;
coinex

واکسن ایدز مدرنا با فناوری mRNA به زودی عرضه می شود

واکسن ایدز مدرنا با فناوری mRNA مشابه با واکسن کرونای این شرکت تولید خواهد شد. اما آیا واکسن مدرنا برای بیماری ایدز می تواند به اندازه واکسن کرونا موفق باشد

مدرنا از سازندگان مطرح واکسن کرونا بر پایه mRNA، می‌خواهد به دنبال جلوگیری بیماری ایدز برود و ۲ واکسن جدید ساخته که فاز اول آزمایشی آنها آغاز شده است.

اولین مورد در فاز آزمایش‌های انسانی تمرکز خود را بر ایمنی واکسن و اندازه گیری پاسخگویی سیستم ایمنی و آنتی بادی بدن گذاشته است. اگر واکسن در فاز اول آزمایش‌ها ایمنی داشته باشد می‌توان فاز بعدی را آغاز کرد.

واکسن ایدز مدرنا با فناوری mRNA

۵۶ نفر افراد شرکت کننده در فاز اول این آزمایش، افراد ۱۸ تا ۵۰ ساله مبتلا نشده به ایدز می‌باشند. علاوه بر مدرنا، چند دانشگاه و موسسه علمی مثل «سن آنتونیو»، «جرج واشنگتن» و «مرکز تحقیقات سرطان فرد هاچینسون» نیز در این پروژه شرکت می‌کنند که البته مورد حمایت راهکار بین المللی واکسن ایدز نیز هست.

این آزمایش‌ها احتمالا ۲۰۲۳ به پایان خواهند رسید. ساخت واکسن ایدز به علت تفاوت پاسخگویی سیستم ایمنی بدن به آن نسبت به سایر ویروس‌ها، کاری سخت می‌باشد. عملکرد این واکسن‌ها باعث واکنش دادن سیستم ایمنی بدن نسبت به یک عامل بیماری‌زا و حمله به ویروس می‌شود.

واکسن ایدز مدرنا با فناوری mRNA به زودی عرضه می شود

پس از اثرگذاری واکسن mRNA بر کووید ۱۹، ممکن است این فناوری بتواند بشر را از ایدز نیز نجات بدهد. البته مدرنا تنها شرکت در حال ساخت واکسن ایدز نیست و جانسون و جانسون و آکسفورد هم در تلاش هستند که چنین کاری کنند.

براساس آمارها در ۲۰۲۰، حدود ۳۷.۷ میلیون مبتلا به ایدز در جهان زندگی می‌کنند که ۱.۳ میلیون نفرشان در آمریکا زندگی می‌کند. با این که این احتمال وجود دارد که واکسن این بیماری ساخته شود اما همچنان برای مبتلایان به ایدز که جمعیتی نزدیک به چهل میلیون است دارویی پیدا نشده است که آن را درمان کند و همچنان این بیماران باید با این بیماری به عنوان بخشی از زندگی خود کنار بیایند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص واکسن ایدز مدرنا با فناوری mRNA چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر