;
coinex

احمد مسعود کیست و آیا پنجشیر توان مقاومت در برابر طالبان را دارد؟

طالبان حالا بر سراسر خاک افغانستان تسلط دارند جز پنجشیر که احمد مسعود فرمانده مقاومت علیه طالبان در آن ساکن است. اما احمد مسعود کیست ؟ آیا پنجشیر توان مقاومت در برابر طالبان را دارد؟

«من با مردمم در پنجشیر هستم و کنارشان میمانم، دروغ های فضای مجازی و فیس بوک را باور نکنید.» این گزیده ای از سخنان احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود در یک ویدیوی منتشر شده در فضای مجازی است.

پدر او؛ احمد شاه مسعود یکی از شناخته شده ترین فرماندهان جهادی افغانستان علیه دولت خلق و ارتش شوروی بود. در زمانی که در دهه 90 میلادی طالبان بخش اعظم افغانستان را کنترل می کردند، احمدشاه مسعود فرماندهی ائتلاف شمال را در دست داشت که زیر پرچم امارت اسلامی نرفته بودند. طالبان نهایتا دو روز پیش از حملات 11 سپتامبر احمدشاه مسعود را به قتل رساندند.

حال احمد مسعود در شرایطی مشابه با وضعیت پدرش در پنجشیر مستقر است و فرماندهی مقاومت علیه طالبان را بر عهده گرفته، مردم را به مقاومت فرامیخواند. اما احمد مسعود کیست و آیا واقعا پنجشیر توان مقاومت در برابر طالبان را دارد؟ با ما باشید.

احمد مسعود کیست ؟

بیوگرافی احمد مسعود

احمد مسعود متولد 10 ژوئیه 1989 در پنجشیر و فرزند احمدشاه مسعود است. در بیوگرافی احمد مسعود آمده که او در سال 2016 به مدیریت بنیاد مسعود برگزیده شد و در دسامبر 2019 به عنوان جانشین پدر در زادگاهش پنجشیر معرفی شد.

احمد فرزند ارشد احمد شاه مسعود و صدیقه مسعود می باشد و دارای ۵ خواهر به نام های مریم و فاطمه و عایشه و نسرین و زهره است و خودش تنها فرزند پسر خانواده است.

در بیوگرافی احمد مسعود می خوانیم که او پس از اتمام تحصیلات متوسطه در ایران برای ادامه تحصیل به انگلستان رفته است. او یک سال را در یک دوره نظامی فشرده در آکادمی نظامی سلطنتی سندهرست گذراند. همچنین در سال 2012 دو دوره کارشناسی ارشد در مطالعات جنگ و سیاست بین الملل را در کالج کینگز لندن آغاز کرد.

در ایام اخیر و بعد از تصرف کامل افغاستان، فرار اشرف غنی و تسلط طالبان بر پایتخت، احمد مسعود از مردم معترض دعوت کرد که به پنجشیر بروند و به مقاومت علیه طالبان بپیوندند. او در دومین روز حضور در پنجشیر موفق شده بیش از 200 هزار شهروند از سراسر کشور جمع آوری کند.  اما احمد مسعود کیست و آیا توان مقابله با طالبان را دارد؟

احمد مسعود کیست و آیان توان مقابله با طالبان را دارد؟

مقاومت پنجشیر

احمد مسعود کیست و آیا پنجشیر توان مقاومت در برابر طالبان را دارد؟
احمد مسعود کیست / جبهه مقاومت پنجشیر

در حال حاضر تنها یک ولایت را هنوز تصرف نکرده اند و آن ولایت پنجشیر است. پنجشیر ولایتی در شمال شرقی افغانستان و نزدیک به کابل پایتخت است. جمعیت این ولایت در آخرین سرشماری ها چیزی حدود 150 هزار نفر بوده و بیشتر ساکنان آن تاجیک های فارسی زبان هستند. تاجیک ها حدود 98 درصد جمعیت پنجشیر را تشکیل می دهند.

این روزها در مرزهای پنجشیر باقی مانده نیروهای دولتی و البته شبه نظامیان محلی مستقر شده اند و پنجشیر به دژی برای مقاومت علیه طالبان بدل شده است. این دومین بار است که پنجشیر در چنین موقعیتی قرار می گیرد.

نیروهای دولتی این کشور و برهان الدین ربانی درپی اشغال کابل توسط طالبان در سال 1996 به دره پنجشیر پناه بردند و نیروهای مقاومات از کنترل به طور کامل توسط طالبان جلوگیری به عمل آوردند.

برخی منابع گفتند که فرماندهان مقاومت در دره پنجشیر خود را برای نبرد بزرگ علیه طالبان آماده می کنند و برای این نبرد از 20 پایگاه نظامی در این ولایت کمک می گیرند این در حالی است که در نبرد سابق با طالبان فقط هشت پایگاه نظامی در این ولایت بود. در همین شرایط احمد مسعود نیز با یارانش به ولایت پنجشیر رفته تا امید افغانستان را زنده نگه دارد.

بنابر تصاویری و ویدیوهایی که از پنجشیر منتشر شده است، امرالله صالح  معاون رئیس جمهور افغانستان و از چهره های مخالف طالبان نیز در پنجشیر در کنار احمد مسعود است.

در پنجشیر موقعیت خاصی برای مقاومت است. عموم مردم این استان از فارسی زبانان افغانستان هستند و طالبان با ریشه پشتونی خود نفوذ چندانی در آنجا ندارند. استان پنجشیر به مرکزیت بازارک از مدت ها پیش به عنوان یک مرکز مقاومت علیه دولت های مرکزی و طالبان شهرت دارد و از پایگاه های اصلی ائتلاف شمال است که در سال 2001 با کمک آمریکا و دیگر نیروهای جهانی موفق به سرنگونی طالبان شد.

درخواست کمک از فرانسه : احمد مسعود کیست ؟

احمد مسعود کیست و آیا پنجشیر توان مقاومت در برابر طالبان را دارد؟
احمد مسعود کیست / جبهه مقاومت پنجشیر

احمد مسعود اخیرا در نوشتاری که برای روزنامه فرانسوی لارگل دوژو (La Règle du jeu) تهیه کرده بود نوشته که قصد دارد از پیروزی استبداد طالبانی جلوگیری کند. امتیاز این نشریه متعلق به برنار هانری لوی، متفکر معاصر فرانسوی و دوست احمد مسعود است که از هواداران مداخلات نظامی بشردوستانه محسوب می شود. او از حامیان اصلی حمله ایالات متحده به افغانستان و عراق در سال های 2001 و 2003 بود. آقای مسعود در مقاله خود نوشته:

من و همرزمانم همراه با تمام افغان‌هایی که بندگی را نمی‌پذیرند خون خود را خواهیم داد. همه [آزادی‌خواهان] از هر قوم و قبیله‌ای را به پیوستن به پایگاهمان در پنجشیر، آخرین منطقه آزاد میهن در حال احتضارمان فرا می‌خوانم.

او در بخش دیگری از مقاله، وضعیت افغانستان امروز را با اروپا در اوایل جنگ جهانی دوم مقایسه کرده و نوشته:

ما افغان‌ها در همان شرایطی هستیم که اروپا در سال ۱۹۴۰ قرار داشت.

وی با اشاره به نوشته‌های وینستون چرچیل، نخست وزیر بریتانیا در دوره جنگ و مارشال دو گل، رئیس مقاومت فرانسه در تبعید در زمان اشغال فرانسه به دست آلمان نازی از کشورهای عرب، ایالات متحده، اروپا، فرانسه و دیگران کمک خواست:

خطابم به همه شما است. شمایی که به ما پیش‌تر و در جریان مبارزه برای آزادی علیه شوروی و طالبان در ۲۰ سال پیش آنقدر کمک کردید: شما دوستان عزیز آزادی آیا بار دیگر ما را همچون گذشته یاری خواهید کرد؟ با وجود خیانت‌ بعضی‌ها، ما به شما اعتماد زیادی داریم.

فرزند «شیر دره پنجشیر» (لقب احمدشاه مسعود) حال مانند پدر رهبری جبهه مقاومت را برعهده دارد. او اخیرا در نامه ای همراه با برنار هانری از دولت فرانسه نیز تقاضای کمک نظامی کرده است. همچنین برخی رسانه ها به نقل از برخی منابع در کاخ سفید، از درخواست کمک مسعود از ایالات متحده گفته اند، ولی گویا دولت بایدن هنوز پاسخ مشخصی به ایشان نداده است. اما بعد از اینکه فهمیدیم احمد مسعود کیست اجازه دهید مروری بر وضعیت دیگر سیاسیون افغانستان داشته باشیم.

دیگر چهره های سیاسی افغانستان چه می کنند؟

عبدالله عبدالله رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان و حامد کرزی رئیس جمهوری سابق این کشور نیز در پیام هایی ویدیویی از ارتباط مداوم با طالبان در راستای اطمینان از امنیت مردم گفتند. این دو پیش از این با همراهی گلوب الدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان کمیته سه نفره ای برای ایجاد دولت انتقالی تشکیل داده بودند که در رسیدن به اهداف خود ناکام بود.

اشرف غنی رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز که همچنان در حال فرار است. او در مصاحبه ای با یک رسانه خارجی گفته بود که همچنان رئیس جمهور کشور است و از کشور فرار نکرده، بلکه ماندن خود در افغانستان را به صلاح مردم نمی دانسته و برای جلوگیری از خونریزی بیشتر از کشور خارج شده است. البته برخی کارشناسان معتقدند او ناگزیر به زودی از منصب خود استعفا خواهد داد.

احمد مسعود کیست و آیا پنجشیر توان مقاومت در برابر طالبان را دارد؟
احمد مسعود کیست / جبهه مقاومت پنجشیر

برخی گزارش های اولیه از فرار غنی به تاجیکستان حکایت داشت که با بیانیه وزارت خارجه این کشور منتفی شد. از سوی دیگر سفیر افغانستان در ازبکستان نیز با انتشار بیانیه ای گفت که هواپیمای حامل اشرف غنی در فرودگاه تاشکند به زمین ننشسته است. برخی رسانه ها از حضور غنی در عمان می گویند. هرچه باشد از این مطمئن هستیم که حمدالله محب، مشاور امنیت ملی و فضل محمود فضلی ریس عمومی اداره امور ریاست جمهوری افغانستان نیز در این سفر با او همراهند.

ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی طالبا نیز هنوز در دوحه قطر به سر می برد. ظاهرا بخشی از مذاکرات میان طالبان و هیات تحت رهبری عبدالله ادامه دارد. بنابر برخی گمانه زنی ها طرفین از حالا بحث بر سر چگونگی نظام آینده افغانستان را آغاز کرده اند. اخیرا آقای برادر در پیامی ویدیویی که منتشر کرده است، گفت:

حالا وقت آزمایش و امتحان ما آمده است، چرا که ما حالا چگونگی تامین امنیت مردم را بر عهده داریم.

اخیرا و در واکنش به مقاومت احمد مسعود در پنجشیر، برخی منابع غیررسمی از قول ملا هیبت رهبر طالبان نوشتند که او به نیروهای امارت اسلامی دستور داده که تا زمان فتح کامل پنجشیر و تسلیم شدن احمد مسعود، با مردم خوب برخورد کنند تا مانع از قیام عمومی علیه طالبان شوند.

این منبع می افزاید، طالبان پس از فتح پنجشیر و زمانی ک مطمئن شوند کسی در مقابل شان مقاومت نمی کند، کار اصلی خود یعنی محاکمه ها و دستگیری ها را آغاز می کنند.

انتقادها از سیاست های کاخ سفید

نظامیان و سیاست مداران آمریکایی گمان می کنند که تصویر بین المللی آمریکا ممکن است با شکست مواجه شود و اطمینان جامعه جهانی پس از خروج از افغانستان از بین برود. کلیفورد می موسس و رئیس موسسه سیاسی « بنیاد حمایت از دموکراسی» در واشنگتن در این خصوص گفت:

احمد مسعود کیست و آیا پنجشیر توان مقاومت در برابر طالبان را دارد؟
احمد مسعود کیست / جبهه مقاومت پنجشیر

دشمنان ما می گویند که آمریکا ممکن است شکست بخورد. اگر شکست طالبان باعث شکست شوند پس چه کسی نمی تواند؟ به عنوان دشمن ضعیف هستیم و به عنوان متحد، غیر قابل اطمینان.

دیوید برنو ژنرال بازنشسته ارتش و فرمانده سابق نیروهای آمریکا در افغانستان خاطر نشان کرد که خروج سریع نیروها از افغانستان در زمینه موفقیت های طالبان تاثیر عمیق داشته و نتیجه غم انگیزی به دنبال دارد که نظر و عقیده ای را برای سالیان طولانی درباره آمریکا شکل داده و برآوردهای نادرست مخالفان را تحریک می کند. وی افزود که این امر به شکل گیری اعتماد خطرناک نیروهای ضعیف و تمایل به دفاع از متحدان واشنگتن را ترویج می دهد.

هماهنگ کننده سابق وزارت خارجه آمریکا در امور مبارزه با تروریست تاکید کرد که دیپلماسی بهتر کار می کند وقتی که پشت سر آن تهدید جدی تغییر نیروها قرار دارد. به گفته وی دولت جو بایدن به این ابزار فشار توجه نکرده و راه حل دیپلماسی اوضاع را پیشنهاد کرده در حالی که چنین چشم اندازی برای افغانستان وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بیوگرافی احمد مسعود چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر