;
coinex

به جامعۀ بین‌المللی علوم کامپیوتر هاروارد بپیوندید

به جامعۀ بین‌المللی علوم کامپیوتر هاروارد بپیوندید. سال‌ها است که دانشگاه هاروارد، دوره علوم کامپیوتری را موسوم‌به  CS50برگزار می‌کند و علاقه‌مندان برنامه‌نویسی هر ساله منتظر برگزاری این دوره‌ی دانشگاه هاروارد هستند. برخلاف تصور همه در این دوره فضای خشک آموزشی حاکم نیست.

دوره CS50 هاروارد علاوه‌بر آموزش مطالب علمی و تخصصی برنامه‌نویسی، سرگرمی‌های متناسب با جامعه علاقه‌مند به کامپیوتر و برنامه‌نویسی دارد. در CS50 هاروارد که رویدادی بین‌المللی است، دانشجویان بدون هیچ پیش‌نیازی مبانی علوم کامپیوتر و زبان‌های برنامه‌نویسی مانند زبان پایتون و C را آموزش می‌بینند.

استقبال بی‌نظیر از این رویداد باعث برگزاری آن از سال ۲۰۱۵ در دانشگاه یِل آمریکا شد و یک سال بعد از شروع برگزاری در دانشگاه یِل برگزارکنندگان، شرایطی را فراهم کردند تا دانش‌آموزان دبیرستانی نیز بتوانند در دوره‌ی CS50 شرکت کنند و اما حالا CS50 شکل.

به جامعۀ بین‌المللی علوم کامپیوتر هاروارد بپیوندید

دوره‌ی CS50 هاروارد یکی از دوره‌های بزرگ و پرطرفدار در هاروارد است. در یکی از دوره‌های CS50 هاروارد، برگزارکنندگان از مارک زاکربرگ، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت فیسبوک، غول برنامه‌نویسی و دانشجوی سابق هاروارد دعوت کردند تا در این دورۀ منحصر به فرد برنامه‌نویسی سخنرانی کند. بنابراین جالب است بدانید که زاکربرگ، در یکی از دوره‌های CS50 به‌عنوان سخنران حضور داشته است.

به جامعۀ بین‌المللی علوم کامپیوتر هاروارد بپیوندید
به جامعۀ بین‌المللی علوم کامپیوتر هاروارد بپیوندید

تاریخچۀ CS50

در اواسط دهۀ 2000 میلادی گروه علوم کامپیوتر در هاروارد با هدف برگزاری دوره‌های مرتبط با علوم کامپیوتر و برنامه‌نویسی در برترین دانشگاه جهان یعنی هاروارد تشکیل شد. در بین دوره‌های مختلف برگزار شده توسط گروه علوم کامپیوتر، دوره‌های CS50 و Puzzle Day محبوبیت بیشتری پیدا کردند. شرکت‌کنندگانِ این ۲ دوره با دنیای برنامه‌نویسی و مبانی علوم کامپیوتر دانشگاه هاروارد آشنا می‌شوند.

در رویداد پازل‌دِی که ۶ روز به‌طول می‌انجامد، شرکت‌کنندگان به چالش کشیده می‌شوند؛ در این رویداد، گروه علوم کامپیوتر معمایی را مطرح می‌کنند و از مخاطبین دوره می‌خواهند که بهترین راه‌حل را برای حل موضوع ارائه دهند. شرکت‌کنندگان که می‌توانند به صورت انفرادی و گروهی در این رویداد حضور پیدا کنند در پایان مهلت تعیین شده، پاسخ خود را ارسال می‌کنند و چنانچه پاسخ ارسالی مورد تایید گروه علوم کامپیوتر قرار بگیرد، به شرکت‌کننده گواهی بین‌المللی اعطا می‌شود.

دورۀ CS50 جهت آشنایی افراد با مبانی علوم کامپیوتر و برنامه‌نویسی، خصوصا مهارت حل مسئله و تفکر الگوریتمی برگزار می‌شود و لازم به ذکر است که شرکت‌کنندگان بدون پیش‌نیاز قبلی از این علوم در این دوره ثبت‌نام می‌کنند. در پایان دوره و در صورتی که شرکت‌کننده، تمرین‌ها و مسئله‌ها Problem set را حل کرده باشد، مدرک بین‌المللی CS50 هاروارد را دریافت می‌کند.

برگزاری CS50 هاروارد در ایران

حدود 2 سال قبل گروهی در ایران، موسوم‌به CS50XIran، با هدف برگزاری دوره‌های هاروارد در ایران تشکیل شد؛ تیم سی‌اس‌فیفتی ایران تا کنون چندین بار رویداد پازل‌دی را با هدف به چالش کشیدن شرکت‌کنندگان برای افزایش مهارت حل مسئله برگزار کرده است و جالب است بدانید سال ۲۰۲۰ تیم ایران بین ۱۶۷ کشور مقام چهارم از نظر تعداد شرکت کننده در رویداد پازل‌دی بدست آورد.

گروه CS50 ایران، پس از برگزاری های پی‌درپی موفقیت‌آمیز رویداد پازل‌دِی، تصمیم گرفتند که دورۀ CS50 هاروارد را برای علاقه‌مندان به علوم کامپیوتر در ایران برگزار کنند. با موافقت تیم هاروارد، CS50 ایران شروع به کار کرد تا این رویداد بین‌المللی را در شرایط ویژۀ کرونایی به بهترین شکل و طبق استانداردهای هاروارد برگزار کنند و نهایتاً مقرر شد که رویداد CS50 در پاییز 99 برای ایرانیان علاقه‌مند به‌صورت آنلاین (به‌دلیل شیوع ویروس کرونا) برگزار شود.

مدرس این دوره در ایران، امیرحسین فروغی است، فروغی در CS50 هاروارد آموزش دیده و گواهی معتبر تدریس دارد که در وب‌سایت اختصاصی CS50 هاروارد قابل مشاهده و بررسی است. مدرس CS50 ایران، ابتدا دورۀ CS50x را در سال 2017 گذارند، سپس در سال 2019 دورۀ CS50 educator را به قصد برگزاری و تدریس این دوره در ایران گذراند. بنابراین دورۀ CS50 در ایران به زبان فارسی برگزار می‌شود و دانش سطحی به زبان انگلیسی برای درک بهتر مفاهیم کفایت می‌کند.

تصاویری از دوره پاییز پاییز سال گذشته علوم کامپیوتر هاروارد در ایران

دعوت مدرس هاروارد از ایرانیان برای شرکت در دوره CS50 ایران

دیوید میلان (David Malan) که سال‌ها مدرس اصلی CS50 هاروارد است، در یک ویدئو از علاقه‌مندان به برنامه‌نویسی در ایران دعوت کرده که در دورۀ CS50 که توسط یکی از شاگردان خودش در ایران برگزار می‌شود، شرکت کنند. میلان از شرکت‌کنندگان ایرانی این دوره به عنوان بخش جدیدی از جامعۀ بین‌المللی CS50 هاروارد یاد کرد.

سرفصل‌های آموزشی در دوره CS50 ایران

بهتر است کمی با دورۀ CS50 هاروارد که قرار است در ایران نیز برگزار شود، آشنا شوید. سرفصل‌های دوره تابستانه CS50x در ایران مانند هاروارد است و تفاوتی ندارد. دانشجویان این دوره زبان‌های Scratch, C, Arrays, Algorithms, Memory, Data structures, python, SQL, Information را آموزش خواهند دید، که مجموعۀ کاملی برای علاقه‌مندان به علم برنامه‌نویسی است. به‌علاوه دانشجویان، تفکر حل مسئله را می‌آموزند که به آنها برای حل مسائل به‌صورت کارآمد کمک می‌کند.

برای برگزاری این دوره باید امیرحسین فروغی و نیما سالارکیا تشکر کرد، چراکه برگزاری این رویداد بین‌المللی در ایران با همت و تلاش آن‌ها میسر شد. این دوره در تابستان ۱۴۰۰ به‌صورت آنلاین از تاریخ ۱۷ تیر تا ۳۰ شهریور در ۱۱ جلسه به همراه ۱۱ جلسه رفع اشکال با ۳ رویداد جذاب در روزهای پنجشنبه هر هفته برگزار خواهد شد.

به جامعۀ بین‌المللی علوم کامپیوتر هاروارد بپیوندید
به جامعۀ بین‌المللی علوم کامپیوتر هاروارد بپیوندید

مدرک معتبر از هاروارد

لازم‌به‌ذکر است که شرکت‌کنندگان دوره‌ی CS50 در ایران می‌توانند درصورت موفقیت در حل مسئله‌ها، گواهی CS50 دانشگاه هاروارد را دریافت نمایند.

به جامعۀ بین‌المللی علوم کامپیوتر هاروارد بپیوندید
به جامعۀ بین‌المللی علوم کامپیوتر هاروارد بپیوندید

شرکت در این دوره به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

علاقه‌مندان به علوم کامپیوتر و برنامه‌نویسی با شرکت در این دوره به صورت پایه‌ای و مطابق با استاندارهای یک دانشگاه بین‌‌المللی مانند هاروارد آموزش خواهند دید، که فرصت بی‌نظیری است. دانشجویان علوم کامپیوتر و برنامه‌نویسی با شرکت در دورۀ CS50 ایران مباحث تئوریک را به صورت عملی و شهودی درک می‌کنند و برای ورود به بازار کار آماده خواهند شد. شرکت در دورۀ  CS50  ایران را به کارآفرینان و مدیران کسب‌وکارهای مختلف پیشنهاد می‌شود، چراکه با شرکت در این دوره و آموزش تفکر الگوریتمی در حل مسائل مربوط به کسب‌وکارها رویکرد متفاوت و کارآمدی خواهند داشت.

برگزاری این رویداد بین‌المللی افتخار بزرگی برای جامعۀ برنامه‌نویسان ایران است و خوش‌بختانه حمایت از این دوره باعث شد که برگزارکنندگان به برگزاری این دوره در سال‌های آینده تشویق شوند. شرکت در این رویداد قدم بزرگی برای ورود به دنیای برنامه‌نویسی و پیوستن به جامعۀ بین‌المللی CS50 است. برای ثبت‌نام و شرکت در این دوره می‌توانید به نشانی CS50x.ir/summer2021 مراجعه کنید.

همچنین می‌توانید در هنگام ثبت نام از کد تخفیف Techrato استفاده کنید و از تخفیف ۹۰ هزارتومانی بهره‌مند شوید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر