توکن NFT

توکن غیرقابل تعویض چیست
توکن غیرقابل تعویض چیست

از NFT ها می‌توان برای دیجیتالی کردن تقریبا هر چیزی استفاده کرد که می‌تواند شامل کارهای هنری، موسیقی، دامنه یا هرچیز دیگر باشد. ما در ادامه مهم‌ترین کاربردهای توکن NFT را معرفی می‌کنیم‌.

  • هنر دیجیتال
  • موسیقی‌ دیجیتال
  • بلیت رویدادهای مختلف
  • کالاهای لوکس دیجیتالی شده
  • کارت‌های ترید دیجیتال
  • بازی و دارایی‌های دنیای مجازی
  • محتوا
  • نام دامنه
  • هویت
  • دارایی‌های دنیای واقعی
  • نشان‌های اشتراک در پلتفرم‌های مختلف

این‌ها مواردی از کاربردهای توکن NFT هستند. بازار NFT هنوز بسیار کوچک است و امروزه کاربرد این نوع توکن بیشتر در حوزه‌هایی مانند بازی‌های کامپیوتری، اقلام کلکسیونی، آثار هنری دیجیتال، صدور بلیط و فروش نام‌ دامنه‌ها دیده می‌شود، اما در آینده با رشد زیرساخت‌ها می‌توان از این نوآوری در زمینه‌های بسیار متنوع‌تری استفاده کرد.

توکن غیرقابل تعویض چیست ؛ گران‌ترین توکن‌های NFT فروخته شده

توکن غیرقابل تعویض چیست
توکن NFT چیست

با اینکه برخی افراد خرید و فروش NFT ها را کار بیهوده‌ای می‌بینند، افرادی در دنیا وجود دارند که حاضرند برای بدست آوردن مالکیت یک توکن غیرمثلی، میلیاردها دلار خرج کنند و آن توکن را خریداری کنند.

تاکنون توکن‌های زیادی در زمینه‌های مختلف بدین صورت فروخته شدند و حتی برخی از آنها، تنها یک گیف با تصویر متحرک بوده‌اند. برای مثال، گیف گربه لیان کت به قیمت بیش از 500 هزار دلار فروخته شد.

در واقع، نیان کت اسم انیمیشنی است که در سال 2011 اکران شد و اکنون تصویر آن در اینترنت وایرال شده است و تصویر این گیف که در فوریه با این قیمت فروخته شده، گربه‌ی در حال حرکتی را نشان می‌دهد که حین حرکت از خود یک رد رنگین کمانی به جای می‌گذارد.

توکن غیرقابل تعویض چیست
توکن غیرمثلی

در واقع اگر بخواهیم توکن ها را به ترتیب بیشترین فروش یا توزیع دسته‌بندی کنیم، ترتیب توکن‌ها به شرح زیر است:

  • صنعت بازی: 41 درصد
  • کالاهای ارزشی: 29 درصد
  • املاک و مستغلات: 13 درصد
  • بازی ورق های ارزشی: 7 درصد
  • نام دامنه: 6 درصد
  • هنر: 4 درصد

از دیگر گران‌ترین توکن‌های NFT فروخته شده ، می‌توان به گربه‌ای از دنیای کریپتوکیتیز (CryptoKitties) اشاره کرد. این بازی آنلاین به بازیکنان امکان خرید، فروش، جمع آوری و پرورش انواع گربه های مجازی را می دهد.

این بازی یک DAPP است که از بلاک چین اتریوم استفاده می‌کند و بارها شاهد فروش گربه‌های مجازی با قیمت‌های عجیب وغریب در آن بوده‌ایم. اما گران‌ترین گربه‌ای که تاکنون از این بازی فروخته شده، 1,140,000 دلار قیمت داشته است.

توکن غیرقابل تعویض چیست
توکن غیرمثلی

البته جایگاه یکی دیگر از گران‌ترین توکن‌های NFT فروخته شده به پلت فرم هنری CryptoPunks تعلق می‌گیرد که متعلق به شخصیت فوق العاده کمیاب Alien است و 1,149,500 دلار فروخته شده است.

توکن غیرقابل تعویض چیست
گران‌ ترین توکن های فروخته شده

این به عنوان یک قطعه هنری تلقی می شود و یکی از قدیمی ترین شخصیت های جهانی CryptoPunks است. در حال حاضر، NFT که مالکیت این قطعه هنری را تامین می‌کند، گران ترین توکن از این نوع فروخته شده در طول تاریخ است.

همچنین، اخیرا توکن نقاشی بیپل (Beeple) با قیمت خارق‌العاده 69 میلیون دلار در حراج کریستی (Christie) به فروش رفت. این اثر که «همه روز: ۵۰۰۰ روز اول» نام دارد، حاوی 5000 تصویر دیجیتالی است که بیپل در طول 13 سال گذشته آنها را خلق کرده است.

توکن غیرقابل تعویض چیست
گران‌ ترین توکن های فروخته شده

به‌علاوه، بازی Decentraland که یک پلتفرم واقعیت مجازی غیرمتمرکز و مبتنی بر پلتفرم اتریوم است نیز رکورد یکی از گران‌ ترین توکن های فروخته شده را با قیمت 976,600 دلار به ثبت رسانده است.

توکن غیرقابل تعویض چیست
گران‌ ترین توکن های فروخته شده

 

دارایی این پلت‌فرم زمین (land) است و افراد با خرید این زمین‌های مجازی و ترید آنها، کسب درآمد می‌کنند. این قطعه زمین مجازی به مساحت ۱۲۶۰۰ مترمربع بود و قسمت عظیمی از لند را تشکیل می‌داد.

این‌ها نمونه‌هایی از گران‌ترین توکن‌های فروخته شده‌ی غیر مثلی بودند. اما برای سرمایه‌گذاری، کدام توکن‌ها بهتر است؟ چطور می‌توانیم توکن خود را بسازیم و یا نحوه ترید کردن توکن غیرقابل تعویض چگونه است. برای دانستن این مطالب، ادامه این جستار را مطالعه کنید.

توکن غیرقابل تعویض چیست ؛ بهترین توکن‌ها برای سرمایه‌گذاری

همانطور که مطلع هستید، این توکن‌ها منحصر به فرد و بسیار متنوع هستند. اما در این قسمت، قصد داریم 10 تا از برترین توکن‌ های NFT مناسب سرمایه گذاری را خدمت شما معرفی کنیم. همینطور می‌توانید برای آشنایی بیشتر، مقاله‌ی بهترین توکن های NFT را نیز در تکراتو مطالعه کنید.

  • توکن تتا (Theta)
  • توکن چیلیز (Chiliz)
  • اینجین کوین (Enjin)
  • توکن دیسنترالند (Decentraland)
  • توکن فلو (Flow)
  • توکن وکس (WAX)
  • توکن My Neighbor Alice
  • توکن IExecRLC
  • توکن NFT اولترا (Ultra)
  • توکن سند باکس (SandBox)

توکن غیرقابل تعویض چیست و چطور توکن غیرمثلی بسازیم؟

توکن غیرقابل تعویض چیست
توکن غیرقابل تعویض چیست

با توجه به فروش و رشد خوب این توکن‌ها، ممکن است شما هم به فکر ساختن توکن NFT باشید؛ اما چطور می‌توان توکن تعویض ناپذیر ساخت؟ اصلا این کار امکان پذیر است یا برای ساخت توکن به دانش خاصی نیاز است؟

در حقیقت، ایجاد کارهای هنری NFT، چه GIF باشد و چه یک تصویر، روندی نسبتاً ساده است و نیاز به دانش گسترده‌ای از صنعت رمزنگاری ندارد. همچنین می‌توان از آثار هنری NFT برای ایجاد مجموعه‌هایی مانند مجموعه کارت‌های دیجیتال استفاده کرد.

اما قبل از اینکه تصمیم به ساخت توکن مخصوص خود بگیرید، باید بلاک چینی که قصد دارید توکن خود را روی آن بسازید را انتخاب کنید. اگرچه بلاک چین اتریوم یکی از پراستفاده‌ترین بلاک چین‌ها در زمینه NFT ها است، اما طیف وسیع دیگری از بلاک چین‌های دیگر نیز وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد.

در ادامه، به معرفی این بلاک چین‌ها می‌پردازیم و شما می‌توانید یکی از آنها را برای ساخت توکن خود انتخاب کنید. بلاک چین‌های در حال توسعه در زمینه توکن‌های غیرمثلی به شرح زیر است:

  • بلاک چین Binance Smart
  • Flow by Dapper Labs
  • ترون (Tron)
  • EOS
  • پولکادات (Polkadot)
  • Tezos
  • Cosmos
  • WAX

توجه داشته باشید که هر بلاک چین دارای استاندارد توکن NFT، خدمات کیف پول و بازارهای سازگار جداگانه است. به عنوان مثال، اگر شما توکن خود را در بلاک چین Binance Smart ایجاد کنید، فقط می‌توانید آنها را در سیستم عامل‌هایی که دارایی‌های Binance Smart Chain را پشتیبانی می‌کنند، بفروشید.

از آنجایی که اتریوم دارای بزرگترین اکوسیستم NFT است، شما برای ایجاد و ساخت توکن خود در بلاک چین اتریوم، به موارد زیر نیاز دارید:

  • یک کیف پول اتریوم که توکن استاندارد ERC-721 را ساپورت کند؛ مانند کیف پول‌های MetaMask، والت Trust و یا والت Coinbase
  • حدود 50 تا 100 دلار سرمایه در اتر (ETH)؛ اگر شما از والت Coinbase استفاده می‌کنید، می‌توانید با ارزهای فیات پوند یا دلار، اتر خریداری کنید. در غیر اینصورت، باید از صرافی‌های ارزهای رمزنگاری شده اقدام به خرید اتر کنید.

پس از داشتن این موارد ، تعدادی سیستم عامل NFT محور وجود دارد که به شما امکان می دهد کیف پول خود را متصل کرده و تصویر یا پرونده انتخابی خود را که می خواهید به NFT تبدیل شود بارگذاری کنید.

همینطور بازارهای اصلی Ethereum NFT شامل موارد زیر است:

پس از انتخاب یکی از موارد بالا، گزینه create را از گوشه سمت راست انتخاب کنید. در اینجا نحوه کار این فرآیند در OpenSea را بررسی می‌کنیم. خوب است بدانید این مارکت در حال حاضر بزرگترین بازار NFT مبتنی بر اتریوم است.

توکن غیرقابل تعویض چیست
توکن NFT چیست

با انتخاب گزینه create، شما به صفحه‌ای متصل می‌شوید که در آن از شما خواسته می‌شود به کیف پول خود وصل شوید. پس از وارد کردن رمز عبور کیف پول خود و ریجستری کردن، به طور اتوماتیک به والت خود وصل می‌شوید.

برای اثبات کردن آدرس کیف پول، ممکن است مجبور شوید پیامی را به صورت دیجیتالی در کیف پول Ethereum خود امضا کنید، اما این فقط یک مورد کلیک کردن برای ادامه کار است و از شما هزینه‌ای کسر نمی‌کند.

در مرحله بعد، گزینه create را از گوشه سمت راست انتخاب کرده سپس از باکس سمت راست، گزینه my collections را انتخاب کرده و گزینه create را همانند تصویر زیر انتخاب کنید.

توکن غیرقابل تعویض چیست
توکن NFT چیست

در آنجا یک پنجره به شما نشان داده می‌شود که می‌توانید کار هنری خود را در آنجا آپلود کنید، یک اسم اضافه کرده و توضیحاتی بنویسید. اساسا در این قسمت، شما فقط یک پوشه ایجاد کرده تا کارهای هنری دیجیتالی خود را در آن آپلود کنید.

توکن غیرقابل تعویض چیست
توکن NFT چیست

وقتی تصویری برای مجموعه خود اختصاص دادید، همانطور که در زیر نشان داده شده است (فلش آبی) به شما نشان داده می شود. سپس باید با کلیک روی نماد مداد در گوشه بالا سمت راست (فلش قرمز)، یک تصویر بنر به صفحه اضافه کنید.

توکن غیرقابل تعویض چیست
توکن NFT چیست

حال می‌توانید NFT خود را ایجاد کنید. گزینه Add New Item که با فلش آبی در تصویر مشخص شده، انتخاب کرده و با استفاده از کیف پول خود پیام دیگری را تائید کنید.

توکن غیرقابل تعویض چیست
توکن NFT چیست

سپس پنجره‌ی جدیدی برای شما باز می‌شود و شما می‌توانید عکس، صدا، GIF یا مدل سه بعدی NFT خود را آپلود کنید. در OpenSea و بسیاری از بازارهای دیگر، شما می‌توانید ویژگی‌ها و ویژگی‌های خاصی را برای افزایش کمیابی و منحصر به فرد بودن NFT خود در نظر بگیرید. سازندگان حتی این فرصت را دارند که محتوای غیرقابل قفل را که فقط توسط خریدار قابل مشاهده است، قرار دهند.

توکن غیرقابل تعویض چیست
توکن NFT چیست

پس از پایان کار، روی create در پایین کلیک کنید و پیام دیگری را در کیف پول خود امضا کنید تا ایجاد NFT تأیید شود. سپس آثار هنری باید در مجموعه شما ظاهر شوند.

توکن غیرقابل تعویض چیست و چطور توکن NFT بفروشیم؟

توکن غیرقابل تعویض چیست
توکن غیرقابل تعویض چیست

برای فروش توکن خود، باید آنها را در کالکشن خود پیدا کنید، روی آنها کلیک کنید و دکمه sell را پیدا کنید. با کلیک بر روی این صفحه، به صفحه قیمت گذاری منتقل می‌شوید که در آن می‌توانید شرایط فروش از جمله اجرای حراج یا فروش با قیمت ثابت را تعیین کنید.

Ether و سایر توکن‌های ERC-20 رایج ترین ارزهای رمزپایه ای هستند که می‌توانید NFT های خود را برای آنها بفروشید؛ با این حال، برخی از سیستم عامل‌ها فقط توکن اصلی بلاک چینی را که NFT بر روی آن ساخته شده‌است، پشتیبانی می‌کنند. به عنوان مثال VIV3 یک بازار بلاک چین Flow است و فقط توکن‌های FLOW را می‌پذیرد.

با انتخاب گزینه edit در کنار تصویر کالکشن در OpenSea، پیام را با استفاده از کیف پول خود امضا کرده و با اسکرول کردن به پایین، شما می‌توانید برای حق امتیاز برنامه ریزی کنید و انتخاب کنید که کدام کد ERC-20 را برای فروش NFT دریافت کنید.

گزینه حق امتیاز به سازندگان NFT اجازه می‌دهد هر زمان که دارایی به شخص جدیدی فروخته می‌شود، کمیسیون دریافت کنند. این امکان ایجاد جریانات مادام العمر را برای هنرمندان و سایر سازندگان محتوا به طور خودکار و به لطف قراردادهای هوشمند فراهم می‌کند.

برای خرید توکن NFT چه نکاتی را در نظر بگیریم؟

توکن غیرقابل تعویض چیست
توکن غیرقابل تعویض چیست

از آنجایی که این توکن تقریبا جدید است و زیاد بین مردم جا نیافتاده است، بهتر است اگر قصد خرید آن را دارید، نکات زیر را درنظر بگیرید.

اول از همه، باید بدانید به‌دلیل مقیاس‌پذیر نبودن شبکه‌های بلاک چینی، کارمزد فعالیت در این پروژه‌ها خیلی بالا است. دوم باید توجه داشته باشید که وقتی یک توکن را خریداری می‌کنید، لزوماً فروشنده‌ای برای آن وجود ندارد

به‌عنوان مثال، وقتی بیت کوین یا ارزهای دیگری را می‌خرید، هر زمان می‌توانید بیت کوین خود را هر چند با کاهش قیمت یا بعضا افزایش قیمت بفروشید، اما اگر مثلاً در بازی کریپتوکیتیز یک گربه با قیمت ۰.۵ اتر بخرید، به این معنا نیست که می‌توانید آن را خیلی سریع دوباره بفروشید، بلکه باید برای آن خریدار پیدا شود.

بدون اغراق در حال حاضر به حوزه NFT بیشتر به چشم یک سرگرمی نگاه می‌شود، تا یک صنعت پرسود. بنابراین، قبل از پرداخت پول و سرمایه‌گذاری در NFT‌ها، حتماً تحقیقات لازم را انجام دهید و ریسک‌های احتمالی را در نظر بگیرید.

به جز توکن‌های NFT که در بالا به معرفی آنها پرداختیم، توکن‌های تعویض پذیر همانند بیت کوین، ریپل یا موارد دیگر نیز برای سرمایه‌گذاری  مناسب هستند و می‌توانید با مطالعه‌ای راجع به آینده‌ی آنها، تصمیم بگیرید روی کدام یک سرمایه‌گذاری کنید.

در این راستا، تیم تکراتو مقالاتی در راستای پیش‌بینی قیمت ارزهای دیجیتالی از منابع و مارکت‌های مختلف و معتبر تهیه کرده است و همینطور در گفتاری، بهترین ارزهای دیجیتال در سال 2021 و بهترین آلت کوین ها برای سرمایه گذاری در سال 2021 را معرفی نموده است.

همینطور در راستای پیش بینی آینده ارزهای دیجیتالی می‌توانید جستارهای پیش بینی قیمت بیت کوین از سال 2022 تا 2030، پیش بینی قیمت دوج کوین در سال 2021 و پیش بینی قیمت کاردانو در سال 2021 را مطالعه کنید.

به‌علاوه، در راستای پیش بینی قیمت آلت کوین‌ها می‌توانید گفتارهای پیش بینی قیمت چین لینک در سال 2021 ، پیش بینی قیمت ترون در سال 2021 و پیش بینی قیمت ریپل در سال 2021 را مطالعه کنید.

فراتر از آن، ممکن است مقالات پیش بینی قیمت پولکادات در سال 2021، پیش بینی قیمت تتر در سال 2021 و پیش بینی قیمت بیت کوین کش 2021 نیز برای شما جالب باشد.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: coindesk

نظر شما درباره توکن غیرقابل تعویض چیست ؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر