;
coinex

مزایا و معایب استفاده از یک روف گاردن ارزان برای ساختمان ها چیست؟

مزایا و معایب استفاده از یک روف گاردن ارزان برای ساختمان ها چیست؟ محبوبیت روف گاردن ها در طول سال ها به اثبات رسیده است. در ادامه با تکراتو همراه باشید.

یک نظرسنجی نشان داده است که بیش از 1000 پروژه تکمیل شده در سال 2017 در ایران وجود داشته است. روز به روز طراحی روف گاردن در همه جای دنیا یکی از موضوعات مهمی است که به آن اهمیت دو چندانی می‌دهند؛ با نوشتار مزایا و معایب استفاده از روف گاردن همراه ما بمانید.

در واقع، باید قانونی را تصویب کرد که حتی برخی ساختمان ها را ملزم به داشتن روف گاردن ارزان کنیم تا به تدریج در بین مردم جا بیفتد. اگر به فکر اجرای روف گاردن هستید، در نوشتار مزایا و معایب استفاده از روف گاردن شما با برخی از نکاتی که باعث تشویق شدن شما برای داشتن یک بام سبز، لازم است، آشنا می‌شوید.

مزایا و معایب استفاده از روف گاردن برای ساختمان ها چیست؟

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار مزایا و معایب روف گاردن خواهید خواند به شرح زیر است:

مزیت‌ها

  • افزایش طول عمر سقف
  • افزایش عملکرد حرارتی
  • کمک به محیط زیست
  • حمایت از زیستگاه های حیات وحش
  • کمک به کیفیت هوا
  • عایق صدا
  • زیبایی شناسی

معایب

  • هزینه بالا
  • افزایش بار وزنی

مزیت های روف گاردن

روف گاردن پوششی از جنس گیاه است که بر روی سقف ساختمان شکل می‌گیرد. روف گاردن عمدتا با هدف کنترل دما، تفریحی و زیستگاه‌های حیات وحش ارائه می‌شود.

افزتایش طول عمر سقف

پشت بام به طور مداوم در معرض شرایط آب و هوایی قرار می‌گیرد و ممکن است در طول مشکلات زیادی برای شما به وجود آورد. یک سقف نه تنها باید به در برابر باد و باران به خوبی مقاوم باشد، بلکه باید در مقابل نوسانات دما از دوام بالایی برخوردار باشد. روف گاردن ها این فرصت را در اختیار شما می‌گذارند که امید به زندگی را در ذهنتان دو برابر یا حتی سه برابر کنند. به عبارت دیگر یک طراحی روف گاردن مناسب باعث می‌شود از سقف شما در برابر اشعات مضر نور خورشید و باران اسیدی محافظت ‌کند و در نتیجه عمر طبیعی آن را بیشتر می‌کند.

افزایش عملکرد حرارتی

بدون تردید، یکی از مزایای روف گاردن هر آن چیزی است که به سرمایش و گرمایش یک ساختمان می‌تواند مربوط باشد. یکی از مهم ترین و جدی‌ترین مشکلاتی که یک سقف معمولی یا سنتی با آن مواجه است، عایق بندی آن بوده، که منجر به از دست دادن گرما در زمستان و سرما در تابستان می‌شود.

یک طراحی روف گاردن مناسب و اصولی می‌تواند در افزایش بهره وری انرژیشما را مطمعن کند. گیاهان انرژی خورشید را جذب و دمای سقف را در تابستان کاهش می‌دهند، در حالی که در زمستان با جلوگیری از انتقال گرما  به بازده حرارتی کمک می‌کنند.

کمک به محیط زیست

روف گاردن ها برای جلوگیری از انتشار دی اکسید کربن بسیار عملکر مهمی را دارند. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که هم تهویه هوا و هم تولید گرما CO2 ایجاد می‌کنند.

حمایت از زیستگاه حیات وحش

روف گاردن ها برای جذب پرندگان و دیگر حیوانات با موقعیت مکانی مشابه، زیستگاهی مهم هستند. هر بام سبز با توجه به طراحی خاص خودش، شامل زیستگاه‌ متفاوتی می‌شود که بستگی به نوع پوشش گیاهی دارد.

کمک به کیفیت هوا

آلودگی هوا یکی از مسائل مهم در ایران و کشورهای مختلف کره زمین، مخصوصا در عصر تکنولوژی است و سالانه بسیاری از انسان ها به علت همین آلودگی، و بر اثر بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. همانطور که به خوبی می‌دانید و به شدت برای شما در قرن 21 ملموس است، آلودگی هوا مشکل بزرگتری در مناطق شهری، به ویژه شهرهای بزرگ مانند تهران و مشهد است.

از طرفی در شهرها اغلب به دلیل کمبود پوشش گیاهی، دی اکسید کربن و سایر آلاینده های مضر انباشه می‌شوند. روف گاردن ها به علت وجود گیاهان در آن‌ها، آلاینده ها را جذب کرده و اکسیژن پس می‌دهند، و در نتیجه کیفیت هوا را بهبود می‌بخشند و به شدت به محیط زیست و در نهایت آلودگی هوا کمک می‌کنند.

عایق صدا در طراحی روف گاردن ها

صدا یکی از عوام مهمی است که در یک ساختمان تجاری می‌تواند جزو نکات مهم قرار بگیرد. در شهرهای شلوغ و بزرگ، همیشه صدای ترافیک سنگین خارج از دفتر کار، کارمندان هر اداره‌ای را اذیت می‌کند و باعث حواس پرتی می‌شود یا اگر شما در خانه هستید، بدون شک از صدای ماشین‌هایی که در انتهای شب در حال رفت و آمد هستند، اذیت خواهید شد. روف گاردن به عنوان یک لایه عایق اضافی می‌تواند به میزان قابل توجهی این آلودگی صوتی را برطرف کند.

زیبایی شناسی

بدون شک طراحی روف گاردن یکی از عوامل مهم برای هر شخصی است که از نظر بصری جذاب به نظر بیاید و در مورد یک ساختمان شخصی، حتی مهم‌تر هم می‌شود. انسان‌ها در عصر تکنولوژی و ماشینی شدن هر چیزی، خواهان معماری زیبا و سقف های سبز آنچنانی هستند؛ که قطعا این زیبایی شناسی به نوع نگاه هر فرد در زندگیش، بستگی دارد.

معایب سقف های سبز

تا به اینجای نوشتار مزایا و معایب روف گاردن، بسیاری از مزایای استفاده از روف گاردن ها را برای شما شرح دادیم؛ در حالی که روف گاردن ها مزایای زیادی را دارند، باید بدانید که معایب روف گاردن ها هم در کنار این مزایا می‌تواند گریبان گیر برخی شود.

هزینه بالا

متأسفانه روف گاردن ها، گران‌تر از سقف های سنتی هستند. یکی از دلایل مهم این امر پشتیبانی اضافی مورد نیاز برای تحمل بار بیشتر است. اما باید توجه داشته باشید که علیرغم هزینه اولیه بالا، با گذشت زمان، سقف‌های سبز هزینه های اضافی را جبران می‌کنند. شما باید روف گاردن خود را به عنوان یک باغ در نظر بگیرید و به همین دلیل نیاز به آبیاری، تغذیه و نگهداری مداوم دارد. می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید یا حتی از فردی برای مراقبت از این فضای سبز استفاده کنید.

افزایش بار وزنی

از آن جایی که روف گاردن ها سنگین هستند، برای اجرای آن‌ها نیاز به ساختار قوی‌تری برای اجرای آن ها است. به طور معمول، اجرای یک سقف سبز، وزنی معادل بین 50 تا 200 کیلوگرم در متر مربع را به سقف موجود اضافه می‌کند، که این عامل باعث می‌شود برای برخی از ساختمان ها مشکل ایجاد کند.

نتیجه گیری

گیاهان حشرات ناقل بیماری را جذب می‌کنند. این مسئله یک کابوس بالقوه برای مستاجرین است زیرا آفات می‌توانند به داخل خانه نفوذ و به خانه های آنها حمله کنند. شما می‌توانید با داشتن یک فضای سبز مناسب علاوه بر از بین بردن این حشرات ناقل به محیط زیست کمک کنید. روف گاردن ها پوشیده از گیاهان هستند که مزایای بسیار خوبی را برای هر ساختمان به ارمغان می‌آورند؛ اما مانند هر چیزی که در کنار مزایا، معایبی را هم دارد، روف گاردن ها هم از این قاعده مستثناء نیستند.

بام سبز مزایای زیادی را ارائه می‌دهد و می‌تواند بسیار به محیط زیست کمک کند. اما، همانطور که می‌دانید، داشتن روف گاردن، معایبی را نیز به همراه دارد.

یک سقف سبز یا روف گاردن مزایای بسیار بیشتری نسبت به معایبش دارد. همانطور که گفته شد اجرای سقف سبز گرانتر از سقف سنتی خواهد بود، زیرا ممکن است جهت تحمل بار اضافی، نیاز به مستحکم تر کردن ساختار زیرین آن باشد.

با توجه به توضیحاتی که داده شد یک روف گاردن ارزان هم می‌تواند با بهبود کیفیت هوا جلوی بیماری‌های انسان‌ها را بگیرد؛ از این جهت یکی از دلایل مهمی که باید از روف گاردن ها استفاده کرد، می‌تواند همین دلیل باشد.

مجموعه اسپینگر از همراهی شما تا انتهای نوشتار مزایا و معایب استفاده از روف گاردن سپاس‌گزار است. همکاران ما همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. جهت ارتباط با کارشناسان ما به وبسایت اسپینگر مراجعه کنید.

.

پایان رپورتاژ آگهی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر