;
coinex

صحرا کریمی کارگردان سینمای افغانستان در حال فرار از طالبان ؛ کاربران چه می گویند؟

جنگ در افغانستان این روزها به سرعت به نفع طالبان پیش می رود و دیروز به پایتخت، کابل رسیده است. اما ماجرای ویدیوی صحرا کریمی کارگردان سینمای افغانستان چیست؟

جنگ در افغانستان در روزهای گذشته با سرعت سرسام آوری پیش می رود. زمانی که جو بایدن رئیس جمهور فعلی ایالات متحده تصمیم گرفت تمام نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج کند و خبر موفقت آمیز بودن مذاکرات صلح منتشر شد، کمتر کسی گمان می کرد که در کوتاه زمانی بعد از رفتن آمریکا، طالبان اینچنین افغانستان را به خاک و خون بکشند.

دیروز طالبان کابل را محاصره کرده و تا عصر دیروز کار تصرف پایتخت را نهایی کردند. گرچه اشرف غنی رئیس جمهور با تنی چند از اعضای هیئت دولتش و تمام اعضای خانواده از کشور فرار کرد، همچنان دیپلمات های خارجی و افراد و چهره های سرشناسی در کابل حضور داشتند. اما ماجرای ویدیوی صحرا کریمی کارگردان سینمای افغانستان چیست؟

صحرا کریمی کارگردان سینمای افغانستان در حال فرار از طالبان

در این میان عمده نگرانی سازمان های حقوق بشری مربوط به رفتار احتمالی طالبان در قبال زنان، هنرمندان و خبرنگاران است. از عصر دیروز انتشار ویدیویی در اینستاگرام صحرا کریمی کارگردان سینمای افغانستان که خبر از ورود طالبان به کابل می دهد، سروصدای زیادی به پا کرده است.

صحرا کریمی کارگردانی افغانستانی تبار است که تحصیلات ابتدایی خود را در ایران گذراند. او برای تحصیلات عالی به اسلواکی رفت و پس از پایان تحصیلاتش در چند فیلم ایرانی نیز ایفای نقش داشت.

مدرک تحصیلی او دکتری کارگردانی فیلم داستانی است. خانم کریمی هم اکنون (یا شاید بهتر است بگوییم تا همین دیروز) رئیس افغان فیلم است. جالب است بدانید موضوع رساله دکتری خانم کریمی، موج نوی سینمای ایران بوده است. او دارای دو مدرک لیسانس در رشته کارگردانی فیلم مستند و کارگردانی فیلم داستانی، مدرک فوق‌لیسانس در رشتهٔ کارگردانی فیلم داستانی و مدرک دکترا در رشتهٔ کارگردانی فیلم داستانی با گرایش نشانه‌شناسی و زیبایی‌شناسی در سینما است.

همزمان با ورود طالبان به کابل که تنها شهر امن  افغانستان تا دیروز بود، بسیاری از مردم عادی و چهره های سرشناس افغانستانی نگران از حضور طالبان در حال فرار بودند. یکی از این افراد صحرا کریمی کارگردان افغانستانی بود که به نظر در سطح شهر در حال گزارش ماوقع بود. اما با نزدیک شدن طالبان و ورود ایشان به شهر کریمی با حالتی نگران به سمت محلی امن در حال فرار است و این جمله را چندبار تکرار می کند: طالبان وارد شهر شدند! این ویدیو را در ادامه ببینید:

خانم کریمی ساعاتی پس از انتشار این ویدیو در توییتر نوشت:

آدمی که دلش نخواهد کنده شود از این خاک؛ دل لجبازی می کند؛خودش را به آب و آتش می زند اما پایش دو قدم پیش نمی رود.

نرفتم و هنوز کابل ام؛در کنجی خود را گرفته ام و دردهایم را می گریم. دیدن صحنه میدان هوایی، هجوم و التماس مردم و اینکه هیچکسی در هیچ پروازی جایشان نداد، غم انگیز بود.

بیشتر بخوانید:

پاداش 500 میلیونی هیئت مدیره بانک تجارت

دعوای سعید معروف و وزارت ورزش

صحرا کریمی کارگردان سینمای افغانستان ؛ ماجرا چیست و کاربران چه می گویند؟

انتشار ویدیوی فرار صحرا کریمی کارگردان سینمای افغانستان که حالتی بسیار نگران و مضطرب دارد با واکنش شمار زیادی از کاربران فضای مجازی روبرو شده است. در ادامه قصد داریم شماری از واکنش ها نسبت به ویدیوی صحرا کریمی کارگردان افغانستانی را بررسی کنیم. ابتدا با خانم صحرا کریمی شروع کنیم. او صبح امروز در توییتی نوشت:

صبح شد. صبحی که سیاه تر از شب است. صبحی با ناامیدی تمام؛ صبحی با یک دنیا درد

کاربری در واکنش به ویدیو صحرا کریمی کارگردان افغانستانی نوشته:

شیرزن صحرا کریمی فیلمساز که در وطنش ماند و در وطنش کار کرد و در این روزها تا جایی که دستش می‌رسد رسیدن سیاهی را روایت می‌کند.

یک کاربر دیگر درواکنش به فیلم صحرا کریمی کارگردان افغانستانی نوشته:

از خوندن اخبار افغانستان به مرز جنون رسیدم. به این فکر می‌کنم که اگه جای سلیمه مزاری، صحرا کریمی، سیلی غفار یا هر کدوم از اون آدم‌های توی ویدیو یا نویسنده‌ی اون توییت‌ها بودم، چی کار می‌تونستم بکنم؟ راهی بود که جهانم به سیاهی مطلق ختم نشه؟ #افغانستان_مظلوم #افغانستان_تنها

یک کاربر دیگر در واکنش به فیلم صحرا کریمی کارگردان افغانستانی نوشته:

اون ٨ ،٩ دقیقه اى که صحرا کریمى لایو گرفت ،واضح ترین تصویرى بود که میشد از افغانستان دید …گذشته و حال و آینده ش را

کاربری دیگر در واکنش به ویدیوی منتشر شده در اینستاگرام صحرا کریمی نوشته:

لایو دیروز خانم صحرا کریمی در حال فرار به سمت خانه نشان داد تغییرات از بالا و حکومتى اثر گذار نبوده و مردم از فرار ایشان متعجب بودند و میگفتن ترس نداره و عده اى دیگر هم میگفتن شماها را ادب میکنند !!!این یعنى نتوانستین با کف جامعه ارتباط بگیرید

یک کاربر دیگر در واکنش به ویدیوی منتشر شده در اینستاگرام صحرا کریمی نوشته:

فیلم آخری که صحرا کریمی توی اینستاگرامش گذاشته استیصال محض است، دوست افغانم هم از دیروز جوابی بهم نداده، توی کابل زندگی می‌کنه… به دوست دیگری که در ایران است و ویزایش پنج‌شنبه تمام می‌شود توصیه کردم تا جایی که می‌شود، بماند و نرود… هر دو در کابل در کار رسانه و خبر هستند…

کاربری دیگر در واکنش به ویدیوی منتشر شده در اینستاگرام صحرا کریمی نوشته:

#صحرا_کریمی. در ابتدای لایو میگه مردم از طالبان ترسیدن و در حال فرار اند اما در کل لایو مردمی را میبینیم که به ترس و فرار این سلبریتی غربگرا میخندند! این لایو نشان داد که مردم #افغانستان از دولت آمریکایی غنی متنفرند و مشکلی با طالبان ندارند…

کاربر دیگری درباره ویدیوی اینستاگرام صحرا کریمی نوشته:

امیدوارم خانوم صحرا کریمی از این کابوس ترسناک نجات پیدا کنه ، امیدوارم به سلامت به یک کشور دیگه بره

کاربر دیگری درباره لایو صحرا کریمی نوشته:

لایو صحرا کریمی رو دیدم داغون شدم

سیامک درباره لایو صحرا کریمی نوشته:

#صحرا_کریمی قیلمساز و مدیر افغان فیلم از حضور نیروهای #طالبان در کابل خبر می دهد و میگوید در حال فرار است

یک کاربر دیگر درباره لایو صحرا کریمی نوشته:

توی لایو صحرا کریمی میگه مردها دسته دسته ایستادن و زنی که تند راه میره رو مسخره میکنن. همه منو مسخره میکنن.

کاربر دیگری درباره ویدیوی اینستاگرام صحرا کریمی کارگردان افغانستانی نوشته:

تو ویدئوی صحرا کریمی(مدیر افغان فیلم) که از وحشتِ طالبان در حالِ دویدن در خیابانهای کابله، مردها با خنده بهش میگن “حالا چرا می ترسی؟ طالب اومد که اومد!” مردم کابل هم شدن مثل مردم کوفه. هر کی میاد رو بهش خوشامد میگن. طی 47 سالِ اخیر 7 حکومتِ مختلف در کابل/افغانستان روی کار اومدن!

کاربر دیگری درباره فیلم صحرا کریمی کارگردان سینمای افغانستان نوشته:

فیلم فرار صحرا کریمی از دست طالبان تو خیابونهای کابل رو که دیدم نتونستم جلوی اشکمو بگیرم. ۸ دقیقه استرس،ترس،ناامیدی،بی پناهی و البته تنهایی.وقتی عکس العمل مردم رو می دید که به ترسش می خندیدن می شد تنهاییشو با همه وجود حس کرد.ما زنهای ایرانی بهتر از هر کس دیگه ای حسشو درک می کنیم

دیگری درباره صحرا کریمی کارگردان سینمای افغانستان نوشته:

صحرا کریمی کارگردان افغانستانی دنیا به ما پشت کرد امریکا با طالبان تفاهم کرد دنیا به ما پشت کرد و مارا تنها گذاشت کابل در حال سقوط است برای ما دعا کنید

یک کاربر دیگر در واکنش به ویدیوی منتشر شده در صفحه اینستاگرام صحرا کریمی نوشته:

دردناک فقط صحنه فرار صحرا کریمی که حین فرار، یک نفر بهش میگه چرا فرار میکنی؟

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص ویدیوی صحرا کریمی کارگردان سینمای افغانستان چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر