;
coinex

تراشه کوانتومی چیست و چه کاربری دارد؟

اخیرا سامسونگ از مجهز به تراشه کوانتومی رونمایی به عمل آورده است. در این جستار به این خواهیم پرداخت که تراشه کوانتومی چیست و چه کاربردی دارد.

سال گذشته کمپانی کره ای سامسونگ با همکاری اپراتور اس کی تلکام کشور کره جنوبی، مدلی از گوشی موفق و محبوب گلکسی A71 را با نام سامسونگ گلکسی ای کوانتوم به بازار عرضه کرد.

این محصول اولین گوشی دنیا تا به آن تاریخ بود که از تراشه‌ رمزگذاری مولد عدد تصادفی کوانتومی یا QRNG استفاده می کرد. اما تراشه کوانتومی چیست و چه قابلیت هایی دارد؟ هدف از ارائه یک تراشه کوانتومی در یک گوشی از سری A سامسونگ چیست؟ در ادامه ما را همراهی کنید.

تراشه کوانتومی چیست و چه کاربری دارد؟

تراشه QRNG با نام SKT IDQ S2Q000را شرکت سوئیسی ID Quantique به عنوان زیر مجموعه SK تلکام ساخته است. استفاده از این تراشه سب افزایش امنیت گوشی های هوشمند شده و فرایند حفاظت اطلاعات در فضای آنلاین را تقویت می کند.

تراشه کوانتومی چیست و چه کاربری دارد؟
تراشه کوانتومی چیست و چه کاربری دارد؟

این کار به کمک الگوریتم تولید اعداد تصادفی کوانتومی انجام می شود که گذرواژه هایی تصادفی و غیر قابل پیش بینی را تولید می کند. طرز کار این تراشه به این شکل است که به لطف LED و حسگر تصویری CMOS می تواند نورهای منتشر شده از دیودها را شناسایی و اعدادی تصادفی تولید کند.

سپس این اعداد تصادفی به سرویس هایی مانند اپلیکیشن های تراکنش مالی ارائه می شود که به فرایند احراز هویت آنلاین نیاز دارند. در ادامه این اعداد به گذرواژه هایی کدگذاری شده بدل می شوند و به این ترتیب بازهم فرایند و ضریب حدس زدن آن ها کاهش می یابد.

با وجود پیشرفت های چشمگیری در کارایی و سرعت پردازنده های محاسباتی دیده می شود، هنوز مسائل پیچیده پرشماری وجود دارد که حل آن ها از هیچ یک از سوپرکامپیوترهای موجود بر نمی آید. فارغ از این، یک مشکل اساسی در روند توسعه و ساخت تراشه ها، کوچک شدن ابعاد ترانزیستورها است.

تراشه کوانتومی چیست و چه کاربری دارد؟
تراشه کوانتومی چیست و چه کاربری دارد؟

امروزه شرکتهای بزرگ با با تقلای زیاد به تکنولوژی ساخت پردازنده های 7 نانومتری دست پیدا کرده اند. در ساختارهای زیر 10 نانومتر، ابعاد ترانزیستورها به ابعاد اتمی نزدیک می شود که در این صورت قوانین فیزیک کوانتوم نمود بیشتری یافته و قواعد بازی را عوض می کنند. مثلا یک الکترون می تواند از یک ترانزیستور به دیگری راه باز کند و این برای یک پردازنده اصلا موضوع جالب نیست.

البته این به معنای توقف در این بخش نیست بلکه قواعد بازی عوض شده و در زمین جدید باید با قواعد جدید بازی کرد. برای ساخت پردازنده هایی با لیتوگرافی پایین باید قوانین فیزیک کلاسیک را به کنار نهاده و با قوانین جدید بازی را ادامه داد.

اولین گوشی با پردازنده مولد عدد تصادفی کوانتومی

تراشه کوانتومی چیست و چه کاربری دارد؟
تراشه کوانتومی چیست

مهمترین تفاوت گلکسی A71 با بهره مندی از تراشه QRNG است. این محصول همچنین برای امور پردازشی از اگزینوس 980 استفاده می کند. از مشخصات فنی این محصول به عنوان یکی از بهترین گوشی های میان رده باید به نمایشگر 6.7 اینچی با پنل سوپرآمولد Infinity-O و رزولوشن فول اچ دی پلاس اشاره کرد.

فارغ از این ها حسگر اثرانگشت با نمایشگر گلکسی A کوانتوم ادغام شده است تا کاربران، تنها با لمس نمایشگر بتوانند قفل دستگاه را باز کنند. سامسونگ محصول جدید خود را با استفاده سیستم عامل اندروید 10 روانه بازار کرده است.

اما حالا جانشین این محصول یعنی گلکسی کوانتوم 2 برای سال 2021 به عنوان یکی از بهترین گوشی های سامسونگ 2021 روانه بازار شده است. شایعاتی درباره عرضه این محصول با اسنپدراگون 855 وجود دارد. پذیرش این موضوع در مورد سامسونگ و در سال 2021 با وجود گزینه های مناسب بعید به نظر می رسید. همین باعث شد تا برخی گمان بر این برند که این محصول با اسنپدراگون 860 عرضه خواهد شد.

این محصول مانند نسل قبلی کوانتوم که ورژنی از گلکسی ای 71 بود، ورژنی متفاوت از گلکسی A82 فایوجی به عنوان یکی از بهترین گوشی های 5G در سال 2021 است و به نظر می رسد مدل جهانی این محصول با نام گلکسی ای 82 روانه بازار شود. البته در مورد عرضه جهانی این محصول با تراشه کوانتومی تردیدهایی وجود دارد.

این گوشی مانند نسل قبلی خود از نمایشگر 6.7 اینچی با پنل سوپرآمولد استفاده می کند و از رفرش ریت 120 هرتز بهره مند است. همانطور که انتظار می رفت این محصول با اسنپدراگون 855 پلاس روانه بازار شده است که برای محصولی در سال 2021 کمی قدیمی به نظر می رسد.

تراشه کوانتومی چیست و چه کاربری دارد؟
تراشه کوانتومی چیست و چه کاربری دارد؟

این گوشی در مدل پایه خود با 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه ذخیره سازی عرضه شده است و به نظر می رسد نسخه ای با 8 گیگابایت حافظه رم نیز ارائه شود. این محصول همچنین از یک باتری 4500 میلی آمپرساعتی بهره مند است که فناوری شارژ سریع 25 واتی را پشتیبانی می کند.

در پنل پشتی گوشی گلکسی کوانتوم 2، یک دوربین 64 مگاپیکسلی وجود دارد که از لرزشگیر اپتیکال تصویر استفاده می کند. دوربین دوم 12 مگاپیکسلی و فوق عریض است و در کنار یک سنسور 5 مگاپیکسلی، مجموعه دروبین را تشکیل می دهد. دوربین سلفی حفره ای روی نمایشگر نیز سنسوری 10 مگاپیکسلی است. قیمت نسخه پایه این محصول چیزی حدود 625 دلار تعیین شده است و هنوز از زمان عرضه جهانی آن اطلاعی نداریم.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص تراشه کوانتومی چیست ؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر