;
coinex

10 نکته که هنگام سفر با اتوبوس در دوران بارداری باید بدانیم

سفر با اتوبوس در دوران بارداری اگر به درستی انجام شود، هیچ خطری نخواهد داشت. با رعایت چند نکته ساده، می‌توان سفری لذت‌بخش را در دوران بارداری تجربه کرد. در ادامه به ضروریات سفر با اتوبوس در دوران بارداری می‌پردازیم.

بسیاری از مادران در دوران حاملگی سختی‌های فراوانی را تجربه می‌کنند و بسیاری هم دوران بارداری راحتی دارند. از نظر علمی، راحتی و یا سختی دوران بارداری با مسائل ژنتیکی ارتباط مستقیمی دارد؛ اما بعضی مسائل هستند که در اختیار مادران است و به داشتن دوران بارداری راحت کمک می‌کند. یکی از سخت‌ترین تجارب برای مادران باردار، سفر در دوران حاملگی است!

بسیاری از مادران به‌خاطر سختی این کار ترجیح می‌دهند خانه نشین شوند که این مسئله خود نیز باعث می‌شود خطراتی برای سلامتی آنها ایجاد شود. در ادامه شما را با نکاتی آشنا خواهیم کرد که باید در هنگام سفر با اتوبوس در دوران بارداری رعایت کنید تا سفری راحت و بی دغدغه‌ را تجربه کنید. به یاد داشته باشید که این نکات برای مادرانی است که دوران حاملگی طبیعی را طی می‌کنند، بنابراین اگر پزشک شما دستور یا تجویز خاصی درباره دوران بارداری به شما داده است بدون هیچ شک و تردیدی آن تجویزها در اولویت اول قرار دارند.

یکی از فاکتورهای اساسی که هنگام سفر با اتوبوس در دوران بارداری باید در نظر داشته باشید، امنیت و ایمنی بالا و همچنین راحتی اتوبوس‌ها است. شرکت مسافربری عدل، یکی از معتبرترین شرکت‌های مسافربری است که هرساله، میزبان هزاران مسافر ایرانی است. با خرید بلیط از این شرکت مسافربری، قطعا از ایمنی و راحتی بالایی در طول سفر با اتوبوس برخوردار می‌شوید.

سفر با اتوبوس در دوران بارداری

سفر با اتوبوس برای افراد معمولی نیز گاه سخت و خسته کننده است. علت این مسئله، کوچک‌تر بودن فضای اتوبوس نسبت به قطار، سرعت کمتر نسبت به هواپیما و در نهایت طولانی‌تر بودن مدت سفر است. بنابراین سفر با اتوبوس در دوران بارداری بدون شک یکی از کارهای سخت برای مادران باردار خواهد بود. اما اگر این مادران نکات و پروتکل‌های موجود درباره سفر با اتوبوس در دوران بارداری را رعایت کنند، خواهند دید که سفر با اتوبوس برای آنها تفاوتی با دیگر افراد نخواهد داشت. در ادامه، چند نکته مهم را در مورد سفر با اتوبوس در دوران بارداری بیان می‌کنیم.

بهترین زمان مسافرت

طبق تحقیقات و آزمایشات صورت گرفته، بهترین زمان برای سفر با اتوبوس در دوران بارداری سه ماهه دوم بارداری است. به طور تخصصی‌تر هفته‌های 20 تا 27 بهترین زمان برای سفر با اتوبوس در دوران بارداری است. توصیه می‌شود که مادران باردار در سه ماهه سوم بارداری به مسافرت‌های طولانی نروند.

پرهیز از سفرهای پرخطر

دانشمندان معتقدند سفر با اتوبوس در دوران بارداری هیچ خطری ندارد و تفاوتی با سفر معمولی ندارد؛ مگر در موارد خاص. سابقه لکه بینی در ماه‌های اول بارداری، سابقه فشار خون، قند بالا، حامله بودن دوقلو و سفر در روزهای آخر بارداری، از این موارد خاص هستند. همچنین سفر به ارتفاعات زیاد به علت افت شدید میزان اکسیژن دریافتی جنین می‌تواند برای زنان باردار و جنین‌شان خطرناک باشد.

10 نکته که هنگام سفر با اتوبوس در دوران بارداری باید بدانیم

توصیه‌های مهم در هنگام سفر با اتوبوس در دوران بارداری

1. خانم‌های باردار پیش از عزیمت به سفر توسط پزشک معاینه شوند

این مسئله باعث می‌شود که اگر خطر خاصی وجود داشته باشد، پزشک به آنها اطلاع دهد و یا در صورت لزوم از سفر رفتن آنها جلوگیری کند. با مراجعه به پزشک و گرفتن تاییدیه از طرف یک متخصص، به طور حتم خیال‌تان نیز راحت‌تر خواهد بود. برای ویزیت پیش از سفر، سونوگرافی لازم نیست و پزشک متخصص تنها با چک کردن وضعیت مادر و جنین می‌تواند تشخیص دهد که مادر باردار توان سفر با اتوبوس در دوران بارداری را دارد یا بهتر است در خانه به استراحت بپردازد.

2. بدون تجویز پزشک در هنگام سفر هیچ دارویی مصرف نشود

یکی از بدترین عادت‌های ما ایرانیان مصرف دارو بدون تجویز پزشک است. این عادت در هنگام بارداری بسیار آسیب‌زننده و حتی خطرناک است؛ بنابراین در سفر با اتوبوس در دوران بارداری به هیچ وجه از داروهای مسکن یا انواع دیگر داروها استفاده نکنید. اگر از قدیم در هنگام سفر دچار تهوع، سر درد و یا اسهال می‌شدید، پیش از عزیمت به سفر از دکتر خود درمورد استفاده از مسکن‌های ساده مانند استامینوفن و یا خانواده ایبوبروفن‌ها سوال کنید. اگر پزشک اجازه استفاده از این مسکن‌ها را داد، بدون شک می‌توانید از آنها استفاده کنید؛ البته هرچه کمتر بهتر.

3. توجه و بررسی شرایط شهر مقصد

یکی از مهم‌ترین مسائل در مورد سفر با اتوبوس در دوران بارداری، توجه به وضعیت شهر مقصد است. توجه به معنی در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی، وضعیت رطوبت و از همه مهم‌تر، بیماری‌های موجود در آن منطقه که ممکن است خطرناک باشند. سفر به مناطق خیلی سرد و یا خیلی گرم به مادران باردار توصیه نمی‌شود. در صورت شیوع بیماری خاص در آن منطقه بهتر است که ابتدا واکسن مربوط به آن بیماری به مادر تزریق و سپس سفر انجام بپذیرد. به طور کلی برای روبرو شدن با شرایط خاص منطقه مقصد باید اطلاعات دقیق و به روزی از وضعیت آن منطقه داشته باشید.

4. پوشیدن لباس‌های راحت

یکی از مهم‌ترین و در عین حال راحت‌ترین نکاتی که در هنگام سفر با اتوبوس در دوران بارداری باید رعایت کرد، انتخاب پوشش راحت و مناسب است. بهتر است در هنگام بارداری از لباس‌هایی با پارچه‌های مرغوب استفاده شود و از آن مهم‌تر، لباس‌هایی که امکان تحرک مادر به راحتی در آنها امکان پذیر باشد. پوشیدن یک کفش مناسب و راحت نیز کمک می‌کند که مادران باردار در طول مسیر کم‌تر خسته شوند، توصیه می‌شود که از کفش‌های طبی برای سفر با اتوبوس در دوران بارداری استفاده شود. فراموش نکنید رعایت تک تک این نکات به ظاهر ساده و کوچک به داشتن سفری راحت کمک خواهد کرد.

10 نکته که هنگام سفر با اتوبوس در دوران بارداری باید بدانیم

5. جلوگیری از تهوع

همانطور که می‌دانید، یکی از مسائلی که بسیار زیاد باعث ناراحتی و اذیت شدن مادران باردار می‌شود، ایجاد حالت تهوع است. در هنگام مسافرت این اتفاق حتی برای افراد عادی نیز بیشتر رخ می‌دهد؛ بنابراین قابل پیش بینی است که برای افراد باردار نیز در سفر با اتوبوس در دوران بارداری این اتفاق رخ دهد. برای جلوگیری از این مسئله بهتر است پیش از سفر یک عدد قرص ضد تهوع مصرف کنید (بعد از مشورت با پزشک) و همچنین در هنگام سفر حتما همراه خود مقداری میوه و خشکبار نیز داشته باشید؛ چراکه هم میوه‌جات و هم خشکبار به طور طبیعی مانع بروز حالت تهوع و استفراغ می‌شوند.

6. پرهیز از مصرف یخ

بانوان باردار به هیچ‌وجه نباید از یخ در هنگام سفر با اتوبوس استفاده کنند. چراکه مشخص نیست آب استفاده شده برای تولید یخ، از یک منبع سالم تهیه شده یا آلوده است. در این صورت، به‌خاطر ضعف سیستم ایمنی مادر در هنگام بارداری، می‌تواند باعث بروز بیماری‌های میکروبی شدید و حتی خطرناک شود. علاوه بر این، استفاده از یخ و آب بسیار سرد ممکن است در مادران باردار باعث بروز حالت تهوع و استفراغ شود. بنابراین حتی اگر خیلی تشنه بودید هرگز سراغ یخ نروید.

7. استفاده از لیوان‌های یک بار مصرف

همانطور که اشاره شد، سیستم ایمنی بدن زنان در هنگام بارداری به شدت ضعیف می‌شود. این مسئله باعث می‌شود با ورود کوچک‌ترین میکروب و یا ویروسی به بدن، مادر دچار مریضی سخت شود. استفاده از لیوان‌های یک بار مصرف به شکل چشمگیری خطر ایجاد هرگونه آلودگی و ورود میکروب‌ها به بدن مادر را کاهش خواهد داد. علاوه بر این نکات، استفاده از لیوان‌های یک بار مصرف برای حفظ بهداشت فردی و بهداشت دهان نیز بسیار حائز اهمیت است.

8. عدم استفاده از سبریجات با پوست

سیستم هضم مادران باردار به شدت حساس است و با کوچک‌ترین تحریکی ممکن است به سرویس بهداشتی نیاز داشته باشند. بنابراین بهتر است از میوه‌ها بدون پوست استفاده شود چراکه میوه‌های با پوست سبب تحریک روده می‌شوند.

9. نوشیدن زیاد آب

مادران باردار چه در حالت طبیعی و چه در هنگام سفر با اتوبوس در دوران بارداری باید نسبت به تامین آب بدنشان بسیار حساس باشند؛ چراکه در صورت کم شدن آب بدن، خصوصا در ماه‌های پایانی امکان زایمان زودرس به شدت بالا خواهد رفت. در هنگام سفر با اتوبوس در دوران بارداری حتما به یاد داشته باشید که مادران باردار باید در هر ساعت حداقل یک لیوان آب بنوشند.

10. پیاده شدن از اتوبوس در هر توقف

بهتر است در توقف‌های بین راهی، خانم‌های باردار پیاده شوند و از دستشویی استفاده نمایند. علاوه بر سرویس بهداشتی باید در توقف‌ها چند قدمی راه بروند و نرمش‌های سبک انجام دهند. این کار باعث ایجاد تحرک در جنین خواهد شد و به سفر آرام و بی دردسر کمک خواهد کرد.

10 نکته که هنگام سفر با اتوبوس در دوران بارداری باید بدانیم

11. بهترین حالت نشستن در اتوبوس برای خانم‌های باردار

بهتر است مادران باردار هنگام  سفر با اتوبوس در دوران بارداری به طور کامل صندلی خود را به عقب خوابانده و به طور کامل پاهای خود را دراز کنند و برای جلوگیری از کوفتگی و خستگی پاها، آنها را هر چند دقیقه یک بار تکان دهند.

12. مسافت مجاز برای بانوان باردار

به طور کلی نمی‌توان عدد خاصی را به عنوان میزان مجاز برای سفر بانوان باردار مشخص کرد. اما هرچه مسیر کوتاه‌تر باشد بهتر است و به طور کلی پیشنهاد می‌شود در دوران بارداری سفرهای طولانی مدت انجام نشود؛ اما اگر در طول سفر مادر باردار تهوع نداشته باشد حتی تا 300 کیلومتر نیز به صورت یکسره اشکالی ندارد.

در انتها باید به این نکته اشاره کنیم که در دوران بارداری، آرامش روانی مادر بسیار حائز اهمیت است. تحقیقات نشان می‌دهند مادرانی که در دوران بارداری، از آرامش بیشتری برخوردار بودند و دچار استرس و اضطراب نشدند، نزدیک به دو برابر بیشتر از مادرانی که این احساسات را تجربه کردند، بارداری راحت‌تری داشتند. بعد از آرامش روانی، تغذیه سالم و مناسب نیز اهمیت بالایی دارد. تغذیه سالم علاوه بر اینکه به مادر کمک می‌کند حاملگی راحت‌تری را پشت سر بگذارد، باعت می‌شود جنین نیز سالم‌تر و قوی به دنیا بیاید.

بازارگاه ؛ خرید آسان بلیط آنلاین

سامانه بازارگاه کامل‌ترین امکانات را در زمینه خرید بلیط اتوبوس، اجاره سرویس دربستی و ارسال بار اینترنتی در اختیار شما می‌گذارد. شما می‌توانید برای داشتن سفری راحت‌تر و اختصاصی، از طریق سامانه بازارگاه تاکسی بین شهری دربست تهیه کنید. بزرگ‌ترین مزیت تاکسی‌های دربست این است که شما از درب منزل سوار و در مقصد هرکجا بخواهید پیاده می‌شوید حتی می‌توانید در مقصد توقف چند ساعته‌ایی داشته باشید و با همان تاکسی‌ برگردید. داشتن کاربری ساده و همچنین وجود اپلیکیشن کارامد و پوشش دهی معتبرترین شرکت های مسافربری سراسر کشور، شما را از مراجعه به سایت های متعدد جهت خرید بلیط اتوبوس بی نیاز می‌نماید.

نظر شما درخصوص سفر با اتوبوس در دوران بارداری چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر