;
coinex

بهترین تراشه موبایل 2021 ؛ فهرست بهترین پردازنده های گوشی سال

پردازنده موبایل شاید اساسی ترین بخش یک دستگاه هوشمند باشد. در جستار پیش رو قصد داریم بهترین تراشه موبایل 2021 را به شما معرفی کنیم.

در یک توضیح ساده درباره پردازنده موبایل باید گفت که چیپ، چیپست یا پردازنده، وظیفه کنترل همه قسمت های یک موبایل را بر عهده دارد. هر چیستی از یک سی پی یو تشکیل شده است که وظیفه امور پردازشی دستگاه هوشمند را بر عهده دارد.

در کنار این بخش بخشی نیز به نام جی پی یو (GPU) وجود دارد که موارد گرافیکی یک دستگاه هوشمند به آن بستگی دارد. همچنین در عموم چیپست ها یک مودم وظایف ارتباطی با اینترنت نسل سوم، چهارم یا پنجم را بر عهده می گیرد. قسمتی نیز برای کنترل عملکردهای صوتی و قسمتی هم برای بلوتوث، وایفای و موارد دیگر در یک چیپست وجود دارد. در بحث امروز ضمن پرداختن به بهترین تراشه موبایل 2021 ، بهترین پردازنده های گوشی در سال 2021 را نیز به شما معرفی خواهیم کرد.

بهترین تراشه موبایل 2021

فهرست بهترین پردازنده های گوشی در  سال 2021

معمولا در مورد پردازنده موبایل، به جای CPU از عبارت SOC استفاده می شود که سرواژه عبارت System On Chip یعنی سیستم روی تراشه است. درواقع اگر بخواهیم به این سوال پاسخ گوییم که یک پردازنده گوشی چیست باید بگوییم پردازنده گوشی تمامی داده ای ورودی و خروجی دستگاه هوشمند شما را آنالیز و پردازش می کند و دستورات لازم را به بخش های مختلف برای عملکرد بهتر خواهد داد و دلیل این نامگذاری نیز به همین دلیل است.

همانطور که گفتیم، هسته های پردازشی، واحد گرافیکی، مودم و همه در ارتباط با SOC هستند. حتی دوربین و قابلیت های آن نظیر فیلمبرداری 4K در ارتباط مستقیم با SOC قرار می گیرد. از شناخته شده ترین برندهای تولید پردازنده موبایل باید به کوالکام با سری اسنپدراگون، مدیاتک با سری دیمنسیتی، سامسونگ با سری اگزینوس، هوآوی یا به بیان بهتر های سیلیکون با سری کرین و البته اپل با سری قدرتمند A است. همه این شرکت ها برای سال جدید نیز مصحولات جدیدی روانه بازار خواهند کرد که در شمار قوی ترین تراشه های گوشی سال 2021 قرار دارند. در ادامه و با بررسی بهترین تراشه موبایل 2021 با ما باشید.

بیشتر بخوانید

بهترین گوشی برای فیلمبرداری 2021

بهترین باتری گوشی 2021

کوالکام اسنپدراگون 888 پلاس : بهترین تراشه موبایل 2021

بهترین تراشه موبایل 2021 ؛ فهرست بهترین پردازنده های گوشی سال

اسنپدراگون 888 پلاس می تواند قدرتمندترین و بهترین تراشه موبایل 2021 باشد. البته هنوز این محصول معرفی نشده است اما با توجه به پسوند پلاس باید گفت طبعا کوالکام این محصول را با برخی روزرسانی های اساسی به عنوان یکی از بهترین پردازنده های گوشی در سال 2021 ارائه خواهد کرد.

در حال حاضر پرچمدار کوالکام یعنی اسنپدراگون 888 از بهترین پردازنده های گوشی در سال 2021 است و شمار زیادی از بهترین گوشی های 2021 به آن مجهز شده اند. در حال حاضر به نظر می رسد کوالکام در نیمه دوم سال 2021، 888 پلاس را به عنوان قوی ترین تراشه های گوشی سال 2021 روانه بازارها کند.

کوالکام فرکانس پردازنده مدل استاندارد یعنی اسنپدراگون 888 را روی فرکانس 2.84 گیگاهرتز قفل کرده است تا شرکت های سازند قادر به افزایش آن از طریق اورکلاک نباشند. این موضوع می تواند به طور مستقیم به تلاش برای تضمین بازار 888 پلاس ارتباط داشته باشد.

مثلا اسنپدراگون 865 در شرایطی ارائه شد که نسبت به سری قبل 10 درصد بهبود عملکرد داشت. طبیعتا اسنپدراگون 888 پلاس نیز نسبت به مدل استاندارد از توان محاسباتی بیشتری در هر دو بخش مرکزی و گرافیکی برخوردار خواهد بود. اما امکان اورکلاک کردن اسنپدراگون 888 باعث می شود تا فاصله میان دو مدل استاندارد و پلاس کاهش یابد. بالاتر رفتن فرکانس پردازنده اسنپدراگون همچننی ممکن است باعث تولید دمای بیش از حد شده و به تراشه آسیب بزند و یا تراشه جدید کوالکام فرکانس بالاتر از حد تعریف شده از حالت پایداری خارج شود.

بیشتر بخوانید:

بهترین دوربین سلفی گوشی 2021

بهترین گوشی های وان پلاس

کوالکام اسنپدراگون 888 : بهترین تراشه موبایل 2021

بهترین تراشه موبایل 2021 ؛ فهرست بهترین پردازنده های گوشی سال

اسنپدراگون 888 کاملترین محصول در دسترس کوالکام است که در بین چیپست های پرچمدار سری 8 از مودم فایوجی کاملا یکپارچه برخودار است که پیشرفت بزرگی به شمار می رود. این محصول در شماری از بهترین گوشی های شیائومی 2021 استفاده شده است. چیست قبلی کوالکام یعنی اسنپدراگون 865 که همچنان یکی از بهترین پردازنده های بازار است و می تواند در شمار بهترین پردازنده های گوشی در سال 2021 باشد، مودم فایوجی داخلی نداشت و سازندگان مجبور بودند تراشه مودم را به شکل جداگانه درون موبایل قرار دهند که به اشغال فضای بیشتر و مصرف انرژی بیشتری منجر می شد.

اسنپدراگون 888 به مودم X60 مجهز شده که کوالکام بهمن ماه سال قبل آن را به عنوان اولین مودم فایوجی با فناوری 5 نانومتری رونمایی کرد. این شبکه مودم به دلیل بهره مندی از لیتوگرافی 5 نانومتری مصرف انرژی کمتری داشته و عملکرد بهتری در باندهای میلیمتری و زیر 6 گیگاهرتز شبکه فایوجی ارائه می کند. انتظار می رود که این مودم شارژدهی موبایل ها را حین استفاده از شبکه فایوجی به طرز قابل توجهی بهبود بخشد.

اسنپدراگون 888 از نسل ششم هوش مصنوعی AI Engine برخوردار بوده و کوالکام وعده پیشرفت و عملکرد قابل توجه آن در وظایف مربوط به هوش مصنوعی را داده است. کوالکام می‌گوید پردازشگر گرافیکی این چیپست یعنی Adreno، «بزرگ‌ترین پیشرفت» را نسبت به پردازشگرهای قبلی این سری داشته و حالا از بازی‌ های 144 فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌ کند و امکان بروزرسانی نرم افزاری آن وجود خواهد داشت. کوالکام برخی از جزئیات این چیپست به ویژه جزئیات مربوط به CPU را در حال حاضر فاش نکرده است.

به عنوان یکی از قوی ترین تراشه های گوشی سال 2021 ، اسنپدراگون 888 در بخش پردازشگر سیگنال تصویر 35 درصد سریع تر شده و عکس برداری با نرخ تقریبا 120 عکس در ثانیه را با رزولوشن 12 مگاپیکسل میسر می کند. به گفته سازنده، این محصول می تواند داده های تصویری را با سرعت 2.7 گیگاپیکسل در هر ثانیه را پردازش می کند.

کوالکام اضافه می‌کند که پردازنده سیگنال دیجیتال Hexagon را کاملا از نو طراحی کرده و این پردازنده حالا می‌تواند 26 ترا عملیات محاسباتی در ثانیه (TOPS) را انجام دهد. برای مقایسه اسنپدراگون 865 می‌تواند 15 ترا عملیات محاسباتی در ثانیه انجام دهد. همه این ها این محصول را به یکی از بهترین پردازنده های گوشی در سال 2021 بدل کرده است.

بیشتر بخوانید:

ارزان ترین گوشی های 2021

ارزان ترین گوشی های 5G دنیا

سامسونگ اگزینوس 2100 : بهترین تراشه موبایل 2021

بهترین تراشه موبایل 2021 ؛ فهرست بهترین پردازنده های گوشی سال

اگزینوس 2100 سامسونگ که در شماری از بهترین گوشی های سامسونگ 2021 نظیر گلکسی اس 21، گلکسی اس 21 پلاس و گلکسی اس 21 اولترا کار برده شده است از مودم فایوجی داخلی بهره مند بوده و مبتنی بر لیتوگرافی 5 نانومتری ساخته شده است. مهمترین هسته پردازشی این تراشه Cortex-X1 است که سرعت 2.9 گیگاهرتز را ارائه می دهد.

در کنار این هسته سه هسته A78 و 4 هسته A55 هم ارائه شده اندو سامسونگ اعلام کرده که پردازنده این تراشه نسبت به اگزینوس 990 در عملکرد چند هسته ای حدود 30 درصد و در رابطه با مصرف انرژی 20 درصد عملکرد بهتری خواهد داشت.

مانند اسنپدارگون 888 این پردازنده با فناوری 5 نانومتری EUV سامسونگ ساخته شده است. این بعنی از نظر فناوری ساخت، هیچ تفاوتی بین این دو پرچمدار دنیای تراشه ها از این لحاظ وجود ندارد. در این محصول Mali-G78 به عنوان پردازنده گرافیکی انجام وظیفه می کند که مبتنی بر 14 هسته پردازشی است و نسبت به سل قبلی خود 40 درصد عملکرد بهتری دارد.

پردازنده عصبی سه هسته ای نیز وظیفه پردازش بخش هوش مصنوعی را بر عهده دارد و قادر به انجام 26 تریلیون عملیات در ثانیه است. از نظر بهره وری انرژی هم در مقایسه با نسل قبلی خود تا 2 برابر بهبود عملکرد را در اگزینوس 2100 شاهدیم. پردازشگر سیگنال تصویر از دوبین های تا حداکثر رزولوشن 200 مگاپیکسلی پشتیبانی می کند و میتواند با 6 دوربین در ارتباط باشد و در عین حال اطلاعات 4 دوربین را به طور همزمان پردازش کند. همچنین اگزینوس 2100 از مودم فایوجی داخلی بهره می برد و این نخستین تراشه سامسونگ با چنین مشخصه ای است.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های چینی 2021

بهترین گوشی های تاشو

کوالکام اسنپدراگون 875 : بهترین تراشه موبایل 2021

بهترین تراشه موبایل 2021 ؛ فهرست بهترین پردازنده های گوشی سال

اسنپدراگون 875 اگرچه شاید در نظر کمپانی های مطرح گوشی سازی و در مورد برترین پرچمداران بازار چندان جلب توجه نکند، اما فهرست پرشماری از گوشی های میان رده و اقتصادی یا سری لایت پرچمداران به این محصول مجهز می شوند تا ضمن به روز بودن و ارائه قابلیت پردازشی سطح بالا، قیمت تمام شده محصول پایین بیاید.

گرچه اسنپدراگون 875 به عنوان یکی از قوی ترین تراشه های گوشی سال 2021 شناخته می شود، طبیعتا در حد و اندازه 888 نخواهد بود. این محصول از یک هسته Cortex-X1 با سرعت 2.84 گیگاهرتز، 3 هسته Cortex-A78 با سرعت 2.42 گیگاهرتز و 4 هسته Cortex-A55 با سرعت 1.8 گیگاهرتز بهره مند است.

همان طور که انتظار می رفت کوالکام این محصول را به عنوان یکی از بهترین پردازنده های گوشی در سال 2021 با فناوری ساخت 5 نانومتری روانه بازار کرده و پردازنده گرافیکی Adreno 660 وظیفه ساماندهی امور گرافیکی را دارد.

به علاوه باید به بهبود پنهای باند حافظه کش و مموری این تراشه اشاره کنیم. این افشاگر اعلام کرده که اسنپدراگون 875 از نظر عملکرد هم حرف های زیادی برای گفتن دارد و کوالکام در طراحی آن بسیار بر بهینه سازی مصرف انرژی متمرکز شده است.

شرکت ARM ماه ها قبل از معماری هسته های  Cortex-X1 و Cortex-A78 رونمایی به عمل آورد. در همان زمان این کمپانی اعلام کرد که Cortex-A78 نسبت به A77 بهبود 20 درصدی عملکرد دارد. در این میان Cortex-X1 اهمیت و توان بسیار بیشتری دارد و می تواند فاصله بین تراشه کوالکام و اپل را بیش از پیش کاهش دهد.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های ضد آب دنیا

بهترین گوشی های گیمینگ 2021

مدیاتک دیمنسیتی 1200 : بهترین تراشه موبایل 2021

بهترین تراشه موبایل 2021 ؛ فهرست بهترین پردازنده های گوشی سال

مدیاتک پیش از این و در اواخر سال 2019 پس از چندین سال نخستین پردازنده پرچمدار خود را با نام دیمنسیتی 1000 روانه بازارها کرد. این محصول و مدل پلاس آن گرچه در بسیاری از گوشی ها مورد استفاده قرار گرفتند، نتوانستند مطابق انتظارات عمل کرده و حتی اسنپدراگون 865 را چالش بکشند.

مدیاتک اما در ادامه و طی مراسمی دو پردازنده جدید با قدرت پردازشی بالا یعنی مدیاتک دیمنسیتی 1200 (MediaTek Dimensity 1200) و دیمنسیتی 1100 (Dimensity 1100) را به عنوان قوی ترین تراشه های گوشی سال 2021 عرضه کرد.

هر دو پردازنده دارای لیتوگرافی 6 نانومتری هستند و از هشت هسته پردازشی استفاده می کنند که شامل چهار هسته قدرتمند Cortex-A78 و چهار هسته کم مصرف Cortex-A55 می باشد. علاوه بر این پردازنده های دیمنسیتی 1200 و 1100 دارای یک نوع مودم فایوجی مجتمع هستند که از نسخه Sub-6Ghz پشتیبانی می کند و توانایی پشتیبانی از شبکه فایوجی مبتنی بر موج میلیمتری ندارد. این پردازنده ها اکان استفاده همزمان از دو سیم کارت با اینترنت فایوجی را فراهم میکند.

نکته‌ی جالب ‌توجه این است که در هر دو تراشه‌ مدیاتک از پردازنده‌ گرافیکی Mali-G77 MP9 استفاده شده است که پیش‌ تر آن را در پردازنده‌ های سری دیمنسیتی 1000 دیده بودیم.  استفاده از این پردازنده گرافیک در مورد دیمنسیتی 1200 به عنوان یکی از بهترین پردازنده های گوشی در سال 2021 کمی ناامید کننده به نظر می رسد و این یعنی بهبود گرافیکی خاصی در مورد گوشی های مجهز به این پردازنده شاهد نخواهیم بود.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های سری M سامسونگ

قیمت بهترین گوشی های موتورولا

کوالکام اسنپدراگون 870 : بهترین تراشه موبایل 2021

بهترین تراشه موبایل 2021 ؛ فهرست بهترین پردازنده های گوشی سال

این محصول تا حد زیادی به اسنپدراگون 865 و 865 پلاس مشابه است. این پردازنده به هسته CPU کرایو 585 و هسته GPU آدرنو 650 مجهز شده است. به طور دقیق تر اسنپدراگون 870 از یک هسته Cortex-A77 با سرعت کلاک 3.2 گیگاهرتز و سه هسته Cortex-A77 با سرعت 2.4 گیگاهرتز و هسته چهارم و کم مصرف Cortex-A55 با سرعت کلاک 1.8 گیگاهرتز بهره مند است.

این محصول به ترتیب حدود 10 درصد از اسنپدراگون 865 و 3 درصد از اسنپدراگون 865 پلاس سریع تر است. شاید این تفاوت اندک با مدل 865 پلاس چندان چشمگیر نباشد. این محصول مودم فایوجی مجتمع ندارد و به جای آن از مودم خارجی Snapdragon X55 استفاده می کند. این مودم هر دو نوع فایوجی، یعنی mmWave و sub-6GHz را پشتیبانی می کند و بر پایه لیتوگرفرای هفت نانومتری ساخته شده است.

اسنپدراگون 870 کوالکام در زمینه پردازش های مبتنی بر یادگیری ماشین و پردازش های حوزه دوربین نیز شباهت زیادی به نسل قبلی خود اسنپدراگون 865 پلاس دارد. بنابر اعلام رسمی ،هر دو تراشه از پردازنده سیگنال دیجیتال Hexagon 698 و ISP یا پردازنده سیگنال تصویر Spectra 480 بهره می برند.

ISP یادشده می تواند باعث شود اسپدراگون 870 از بهترین دوربین گوشی 2021 با وضوح حداکثر 200 مگاپیکسل پشتیبانی کند و ویدیوهای 8K با نرخ فریم 30 فریم بر ثانیه و ویدیوهای حرکت آهسته  960fps ضبط کند. این پردازنده هم زمان فرایند ضبط ویدیو 4K و ثبت تصویر 64 مگاپیکسلی را می تواند انجام دهد.

از دیگر مشخصه های مهم این پردازنده باید پشتیبانی از  Quick Charge 4 Plus و نرخ نوسازی صفحه 144 هرتز که در برخی از بهترین نمایشگر گوشی 2021 دیده میشود با وضوح QHD پلاس و استاندارد HDR10 پلاس و فناوری اختصاصی Qualcomm TrueWireless اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های سونی 2021

بهترین دوربین های عکاسی 2021

کوالکام اسنپدراگون 865 پلاس : بهترین تراشه موبایل 2021

بهترین تراشه موبایل 2021 ؛ فهرست بهترین پردازنده های گوشی سال

در این پردازنده، سرعت کلاک پردازنده مرکزی کرایو 585 به حداکثر 3.1 گیگاهرتز رسیده که این میزان 10 درصد از سرعت کلاک پردازنده مرکزی تراشه اسنپدراگون 865 است. سال گذشته اسنپدراگون 855 توانسته بود به سرعت حداکثر 2.96 گیگاهرتز دست پیدا کرده بود و اسنپدراگون 865 به اولین پردازنده با سرعت کلاک بالای 3 گیگاهرتز بدل شد.

توجه داشته باشید که فرکانس 3.1 گیگاهرتزی به هسته اصلی پردازنده مرکزی این تراشه محسوب می شود. این پردازنده سه هسته بزرگ دیگر دارد که آن ها نیز از نوع کرایو 585 هستند، اما سرعت کلاک آن ها به 2.42 گیگاهرتز می رسد. این محصول میزبان چهار هسته دیگر نیز هستند. پردازنده گرافیکی آدرنو 650 در این پردازنده در هنگام اجرای وظایف گرافیکی بهبود 10 درصدی عملکرد دارد.

بهبود دیگر به سازگاری اسنپدراگون 865 با پلتفرم کانکت 6900 مربوط است. به برکت بهره مندی این پلتفرم اسنپدراگون 865 از شبکه وای فای با سرعت نهایتا 3.6 گیگابایت بر ثانیه نیز پشتیبانی می کند. به بیان دیگر تراشه مورد بحث با وایفای 6 سازگار است و این سبب شده تا شماری از بهترین گوشی های میان رده 2021، بهترین گوشی های 5G در سال 2021 و بهترین گوشی های ال جی نیز به این محصول مجهز باشند. استفاده از پلتفرم یادشده پشتیبانی از بلوتوث 5.2 با aptX Adaptive را برای صدای 96 کیلوهرتزی و قابلیت Dual Bluetooth Antenna را به‌همراه می‌آورد. اسنپدراگون 865 از پلتفرم فست‌کانکت 6800 استفاده می‌کرد.

اسنپدراگون 865 پلاس همچنان به مودم جداگانه X55 نیازمند است. این مودم از هر دو شبکه فایوجی یعنی فایوجی مبتنی بر امواج میلی متری و فایوجی مبتنی بر امواج دارای فرکانس زیر 6 گیگاهرتز پشتیبانی می کند. پردازنده سیگنال تصویر و پردازنده سیگنال دیجیتال در این محصول نسبت به نسل قبلی بی تغییر مانده اند و به ترتیب  Spectra 480 و Hexagon 698 هستند. ناگفته نماند که این تراشه از Quick Charge 4.0 پلاس نیز پشتیبانی می کند.

بیشتر بخوانید:

بهترین لپ تاپ های گیمینگ 2021

بهترین لپ تاپ های 2021

های سیلیکون کایرین 990 فایوجی : بهترین تراشه موبایل 2021

بهترین تراشه موبایل 2021 ؛ فهرست بهترین پردازنده های گوشی سال

کایرین سری پردازنده های شرکت چینی های سیلیکون برای برند هوآوی است که به طور اختصاصی در بهترین گوشی های هواوی 2021 استفاده می شود و تقریبا انحصاری هوآوی محسوب می شود، به همان ترتیبی که پردازنده های اگزینوس اختصاصی سامسونگ است.

کایرین 990 فایوجی به معنای صحیح کلمه طراحی یکپارچه ای دارد و از شبکه های Sub-6 GHz 5G در هر دو معماری SA و NSA پشتیبانی می کند. هوآوی برای حفظ ابعاد بلوک پردازنده، لیتوگرافی 7 پلاس نانومتری TSMC را در تولید پردازنده فایوجی به کار می برد.

این محصول به لحاظ ابعاد با مساحت 100 میلی متر مربعی از دیگر پردازنده های هوآوی بزرگتر است. توجه کنید که چینی ها در نسخه عادی کرین 990 درست مانند نسل گذشته لیتوگرافی 7 نانومتری را به کار بسته است. تعداد ترانزیستوریهای کرین 990 و 990 نسل پنج به ترتیب به حدود 8 و 10.3 میلیارد عدد می رسد.

ای ن پردازنده نیز بنابر معماری ARM ساخته شده است. هسته های قدرتمند این پردازنده براساس معماری Cortex-A67 ساخته شده اند. کایرین 990 مدل فایوجی از 8 هسته بهره می برد که شامل دو هسته قدرتمند با فرکانس 2.86 گیگاهرتز، دو هسته میانی با فرکانس 2.36 گیگاهرتز و 4 هسته کوچک Cortex-A55 با فرکانس 1.95 گیگاهرتز می باشد.

مدل 4 جی این پردازنده از 2 میلیارد ترانزیستور کمتر نسبت به مدل فایوجی استفاده می کند و همچنان از 4 هسته قدرتمند Cortex-A67 با معماری 7 نانومتری بهره مند است. اما دو هسته میانی آن در محدود 2.9 گیگاهرتز و 4 هسته کوچکتر با فرکانس 1.86 فعالیت می کنند.

نحوه کار این پردازنده نیز به این صورت است که در موارد غیر ضروری، 4 هسته کوچک فعال هستند تا انرژی کمتر و در نتیجه باتری کم‌ تری مصرف شود. در مواردی که گوشی تحت فشار زیاد قرار می‌ گیرد، 4 هسته قدرتمند شروع به فعالیت می‌کنند که احتمالا در انجام هیچ کاری کاربر را ناامید نخواهند کرد.

بیشتر بخوانید:

بهترین لپ تاپ های دانشجویی 2021

سبک ترین لپ تاپ های جهان 2021

اپل A14 : بهترین تراشه موبایل 2021

بهترین تراشه موبایل 2021 ؛ فهرست بهترین پردازنده های گوشی سال

این پردازنده به عنوان بهترین تراشه موبایل 2021 برای گوشی های آیفون از یک پردازنده شش هسته ای شامل دو هسته با عملکرد بالا و چهار هسته برای عملیات های کم اهمیت تر استفاده می کند. پردازنده گرافیکی آن نیز مانند گذشته 4 هسته ای است. این پردازده اولین پردازنده 5 نانومتری اپل است.

اصلی ترین مزیت این چیپ ست تعداد و چگالی بیشتر ترانزیستورهای آن است. این تراشه ها از سوییچ های خردی بهره می برند که جریان الکترون ها را کنترل می کنند. این سوییچ ها به عنوان اسا دروازه ای منطقی عمل می کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بهترین تراشه موبایل 2021 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    وضعیت الان
    اسنپ اسنپ 8 جن 1⚔️ اپل a15 بیونیک
    دایمنسیتی 9000:بچه بیا پایین

    پاسخ