;
coinex

سقف وام قرض الحسنه در سال 1400 ؛ هر آنچه باید از وام قرض الحسنه بدانیم!

وام یکی از ترفندهای دنیای اقتصاد برای ایجاد آسایش در زندگی مردم است. در این جستار قصد داریم به سقف وام قرض الحسنه در سال 1400 بپردازیم. با تکراتو همراه باشید. 

وام یک قرض است که در آن فرد یا موسسه وام دهنده مقداری پول نقد را در ازای سودی ثابت و مشخص به وام گیرنده پرداخت می‌کند. وام‌ها انواع مختلفی دارد که نحوه محاسبه سود و زمان بازپرداخت آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است. البته یک اسلوب و تعریف کلی برای سیستم وام در ایران وجود دارد که اکثریت وام‌ها از آن تبعیت می‌نمایند.

شاید اصل این واژه از مفهوم قرض دادن اتخاذ شده باشد، اما در هر صورت در دنیای امروز یکی از راهکارهایی که مردم از آن برای تأمین نقدینگی لازم برای کارهای مختلف خود استفاده می‌نمایند، وام است. انواع مختلفی از آن نیز وجود داشته که برحسب نیاز بانک‌ها آماده پرداخت آن‌ها به وام‌گیرنده‌ها هستند.

از آنجایی که وام می‌تواند برای هر دو طرف وام‌دهنده و وام‌گیرنده سود دهی به دنبال داشته باشد، رعایت نکات مهم اصول دریافت وام کاملاً ضروری است. از این رو در این مقاله قصد داریم به شرایط وام قرض الحسنه و سقف وام قرض الحسنه در سال 1400 بپردازیم. با تکراتو همراه باشید.

سقف وام قرض الحسنه در سال 1400

برای گرفتن وام از بانک‌ها در ازای دریافت تضامنی مانند چک، فیش حقوقی، سند خانه یا زمین و خودرو و یا موارد دیگر مبلغی را به‌عنوان قرض به فرد وام‌گیرنده پرداخت می‌نماید. بازپرداخت اصل وام و سود آن به‌صورت اقساطی در قسط‌های معمولاً ماهانه تنظیم و فرد وام‌گیرنده نیز متعهد می‌شود که در زمان‌های مشخص تعیین‌شده نسبت به پرداخت آن‌ها اقدام کند.

ضمانت‌هایی که فرد وام گیرنده به بانک ارائه می‌کند به عنوان تضمینی برای بازپرداخت وام محسوب می‌شود تا در صورت عدم پرداخت قسط‌ها، وام‌دهنده از این اعتبارات برای برداشت اصل و سود پول خود استفاده کند. قوانین وام بانکی در ایران کاملاً مشخص و سفت‌وسخت بوده و بانک‌ها معمولاً تا زمانی که از ضمانت‌های ارائه‌شده اطمینان کامل نداشته باشند، از پرداخت وام خودداری می‌نمایند.

در برخی موارد که از سند خودرو برای ضمانت وام استفاده می‌شود. طبق قانون بانک می‌تواند به نفع خود این املاک را ضبط و به مزایده بگذارد. بعد از مزایده بانک وام و سود خود را برداشته و ما بقیه مبلغ را به وام گیرنده باز می‌گرداند. تمامی موارد بالا در اکثر بانک‌های کشور مورد استفاده قرار گرفته و حتی اشخاص شخصی نیز برای اعطای وام از این روند بهره می‌برند. در این گفتار قصد داریم به شرایط وام قرض الحسنه و سقف وام قرض الحسنه در سال 1400  بپردازیم. با ما همراه باشید تا راهنمای شما باشیم.

بیشتر بخوانید:

کمبود معلم در سال 1400

سود بانکی در سال 1400

سقف وام قرض الحسنه چقدر است؟

بانک مرکزی اخیرا اعلام کرده است که در یکهزار و سیصد و هجدهمین جلسه شورای پول و اعتبار که مورخ 5 مرداد 1400 به ریاست کمیجانی، رئیس‌کل بانک مرکزی و با حضور اعضای شورا برگزار شد، افزایش سقف تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری و عادی بانک‌ها و بانک‌های قرض‌الحسنه تا مبلغ ۵۰ میلیون تومان و همچنین افزایش سقف فردی تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال (اعم از مشاغل خانگی، افراد تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) و بهزیستی، ایثارگران و  غیره) و سقف فردی تسهیلات قرض‌الحسنه اعطائی بابت خرید انشعابات و توسعه خانگی و کارگشایی امور کسب و کار خرد روستایی تا مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان مورد موافقت اعضای شورا قرار گرفته است.

گفتنی است در این جلسه، شورای پول و اعتبار سقف فردی و مدت بازپرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه مسکن محرومان شهری جهت مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور را نیز افزایش و برای شهر‌های کوچک کمتر از ۲۰۰ هزار نفر، ۸۰ میلیون تومان و برای سایر شهر‌ها ۱۰۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۱۰ سال تعیین کرد.

بیشتر بخوانید:

وام بازنشستگان 1400

وام دانشجویی 1400

شرایط وام قرض الحسنه

سقف وام قرض الحسنه در سال 1400
مبلغ وام قرض الحسنه

بیشتر بخوانید:

وام ازدواج 1400

وام فوری در سال 1400

اولین و مهم‌ترین شرایط برای دریافت وام از بانک یا موسسه‌ای داشتن حساب در آن بانک یا موسسه است. باید در نظر داشته باشید که پس از افتحاح حساب در موسسه یا بانک مورد نظر بلافاصله به شما وام تعلق نمی‌گیرد. به همین علت شما باید تا زمان رسیدن نوبت خود منتظر باشید و سعی کنید میانگین گردش حساب خود را بالا تر ببرید. چرا که هرچه میانگین حساب شما بیشتر باشد شانس شما برای دریافت وام افزایش خواهد یافت و می‌توانید میزان بیشتری وام بگیرید. به همین علت نمی‌توان به طور کامل سقف وام قرض الحسنه در سال 1400 را گفت.

یکی دیگر از شرایط وام قرض الحسنه برای دریافت وام از بانک یا موسسه یک ضامن قابل اعتماد است. افرادی که قرار است ضمانت شما را بر عهده بگیرند یا باید کارمند دولت باشند یا دسته چکی معتبر داشته باشند. شرایط ضامن به تناسب قوانین هر بانک و متناسب با شرایط مشخص می شود. همچنین لازم به ذکر است شخصی که برای دریافت وام اقدام می‌کند باید فردی خوش حساب باشد و نباید در سیستم بانکی بابت وام قرض الحسنه بدهی داشته باشد.

همانطور که می‌دانید وام‌ها انواع متفاوتی دارند و هر کدام از وام‌ها شرایط خاص خود را دارند. برای دریافت وام قرض الحسنه‌ ازدواج، باید اصل شناسنامه، کپی شناسنامه و کارت ملی شخص متقاضی و همسر وی ارائه داده شود. علاوه بر این ارائه اصل و کپی عقدنامه هم الزامی هستند. همچنین شخص وام گیرنده باید برای مدارکی ارائه دهد که ضامنین او شاغل هستند و درآمد لازم را دارند.

یکی دیگر از انواع وام برای تعمیر خانه یا ساخت خانه است برای این کار باید سند مالکیت یا اجاره نامه معتبر خود را به همراه داشته باشید. اگر وام را برای موارد درمانی می‌خواهید باید مدارک مربوط به هزینه‌های قید شده را ارائه بدهند. همچنین دانشجویان و تمامی افرادی که خواهان وام قرض الحسنه برای تامین مخارج تحصیلی هستند، باید مدارک ثبت نام خود و همچنین اشتغال به تحصیل در دانشگاه را به همراه داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

ثروتمندترین افراد جهان 2021

نرخ دیه سال 1400

انواع وام‌های قرض الحسنه

همانطور که کمی قبل گفتیم وام‌ها انواع متفاوتی دارند و شرایط پرداخت و دریافت آن‌ها باهم متفاوت است. صندوق‌های قرض الحسنه انواع متفاوتی دارد و موسسات متفاوتی هم دارد و مشاغل و ارگان‌های متفاوتی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

صندق‌های قرض الحسنه حقیقی یکی از این موارد است که از جمله پر جمعیت‌ترین صندوق‌های قرض الحسنه به حساب می آید که به صورت ماهانه مبلغ مشخصی را از اعضا دریافت کرده و به صورت قرعه کشی به شخص انتخاب شده تحویل می‌دهند. این صندوق‌ها به صورت غیررسمی و خودجوش دایر شده و قانون گذاری می‌شوند.

یکی دیگر از موارد صندوق‌های قرض الحسنه حقوقی است که  معمولا به وسیله مساجد و هیات‌های مذهبی اداره می‌شوند. نحوه کار این صندوق به این شکل است که افراد خیر و توانمند محله، مبالغی را در صندوق سرمایه گذاری می‌کنند. مسئول صندوق طی ترتیبی که در نظر گرفته شده از همین پول به افراد نیازمند وام می‌دهد.

نوع دیگری از صندوق‌ها، صندوق‌هایی هستند که رسما با شخصیت‌های حقوقی در سیستم‌های بانکداری ثبت شده‌اند و برای منافع عام به وجود آمده‌اند. از این نمونه صندوق‌ها قرض الحسنه معاونت است. روش کار صندوق قرض الحسنه معاونت به این شکل است که افراد خیری که خود نیازی به دریافت وام ندارند، مبالغی را برای کمک به دیگران در صندوق سرمایه گذاری می‌کنند.

نمونه‌ای دیگر از صندوق‌های قرض الحسنه بانکداری، قرض الحسنه تعاون است که در بانک‌هایی که وام قرض الحسنه تعاون را ارائه می‌دهند، تنها کسانی حق استفاده از وام را دارند که خودشان در بانک سرمایه گذاری کرده‌اند. صندوق قرض الحسنه بزرگ یکی دیگر از صندق‌های بانکداری است. این قرض الحسنه کوچک است و در محدودی گسترده‌تر به فعالیت می‌پردازند. برخی از این صندوق‌ها شعب مختلفی داشته و در سطح وسیع‌تری به مشکلات نیازمندان رسیدگی می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

بی ارزش ترین پول های جهان 2021

با ارزش ترین پول های جهان 2021

جزئیات وام قرض الحسنه

سقف وام قرض الحسنه در سال 1400
مبلغ وام قرض الحسنه

بیشتر بخوانید:

بهترین شغل های 2021

بهترین سرمایه گذاری ها در سال 2021

سقف وام قرض الحسنه در سال 1400 متفاوت است و دارای سود و بهره متفاوت‌تری نسبت به سال‌های قبل است. معمولا در وام‌های قرض الحسنه کارمزد بین صفر تا نهایت چهار درصد متغیر است و مدت بازپرداخت این وام با توجه به شرایط هر بانک و موسسه‌ای متفاوت مشخص شده است. برای مثال، بانک قرض الحسنه رسالت دوره باز پرداخت وام قرض الحسنه(با کارمزد 2 درصد) خود را بین 1 تا 5 سال و مدت بازپرداخت وام قرض الحسنه (با کارمزد 4 درصد) را بین 6 تا 10 ماه (با قابلیت افزایش بر اساس مدت سرمایه گذاری در بانک) در نظر گرفته است. در وام های قرض الحسنه درصدی که بابت کارمزد گرفته می‌شود، صرف هزینه‌هایی از جمله مخارج پرسنلی، اجازه شعب، ملزومات، آب، برق و دیگر موارد معمول خواهد شد.

اگر شما جزو متقاضیان این وام‌ها هستید باید توجه کنید که هر بانک و موسسه‌ای مقررات مخصوص به خود را دارد. به همین علت قبل از تقاضای وام از شرایط و قوانین بانک یا موسسه مورد نظر خود را جویا شوید و سقف وام قرض الحسنه در سال 1400 بپرسید. در اولین قدم به بررسی بانک‌هایی که از قبل در آن‌ها حساب باز کرده‌اید بپردازید. اگر وام مورد نظر خود را در این بانک‌ها پیدا نکردید، در قدم بعدی به سراغ بررسی دیگر بانک‌ها رفته و شرایط ارائه وام آن‌ها را مورد سنجش قرار دهید.

در ادامه وقتی که بانک وام دهنده را پیدا کردید، به سراغ شعبه‌ی مورد نظر از این بانک رفته و مشخصات دقیق وام‌های قابل دریافت را بررسی کنید. توجه داشته باشید که اعتبارات بانک‌ها محدود است و شاید در مراجعه به یکی از شعب بانک، امکان دریافت وام مورد نظر شما وجود نداشته باشد اما یک شعبه دیگر امکان ارائه این تسهیلات را داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص سقف وام قرض الحسنه در سال 1400 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر