;
coinex

گوگل فلوم چیست (Google Floom) و چگونه کار می‌کند؟

گوگل فلوم چیست ؟ فلوم درواقع ابزار جدید گوگل است که با تکیه بر واقعیت افزوده به هر کاربر اندرویدی امکان سفر به آن سوی کره زمین را می دهد.

قابلیت جدید گوگل با نام فلوم (Floom) از تکنولوژی واقعیت افزوده برای عبور از زمین استفاده می کند و به هر کاربر با دستگاه اندرویدی اجازه می دهد تا ضمن سفر به آن سوی کره زمین آن بخش از کره زمین را ببیند.

این ویژگی در واقع پکیجی از فناوری های جغرافیایی ایجاده شده توسط گوگل را با کمک گوگل ارث ارائه می کند. گوگل اولین بار در سال 2001 با ارائه گوگل ارث نخستین تجربه خود در زمینه سرویس های نقش و مسیریاب را در اختیار کاربران قرار داد و در ادامه در سال 2005 سرویس گوگل مپ پا به عرصه وجود گذاشت که در ادامه به یکی از موفق ترین و محبوب ترین سرویس های نقشه یابی و مسیریابی بدل شد.

اما حالا قابلیت گوگل فلوم در دسترس کاربران اندرویدی قرار گرفته است و باید دید قابلیت گوگل فلوم چیست ؟ درواقع ایده ساده و جالبی در شکل گیری گوگل فلوم موثر بوده است. تصور کنید از همان نقطه زمین که در آن قرار دارید شروع به حفاری کرده و می کوشید به آن سوی زمین برسید.

بالطبع با حفاری به نقطه مشخصی می رسید و بعد از بیرون آوردن سر از خاک باید ببینید به کجا رسیده اید! ابزار جدید همین ایده را به صورت مجازی سر و شکل داده است. اما در ادامه با ما باشید تا ببینیم قابلیت گوگل فلوم چیست ؟

قابلیت گوگل فلوم چیست ؟

شاید تاکنون به این فکر کرده باشید که در صورتی که مستقیما به سوی دیگر زمین بروید به کجا باید برسید! گوگل ابزاری با استفاده از واقعیت مجازی طراحی کرده است که به شما امکان می‌دهد پاسخ سؤال را پیدا کنید. این سرویس گوگل که در قالب وب‌سایتی با نام Floom در دسترس قرار دارد،‌ از رابط کاربری ساده و سرراستی استفاده می‌کند.

قابلیت جدید با استفاده از فناوری ها و ابزارهای پیشینی گوگل نظیر گوگل ارث اجرا می شود. درواقع بیش از هرچیز بر WebXR  و گوگل مپ متکی است. به علاوه نیاز است تا آخرین نسخه گوگل کروم روی دستگاه شما نصب باشد تا بتوانید به آن سوی زمین تونل بزنید.

گوگل فلوم چیست (Google Floom) و چگونه کار می‌کند؟
پروژه فلوم گوگل (Google Floom Project) چیست و آموزش کار با گوگل فلوم چگونه است؟

آخرین ابداع Google trotting که حالا آن را با نام فلوم می شناسیم بیش از اینکه یک ابزار کاربری تجاری باشد جنبه فان و سرگرمی دارد. گوگل با کمک آزمایش Webx به افراد کمک می کند تا به کشفیات جدید زمین از هر نقطه کره خاکی بپردازند.

گوگل از این سرویس طی یک توئیت رونمایی کرد. قابلیت استفاده از این سرویس از طریق PC یا لپتاپ میسر نیست؛ کاربران تنها با استفاده از گوشی هوشمند می‌توانند از سرویس گوگل فلوم استفاه کنند. این سرویس با کمک WebXR و در مرورگر کروم اجرا می‌شود؛ کاربران برای استفاده از این سرویس، حتما باید آخرین نسخه مرورگرکروم را بر روی گوشی هوشمند نصب کنند. اما راه استفاده از قابلیت گوگل فلوم چیست ؟

شیوه استفاده از گوگل فلوم

تا به حال به این فکر کرده اید که دقیقا زیرپای شما و آن طرف کره زمین چه مکانی قرار دارد؟ ابزار جدید گوگل دقیقا برای چنین هدفی ایجاد شده است. این موضوع در مورد ایران احتمالا بیش از هرچیز با آب و اقیانوس مواجه می شود. حداقل در مورد شهر تهران باید گفت که با گوگل فلوم همواره به اقیانوس می رسیم.

این آزمایش که Floom نامیده می شود از واقعیت افزوده استفاده می کند و به کاربرانی که دستگاه اندرویدی دارند این امکان را میدهد تا به آن طرف کره زمین سفر کنند. این فناوری با استفاده از WebXR API نتایج تونل زنی شما را ترسیم می کند.

شما برای استفاده از ابزار جدید باید یک دستگاه اندرویدی مجهز به جدیدترین نسخه گوگل کروم داشته باشید و به وب سایت فلوم بروید. البته توجه داشته باشید که این سرویس در ایران با اختلالات و مشکلاتی مواجه است. در نتیجه بهتر است پیش از استفاده از فلوم حتما دستگاه خود را به ابزار تغییر آی پی مجهز کنید.

در پروژه فلوم گوگل (Google Floom Project) می‌توانید با خبر شوید که دقیقا در آن سوی زمین چه خبر است؟ شاید از اقیانوس آرام جنوبی سردربیاورید یا بولیوی؟ بسته به این دارد که زاویه دوربین را چگونه تنظیم می‌کنید. در ویدیوی زیر با آموزش کار با گوگل فلوم آشنا شوید:

با تأیید دسترسی به دوربین و موقعیت خود می‌توانید یک حفار شبیه گردباد ببینید. حالا گوشی خود را تکان دهید تا زاویه حفر تونل را انتخاب کنید. گوگل حتی در بالای صفحه به شما نشان می‌دهد که با زاویه فعلی به دریا می‌رسید یا خشکی (Land). حالا با لمس حفار ظرف چند ثانیه می‌توانید آن‌طرف کره زمین را ببینید. همچنین اگر بخواهید می‌توانید با لمس نام موقعیت مکانی در بالای صفحه، گوگل ارث را باز کرده و آن طرف کره زمین به گشت‌وگذار بپردازید.

در اینجا بعد از مراجعه به وب سایت فلوم و انتخاب گزینه Explore، زاویه دوربین را در نقطه ای که قصد دارید تونل بزنید قرار داده (البته این زاویه به سمت پایین باشد بهتر است) و دوربین دستگاه بعد از چند ثانیه به شما نشان می دهد که آن سوی کره زمین دقیقا چه خبر است. در ادامه می توانید با استفاده از اپلیکیشن گوگل ارث مکان مورد نظر مورد بررسی قرار دهید.

گوگل فلوم چیست (Google Floom) و چگونه کار می‌کند؟
پروژه فلوم گوگل (Google Floom Project) چیست و آموزش کار با گوگل فلوم چگونه است؟

آنچه با گوگل فلوم انجام می شود نشانگر این است که فناوری واقعیت افزوده چقدر می تواند جذاب و جالب توجه باشد. نقشه های این برنامه با کمک دیگر سرویس های گوگل به شما کمک می کند تا بفهمید دقیقا نقطه مقابل شما در سیاره زمین کجاست. از آنجا که قسمت اعظمی از کره زمین را اقیانوس در برگرفته است، عموم افراد بعد از حفاری با قسمتی از اقیانوس مواجه می شوند.

مثلا کاربران در هر نقطه ای آمریکای شمالی که در عرض های جغرافیایی شمالی حفاری کنند در نهایت به وسط اقیانوس هند می رسند و بر اساس همین نقشه، نقطه مقابل تهران روی زمین، اقیانوس آرام جنوبی است و عموم کاربران ایرانی نیز با حفاری، سر از اقیانوس در می آورند.

قابلیت گوگل فلوم چیست ؟

هدف از ساخت این برنامه ارائه تجربه‌های VR و AR در چندین دستگاه از جمله تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و هدست‌های تخصصی است. گوگل به غیر از Floom با استفاده از WebXR ابزار جدید Mesure Up را راه اندازی کرده که ابزار اندازه گیری هوشمند است و طول، مساحت و حجم یک محیط را اندازه گیری می‌کند.

از دیگر برنامه‌های گوگل که مبتنی بر WebXR هستند می‌توان به Sodar و PictureEscape اشاره کرد که اولی فاصله دو متری را در محیط مشخص می‌کند و برنامه دوم نیز به کاربران امکان می‌دهد گالری تلفن خود را به یک گالری واقعیت افزوده تبدیل کنند.

فلوم یکی از سرویس های آزمایشی متکی بر WebXR می باشد که گوگل روز گذشته معرفی کرده است. با استفاده از WebXR می توان تجارب واقعیت مجازی و واقعیت افزوده که در صفحاتوب کار می کند را حلق کرد.

دیگر تجربه های خلق خلق شده با WebXR شامل ابزار مجازی اندازه گیری و ابزاری است که به شما این امکان را می دهد به شیوه بصری بفهمید فاصله گذاری اجتماعی 6 فوتی در محیط اطراف شما به چه صورت است.

گوگل همچنین به زودی سرویسی منتشر می کند که به شما اجازه می دهد گالری تصاویر خود را به گالری واقعیت افزوده بدل کنید. در حال حاضر صرفا از طریق نسخه اندروید کروم امکان دسترسی به فلوم وجود دارد.

تجارب خلق شده با WebXR بسیار خوب طراحی شده است و این حقیقت که روی مرورگرهای موبایل اجرا می شود و آن ها به سرویس های تحسین برانگیزی بدل می کند. سرویس های آزمایشی گوگل همواره خوب و جالب توجه هستند، اما این نخستین سرویسی است که به فانتزی کودکی بسیاری از ما رنگ حقیقت می دهد: حفر یک تونل و رسیدن به سمت دیگر آن!

زیبایی این ابزار این است که به نوعی باعث می شود هر کجا که می خواهید آن را امتحان کنید تا ببینید آیا از نظر جغرافیایی همه چیز تغییر کرده است یا خیر.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص قابلیت گوگل فلوم چیست ؟ پروژه فلوم گوگل را چگونه ارزیابی کردید؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    به من پیغام میده که اجازه دسترسی به دوربین را فعال کنید، ولی اصلا از من سوال نمیکنه که من گزینه allow رو بزنم

    پاسخ