;
coinex

بدافزار پگاسوس چیست و چه عملکردی دارد؟

بدافزار پگاسوس یک ابزار مخرب جاسوسی است که اخیرا به شماری از کشورهای استبدادی فروخته شده است. این موضوع اعتراض رسمی اتحادیه اروپا را در پی داشته است.

در ایام اخیر بسیاری از فعالان حقوق بشر و برخی روزنامه نگاران در سراسر جهان، هدف بدافزاری شدند که شرکتی اسرائیلی به کشورهای استبدادی فروخته است. بنا به اخباری که به رسانه‌ ها درز کرده، شماره تلفن پنجاه هزار نفر از طریق این شرکت کنترل می‌شده است.

البته شرکت سازنده و فروشنده این بدافزار، ارتکاب هرگونه خطایی را تکذیب کرده است. این شرکت در امور نظارت امنیتی فعالیت دارد و گفته که هدف از ساخت این بدافزار مبارزه با مجرمان است و تنها به نهادهای امنیتی، پلیس و ارتش کشورهایی با سابقه خوب در رعایت حقوق بشر فروخته شده است.

بدافزار پگاسوس چیست و چه عملکردی دارد؟

به دنبال انتشار این خبر که بدافزاری اسرائیلی سبب شده تا امکان تعقیب و جاسوسی اطلاعات حدود 50 هزار فعال مدنی، روزنامه نگار و وکیل برای برخی دولت های استبدادی فراهم شود، کمیسر اتحادیه اروپا گفت چنین عملی کاملا غیرقابل قبول است.

این گزارش که عملکرد این بدافزار یعنی پگاسوس را بررسی می کرد حاصل فعالیت رسانه هایی چون واشنگتن پست، نیویورک تایمز، اکونومیست، گاردین، لوموند، سی ان ان، دی تسایت و البته خبرگزاری آسوشیتدپرس و رویترز است.

تلفن‌های همراه حدود ۲۰۰ خبرنگار ارشد، شامل سردبیران و مدیران بسیاری از رسانه‌ های یادشده هدف هک بوده‌است. هک شامل پلتفرم اندروید و نیز سیستم اپل بوده‌ است. یکی از عمده ترین استفاده ها مربوط به دولت ویکتور اوربان در مجارستان بوده است که خبرساز شده است. آقای اوربان از متحدین اصلی اسرائیل در اروپای مرکزی است.

عفو بین‌الملل نیز روز دوشنبه در بیانیه‌ای، خواهان توقف فوری فروش و استفاده از این فناوری جاسوسی شد. در این میان شرکت پیامرسان واتساپ نیز با شکایت از شرکت اسرائیلی مدعی شده که این شرکت با نفوذ در رایانه های واتساپ در کالیفرنیا، عاملی در هک شدن پیام های واتساپ میان کاربران از جمله روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر بوده است.

همچنین مشخص شده که اطلاعات افراد مرتبط با جمال خاشقچی نیز توسط پگاسوس هک شده است.  سران دولت اسرائیل در برابر تحقیق ۱۷ رسانه عمده غربی و واکنش خشمگینانه کمیسر اروپا، سکوت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بدافزار پگاسوس چیست ؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر