;
coinex

تراشه اپل A15 ؛ مشخصات فنی پردازنده جدید اپل

دیشب طی مراسم شهریور ماه اپل تراشه اپل A15 رونمایی شد. اپل اعلام کرد که این نسل از تراشه ها نسبت به نسل های قبلی عملکرد بهتری در سی پی یو دارد.

طی چند هفته اخیر اخبار زیادی از مراسم رونمایی 23 شهریور اپل به دستمان رسیده که با همدیگر در تکراتو بررسی‌شان کردیم. دیروز مراسم رونمایی و معرفی اپل بود که به صورت مجازی برگزار شد.

تصور رونمایی از محصولات اپل به خصوص آیفون 13 برای طرفداران این برند رویایی است که دیروز در تاریخ 23 شهریور ماه 1400 به حقیقت پیوست. کوپرتینویی‌ها سرانجام از محصولات بی‌نظیر خود و در راس آن، آیفون 13 پرده برداشتند و به انتظارات پایان بخشیدند.

تراشه اپل A15

یکی از معرفی‌های مهم و بزرگی که دیشب صورت پذیرفت، چیپست اختصاصی اپل یعنی A15 بود. اپل قرار است امسال از دو نمونه تراشه A15 در مدل‌های آیفون 13 استفاده کند. اما آنچه گفتنی است، بهره‌وری از این تراشه در عضو آیفون پرو 13 است که پردازنده گرافیکی این تراشه در مدل پرو بسیار قوی‌تر از همین تراشه در نسخه استاندارد است.

در مراسم دیروز اپل از دو نمونه آیفون خود یعنی آیفون 13 و آیفون 13 پرو رونمایی کرد و گرچه این شرکت اعلام کرد که تراشه‌های به کار رفته در تمام آیفون‌ها یکسان است اما در برخی عملکردها تفاوت‌هایی جزئی دیده می‌شود. پردازنده گرافیکی تراشه‌ای که در مدل پرو به کار رفته عملا قدرتمند‌تر از مدل معمولی است.

تراشه اپل A15
تراشه اپل A15

نام نسل جدید این تراشه‌ها A15 Bionic است و اپل تصمیم دارد از این چیپست پیشرفته در تمام اعضای آیفون 13 استفاده کند. همان‌طور که چندی پیش راجع به این تراشه صحبت کرده بودیم، قوی‌ترین تراشه‌ای است که با لیتوگرافی جدید و بروزرسانی شده وارد بازار شده است. از مدل آیفون 13 مینی که کوچک‌ترین عضو این خانواده اشرافی است تا بزرگترین و مجهزترین عضو که آیفون 13 پرومکس باشد، همه از نسل جدید چیپست اپل برخوردار هستند.

طبق گزارشاتی که اپل منتشر کرده است، سی پی یو این تراشه متشکل از شش هسته است که دو هسته آن کارآیی بالا دارند و برای پردازش‌های سنگین به کار می‌رود و چهار هسته دیگر هم برای استفاده انرژی و امور سبک‌تر به خدمت گرفته می‌شوند. البته در پردازش‌های جی پی یو محور تفاوت‌هایی ریز میان نسخه‌های مختلف این خانواده به چشم می‌خورد.

تراشه A15 Bionic در مدل مینی و استاندارد چهار هسته دارند که اگر بخواهیم آنها را با رقبا در یک ترازو قرار دهیم باید از برتری 30 درصدی این دو مدل در پردازش‌های گرافیکی صحبت کنیم. البته در مدل‌های گران‌تر یعنی پرو و پرومکس شاهد افزایش عملکرد بی‌نظیری تا 50 درصد هستیم و این پیشرفت به سبب وجود یک هسته اضافی است که در بطن تراشه اپل تعبیه شده است.

احتمالا یکی از دلایلی که در مدل‌های پرو از جی پی یو قوی‌تر استفاده شده است، وجود حالت فیلم برداری prores است و البته لازم به ذکر است که این قابلیت در نسخه 128 گیگابایتی آیفون 13 پرو پشتیبانی نمی‌شود. دلیل نبود چنین قابلیتی در نسخه های 128 گیگابایتی مشخص است. آیفون 13 برای اینکه از چنین حالتی پشتیبانی کند نیازمند فضای ذخیره‌سازی زیادی است و یکی از دلایلی که امسال آیفون 13 یک ترابایتی داریم نیز وجود همین ویژگی است. prores فرمت جدیدی است که در نسل جدید آیفون به کار رفته و قابلیت فیلم‌برداری پیشرفته‌تر و ویرایش فیلم خواهد داشت. در وبسایت اپل راجع به این تراشه می خوانیم:

«با فناوری 5 نانومتری ، A15 Bionic دارای پردازنده گرافیکی جدید 5 هسته ای در سری Pro است که سریعترین عملکرد گرافیکی را در هر گوشی هوشمند به ارمغان می آورد. این تراشه تا 50 درصد سریعتر از رقبای پیشرو بوده و ایده آل برای فیلمبرداری، بازی های با عملکرد بالا و مجموعه ای از ویژگی های جدید دوربین است.»

گرچه اپل اطلاعات زیادی درباره این تراشه منتشر نکرده است و باید منتظر اخبار تکمیلی در این حوزه باشیم، اما می‌توان گفت مطابق آخرین اخباری که به دستمان رسیده است، پردازنده نسل جدید و پیشرفته اپل، دارای موتورهای پردازش تصویر جدیدی است که تجربه بهره‌وری از صفحه نمایش 120 هرتزی را بهبود قابل توجهی می‌بخشد. همچنین تصاویری که توسط دوربین‌ها ثبت می‌شود به واسطه پیشرفت‌های این تراشه بهتر خواهند بود.

هوپ گایل معاون بخش سخت افزار اپل می‌گوید که چنین تراشه‌ای قادر است 15.8 تریلیون محاسبه در ثانیه انجام دهد که رقم قابل توجهی خواهد بود و در هیچ گوشی تجاری چنین قدرتی مشاهده نشده است. اپل تا به امروز تلاش نموده است تا بخش نرم افزار خود را با سخت افزار هماهنگ کند و این نشان دهنده تمرکز بالای این شرکت بر توسعه هماهنگی در این دو بخش است.

در نهایت اپل به طور کلی اعلام نموده است که باید شاهد دگرگونی های وسیعی در واحد پردازش تصویر، واحد پردازش نرخ رفرش ریت جدید، انکدر ویدئوی جدید و دیکدر آن و نیز پیشرفت‌هایی در زمینه وتور پردازش عصبی خواهیم بود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص تراشه اپل A15 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر