;
coinex

وزیر نفت از کمبود گاز در زمستان می‌گوید

وزیر نفت از کمبود گاز در زمستان می‌گوید که با توجه به این که تولید گاز در امسال افزایش‌ نخواهد داشت احتمالا روزانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب کمبود گاز در زمستان‌ داشته باشیم.

طبق گفته جواد اوجی وزیر نفت ایران متوسط تولید روزانه گاز سال گذشته حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب بود که اگر امسال هم همین قدر باشد با ۲۰۰ میلیون متر مکعب کمبود گاز در زمستان مواجه خواهیم شد.

وزیر نفت از کمبودزمستان گاز در زمستان می‌گوید

جمعه ۱۹ شهریور ماه جواد اوجی اعلام کرد که امسال با توجه به اینکه ما در زمینه تولید گاز طبیعی رقم اضافه‌ای نخواهیم داشت و مصرف گاز نسبت به پارسال با افزایش ۱۰ درصدی روبه‌رو می‌شود، پیش‌بینی می‌کنیم در فصل سرد سال روزانه با ۲۰۰ میلیون مترمکعب کسری گاز روبه‌رو شویم.

ویدر ادامه گفت که پارسال در فصل سرما روزانه ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون مترمکعب گاز کمبود وجود داشت که با محدودیت ارسال گاز طبیعی به صنایع و بخش نیروگاهی و جایگزین کردن سوخت مایع، جبران شد. او توضیح داد:

برای تامین گاز خانوارها، گاز تحویلی به نیروگاه‌ها و صنایع کاهش خواهد یافت و دولت ایران تلاش می‌کند که این میزان کسری را با سوخت مایع جبران کند.

طبق گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس در تیرماه امسال، سال گذشته ایران برای سومین سال متوالی مصرف سوخت‌های مایع، به ویژه سوخت بسیار آلاینده مازوت برای تولید برق بسیار زیاد شده است و ۶ میلیارد لیتر مازوت (نفت کوره) در نیروگاه‌ها مصرف کرده است که باعث آلودگی زیاد شهر‌های بزرگ کشور در فصل‌های پاییز و زمستان گشته است.

وزیر نفت از کمبود گاز در زمستان می‌گوید

علاوه بر این سال، گذشته هم حدود ۱۱ میلیارد لیتر گازوئیل در نیروگاه‌ها استفاده شده است که جمعا مصرف مازوت و گازوئیل در نیروگاه‌های کشور طی سال پیش نسبت به سال ۹۶ به ترتیب ۶۲ درصد و ۱۲۰ درصد بیشتر شده است.

در صورتی که ایران بعد از روسیه بزرگترین دارنده ذخایر گازی جهان است اما پروژه‌های توسعه میادین گازی کشور بسیار کند شده‌اند و هر سال به کسری گاز کشور در فصل‌های سرد افزوده می‌شود و زمستان پارسال هم، مصرف گاز بخش خانگی به بیش از ۶۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

از طرفی بهزاد محمدی معاون وزیر نفت ایران در حوزه پتروشیمی، درباره قطعی گاز در فصل‌های سرد هشدار داد و گفت که هر روز قطعی گاز در صنعت پتروشیمی، موجب کاهش تولید محصول شده و روزانه ۲۰ میلیون دلار از درآمد کشور را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص کمبود گاز در زمستان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر