;
coinex

در دومین جلسه بررسی طرح صیانت در مجلس چه گذشت؟

روز گذشته دومین جلسه بررسی طرح صیانت در مجلس به‌صورت زنده از اینستاگرام خانه ملت و تلوبیون پخش شد. برای اطلاع از جزئیات این جلسه با ما همراه باشید.

با اینکه قرار بود طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی و حمایت از سرویس‌های کاربردی پایه در کمیسیون مشترکی پشت درهای بسته بررسی شود، اما محمود رضوی، مشاوره فرهنگی و هنری رئیس مجلس با توییتی اعلام کرد جلسه دوم بررسی طرح صیانت در مجلس در لایو اینستاگرام پیج خانه ملت برگزار می‌شود و البته افراد می‌توانند آن را به‌صورت زنده از شبکه تلوبیون نیز تماشا کنند.

در این جلسه که دیروز راس ساعت 18 برگزار شد، رئیس مجلس تاکید کرد این طرح برخلاف جوسازی‌ها، به‌دنبال بگیر‌و‌ببند و بستن پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام نیست. اما به جز این، در دومین جلسه بررسی طرح صیانت در مجلس چه گذشت؟

دومین جلسه بررسی طرح صیانت در مجلس

همه ما به خوبی می‌دانیم در دنیای مدرن امروزی فضای مجازی واقعیت مهمی است که زندگی مردم را در ابعاد مختلف و در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، علمی و اقتصادی تحت‌تأثیر قرار داده است. از این رو، محمد‌باقر قالیباف، رئیس مجلس، اعلام کرد طرح حمایت از کاربران باید در فضای مجازی به‌صورت علنی رسیدگی شود.

وی در ادامه ضمن اشاره به اهمیت این فضا گفته است که به‌عنوان نمایندگان مردم، باید این فضا را برای زندگی مناسب‌تر فراهم کنند. قالیباف بیان کرد:

تاکنون جوسازی‌های زیادی برای این طرح از خارج و داخل شده است که مجلس می‌خواهد با کمک اصل ۸۵ قانون اساسی، پشت درهای بسته برای فضای مجازی تصمیم‌گیری کند؛ اما باید بگویم این طرح به‌دنبال بگیروببند پلتفرم‌هایی که زندگی مردم روی آن است، مانند اینستاگرام نیست و فقط می‌خواهد با نظام‌مندکردن این فضا از حقوق کاربران در آن دفاع کند.

دومین جلسه بررسی طرح صیانت در مجلس

وی با ردکردن این جو‌سازی‌ها ادامه داد که جلسه‌های این طرح حتما اطلاع‌رسانی می‌شود. به گفته وی، طرح 85 فرصت خوبی را فراهم می‌کند تا یک طرح به طور تخصصی‌تری بررسی شده و بدین منظور، برای ۳ یا ۵ یا ۷ سال به‌صورت آزمایشی به‌اجرا گذاشته می‌شود و سپس برای دائمی‌شدن، در مجلس تصویب خواهد شد.

قالیباف در دومین جلسه بررسی طرح صیانت در مجلس بدین موضوع اشاره نمود که در کشورمان در حوزه مجازی ضعف‌هایی وجود دارد. او ادامه داد:

در بسیاری از وظایف پا‌به‌‌پای فضای مجازی که امروز فضای کسب‌و‌کار مردم است، آن‌گونه که باید عمل نشده و ضعف‌هایی داشته‌ایم. در این حوزه، جرم‌انگاری و کلا‌ه‌برداری تا تولید ثروت و رونق کسب‌و‌کار باید مورد‌توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: «مجلس باید قوانین مصوب را رعایت کند و به همین خاطر نباید قانونی تصویب شود که بین قوا تداخل ایجاد کند تا رفت‌وبرگشت قانون مصوب بین شورای نگهبان و مجلس زمان‌بر شود؛ هرچند عجله‌ای هم نداریم.»

رئیس قوه مقننه در ادامه دومین جلسه بررسی طرح صیانت در مجلس بدین موضوع اشاره کرد که چارچوبی که می‌نویسند، باید متناسب با تغییرات فضای مجازی باشد و قانون‌گذار ساختارهای لازم را تعبیر کند تا با اختیارات خود پا‌به‌پای جامعه و تغییرات حرکت کند و اگر ضرورت داشت، در قانون تجدیدنظر شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم مدیریت بر ترافیک شبکه است، ادامه داد:

افراد حاضر در این کمیسیون مشترک متخصص هستند و با نظر نخبگان این حوزه کار را پیش می‌برند. از اعضای این کمیسیون درخواست می‌کنم نشست‌های کمیسیون سر وقت و با حضور تمامی اعضا تشکیل شود؛ زیرا طبق آیین‌نامه باید ۱۶ نفر در جلسه حاضر شوند و برای تصویب به دو‌سوم آراء نیاز داریم.

قالیباف در ادامه به این موضوع اشاره کرد باید این کار را با ضور فعال و منضبط و داشتن حوصله کار پیش برد. در عین حال، اگر موضوعی وجود داشت، او نیز کمک لازم را ارائه می‌کند.

دومین جلسه بررسی طرح صیانت در مجلس

صدا و سیما نیز می‌تواند این جلسات را مانند جلسه دوم بررسی طرح صیانت در مجلس پخش نماید تا مردم در جریان روند کار قرار بگیرند. در ادامه، رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه سخن‌گوی کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهد، گفت:

نباید تحت‌تأثیر فضاسازی گروه‌های خاص و فشارهای خارج از کشور که این‌ها قصد دارند پلتفرم‌ها و شبکه‌های بزرگ اجتماعی را ببندند، قرار بگیریم. این کمیسیون به‌دنبال چنین مسائلی نیست و به‌دنبال قانون‌گذاری و پرکردن خلأ‌های قانون‌گذاری است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اعلام کرده‌اند که قصد داریم اینستاگرام را ببندیم؛ درحالی‌که بخشی از زندگی مردم در این حوزه است، ادامه داد که در این راستا قانون گذاری‌های انجام خواهد شد و مانند تمامی کشورها می‌بایست به این فضا نظمی بخشیده شود.

قالیباف در‌ پایان با تأکید بر اینکه از سخن‌گوی کمیسیون درخواست می‌کند که اطلاعات را صحیح و دقیق و بجا منتشر کند، خاطرنشان کرد که در جلسات بعدی نیز هر زمانی که هیئت‌رئیسه کمیسیون لازم بداند، در جلسات حاضر می‌شود.

در نهایت رئیس مجلس اعلام نمود که اطلاع‌رسانی و اخبار این کمیسیون مشترک نیز از مجموعه خبرگزاری خانه ملت و سایر رسانه‌ها به‌صورت علنی منعکس می‌شود.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص دومین جلسه بررسی طرح صیانت در مجلس چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر