;
coinex

نکاتی که هنگام سفر با اتوبوس در دوران کرونا باید بدانید

سفر با اتوبوس در دوران کرونا مطمئنن دغدغه‌ی بسیاری از افراد جامعه است. در ادامه با روش امن سفر با اتوبوس در دوران کرونا شما را آشنا خواهیم کرد.

با فراگیر شدن ویروس کرونا در سطح جهان انسان‌ها بیش از پیش تنها شده‌اند در حدی که حتی بعضی از کارها، تجارت‌ها و حتی تفریحات جمعی و گروهی که قبل از این همه‌گیری وجود داشت نیز به سختی تحت‌الشعاع قرار گرفته است. یکی از این موارد مسافرت است اگرچه این روزها بخاطر وجود سامانه‌‌ها و سایت‌های مختلف امکان خرید بلیط و سپس مراجعه به ترمینال امکان پذیر است، اما به یاد داشته باشید بسیار حائز اهمیت است که بلیط خود را از سایتی معتبر خریداری کنید و از آن مهم تر در نظر داشته باشید ترمینالی نسبتا خلوت مانند ترمینال بیهقی را به عنوان مبدا انتخاب کنید.

بدون شک سفر با اتوبوس در دوران کرونا یکی از مهمترین مواردی است که تحت‌الشعاع قرار گرفته است. اما حالا با گذشت نزدیک دو سال از شیوع این همه‌گیری می‌توان اطمینان داشت که می‌شود با رعایت پروتکل‌ها سفری امن را تجربه کرد.

همچنین دانشمندان و متخصصان روش‌هایی را به ما آموزش می‌دهند تا به پاسخ این سوال که چگونه در اتوبوس کرونا نگیریم بهتر آشنا شویم.

سفر با اتوبوس در دوران کرونا

سفر بین شهری با اتوبوس در کرونا برخلاف عقیده‌ی عده‌ای حتی از سفر با هواپیما در ایام کرونا امن‌تر است. چرا که با توجه به تحقیقات به عمل آمده بخاطر عدم تبادل هوا در هواپیما امکان ابتلا به این ویروس بسیار بالا و محتمل است.

بنابراین بنظر می‌رسد سفر با اتوبوس در دوران کرونا یکی از امن‌ترین روش‌های مسافرت در دوران پاندمی است. مخصوصا وقتی بدانیم که در صورت تخلف رانندگان اتوبوس‌ها نهادهای نظارتی روشی را برای نحوه گزارش تخلف کرونایی در اتوبوس در نظر گرفته‌اند.

سفر بین شهری با اتوبوس در کرونا

امکان مسافرت با ماشین‌های شخصی در دوران کرونا در بسیاری از نقاط دنیا بخاطر امکان تجمع و ازدحام در شهرهای پرمقصد ممنوع اعلام شده است بنابراین بسیاری از افراد که شغل و زندگی آنها  احتیاج به مسافرت رفتن و جا به جایی بین شهرها دارد در دوران کرونا زندگی و کارشان دچار تحولات بنیادین شده است.

از طرفی این افراد مطمئنن نگران هستند که بخاطر احتیاج زیاد به سفر بین شهری به کرونا مبتلا شوند. اما وقتی وسائل نقلیه عمومی مختلف را برای سفر در دوران کرونا بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که سفر با اتوبوس در دوران کرونا امن‌ترین و بهترین راه رفتن به مسافرت در دوران پاندمی است.

این مساله به این علت است که اولا هواپیماها بخاطر عدم انتقال جریان هوا به شدت محیطی مناسب برای انتقال ویروس کرونا هستند و از سوی دیگر قطارها نیز به خاطر تجمع زیاد و همچنین نبود تهویه مناسب یکی از پرخطرترین مکان ها برای انتقال این ویروس تنفسی هستند.

سفر با اتوبوس در دوران کرونا

اما سفر با اتوبوس در دوران کرونا از آن جهت امن‌تر و مناسب‌تر است که اولا فاصله گذاری اجتماعی  بیش از تمامی دیگر وسائل نقلیه در آن رعایت می‌‌شود و دوما تهویه هوا نیز در اتوبوس بسیار بهداشتی‌تر و مناسب‌تر از هواپیما یا قطار است.

پروتکل های سفر با اتوبوس در دوران کرونا مخصوص مسافران

هرچند سفر با اتوبوس در دوران کرونا یکی از امن‌ترین روش‌های مسافرت در دوره همه‌گیری ویروس کرونا است. اما بازهم برای عدم ابتلا به ویروس کرونا احتیاج داریم در اتوبوس نیز به طور جدی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که چگونه در اتوبوس کرونا نگیریم پس به این نکات با دقت توجه کنید :

  1. وقتی برای سوار شدن به اتوبوس به ترمینال می‌روید، در سالن انتظار فاصله خود را با بقیه حفظ کنید. فاصله ایمن برای عدم انتقال کرونا حداقل دو متر و حداکثر چهار متر است.
  2. قبل از نشستن روی صندلی‌ها، باید دسته و تمام قسمت های قابل لمس  صندلی‌ها و همچنین جاهایی که برای قرار دادن مواد غذایی و نوشیدنی از آن استفاده می‌شود و محل تکیه‌گاه سر و گردن را با الکل که همراه دارید، ضدعفونی کنید.
  3. بهتر است که به صورت اینترنتی بلیط تهیه کنید اما در صورتی‌که برای خرید بلیت یا هر مساله دیگری مجبور شدید به پایانه مراجعه کنید، رعایت تمام اصول بهداشتی ضروری است.
  4. اگر مجبور شدید از کارت بانکی یا کارت شناسایی خود استفاده کنید بلافاصله پس از استفاده، آنها را ضدعفونی کنید.
  5. بسیار مهم است که در تمام طول سفر به چشم‌ها، بینی و دهان خود دست نزنید چرا که ویروس کرونا از طریق این اعضا راحت‌تر منتقل می‌شود
  6. هر چند ساعت یک بار گوشی و هندزفری خود را ضد عفونی کنید. برای ضد عفونی از الکل های 70 درصد استفاده کنید.
  7. بعد از استفاده از دستکش، حتما آنها را در سطل زباله بیاندازید.
  8. سعی کنید در تمام طول سفر با خود غذای مناسب به همراه داشته باشید تا مجبور نباشید از رستوران‌های بین‌راهی غذا تهیه کنید. با این حال اگر مجبور شدید در بین راه چیزی بخرید، حتما از دستکش استفاده کنید.
  9. قبل از استفاده از غذاهای بسته‌بندی‌شده حتما آنها را ضدعفونی کنید. در تمام طول مسیر ماسک خود را از صورت برندارید چرا که ماسک مهمترین عامل برای جلوگیری از ورود ویروس کرونا به بدن شماست.
  10. هرچند ساعت یک بار باید ماسک خود را عوض کنید بنابراین به تعداد کافی همراه خود ماسک داشته باشید.

پروتکل های سفر با اتوبوس در ایام کرونا مخصوص پرسنل حمل و نقل

مطابق دستور نهادهای نظارتی، باید در تمام نقاط پایانه ها  و ایستگاه ها و همچنین درون اتوبوس تابلوهای هشداردهنده و آموزشی نصب شود که در آنها به نکات زیر تاکید شده باشد:

  • رانندگان و پرسنل اتوبوس از ماسک استفاده کنند.
  • به هیچ وجه ظزفیت اتوبوس نباید به طور کامل پر شود.
  • بعد از اتمام هر سفر اتوبوس ضدعفونی شود.
  • داشتن ماسک و دستکش به تعداد کافی.
  • رعایت اصول بهداشتی در مورد بسته های غذایی که به مسافران داده می شود
  • توقف در استراحتگاه های بهداشتی و تایید شده.

سفر با اتوبوس در دوران کرونا

نحوه گزارش تخلف کرونایی در اتوبوس

یکی از مهمترین عواملی که لازم است در سفر با اتوبوس در دوران کرونا رعایت کنیم پروتکل‌های بهداشتی است. رعایت این نکات به این مساله که چگونه در اتوبوس کرونا نگیریم کمک شایان توجهی خواهد کرد.

بخشی از رعایت کردن پروتکل‌ها به عهده‌ی مسافران است اما بخش عمده‌ای از رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی در سفر با اتوبوس در دوران کرونا به عهده شرکت‌‌های حمل و نقل و همچنین رانندگان اتوبوس‌ها است.

بنا بر اعلام سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای مسافران می‌توانند در صورت مشاهده هر نوع تخلف کرونایی در اتوبوس با ارسال عکس یا فیلمی کوتاه به سامانه 141 این موضوع را اطلاع دهند.

بنا بر اعلام این مرکز با رانندگان یا صاحبین اتوبوس‌های متخلف برخوردهای جدی خواهد شد. این مرکز پروتکل‌های سفر با اتوبوس در ایام کرونا را به این شرح اعلام کرده است:

در اتوبوس‌های بین‌شهری باید فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شده و برای هر صندلی که کنار پنجره قرار دارد مسافر پذیرش شود و بسته‌های بهداشتی مانند ماسک و الکل  در اختیار مسافران قرار گیرد.

نمونه هایی از امن‌تر بودن سفر با اتوبوس نسبت به هواپیما

بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO) یکی از پرخطرترین وسائل و حتی مکان‌ها برای انتقال ویروس کرونا هواپیماهای مسافربری هستند. به طوری که در یک تحقیق در ابتدای سال 2021 میلادی مشخص شد که احتمال ابتلا به کرونا در هواپیما حتی از احتمال ابتلا به این ویروس در یک مهمانی شلوغ نیز بیشتر است.

در این گزارش آمده است که در یک مهمانی شلوغ بازهم امکان تبادل هوا وجود دارد و یا حتی بعضا مهمان ها از خانه خارج شده و وارد هوای آزاد می‌شوند اما در هواپیما هیچ یک از این امکان‌ها موجود نیست.

بنابراین گزارش، در صورتی که شما یک پرواز نیم ساعته را تجربه کنید در حالی که در آن پرواز تنها یک مبتلا به کرونا حضور داشته باشد 60 درصد مسافران دچار کرونا خواهند شد و هرچه مدت زمان پرواز بیشتر و طولانی تر شود این امکان نیز بیشتر خواهد شد.

اما در مورد اتوبوس این مساله به شدت کاهش می‌یابد به طوری که احتمال ابتلا به ویروس کرونا در اتوبوس نسبت به هواپیما و قطار بسیار پایین‌تر است. البته به شرط آن که تمامی پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.

بنابراین سفر بین شهری با اتوبوس در ایام کرونا در صورت رعایت کامل و دقیق پروتکل های بهداشتی می‌تواند امن‌ترین روش سفر در ایام کرونا باشد.

نمونه‌هایی از امن تر بودن سفر با اتوبوس نسبت به قطار

بدون شک مسافرت با قطار بسیار لذت بخش تر و به مراتب راحت تر از سفر با اتوبوس است. اما این مساله در دوران کرونا متفاوت شده است چرا که بنابر تحقیقات دانشگاهی در ونکوور کانادا امکان ابتلا به کرونا در فضای اتوبوس نسبت به قطار بسیار پایین‌تر است.

طبق این تحقیقات در  صورتی که شما یک مسافرت هشت ساعته با قطار را تجربه کنید در حالی که در آن پرواز تنها یک مبتلا به کرونا حضور داشته باشد به احتمال زیاد 55 درصد مسافران آن قطار دچار کرونا خواهند شد و هرچه سفر  بیشتر و طولانی‌تر شود این امکان نیز بیشتر خواهد شد.

اما در مورد اتوبوس این مساله تقریبا به نصف کاهش می‌یابد به طوری که در صورت سفر با اتوبوس در دوران کرونا و حضور یک فرد کرونایی در اتوبوس اگر تمامی پروتکل‌های بهداشتی رعایت شوند حتی در یک سفر هشت ساعته تنها 35 درصد مسافران به این ویروس مبتلا خواهند شد.

تا آنجا که می توانید سفر نروید اما بهترین انتخاب اتوبوس است

بدون شک بهترین روش برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا نرفتن به مسافرت و در کل عدم حضور در ازدحام و شلوغی است اما با گذشت دو سال از این پاندمی نمی توان انتظار داشت که افراد خود را در خانه زندانی کنند.

سفر با اتوبوس در دوران کرونا

بنابراین اگر شما هم مجبور به رفتن به مسافرت شدید و محدودیت‌ها به شما اجازه نداد که با ماشین شخصی خودتان به مسافرت بروید طبق آنچه گفته شد سفر با اتوبوس در دوران کرونا بهترین انتخاب به نظر می‌رسد.

اگرچه حتی در صورت سفر با اتوبوس در دوران کرونا شما کاملا از خطر این ویروس در امان نخواهید بود و باید تمام پروتکل‌های بهداشتی را به دقت و با حوصله زیاد رعایت کنید.

با پایانه‌ها امن و بدون نگرانی از کرونا سفر کنید

تمام پروتکل‌ها و نکاتی که گفته شد نیاز به نظارت و بررسی پرسنل و سامانه‌های مربوطه دارد. اگر شما بلیط خود را از سایتی معتبر مانند پایانه‌ها خریده باشید بدون شک خیالتان نیز از بابت رعایت پروتکل‌ها راحت‌تر خواهد بود.

وب سایت پایانه ها به عنوان معتبرترین سایت خرید اینترنتی بلیط اتوبوس، تجربه خرید آسان بلیط اتوبوس را برای شما فراهم کرده است. خرید بلیط اتوبوس از پایانه ها با چند کلیک و براحتی امکان پذیراست و شما می‌توانید بصورت آنلاین  از تمامی شرکتهای معتبر اتوبوسرانی کشور، برای مقصد مورد نظر بلیط بخرید. علاوه بر خرید بلیط اتوبوس در سایت پایانه ها شما می‌توانید اتوبوس و تاکسی سواری دربستی اجاره کنید. ارسال بار به صورت اینترنتی از دیگر خدمات پایانه هاست. چنانچه در هر یک از مراحل سوالی داشتید می‌توانید با کارشناسان پشتیبانی ما تماس بگیرید.

نظر شما در خصوص سفر با اتوبوس در دوران کرونا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها به  تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر