;
coinex

هیچهایک چیست و بهترین هیچهایکرهای ایرانی کدامند؟

هیچهایک چیست ؟ بهترین هیچهایکرهای ایرانی چه کسانی هستند؟ با ما باشید تا به طور مفصل در این مقاله به این سوالات بپردازیم.

اگر با خودروی سواری، قطار یا اتوبوس‌های ترمینال شرق برنامه سفرهای خود را می‌چینید، ایمنی را تامین می‌کنید، اما مقداری از هیجان سفر کاسته می‌شود. اگر شما هم عاشق سفر کردن و آشنایی با فرهنگ‌های مختلف هستید پس شک نکنید که به هیچهایک نیز علاقه‌مند هستید، اما هیچهایک چیست ؟

هیچهایک یا همان سفر کردن بدون پرداخت پول برای حمل و نقل روشی ارزان قیمت و بسیار مناسب برای کسانی است که اولا به پیاده روی علاقه‌مند هستند و دوما می‌خواهند از نزدیک و بدون واسطه با سختی‌های مسافرت آشنا شوند. اما هیچهایک کردن به همین سادگی هم نیست برای تجربه یک هیچهایک خوب باید از آمادگی بدنی مناسبی بهره‌مند باشید تا بتوانید ساعات طولانی را به پیاده روی بپردازید. خوشبختانه در چند سال اخیر هیچهایکرهای ایرانی و گروه های هیچهایک ایرانی با حضور در فضای مجازی به آموزش و گسترش فرهنگ هیچهایک کمک به سزایی کرده‌اند. اگر بخواهید با ابعاد هیچهایک در ایران آشنا شوید شاید ذکر همین نکته کافی باشد که بهترین هیچهایکر های ایرانی بعضا از بهترین هیچهایکرهای جهان نیز به حساب می‌آیند.

بهترین هیچهایکرهای ایرانی

اولا باید به این نکته توجه کنید که هیچهایک کردن لزوما به معنای طی کردن یک مسافت طولانی نیست، بلکه حتی اگر شما فاصله بین خانه تا محل کار را بدون پرداخت پول طی کنید، شما یک هیچهایک کوتاه را تجربه کرده‌اید، اگرچه غالبا و به طور معمول به مسافرت رفتن بدون پرداخت هزینه برای حمل و نقل هیچهایک گفته می‌شود. در فرهنگ هیچهایک توجه زیاد به مادیات و پول اصلا پسندیده و قابل قبول نیست و معمولا افرادی که به مادیات توجه فراوانی می‌کنند با این روش و فرهنگ کنار نمی‌آیند.

فرهنگ هیچهایک مربوط به نوعی نگرش سرخوشانه یا هیپی‌وار است که در آن افراد تلاش می‌کنند بدون توجه به مادیات و لزومات دست و پا گیر زندگی، از انواع و اقسام تجربه‌های زیستی بهره ببرند. یکی از این تجربه‌ها مسافرت است و بهترین هیچهایکرهای ایرانی و خارجی همواره به این نکته اذعان دارند که هدف آنها از هیچهایک، آشنایی رو در رو با مردم و فرهنگ آنها و همچنین از بین بردن این الگوی غلط است که برای مسافرت رفتن باید پولدار بود! در ادامه شما را با بهترین هیچهایکرهای ایرانی و نگاه آنها به این سوال که هیچهایک چیست آشنا خواهیم کرد.

از جنگ ویتنام تا هیچهایک؛ مختصری درباره حضور هیچهایک در جنبش‌ها

همانطور که به طور مختصر در ابتدا مقاله گفته شد، ریشه‌های هیچهایک به فرهنگ هیپی‌گری بر می گردد. هیپی‌ها کسانی بودند که در دهه 1960 به مخالفت با مصرفگرایی و جهان سرمایه داری پرداختند آنها تلاش کردند تا در مناطقی خوش آب و هوا مستقر شوند و به صورت دسته جمعی به زندگی بپردازند و نشان دهند که نیاز نیست برای ادامه حیات این میزان از تولید و مصرف‌گرایی در جهان وجود داشته باشد، هیپی‌ها معمولا به ظاهر خود اهمیت نمی‌دادند و قواعد و ساز و کارهای اجتماعی را  دست و پا گیر و حتی سرکوب کننده می‌دانستند.

مساله هیچهایک از همان زمان در بین هیپی‌ها رواج داشت و آنها برای مسافرت از این روش استفاده می‌کردند تا بدون صرف پول بتوانند با فرهنگ‌های مختلف آشنا شوند. هیچهایک در آن زمان مخالفان زیادی داشت و بسیار پیش می‌آمد که یک هیچهایکر با انواع تحقیر و توهین‌ها روبرو شود. یکی از مهم‌ترین ماجراهای هیپی‌ها برمی‌گردد به اعتراض آنها به جنگ ویتنام، اعتراضی که با حضور هزاران دانشجو و روشنفکر در واشنگتن برگزار شد و با خشونت پلیس به یکی از خونبارترین روزهای تاریخ آمریکا بدل شد.

در این روز خونین دانشجویان و روشنفکران به مناسبت جلسه تبلیغاتی حزب دموکرات گرد هم آمده بودند، قرار بود دانشجویان در این گردهمایی به طور مسالمت آمیز به مخالفت با جنگ ویتنام و حضور آمریکا در آن کشور بپردازند، اما در ابتدای جلسه پلیس به دانشجویان دستور ترک محوطه را اعلام کرد، دانشجویان ابتدا به صورت مسالمت آمیز مخالفت کردند همین مساله باعث شد پلیس به ضرب و شتم بعضی از دانشجویان بپردازد این مساله باعث به تشنج کشیدن اوضاع شد و دانشجویان در حقی مشروع تلاش کردند با حمله به پلیس از خود دفاع کنند. در این ماجرا بسیاری از دانشجویان بازداشت و به حبس‌های بسیار طولانی محکوم شدند.

به طور کلی هیپی‌گری و هیچهایک فرهنگ‌هایی هستند که می‌توان آنها را فرهنگ‌های اعتراضی به وضع موجود نامید. البته بزرگترین نقدی که به فرهنگ هیپی‌گری نسبت داده می‌شود این مساله است که این جنبش که داعیه مبارزه با مصرفگرایی را داشت دقیقا در زمانی ظهور کرد که دنیای غرب در یک وضعیت اقتصادی بسیار شکوفا حضور داشت و اکثر هیپی‌ها از بخش طبقه متوسط و حتی مرفه جامعه بودند که بدون اینکه به کار بپردازند، از طریق حقوق بیکاری که دولت‌ها تعیین کرده بودند ارتزاق می‌کردند، بنابراین عده‌ای این جنبش را جنبش جوانان الکی خوش نیز نامیده اند.

درنهایت باید به این نکته اشاره کنیم که هیچهایک یک فرهنگ جذاب و گسترده است که هرچقدر در آن غرق شوید بیش‌تر چیزهای جذاب پیدا خواهید کرد. در ادامه به معرفی بهترین هیچهایکرهای ایرانی خواهیم پرداخت.

سارا لویی

هیچهایک چیست و بهترین هیچهایکرهای ایرانی کدامند؟
هیچهایک چیست و بهترین هیچهایکرهای ایرانی کدامند؟

سارا لویی، یک هیچهایکر موفق و از برجسته‌ترین و بهترین هیچهایکرهای ایرانی به حساب می‌آید. سارا لویی که دانش آموخته مهندسی کامپیوتر بوده و در همین زمینه هم فعالیت می‌کند بارها اعلام کرده است که هرگز فکر نمی‌کرد روزی تبدیل به یک هیچهایکر بشود او می‌گوید مانند همه به کار و گذران زندگی مشغول بوده و هرگز به این مساله فکر نمی‌کرده، چرا که از آن دسته آدم‌هایی بوده است که هنگام سفر بسیار وسواسی و سخت‌گیر هستند. خانم لویی، در تمام مصاحبه‌هایی که انجام داده است به این نکته اشاره می‌کند که بار اول علت روی آوردنش به هیچهایک فوت مادرش و افسردگی شدید ناشی از آن بوده است خود وی می‌گوید : «دلیل علاقه مندی من به سفر و هیجان، ضایعه بزرگ فوت مادرم بود که مرا  دچار افسردگی شدید کرده بود. تنها راه حل موجود، تغییر عادات روزانه و از بین رفتن خلأ عاطفی در زندگی روزمره‌ام بود. بنابراین، از نظر من، یک راه حل خوب، سفر کردن با شرایط و روش‌هایی غیر معمول بود.» خانم لویی یکی از شرایط موفقیت در هیچهایک را داشتن اراده و روحیه بالا می‌داند. او که بارها در سفرهایش شرایط سختی را تجربه کرده است معتقد است اگر هیچهایک را دوست داشته باشید حتی تجربه شرایط سخت هم لذت بخش خواهد بود. او از ساعت‌ها گم شدن در یکی از شهرهای ایتالیا به عنوان سخت‌ترین تجربه هیچهایک‌ خود یاد می‌کند. خانم لویی معتقد است اگر از او پرسیده شود هیچهایک چیست؟ تنها یک جمله خواهد گفت :‌ کوله‌ات را بردار و به هرکجا که دوست داری سفر کن!

ارشاد نیک خواه

هیچهایک چیست و بهترین هیچهایکرهای ایرانی کدامند؟

ارشاد نیک خواه  بخاطر عکس‌های معروف روزنامه گاردین از او در کنار یکی از گروه های هیچهایک ایرانی به شهرت فراوانی هم رسیده است، نگاهی فلسفی و عمیق به هیچهایک دارد. او معتقد است هیچهایک یک سبک زندگی است، سبکی برای نه گفتن به تجملات و مصرف‌گرایی که این روزها در تمام جهان رواج یافته و اثری جز دور شدن انسانها و ایجاد چشم و هم چشمی بین آنها نداشته است او معتقد است شما با هیچهایک کردن و ایجاد روابط با انسان‌ها بدون پرداخت پول متوجه می‌شوید که در روابط انسانی، مسائلی مهم‌تر و حیاتی‌تر از پول و اقتصاد نیز وجود دارد. ارشاد نیک خواه که در اینستاگرام نیز فعال است و از تمام سفرهایش سفرنامه تهیه می‌کند و در اینستاگرامش منتشر می‌کند یکی از بهترین هیچهایکرهای ایرانی است که همانطور که گفته شد گزارشی درباره او در روزنامه گاردین نیز به چاپ رسیده است گزارشی که توجه بسیاری را به سبک زندگی هیپی‌ها در کشور ما جلب کرد، مساله‌ای که در کشور ما تازگی دارد و نشان از مدرن شدن و همچنین پیچیده‌تر شدن روابط اجتماعی در ایران دارد. ارشاد نیک خواه در پاسخ به پرسش هیچهایک چیست؟ همواره یک پاسخ می‌دهد او معتقد است هیچهایک یعنی سبک زندگی جدید که تلاش دارد انسانها را به هم نزدیک کند، نزدیکی از جنس مهر و محبت و نه از جنس روابط مادی و اقتصادی

پری طیبی

پری طیبی، که تحصیلات خودش را در رشته روانشناسی انجام داده است از هیچهایک و گروه های هیچهایک ایرانی به عنوان مهمترین دستاورد زندگی‌اش و دلخوشی این روزهایش یاد می‌کند. این هیچهایکر، که از بهترین هیچهایکرهای ایرانی محسوب می‌شود معتقد است هیچهایک در ایران بسیار آسان‌تر و امن‌تر از کشورهای دیگر است، چرا که مردم ایران مهمان‌نواز هستند و با هیچهایکرها با مهربانی برخورد می‌کنند در حالی که در اکثر کشورهای اروپایی با هیچهایکرها به خوبی برخورد نمی‌شود. همانطور که از تمام هیچهایکرها سوال می‌‌شود که از نظر آنها هیچهایک چیست از خانم طیبی نیز این سوال پرسیده شده است پاسخ او چنین بود : هیچهایک یعنی لذت بردن از زندگی

رضا عسکری

هیچهایک چیست و بهترین هیچهایکرهای ایرانی کدامند؟

رضا عسکری، یا آنطور که خیلی‌ها معتقدند “پدر هیچهایک ایران” یکی از قدیمی‌ترین و بهترین هیچهایکرهای ایرانی است. او کار خودش را در دهه 80 آغاز کرد یعنی زمانی که کمتر کسی در ایران با هیچهایک آشنایی داشت. رضا عسکری موسس یکی از مهم‌ترین گروه های هیچهایک ایرانی هم بود که متاسفانه این گروه بعد از چند سال از هم جدا شد.
آقای عسکری معتقد است هیچهایک نوعی از سفر است که شما در آن هیچ استرسی ندارید و اجازه می‌دهید دست تقدیر شما را به هرکجا که دوست دارد ببرد. رضا عسکری همچنین در صفحه اینستاگرام خود به معرفی و توضیح مفهوم هیچهایک می‌پردازد و عکس‌هایی از سفرهای خود را با مخاطبان به اشتراک می‌گذارد.

مریم رها

هیچهایک چیست و بهترین هیچهایکرهای ایرانی کدامند؟
هیچهایک چیست و بهترین هیچهایکرهای ایرانی کدامند؟

شاید برای شما جالب باشد که یکی از بهترین هیچهایکرهای ایرانی یعنی خانم مریم رها، فارغ التحصیل رشته عمران از دانشگاه صنعتی شریف است، این یعنی یک نخبه هم به هیچهایک روی آورده است. خانم رها در مورد علت این تصمیم گفته است که او مانند بسیاری دیگر از افراد به زندگی روتین و ملال آور شهری عادت داشته است، از صبح تا عصر سرکار می‌رفته و بعد هم به مانند بقیه با انواع و اقسام سرگرمی‌ها سرت خود را گرم می‌کرده است، اما ناگهان متوجه می‌شود که این زندگی بسیار خسته کننده و ملال آور است پس تصمیم به هیچهایک کردن می‌گیرد.

خانم رها معتقد است که هیچهایک کردن سبکی از زندگی است، سبکی که حتی اگر در سفر نباشید هم بر روی شما تاثیر خواهد گذاشت. مریم رها در سال 92، اولین سفر مستقل خودش رو به هند شروع کرد آن هم تنها و  بدون پول زیاد اما خود او معتقد است که در این سفر متوجه شده است که سفر رفتن مختص پولدارها نیست و مسافرت و اصولا چشیدن طعم زندگی بیش از اینکه نیاز به پول داشته باشد نیاز به تصمیم‌های قاطع، دوست داشتن انسانها و گشاده روی بودن در برابر تجارب جدید دارد. خانم رها در پاسخ به پرسش هیچهایک چیست ؟ گفته است : هیچهایک یعنی ایجاد تنوع و حس خوب در جهان ملال آور این روزها!

اما همه هیچهایکر نمی‌شوند

وب سایت پایانه ها به عنوان معتبرترین سایت خرید اینترنتی بلیط اتوبوس، تجربه خرید آسان بلیط اتوبوس را برای شما فراهم کرده است. خرید بلیط اتوبوس از پایانه ها با چند کلیک و براحتی امکان پذیر است و شما می توانید بصورت آنلاین از تمامی شرکتهای معتبر اتوبوسرانی کشور، برای مقصد مورد نظر بلیط بخرید. علاوه بر خرید بلیط اتوبوس در سایت پایانه ها شما می توانید اتوبوس و تاکسی سواری دربستی اجاره کنید. ارسال بار به صورت اینترنتی از دیگر خدمات پایانه هاست. چنانچه در هر یک از مراحل سوالی داشتید می توانید با کارشناسان پشتیبانی ما تماس بگیرید.

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با مفهوم هیچهایک آشنا کنیم، به ریشه‌های این پدیده بپردازیم و همچنین بهترین هیچهایکرهای ایرانی را به طور مفصل به علاقه‌مندان معرفی کنیم.

نظر شما درباره بهترین هیچهایکرهای ایرانی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر