;
coinex

نحوه دریافت خسارت قطعی برق ؛ چگونه از اداره برق خسارت بگیریم؟

نحوه دریافت خسارت قطعی برق سوال بسیاری از شهروندان است. قطعی برق سراسری در کشور در طول چند روز گذشته منجر به خسارات بسیاری شده است. در ادامه با تکراتو همراه باشید تا این موضوع را بیشتر بررسی کنیم.

یکی از پایگاه‌های خبری روز گذشته تیتر زده بود: «مزارع بیت کوین تهران را به خاموشی کشاندند.» خاموشی و قطعی برق در بسیاری از استان‌ها به چشم خورده است. از سوخت مازوت و کمبود انرژی نیروگاه‌ها گرفته تا مصرف بیش از اندازه مردم و استخراج ارز های دیجیتال به عنوان عامل قطعی برق نام برده شده است. در همین زمینه مصطفی رجبی مشهدی، به پاون گفته است: «شرایط بسیار سختی را در حال تجربه هستیم که یکی از مهمترین دلایل آن شیوع استخراج غیرمجاز ارز دیجیتال است.»

مطابق آماری که او اعلام کرده مصرف برق در روز به بیش از 53 هزار مگاوات رسیده که از سال گذشته در همین موعد بیشتر بوده است. حتی برخی می‌گویند مجموعه‌ای از همه این عوامل به قطعی برق انجامیده است. مطابق قانون مشترکان برق می‌توانند خسارت ناشی از قطع برق به لوازم خانگی خود را دریافت کنند. چرا که حق بیمه پرداخت می‌کنند. در ادامه در مورد نحوه دریافت خسارت قطعی برق صحبت‌هایی را مطرح خواهیم کرد. با تکراتو همراه باشید.

نحوه دریافت خسارت قطعی برق

چگونه از اداره برق خسارت بگیریم؟

کسری ۹۰۰۰ مگاواتی برق در روز گذشته باعث قطعی های متعدد و پراکنده برق در نقاط مختلف ایران به ویژه تهران و استان های شمالی شد. گزارش‌های ناشی از قطعی برق در نقاطی از کشور از آسیب به وسایل برقی مشترکان خبر می‌دهد. به دلیل جهش در قیمت‌ها، هزینه تامین وسایل برقی، به ویژه وسایل سرمایشی ضروری در فصل گرما، بسیار زیاد شده و سوختن این وسایل خسارت سنگینی به شمار می‌رود.

عبدالامیر یاقوتی مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین توانیر، در این زمینه می‌گوید: «مشترکان نگران دریافت خسارات برقی خود که به دلیل قطع و وصل برق پیش آمده نباشند چراکه به راحتی می توانند درخواست خود را در سامانه درج کنند و قطعا پیگیری خواهد شد.» در برخی نقاط تهران و استانهای شمالی، خاموشی‌های بیش از ۲ ساعت و حتی تکرار دو یا سه باره قطع برق در روز از سوی مردم گزارش شد.

بیشتر بخوانید:

جدول قطعی برق 1400 تمامی استان ها

مشرق به نقل از وی می‌نویسد بر اساس بیمه مشترکان، اگر خسارتی بر دارایی مشترکان خانگی یا سایر مصارف تحمیل شود که منشا آن برق باشد، در چارچوب قرارداد بیمه خسارت مشترکان و مفاد قرارداد پرداخت خواهد شد. بنابر گفته‌های وی مشترکینی که خسارت به وسایل آنها وارد شده است،‌ باید وارد سایت توانیر شوند تا خسارت خود را پیگیری کنند. وی مراحل ثبت خسارت را این چنین عنوان کرده است:

  • ورود به سایت توانیر به نشانی bimetavanir.org.ir
  • وارد کردن شناسه قبض خود
  • وارد کردن مستندات در صورت موجود بودن

یاقوتی در ادامه می‌گوید: «علاوه بر این اگر هزینه‌ای پرداخت کردند فاکتور آن را به درخواست خود اضافه کنند که پس از آن وارد مراحل رسیدگی، بررسی کارشناس، تعیین خسارت، گرفتن شماره شبا و نهایتا پرداخت می‌شوند.» او می‌گوید اگر حادثه منجر به قطع عضو یا فوت کسی شود، بر اساس مستندات پزشکی قانونی «مراحل کار پیش می رود و هزینه ها پرداخت می شود».

دریافت خسارت از اداره برق
دریافت خسارت از اداره برق چگونه است؟ شیوه دریافت خسارت قطع برق

در ادامه در فایل ویدیویی زیر توضیحات سخنگوی صنعت برق درباره نحوه پرداخت خسارات لوازم خانگی به علت قطعی برق را تماشا کنید:

به گزارش ایمنا، آقای رجبی مشهدی «استفاده از ماینرهای غیرمجاز» را خطری برای «تجهیزات صنعت برق کشور» می‌داند و به گفته وی علاوه بر این موضوع سرقت کابل، سوختن فیوز و غیره نیز اتفاق افتاده است که این امر هم در خاموشی بی اثر نبوده است.

وی در خصوص نحوه دریافت خسارت قطعی برق  نیز در یک برنامه تلویزیونی عنوان داشت: «برخی شرکت‌ها دیروز از طریق سایت اطلاع‌رسانی کردند که چه ساعتی محدودیت و خاموشی وجود دارد و برخی نیز از طریق سامانه اطلاع‌رسانی را انجام دادند.» رجبی مشهدی در ادامه افزود:

برای مشترکان تهرانی نیز از دیشب علاوه بر این اقدامات، پیامک ارسال می‌شود که بتوانند برنامه‌ریزی کارهای خود را داشته باشند و مشکلات به حداقل ممکن برسد. در صورتی که مشترکان بخش خانگی وسایل‌ها به‌دلیل نوسانات برق دچار آسیب شوند، در وهله نخست باید در اپلیکیشن برق من ثبت‌نام کنند. پس از کارشناسی خسارت پرداخت خواهد شد.

میزان حق بیمه مشترکان برق چقدر است؟

عبدالامیر یاقوتی، مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین توانیر، در خصوص مبلغی که مشترکان برق به عنوان حق بیمه برای شرایط اینچنینی پرداخت می‌کنند، عنوان داشت: «مشترکان خانگی شهری ۱۰۰ تومان به ازای هر ماه و مشترکان تجاری شهری ۱۰۰۰ تومان به ازای هر ماه پرداخت می کنند و این مبلغ برای مشترکان روستایی نصف می شود.»

دریافت خسارت از اداره برق چگونه است؟ شیوه دریافت خسارت قطع برق
دریافت خسارت از اداره برق چگونه است؟ شیوه دریافت خسارت قطع برق

او می‌گوید پرداخت خسارت در سال گذشته (1399) نسبت به سال قبل آن یعنی 1398 با افزایشی تقریبا 2 برابری همراه بود و این پرداخت‌ها هنوز در حال انجام هستند. یاقوتی ادامه می‌دهد: «قرارداد ۱۴۰۰ نیز باتوجه به اینکه برج دو دستورالعمل اجرایی آن تدوین شد اکنون تشریفات مناقصه آن در حال انجام است و امیدواریم برای برج پنج بیمه جدید را برای سال ۱۴۰۰ داشته باشیم.»

در خصوص سقف خسارت‌ قطعی برق برای بخش‌های مختلف نیز آقای یاقوتی می‌گوید برای سال 1399 خسارت لوازم ۲۵۶ میلیون ریال، انفجار و آتش سوزی حدود ۹۵۰ میلیون ریال، غرامت فوت و غرامت نقص عضو مطابق قوانین کشوری است.

چند سالی است که آغاز فصل گرما در ایران با قطعی‌های پراکنده برق همراه می‌شود و در این سال‌ها معمولا جداول قطعی برق هم از پیش اعلام می‌شد، اما در چند روز گذشته پایتخت ایران و بسیاری از شهرها با قطعی‌های ناگهانی برق روبه‌رو شدند.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص نحوه دریافت خسارت قطعی برق چیست؟ نظرات خود را در این خصوص در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر