;
coinex

طرح تهران 2 چیست و چگونه به حل معضل مسکن کمک می کند؟

طرح تهران 2 چیست ؟ در طرح ساخت یک میلیون مسکن قرار است بخشی از خانه‌ها در شهرهای حومه تهران ساخته شود که به طرح تهران 2 موسوم شده است.

بعد از ۱.۵ دهه ساختمان سازی به جای شهرسازی، اکنون زمان ساخت تهران ۲ در اطراف تهران رسیده است. ساخت سالانه ۷۰ هزار مسکن در شهرهای اطراف تهران حتی از معدل ساخت و ساز مسکن در پایتخت طی ۶ سال اخیر نیز بیشتر خواهد بود.

طرح تهران 2 چیست و چگونه به حل معضل مسکن کمک می کند؟

درواقع دولت می‌خواهد در حومه پایتخت «کارگاه ساختمان‌سازی در مقیاس تهران» ایجاد کند و طی چهار سال 280 هزار خانه در شهرهای جدید حومه پایتخت در زمین‌های دولتی بسازد که البته دولت تجربه 15 سال خانه‌سازی انبوه دولتی در اطراف کلان‌شهرها و شهرهای مادر را از قبل با آغاز مسکن مهر داشته است.

بعد 15 سال همچنان ساکنان این شهرهای جدید سرانه‌های کافی خدماتی و شهری برای سکونت مطلوب و مناسب در حد امکانات شهرهای مادر را ندارند و فاصله زیادی حتی با شهرهای مادر دارند. با توجه به این تجربه ۱۵ ساله حداقل 5 اشکال مهم این برنامه دارد.

اولین اشکال آن است که ظرفیت تعیین شده برای این طرح شامل ساخت 280 هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید اطراف تهران در چهار سال (یا ساخت سالانه 70 هزار واحد مسکونی در این شهرها) بدون انجام نیازسنجی و شناسایی تقاضای موثر می‌باشد.

دومین اشکال آن است که برنامه درباره «خدمات شهری و فقر خدمات فعلی در حومه» سکوت کرده است و فقط بر مسکن‌سازی تاکید دارد که کاملا برعکس عملکردهای مشابه جهانی است. سومین مشکل افزایش خطر مهاجرت به استان تهران است.

اشکال مهم دیگر آن است که این طرح تیر خلاص به «بازسازی هسته فرسوده پایتخت» با متمرکز شدن دولت بر «تامین مسکن در حومه» می‌باشد و این برنامه منجر به انحراف توان فکری و مالی دولت از مرکز شهرها به حومه می‌شود.

اشکال پنجم این است که این برنامه باعث «محدودتر شدن روند تخصیص منابع و اعتبار به فوری‌ترین نیاز شهرهای جدید یعنی مترو» می‌شود. با وجود اینکه ساخت مسکن و افزایش عرضه از برنامه‌های ضروری است، اما باید گام به گام و مطابق با اولویت‌ها پیش ‌رفت تا بتوان به هدف اصلی که تامین مسکن مناسب به بهترین و مناسب‌ترین شکل برای گروه‌های مصرفی به‌ویژه خانه‌اولی‌ها و فاقدان مسکن است انجام گردد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص طرح تهران 2 چیست ؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر