;
coinex

نگهداری از خودرو در زمستان ؛‌ موثرترین راهکارها

نگهداری از خودرو در زمستان بسیار حائر اهمیت است. به خصوص برای مواقعی که پارکینگ سرپوشیده در اختیارتان نباشد. برای راهکارهای نگهداری از خودرو در زمستان با ما همراه باشید.

با نزدیک شدن به فصل زمستان و نگرانی از بابت سرمای شدید، شرایط محافظت و نگهداری از اتومبیل نیز بسیار دشوارتر و پیچیده‌تر می‌شود. درواقع عدم مراقبت از خودرو در زمستان می‌تواند خسارات پرهزینه‌ای در پی داشته باشد. تفاوتی ندارد که در روزهای سرد زمستان از ماشین به طور مدوام استفاده می‌کنید یا ماشین برای مدت مدیدی بدون حرکت باقی مانده است، چراکه در هر حال، نگهداری از خودرو در زمستان حائز اهمیت است.

با فرا رسیدن فصل سرما، خودروها از سرما آسیب شدیدی می‌بینند. در نتیجه این مهم، باید در فصل سرما اهمیت بیشتری به خودرو بدهیم و حواسمان به اتومبیل باشد. با تکیه بر نکات نگهداری از ماشین در فصل سرما شما می‌توانید از بسیاری از مشکلات و خسارات احتمالی که سرمای شدید می‌تواند برای ماشین ایجاد کند، جلوگیری کنید. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این نوشتار، برخی ترفندها و اقداماتی که برای مراقبت از خودرو در زمستان مناسب است را ارائه کنیم.

شرکت مسافربری تک سفر، تجربه سفری لذت‌بخش را برای شما فراهم می‌کند و با ارائه خدماتی با کیفیت، شما را به مشتری دائمی خود تبدیل خواهد کرد. این شرکت با کادر مجرب و اتوبوس‌های سالم و راحت، مسیر رسیدن به مقصد را نیز برای شما خوشایند می‌کند.

نگهداری از خودرو در زمستان و اهمیت روغن موتور

نگهداری از خودرو در زمستان ؛‌ موثرترین راهکارها

استفاده از روغن موتور مناسب و باکیفیت همواره یکی از عوامل بسیار مهم در کارکرد مناسب اتومبیل بوده که از جمله نکات نگهداری از ماشین در فصل سرما است. البته شاید بهتر باشد همزمان با آغاز یا تغییر فصل، روغن موتور خودرو را عوض کنید. روغن موتور خون رگ‌های ماشین است و باید از دو مشخصه کیفی مهم بهره‌مند باشد.

اول از همه، عددی است که به عنوان گرانروی یا ویسکوزیته شناخته می‌شود و درواقع به میزان غلیظ یا رقیق بودن روغن گفته می‌شود و با اعدادی مانند 30-5، 40-10 یا 50-20 شناخته می‌شود. هرچه عدد سمت راست بیشتر باشد،‌ روغن غلیظ‌تر و مناسب‌تر برای استفاده در فصول گرم است. برای مثال روغن 40-10 از 50-20 رقیق‌تر است. در نتیجه توصیه می‌شود برای نگهداری از خودرو در زمستان در خودروهای قدیمی‌تر در فصل زمستان از روغن رقیق‌تر مانند 40-10 استفاده کنید.

شاخصه مهم دیگر درباره روغن موتور میزان کیفیت آن است که با حروفی مانند  SM، SL  و یا SN و موارد مشابه شناخته می‌شود. البته این مورد بسته به تکنولوژی موتور خودروی شما متغیر است و باید از روغن سازگارتر استفاده کنید.

گرم کردن خودرو پیش از حرکت

برخی تصور می‌کنند یکی از نکات نگهداری از ماشین در فصل سرما این است که پس از استارت زدن، پیشرانه باید چند دقیقه‌ای به طور درجا کار کند تا گرم شود. بهترین روش برای گرم کردن پیشرانه در فصل زمستان این است که پس از استارت آرام آرام حرکت را آغاز کنید و از فشارهای ناگهانی روی پدال گاز پرهیز کنید.

چند دقیقه‌ای به همین ترتیب با دنده سنگین حرکت کنید و پس از عادی شدن وضعیت پیشرانه می‌توانید به مرور سرعت را افزایش دهید. از مزایای این شیوه اول اینکه از مصرف بی‌رویه سوخت جلوگیری می‌شود و دوما دما در بخش‌های گوناگون پیشرانه با وضعیت بهتری منتقل می‌شود. به علاوه جعبه دنده ماشین و سیستم انتقال نیرو هم همزمان با پیشرانه به مرور گرم‌تر می‌شود تا برای استفاده آماده باشد.

اهمیت مکمل سوخت

نکات نگهداری از ماشین در فصل سرما

امروزه بسیاری از افراد از اهمیت مکمل‌های سوخت آگاهند و مطالعات بسیاری نیز در این باره انجام شده است. در اینجا و در ارتباط با مراقبت از خودرو در زمستان تنها یادآوری این نکته ضروری است که سوخت در باک خودرو طول عمر نسبتا کوتاهی دارد و در صورتی که قرار است خودرو برای مدتی راکد باشد بهتر است با افزودن مکمل این فرایند را کند کنید.

اهمیت سلامت باتری

مراقبت از خودرو در زمستان

باتری از حیاتی‌ترین بخش‌های خودرو است که در فصول سرما با مشکلات زیادی مواجه می‌شود و در معرض خطر است. به عنوان یکی از مهم‌ترین نکات نگهداری از ماشین در فصل سرما باید توجه کنید که باتری مراقبت ویژه‌ای می‌خواهد. در دمای صفر درجه باتری تقریبا نیمی از قدرت خود برای استارت زدن را از دست می‌دهد.

در نتیجه اگر قرار است اتومبیل شما مدت زمانی طولانی در هوای سرد باقی باشد بهتر است آن را روشن کنید و به پیشرانه اجازه دهید زمانی بین 15 تا 20 دقیقه کار کند تا از شارژ بودن باتری مطمئن شوید و در هوای سرد از مرگ آن پیشگیری کنید.

ضعیف ‌شدن باتری همچنین فرایند استارت زدن را به شدت با مشکل مواجه می‌کند و حتی ممکن است باتری توان کافی برای استارت زدن در صبح‌های سرد زمستان را نداشته باشد. به علاوه فراموش نکنید که باتری خودرو عمر مفید سه تا چهار سال دارد و در صورت گذر از این مدت زمان ممکن است با مشکلاتی مواجه شود. به علاوه فراموش نکنید که اساسا طول عمر مفید باتری سه تا چهار سال است و در نتیجه یک باتری قدیمی در زمستان می‌تواند بسیار دردسرساز باشد. در ادامه با دیگر نکات نگهداری از خودرو در زمستان با ما باشید.

سلامت سیستم ترمز

نگهداری از خودرو در زمستان ؛‌ موثرترین راهکارها

مجموعه سیستم ترمز خودرو از مهم‌ترین بخش‌های آن است که اگر در روزهای گرم ایرادات جدی خود را نشان ندهد، در روزهای برفی و سرد و مسیرهای لغزنده می‌تواند حوادث ناگواری در پی داشته باشد. در نتیجه از مهم‌ترین نکات نگهداری از خودرو در زمستان اطمینان از سلامت سیستم ترمز خودرو است. برای مثال اگر پدال به درستی تنظیم نباشد یا چرخ‌ها به اندازه برابر، نیروی ترمز را دریافت نکنند، تعادل خودرو در مسیرهای برفی به سادگی از دست می‌رود.

روغن کاری بخش های مهم شاسی

نگهداری از خودرو در زمستان

اگر برای مدت زمان طولانی قرار است از خودرو استفاده نکنید باید بدانید که در فصل سرما اجزای متحرک و انعطاف‌پذیر به مرور دچار خشکی و حتی بعضا زنگ‌زدگی و ترک‌خوردگی خواهند شد. این مسئله از مهم ترین نکات نگهداری از ماشین در فصل سرما است و احتمال مواجه شدن با چنین مشکلی بالاتر می‌رود. برای جلوگیری از این پیش‌آمد، بهترین روش روغن‌کاری این بخش‌های حساس و متحرک برای حرکت ساده در زمان استفاده مجدد است.

بررسی محتویات و وضعیت رادیاتور

مراقبت از خودرو در زمستان

اگر خودروی شما در یک پارکینیگ با سیستم تهویه مناسب نگهداری نمی‌شود حتما برای نگهداری از خودرو در زمستان باید وضعیت ضد یخ آن‌ را چک کنید. بدون مقادیر مناسبی از ضد یخ، آب رادیاتور ممکن است به سادگی منجمد شود و حجم آن افزایش یابد. این موضوع می‌تواند خسارات مهم و جبران ناپذیری به موتور اتومبیل وارد کند.

از دیگر نکات مهم مرتبط با رادیاتور محتویات آن است. باید بدانید که بهتر است هر دو سال یکبار محتویات رادیاتور را کاملا عوض کنید. نسبت ترکیب ضد یخ با آب رادیاتور نیز بسته به دمای هوا معمولا روی جعبه یا قوطی حاوی ضد یخ درج شده است. برای آب و هوای ایران معمولا از ترکیب 25 تا 50 درصد ضد یخ با آب رادیاتور استفاده می‌شود. در ادامه با دیگر ترفندهای مراقبت از خودرو در زمستان با ما باشید.

وضعیت باد و فشار تایرها

با تغییر فصول و به تبع آن دمای هوا، میزان باد داخل تایر خودرو نیز کم و زیاد می‌شود. برای اینکه باد تایر خودرو همیشه در وضعیت مناسبی باشد باید تنظیم باد خودرو به صورت دوره‌ای انجام شود. برای نگهداری از خودرو در زمستان بهتر است باد تایرها را متناسب با آب و هوای زمستان تنظیم کنید.

معمولا تایرها نیم کیلوگرم از هوای فشرده خود را از دست می‌دهند؛ پس در زمستان باید مرتبا آن‌ها را چک کنید و هر زمان که نیاز بود باد آن‌ها را تنظیم کنید. تایر کم باد خطرات زیادی به خصوص در فصل سرما و در زمان‌هایی دارد که جاده‌ها لغزنده هستند. این مسئله کارآیی ترمز اتومبیل را می‌کاهد و کنترل خودرو را با دشواری مواجه می‌کند. به علاوه باد کم تایر در افزایش مصرف سوخت موثر است، در نتیجه سعی کنید همواره باد تایر را کنترل کنید.

مسدودسازی دهانه اگزوز

نکات نگهداری از ماشین در فصل سرما

جاهایی مانند دهانه خروجی اگزوز و یا جعبه‌های ورودی هوا، راه‌های بسیار مناسبی برای انواع جانوران کوچک هستند که برای فرار از سرما تلاش می‌کنند. به منظور پیشگیری از دردسرهای بعدی، بهتر است منافذ، دریچه‌ها و قسمت‌هایی که حیوانات می‌توانند از طریق آن وارد بخش‌های مختلف خودرو شوند را بپوشانید.

کنترل چراغ‌های داخلی و خارجی

از دیگر نکات مهم مراقبت از خودرو در زمستان مربوط به چراغ‌ها است. در صورتی که چراغ‌های خودرو به هر دلیلی وظیفه خود را به خوبی ایفا نکنند، ممکن است حوادث ناگواری پیش آید. چراغ‌ها باید همواره به نحوی تنظیم شوند که دید مناسبی در شب تامین کنند. برای مثال در مسیرهای خطرناک با سطوح یخ‌زده در زمستان ممکن است به علت تنظیم نادرست چراغ‌ها یا روشنایی کم با خطرات زیادی مواجه شوید. در این صورت فرصت مناسبی برای واکنش ندارید و ممکن است کنترل خودرو از دست شما خارج شود.

معاینه فنی

نگهداری از خودرو در زمستان ؛‌ موثرترین راهکارها

همانطور که بدن انسان هرازگاهی نیازمند چکاپ کامل است، بد نیست که خودروی خود را نیز گاهی اوقات نزد متخصص ببرید تا سلامت تمام اجزای آن بررسی شود. مکانیک خبره یا متخصص حرفه‌ای و رسمی می‌تواند شما را از جزئی‌ترین مشکلات اتومبیل و وضعیت کامل هر یک از بخش‌ها و سیستم‌های اتومبیل نظیر رادیاتور،‌ سیستم ترمز و غیره باخبر کند. در همین حین می‌تواند راه‌حل‌های مناسبی پیشنهاد دهد و وضعیت مایعات گوناگون نظیر ضد یخ،‌ روغن ترمز،‌ روغن موتور و غیره را بسنجد. همچنین بهتر است که همیشه نیمی از باک خودرو پر باشد تا مبادا لوله‌های انتقال سوخت یخ بزنند.

شستشو، پولیش و واکس زدن

نگهداری از خودرو در زمستان

کثیف بودن اتومبیل برای مدت زمان طولانی به هیچ وجه خوب نیست. ترکیبات اسیدی نیز ممکن است صدماتی برای رنگ خودرو به دنبال داشته باشند. در نتیجه بهتر است برای نگهداری از خودرو در زمستان و در شرایطی که خودرو برای مدت طولانی راکد است حتما هرگونه مواد زائد روی بدنه را پاک کنید و کاوری مناسب برای خودرو در نظر بگیرید.

پارک کردن اتومبیل بر روی یک پوشش یا نایلون مقاوم

نکات نگهداری از ماشین در فصل سرما

وقتی خودرو برای مدت زمان طولانی راکد باشد، ممکن است زمانی که بعد از مدت طولانی به سراغ آن می‌روید شاهد نشتی روغن باشد. نشتی که منجر به کثیف شدن جدی سطح زیر خودرو می‌شود. برای جلوگیری از چنین شرایطی بهتر است که در درجه اول همه قسمت‌های مختلف خودرو را از بابت نشتی احتمالی چک کنید و سپس برای اطمینان بیشتر، اتومبیل را روی یک نایلون ضخیم یا پوششی نفوذناپذیر و مشابه پارک کنید.

بررسی مایعات موتور

با آغاز فصل سرما مایعات درون پیشرانه خودرو به تدریج میل به انجماد پیدا کرده و با افزایش حجم و فشردگی مواجه می‌شوند. این ممکن است منجر به عدم گردش مناسب این مایعات در قسمت‌های گوناگون شود. در نتیجه برای نگهداری از خودرو در زمستان پیش از آغاز تردد روزانه‌، بهتر است چند دقیقه‌ای وقت گذاشته و مایعات خودرو، از قبیل روغن، ضد یخ، روغن هیدرولیک، روغن ترمز و روغن گیربکس را چک کنید تا از وضعیت آن مطمئن شوید. در هنگام بررسی مایعات خودرو،‌ مایع شیشه‌شوی را فراموش نکنید؛‌ چرا که در فصل سرما و در هنگام بارندگی در مسیرهایی بارانی و برفی نیازی جدی به این مایع دارید.

بازبینی یا تعویض برف پاک کن‌ها

مراقبت از خودرو در زمستان

شاید برف پاک‌کن‌ها قطعاتی ساده به نظر برسند، اما اهمیت زیادی دارند. تصور یک روز برفی و بارانی که در حال رانندگی هستید و برف پاک‌کن به خوبی کار نکند برای هر راننده‌ای ترسناک است. برف پاک‌کن باید ضمن توانایی پاک‌کردن برف و باران،‌ قطعات ریزی و درشتی که از خودروهای جلویی رها می‌شود را نیز از شیشه خودروی شما بزداید.

معمولا بهتر است در بازه‌های زمانی شش ماهه برف پاک‌کن‌ها را با نمونه‌های جدید تعویض کنید. استفاده از محلول‌های شیشه‌شوی هم می‌تواند عملکرد برف پاک‌کن‌ها را بهتر کند. در زمان تعویض برف پاک‌کن باید حواستان به قسمت‌های لاستیکی و فلزی تیغه باشید چراکه با کمترین بی‌دقتی و سهل‌انگاری این دو بخش دچار آسیب می‌شود و تیغه کاملا نو هم چسبندگی خوبی نخواهد داشت.

ثابت کردن خودرو در محل پارک

نگهداری از خودرو در زمستان ؛‌ موثرترین راهکارها

معمولا ترمز دستی در طولانی مدت و بعد از توقف زیاد قدرت نگهدارندگی خود را از دست می‌دهد. در همین راستا یکی از بهترین کارها برای حفاظت از اتومبیل به خصوص در زمانی که خودرو در مسیر سراشیب پارک شده، استفاده از نگهدارنده و ثابت کننده چرخ خودرو است. استفاده رایجی که از آجر یا سنگ در ایران می‌شود در این مورد قابل قبول است.

استفاده از کاور

نگهداری از خودرو در زمستان

شاید اهمیتی برای استفاده از کاور قائل نباشید اما باید بدانید یکی از بهترین روش‌ها برای نگهداری خودرو در زمستان استفاده از چادر برای زمان‌هایی است که خودرو برای طولانی مدت راکد خواهد بود.

نکاتی درباره رانندگی در فصل زمستان

رانندگی در زمستان و پاییز ترفندهایی دارد که رعایت آن‌ها می‌تواند رانندگی ایمن و بدون نگرانی برای شما در پی داشته باشد. این نکات عبارتند از:

  1. زمستان و به طور کلی فصول سرد معمولا با بارندگی و دمای پایین هوا همراه است که وضعیت جاده‌ها را بسیار خطرناک می‌کند. راه‌ها در این فصول سال معمولا بسیار لغزنده هستند. برای اینکه از خطر دور باشید بهتر است آرام برانید و سرعت را نسبت به حالت عادی کم کنید. در نتیجه بهتر است زمان‌بندی طولانی‌تری برای مقاصدی که معمولا به آن‌ها رفت و آمد دارید در نظر بگیرید.
  2. پیش از شروع حرکت بخاری و سیستم تهویه ماشین را چک کنید تا حتما عملکرد سالم و درستی داشته باشند.
  3. شاید شدت برف و بوران و یخبندان شما را متوقف کند. در چنین شرایطی بهتر است توقف کنید، برف زیر چرخ‌ها را تخلیه کنید و برای سطوح بسیار دشوار گونی پهن کنید،‌ سپس به آرامی و با دنده سنگین از آن بخش گذر کنید.
  4. روی مسیرهای شدیدا لغزنده بسیار آرام حرکت کنید و سرعت را به طور ناگهانی تغییر ندهید. به خصوص زمانی که سرعت بالایی دارید شیفت کردن روی دنده‌های سنگین می‌تواند خطرناک باشد.
  5. در صورتی که به هر دلیلی خودرو روی سطوح لغزنده سر خورد و احساس کردید کنترل ماشین از دستتان خارج شده به هیچ وجه ترمز نکنید. چراکه ترمز تنها با قفل کردن چرخ‌ها اوضاع را بدتر می‌کند. در چنین شرایطی فرمان را با قدرت مهار کنید و آن را به سمتی که بخش عقب خودرو به آن سمت چرخیده بچرخانید.

بازارگاه ؛ خرید آسان بلیط آنلاین

بازارگاه معتبرترین و بهترین مرجع خرید اینترنتی بلیط و ارسال بار به سراسر کشور است. این روزها بازارگاه در نمایشگاه حمل و نقل که از 28 تا 30 آذرماه برگزار می‌شود حضور دارد و به مناسبت این نمایشگاه تیم بازارگاه یک مسابقه خاص در نظر گرفته است.

روند مسابقه بدین شکل است که ابتدا باید پیج اینستاگرام بازارگاه را فالو کنید و پست مربوط به مسابقه را لایک کنید. سپس باید حداقل 3 نفر از دوستان خود را زیر پست در بخش کامنت‌ها منشن کنید و منتظر قرعه‌کشی باشید.

قرعه‌کشی روز 26 آذرماه 1400 مقارن با روز حمل و نقل برگزار خواهد شد و طی آن به 3 نفر، 3 اعتبار یک میلیون تومانی خرید بلیط اتوبوس اعطا خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر پست زیر را در صفحه بازارگاه مطالعه کنید:

 

نظر شما در خصوص نکات نگهداری از خودرو در زمستان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر