;
coinex

در جنگ اینتل و ای ام دی کدام پیروز می شود؟

در جنگ اینتل و ای ام دی کدام پیروز می شود؟ به نظر شما پردازنده های اینتل بهتر است یا ای ام دی؟ بین سی پی یوهای AMD و Intel کدام را انتخاب می کنید؟

به طور کلی، پاسخ این سوال وابسته به نیازها و خواسته های شما از سیستمی که مشغول اسمبل کردن آن هستید می باشد. البته، با این که تصمیم گیری برای انتخاب سی پی یوی مناسب به خودی خود سخت و گیج کننده است، باید بگوییم که این انتخاب با وارد شدن سی پی یوی جدید AMD به بازار، حتی از قبل نیز سخت تر شده است.

طی این متن، ما قصد داریم به مقایسه و بررسی کردن تمامی تفاوت های مهم این دو برند بپردازیم، و در ضمن، با زبانی ساده و قابل فهم برای عموم (حتی کسانی که اصطلاحات پیچیده این حوزه را نمی شناسند)، کارکردها و قابلیت های متنوع این دو برند را شرح دهیم. در نهایت حدس خواهیم زد که در جنگ بین اینتل و ای ام دی کدام پیروز خواهد شد؟

در جنگ اینتل و ای ام دی کدام پیروز می شود؟

معرفی برخی از کلمات اختصاری

در ادامه این متن ممکن است از برخی اصطلاحات و لغات ضروری و نا آشنا استفاده شود. به همین علت در این بخش، برخی از اصطلاحات اصلی و ضروری را به طور خلاصه و ساده شرح داده ایم تا خواندن ادامه این مطلب را برای شما ساده تر گردانیم.

هسته ها و تریدها

هسته ها و تریدها دو عضو از سی پی یوها هستند. هسته ‍ ها وظیفه دارند عملکردهای متنوعی را به انجام برسانند. این بدان معناست که هر چه شما هسته های بیشتری داشته باشید، سیستم شما قادر است عملکردهای بیشتری را مدیریت کرده و وظایف بیشتری در لحظه را انجام دهد. در ساده ترین حالت، تریدها قادرند به مدیریت اطلاعات سیستم کمک کنند. به طور کلی، خوب است اشاره کنیم که سی پی یوها می توانند به ازای هر یک از تریدهای خود، یک هسته نیز داشته باشند. (البته، برخی از سی پی یوها که با قابلیت های پرترد طراحی شده اند، می توانند به ازای هر هسته از دو ترید پشتیبانی کنند).

سرعت ساعت و یا گیگاهرتز

سرعت ساعت که با GHz، محاسبه می شود، درواقع تعداد دورها و چرخش های سی پی یوی شما هست. بنابراین، هر چه این رقم بالاتر باشد، عملی که شما با استفاده از سیستم خود قصد دارید انجام دهید نیز سریع تر انجام خواهد شد. در واقع، بهره مندی از سرعت ساعت بالاتر و بهتر، به این معناست که شما می توانید یک تسک را بهتر و با سرعت بیشتری با استفاده از سیستم خود به انجام برسانید.

در جنگ اینتل و ای ام دی کدام پیروز می شود؟
در جنگ اینتل و ای ام دی کدام پیروز می شود؟

در ضمن، سرعت XFR و TB نیز هر دو نشان دهنده میزان بالاترین سرعتی هستند که شما می توانید با استفاده از سی پی یوی خود، چه اینتل و چه ای ام دی، به آن دست پیدا کنید.

توجه داشتن به همه جوانب

برای کسانی که در جهت درک بهتر و دقیق تر این متن و این موضوع دچار مشکل شده اند، باید بگوییم که استفاده از یک همانندی می تواند به درک بهتر آن ها کمک کند. خوب است بدانید که سی پی یو مانند یک کارخانه است و هنگامی که سی پی یوی شما از تریدها و هسته های بیشتری بهره مند باشد، به این معناست که این کارخانه که ذکر کردیم، از کارمندان بیشتری هم بهره مند هست. داشتن کارمندهای بیشتر در کارخانه، یا داشتن تریدها و هسته های بیشتر که از سی پی یو پشتیبانی کنند، به معنای بالاتر رفتن سرعت عملکرد می باشد. این یعنی در صورتی که سی پی یوی شما از تریدها و هسته های بیشتری بهره مند باشد، سرعت ساعت و یا گیگاهرتز بالاتری نیز خواهد داشت. (و این امر یعنی که سیستم شما قادر خواهد بود با حجم بیشتری از بار کاری به طور همزمان و با سرعت زیاد مواجه شودف بدون آن که مشکلی در عملکردش ایجاد گردد و یا سرعتش دچار کاهش شود).

TDP یا قدرت طراحی وابسته به حرارت

TDP در واقع شاخصه ای هست که به شما نشان می دهد و یا برای شما اندازه گیری می کند که یک جز خاص و یا یک ترکیب خاص، چه میزان حدودی حرارت تولید خواهد کرد. با وجود این که این شاخصه با وات مورد اندازه گیری قرار می گیرد، اما میزان انرژی مصرفی را مورد بررسی قرار نمی دهد. در عوض، این شاخص به شما نشان می دهد که چه مقدار باید از سیستم و یا قدرت سرمایشی بهره ببرید تا بتوانید سیستم خود را خنک کنید و یا در حیطه هوای نرمال نگه دارید.

سوکت

بدون شک می توان گفت که یکی از ساده ترین بخش های یک سی پی یو سوکت آن می باشد. این سوکت با وارد شدن به سوکت دیگری آغاز به کار می کند. در ضمن، لازم به ذکر است که سی پی یوها تنها از مادربردهایی پشتیبانی می کنند و به آن ها متصل می شوند که از نوع سوکت آن ها بهره مند باشد.

مقایسه AMD و Intel  از نظر رسیدن به صدر

اگر شما به دنبال یک سی پی یوی جدید هستید، خبر خوب این است که انتخاب ها برای شما با محدود شدن بهترین سی پی یوها تنها به دو دسته، یعنی اینتل و ای ام دی، بسیار ساده تر شده اند. خوشبختانه، این دو قدرت در حال جنگ و مبارزه با یکدیگر هستند، که این امر باعث می شود مدام در پی پیشرفت باشند و به همین علت، قدرت سی پی یوهای جدید بسیار افزایش یافته است و می توانیم بگوییم که چنین قدرت و رقابتی که امروزه در سی پی یوها شاهد آن هستیم، تا به حال در تاریخ سی پی یوها دیده نشده است. در ضمن، یکی از جالب ترین نکته ها این است که این مبارزه موجب شده قیمت سی پی یوها نسبت به قابلیت هایشان نیز دچار کاهش شود، چرا که هر یک از طرفین سعی دارند با استفاده از هر روشی، حتی کاهش دادن قیمت ها، نسبت به رقیب خود فروش بهتری داشته باشند.

در گذشته، حداقل از زمانی که من می توانم به یاد بیاورم، رقابت اینتل و ای ام دی مانند یک ترافیک یک طرفه بود. با توجه به قابلیت های خاص و قابل توجهی که اینتل به مشتریان خود ارائه می داد، همواره مشتریان بیشتری به خود جلب می کرد و همین امر سبب می شد که در رقابت با ای ام دی در شرایط بسیار بهتری قرار داشته باشد. اما نکته این جاست که رفته رفته ای ام دی از این شرایط خسته شد و اعلام کرد که دیگر تحمل این وضع کافی هست!

از زمانی که ای ام دی، gen Ryzen range 1st را طراحی و روانه بازار کرد، ما توانستیم به وضوح و کاملا آشکارا ببینیم که تفاوتی که بین ای ام دی و اینتل وجود داشت، و برتری ای که اینتل نسبت به ای ام دی بدست آورده بود، رفته رفته کم رنگ شد. در نهایت، کار به جایی کشید که در سال 2019، ام ام دی با عرضه کردن 3rd gen of Ryzen به بازار، در کنار قیمت کم و مقرون به صرفه ای که ای ام دی همواره برای محصولات خود در نظر داشت، به پیشرفت بزرگی دست یافت.

این دوره، زمانی بسیار جالب و هیجان انگیز برای مشتریان و مصرف کنندگان است، چرا که با پیشوری بی نظیر ای ام دی در برابر اینتل و یا حتی پیشی گرفتن از آن مواجه شده اند. خوب است بدانید که تقریبا این دوره، اولین دوره ای است که ای ام در در رقابت با اینتل برنده میدان شده است.

مقایسه AMD و Intel  از نظر عملکرد

با توجه به هدف این مقاله، ما تصمیم گرفته ایم که عملکرد این برندها را در حیطه گیمینگ و یا استفاده های چندگانه مورد بررسی قرار دهیم. هدف اصلی از این تقسیم بندی این بوده که بهتر بتوانیم عملکرد سی پی یو را در مواقع و شرایط مختلف بررسی کنیم. با توجه به این حقیقت که بسیاری از سی پی یوها امروزه به گونه ای طراحی می شوند که بتوانند همزمان از چندین تسک و ترید پشتیبانی کنند، نیاز است که ما در این بخش، عملکرد این سی پی یوها را از دو جنبه متفاوت، یعنی یک گانه و چندگانه نیز مورد بررسی قرار دهیم. بنابراین، وقت آن است که با توجه به تمامی موارد ذکر شده، بررسی خود را از بررسی عملکرد سی پی یوها حین گیمینگ آغاز نماییم.

گیمینگ

بدون شک و با اطمینان می توانیم بگوییم غالب افرادی که از این متن دیدن می کنند و مشغول مطالعه آن هستند، افرادی هستند که قصد دارند با هدف استفاده گیمینگ، بین یکی از این دو سی پی یو، انتخاب مناسبی انجام دهند. با توجه به این امر، بدون آن که زمان بیشتری تلف کنیم، به سراغ بررسی و مقایسه مزایا و معایب هر یک از این سی پی یوها برویم.

بدون شک، سی پی یوهای Intel، برای استفاده و ارائه دادن بهترین عملکرد در حین گیمینگ طراحی شده بودند. با این حال، با وارد شدن چیپ های جدید rd Gen Ryzen3 به بازار، که اگر بخواهیم دقیق تر اعلام کنیم، در سال 2019 و 7 جولای رخ داد، انتخاب کردن بین یکی از این دو برند سی پی یو، امری بسیار سخت تر و گیج کننده تر از قبل شد.

بدون شک می توانیم بگوییم که در حیطه سی پی یوهایی که استفاده های چندگانه دارند، برند AMD یکی از موفق ترین ها و صدر نشین ها محسوب می شد. این سی پی یوها با این که برای بارهای کاری بسیار زیاد نیز بسیار مناسب بودند و عملکرد خیلی خوبی از خود به نمایش می گذاشتند، اما در زمینه ی گیمینگ آنقدر مورد تایید نبودند.

می پرسید که علت این امر چیست؟ خب، اگر بخواهیم که داستان طولانی پشت این حقیقت را برای شما خلاصه و جمع و جور توضیح دهیم، باید بگوییم که این امر کاملا وابسته به این امر است که بازی ها با چه ویژگی هایی برای عمل کردن طراحی شده اند. بسیاری از بازی های مدرن AAA، به گونه ای طراحی شده اند که به گرافیک بسیار بالایی احتیاج دارند. با توجه به این امر، می توانیم بگوییم که سی پی یو نیز وظایف خود را انجام داده است. تنها مشکل این است که این کار را در حد پتانسیل کامل خود انجام نداده است. در ضمن، بسیاری از بازی ها امروزه به گونه ای طراحی می شوند که بهترین عملکرد را با استفاده از سی پی یوهای یک گانه ارائه دهند. این امر در نهایت، بهترین و بالاترین ارقام را با خود به همراه خواهد داشت. این موضع برای چیپ های قدیمی Ryzen آزاردهنده هست.

حال، تمامی این اطلاعاتی که ارائه دادیم چه معنایی دارند و چه منظوری را می رسانند؟ این ها یعنی که سی پی یوهای هر دوی این برندها به شکل شانه به شانه مشغول پیشرفت هستند و رقابتی بسیار نزدیک و تنگاتنگی با یکدیگر دارند. در ضمن، برا این که Intel با توجه به آمار و ارقام بالاتر هست، اما این صدرنشینی آنقدر کم و ناچیز است که می توان آن را نادیده گرفت. هم چنین، خوب است توجه داشته باشیم که با توجه به کاربرد های مختلف، مثل کاربردهای یک گانه و یا چندگانه، برند متفاوتی هست که برنده میدان خواهد بود.

مولتی تسکینگ

خیلی خب، اما اگر من به گیمینگ علاقه ای نداشته باشم تکلیف چی هست؟ اگر صرفا بخواهم برای کار و شغل تان، از سیستم خود برای ادیت کردن عکس ها و فیلم های خود استفاده کنید چه طور؟ یا اگر قصد داشته باشم همزمان با گیمینگ، استیریم نیز انجام دهید چه؟ این ها در دسته سوالات رایج و اساسی هستند که باید بگوییم پاسخ شان نیز کمک قابل توجهی به چیپ های Ryzen می رساند.

همان طور که در پاراگراف بالا ذکر کردیم، بدون شک می توانیم بگوییم که عملکرد چیپ های Ryzen نسبت به Intel در سطح بسیار بالاتری قرار دارند. این حقیقت به این معنا هست که در صورتی که شما به سی پی یویی نیاز دارید که بتواند از چندین عملکرد به شکل همزمان پشتیبانی کند، انتخابی که باید انجام دهید کاملا مشخص هست و بهترین گزینه پیش روی شما، بدون شک Ryzen هست.

گرافیک یکپارچه

در باب گرافیک یکپارچه، می توانیم بگوییم که طبق رفتار عمده مشتریان، اهمیتی ندارد که مشتری به دنبال یک سیستم برای گیمینگ هست و یا قصد دارد از سیستم خود برای ورک استیشن و سایر موارد استفاده کند، تقریبا در بیشتر موارد مشتریان به سراغ تهیه کردن کارت گرافیک جداگانه و یا GPU می روند و از گرافیک یکپارچه بهره نمی گیرند.

با توجه به این مسئله، خوب است اشاره کنیم که بدون شک می توان با استفاده از گرافیک یکپارچه نیز محدوده وسیعی از بازی ها را اجرا کرد و از آن ها استفاده نمود. البته، لازم به ذکر است که به طور کلی، بازی هایی که با استفاده از این گرافیک یکپارچه قابل اجرا شدن هستند، از نظر گرافیکی آن قدر ها قوی نیستند و در سطح بالایی قرار ندارند؛ یا اگر هم گرافیک خوب و بالایی دارند، به گونه ای طراحی شده اند که بتوان گرافیکشان را برای اجرا تا حد زیادی پایین آورد و به سطح حداقل رساند.

سی پی یوهای هر دو برند اینتل و ای ام دی، گرافیک یکپارچه به مشتری خود ارائه می دهند. از جهتی، لازم است اشاره کنیم که اینتل این قابلیت را در همه محصولات خود ایجاد کرده است، و این در حالی است که سی پی یوهای برند ای ام دی، همگی از گرافیک یکپارچه بهره مند نیستند و تنها برخی از آن ها این قابلیت را دارند. اما نکته جالب که شما لازم است حتما بدانید، این است که با وجود عدم موجود بودن این قابلیت در همه محصولات ای ام دی، گرافیک یکپارچه به کار رفته در محصولات این برند بسیار قدرتمند است و کیفیت عملکرد بسیار بالایی دارد. بدون شک گرافیک Vega به کار رفته در محصولات این برند، می توانند بر گرافیک به کار رفته در محصولات برند اینتل چیره شوند و پیروز میدان گردند.

اورکلاک کردن

از نظر بسیاری از افراد، اورکلاک کردن فرآیندی است که به اطلاعات BIOS وسیع و متنوعی احتیاج دارد، و نیز نیاز به سخت افزارهای بسیار قدرتمند و حرفه ای دارد تا بتواند آن طور که باید با فشار و استرس اضافه این عملیات مواجه شود. البته، لازم است اشاره کنیم که این باورهایی که ذکر کردیم، تا حد نسبتا زیادی درست و قابل قبول هستند.

با این حال، به لطف نرم افزارهایی که هر دوی این برند ها در باب اورکلاک کردن ارائه داده اند، به دست آوردن چندین فریم بیشتر در بازی مورد علاقه تان، نسبت به گذشته بسیار ساده تر گشته است.

چه پردازنده هایی قابلیت اورکلاک شدن را دارند؟ جنبه های بسیار زیاد و وسیعی قبل از خریدن یک سی پی یو برای اورکلاک کردن باید در نظر گرفته شوند. اما یکی از اصلی ترین و اساسی ترین ها این است که ابتدا باید بررسی کرد که چه سی پی یوهایی از این قابلیت پشتیبانی می کنند. (این نکته تنها نکته ای نیست که شما باید در این باره در نظر داشته باشید، تنها یکی از این نکات هست).

برند ای ام دی، این مسئله را کاملا ساده و قابل درک بیان کرده است، که تمامی محصولات این برند از این قابلیت پشتیبانی می کنند. البته، این پشتیبانی همه جانبه نیست و تا حد و حدود خاصی قابل انجام می باشد. با این حال، اینتل در این باره نظر متفاوتی دارد.

اگر شما می خواهید یک سی پی یو از برند اینتل را اورکلاک کنید، باید به دنبال سی پی یوهایی از این برند باشید که با یکی از حروف X و یا K علامت گذاری شده باشند.

یک مثال از محصولات برند اینتل که از قابلیت اورکلاک کردن پشتیبانی می کند، Core i9-9900K می باشد.

در جنگ اینتل و ای ام دی کدام پیروز می شود؟
در جنگ اینتل و ای ام دی کدام پیروز می شود؟

حدس و گمان های مربوط به آینده

باید توجه داشته باشیم که سی پی یوهای ای ام دی امروزه به لطف چیپ های Ryzen جدید و محبوبی که تولید کرده اند، از شهرت و فروش بسیار خوبی بهره مند هستند و پیشرفت بسیار خوب و قابل توجهی را نیز شاهد بوده اند. خوب است اشاره کنیم که یکی از گزارشگران آلمانی گزارش داد که فروش های کمپانی ای ام دی با افزایش فوق العاده بزرگی روبرو شده است و حتی می توان گفت که با فروش کمپانی اینتل برابری می کند. اکنون وقت آن است که تیم اینتل، کمی بیش از پیش نگران وضعیت به وجود آمده باشد.

بنابراین، اکنون کمپانی اینتل به چه شکل و از چه طریقی تصمیم به بازگرداندن تسلط و کنترل خود روی بازار دارد؟ منظور من این است که، کنترل تا حدی از دست اینتل خارج شده است که ای ام دی مشغول معرفی محصول جدید خود، یعنی Ryzen 3950X به صفوف انتظار است.

اینتل:

خب، اولین قدم برای کمپانی اینتل در جهت باز گرداندن تسلط و کنترل قبلی خود، استفاده از پردازنده های 10nm Ice lake خود خواهد بود. این پردازنده طبق پیش بینی ها تا آخر سال در لپتاپ های بسیار زیادی به کار گرفته خواهد شد. این پردازنده یکی از عاملان Ultrabooks خواهد بود و قرار است که قابلیت  هایی نظیر اتصال به وای فای، Gen11 Graphic  و Thunderbolt 3 داشته باشد.

در ضمن، این کمپانی برنامه دارد با استفاده از Intel Core i9-9900KS، برخی از محصولات مربوط به دسکتاپ خود را ارتقا دهد و بروزرسانی کند. این پردازه از پردازنده های بسیار قوی است و دارای یک all-core 5GHz boost clock می باشد که بهتر قادر است با Ryzen 9 3900X به رقابت و مبارزه بپردازد. در فروشگاه بروز کالا می توانید به بررسی قیمت پردازنده اینتل بپردازید.

به غیر از این موارد، باید بگوییم که در حال حاضر، وضعیت به گونه ای است که در سنگر اینتل، سکوت فرا گرفته شده است. شاید این سکوت، به این علت است که آن ها بدون آن که اجازه دهند ما مطلع شویم، چیزی را طراحی و تولید کرده اند تا در موقع مناسب آن را به نمایش بگذارند! در هر صورت، حقیقت این است که تنها زمان قادر است سوال ما را برطرف نماید.

درباره ای ام دی چطور؟ آن ها در تولیدات خود چه مواردی را در نظر گرفته اند؟

ای ام دی:

در حال حاضر، باید بگوییم که ای ام دی مشغول پرواز کردن است! افزایش های زیاد و چشمگیر در میزان فروش، و نیز پردازنده های پیشرفته نظیر 7nm و Ryzen 9 3950X از مواردی هستند که باعث به اوج رسیدن این کمپانی در بازار شده اند. بدون شک اکنون تنها محدودیت این کمپانی، آسمان پهناور است.

حقیقت آن است که اگر اکنون بخواهیم درباره آینده این کمپانی بحث کنیم عمل ما کمی غیر معقولانه خواهد بود. چرا که آن ها تا به حال تنها چیپ های  3rd Gen of Ryzen را به بازار عرضه کرده اند. با این حال، چیزی که همواره باید به آن توجه داشت، طوفان های غیر منتظره ای است که ممکن است در مسیر کشتی رخ دهند.

در کل، ما می توانیم آینده ای درخشان و سرشار از موفقیت های پی در پی را برای ای ام دی پیش بینی کنیم، البته، اگر اینتل با ارائه دادن محصول و رقابت جدیدی، این پیش بینی را غیر ممکن نگرداند.

اگر به دنبال خرید کالای دیجیتال از موبایل و لوازم جانبی آن گرفته تا قطعات کامپیوتر هستید، می توانید با مراجعه به سایت بروز کالا، خرید آنلاینی مقرون بصرفه داشته باشید. این سایت با فروش مادربرد های باکیفیت و پردازنده های مقرون بصرفه خدمات اصیلی را برای کاربران خود انجام می دهد.

.

پایان رپورتاژ آگهی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر