;
coinex

جاهای دیدنی چابهار ؛‌ بهترین تفریحات و جاذبه ها

جاهای دیدنی چابهار را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد. چابهار یکی از جذاب‌ترین بنادر ایران است که برای یک گردش جذاب، دیدنی‌های زیادی دارد.

چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران و از قضا یکی از جذاب‌ترین آن‌ها است که رنگ و بویی بهاری دارد. این بندر برای بسیاری از کشورهای آسیای میانه اصلی‌ترین راه دسترسی به آب‌های آزاد است. شرکت مسافربری پیک صبا با ناوگانی پیشرفته و کادر مجرب، آماده سرویس‌دهی است و مسافران خود را در امنیت کامل به سراسر شهرهای ایران، ازجمله چابهار می‌رساند.

در اسکله‌های چابهار کشتی‌های اقیانوس پیما لنگر می‌گیرند و تاجرانی از سراسر دنیا برای رسیدگی به امور تجاری خود رفت و آمد دارند. اما فراتر از این موقعیت ژئوپولیتیکی و استراتژیک، مناطق دیدنی چابهار جذابیت خاصی دارد که موضوع این مقاله است.

جاهای دیدنی چابهار

چابهار در جنوب غربی استان سیستان و بلوچستان و در ساحل دریای مکران و اقیانوس هند واقع شده است. این تنها بندر اقیانوسی ایران است.

آب و هوای معتدل و بهاری چابهار موقعیت طبیعی خاصی برای این بندر ایجاد کرده تا جذابیت‌های طبیعی خاصی هم داشته باشد. به محض اینکه وارد چابهار شوید محسور طبیعت دلچسب و جذاب آن خواهید شد.

جاهای دیدنی چابهار آنقدر جذاب هستند که بی‌اغراق نیست اگر به آن سرزمین عجایب لقب دهیم. سرزمینی با تالاب‌های صورتی و جنگل‌هایی در آب. پس اگر اهل جاذبه‌های طبیعی و بکر هستید حتما باید تا پایان این مقاله برای بررسی مناطق دیدنی چابهار با ما باشید.

سواحل بریس

سواحل بریس جاهای دیدنی چابهار ؛‌ بهترین تفریحات و جاذبه ها

سواحل یا بند صیادی بریس یکی از جاهای دیدنی چابهار است که معمولا جذابیت خاصی برای عموم گردشگران دارد. این ساحل در امتداد دریای عمان واقع شده و دارای دیواره‌های صخره‌ای است که از فراز آن تمام زیبایی دریای عمان پیش چشمان شماست.

این منطقه دیدنی حدود 60 کیلومتر با شهر چابهار فاصله دارد و مردمانی خونگرم و مهمان‌نواز دارد که شغل اصلی عموم آن‌ها ماهیگیری است. صدای گوش‌نواز برخورد آب به صخره‌ها،‌ گوش سپردن به صدای مرغان دریایی و مشاهده منظره دریا و لنج‌های ماهیگیری لذت بی‌تکراری برای هر توریستی است.

کوه های مینیاتوری یا مریخی چابهار

کوه های مینیاتوری یا مریخی چابهار - مناطق دیدنی چابهار

کوهای مریخی چابهار در فاصله 50 کیلومتری شهر چابهار قرار دارد و به سمت بندر گواتر می‌رود و یکی از بهترین جاهای دیدنی چابهار است. این رشته‌ کوه‌ها یکی از جذابیت‌های طبیعی ایران است که افراد محلی منطقه به آن کالانی یا آریا می‌گویند.

این رشته کوه به عنوان یکی از مناطق دیدنی چابهار در حوزه شهرستان ساحلی کنارک و روستای کهیر قرار دارد و در حد فاصل کنارک تا چابهار و دقیقا از سمت چپ جاده شهر چابهار به بندر گواتر کشیده شده است. رنگ سفید و طوسی این کوه‌ها جذابیت خاصی دارد و به طرز عجیبی با تغییر میزان نور در طول روز جلوه بسیار زیبایی به خود می‌گیرد و آن را به یکی از بهترین جاذبه های منطقه آزاد چابهار بدل کرده است.

ارتغاع بعضی از این کوه‌ها تا 5 متر و بعضا به طور ناگهانی به 100 متر یا حتی بیشتر می‌رسد. به همین دلیل در صورتی که قصد صخره‌نوردی داشته باشید باید حتما وسایل مجهز و مناسبی داشته باشید.

درخت انجیر معابد

درخت انجیر معابد - مناطق دیدنی چابهار

درخت مکرزن یا انجیر معابد که به آن انجیر هندی یا آور نیز می‌گویند یکی از معروف‌ترین و بهترین جاذبه های منطقه آزاد چابهار است. این درخت در نزدیکی دریای عمان قرار گرفته و یکی از معدود و انگشت‌شمار درخت‌های بزرگ کاوش شویی در جزایر و بنادر جنوبی ایران است. این درخت به عنوان یکی از جاهای دیدنی چابهار شناخته می‌شود.

برخی اطلاعات حکایت از این دارد که ریشه اصلی این گیاه به قسمت‌های شرقی هندوستان می‌رسد. ظاهر این گیاه بدین شکل است که برگ‌های پهناور و شاخه‌های رو به پایین دارد و ریشه‌های آن در لابلای شن‌ها می‌روند تا آب و سایر مواد معدنی لازم را برای رشد درخت به آن می‌رسانند.

مردم این منطقه برای هرس کردن این درخت‌ها شاخه‌های پایینی آن را کوتاه می‌کنند تا درخت به شکل یک چتر شود. گرچه چوب‌های خاکستری رنگ این درخت دوام زیادی ندارند اما در صورت رسیدن مداوم آب به آن‌ها عمر زیادی خواهند داشت. اگر سری به چابهار زدید، به عنوان یکی از مناطق دیدنی چابهار حتما سری به این درخت بزنید.

بندر گواتر

بندر گواتر - جاهای دیدنی چابهار ؛‌ بهترین تفریحات و جاذبه ها

حالا نوبت به یکی از بهترین جاهای دیدنی چابهار رسیده است. بندر گواتر در جنوب شرقی ایران و در آخرین نقطه مرزی شهرستان چابهار قرار گرفته است که از یک طرف به دریا و جزر و مد زیبای آن می‌رسد و از سوی دیگر به جنگل‌های حرا و این مهم توجه هر کسی را جلب می‌کند.

بندر گواتر در مدت اخیر به یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشور و محلی امن برای بسیاری از سرمایه‌گذاران ایرانی بدل شده است. به نحوی که گفته می‌شود گواتر یکی از مهمترین بنادر ایران است که سهم مهمی در افزایش حجم صادرات غیر نفتی دارد.

از دیگر جذابیت‌های این بندر به عنوان یکی از مناطق دیدنی چابهار خانه‌های بومی یا همان کپرهای جذاب مردمان منطقه است که با مصالح بومی و به ساده‌ترین شکل ساخته شده و سرپناه مردم منطقه است.

ساحل تیس

ساحل تیس - جاهای دیدنی چابهار ؛‌ بهترین تفریحات

سواحل تیس یکی از شگفتی ها و زیبایی های چابهار است که شما می‌توانید از آنجا ساحل صخره‌ای بسیار جذابی را ببینید. برخورد موج به صخر‌ها و افزایش ارتفاع آن‌ها تا 5 متر این محدوده را به یکی از جاهای دیدنی چابهار بدل کرده است.

همچنین در زمان غروب و شاید حتی به عنوان یکی از تفریحات چابهار در شب شما می‌توانید به تماشای منظره جذاب دریای عمان و اقیانوس هند و رفت و آمد کشتی‌ها بنشینید. صخره‌های این ساحل زیبا با جلبک‌های سبز و ماهی‌های کوچکی که موج آن‌ها را به صخره‌ها رسانده پوشیده شده و جذابیت زیادی دارد. به علاوه ماهی‌ها و انواع آن‌ها، خرچنگ‌های زیادی در این سواحل به چشم می‌خورند که به دنبال غذا می‌گردند.

دریاچه لیپار چابهار

دریاچه لیپار چابهار - جاهای دیدنی چابهار

لیپار یکی از مناطق بکر و جذاب استان پهناور سیستان و بلوچستان و از بهترین جاهای دیدنی چابهار است که در فاصله 15 کیلومتری شرق چابهار واقع شده است.

به این تالاب تالاب صورتی نیز می‌گویند و علت صورتی رنگ بودن آب این تالاب وجود فیتوپلانکتون‌هایی خاص در آب آن است. وجود این پلانکتون‌ها در کنار دیگر مواد آلی و معدنی که از طریق رودخانه به این دریاچه هدایت می‌شود منجر به افزایش تولید بیولوژیکی در بعضی فصول سال می‌شود. پلانکتون‌ها از اواخر فصل بهار تا اوخر تابستان به بیشترین حد خود می‌رسند و در آذرماه به حداکثر میزان خود می‌رسند.

تالاب لیپار به عنوان یکی از شگفتی ها و زیبایی های چابهار با پیشنهاد یکی از اهالی محلی و با کمک و هزینه اهالی منطقه ساخته شده است. به لطف بارندگی خوب در اوایل احداث این تالاب، برای مدتی کوتاه تالاب توانسته بود منطقه را سرسبز کرده و پرندگان غیربومی را به خود جلب کند. در تالاب لیپار شما می‌توانید گونه‌های جانوری گوناگونی از فلامینگو و عقاب دشتی گرفته تا طاووسکن، باقرقره، کشیم، چنگر، انواع محتلف حواصیل و غیره را ببینید.

بنابر اطلاعات رسمی در تالاب لیپار 31 گروه پلانکتون جانوری، 85 نوع ماهی، 93 گونه پلانکتون گیاهی، 64 گونه از انواع نرم‌تنان، 46 گونه جلبک،‌ 26 نوع از سخت‌پوستان و 14 نوع از مایوبنتوزها زندگی می‌کنند.

یکی از جذابیت‌های این دریاچه رویش درختچه‌های گزنه و انواع بلوط در آب می‌باشد که یکی از صحنه‌های منحصربفرد طبیعت ایران و یکی از جاهای دیدنی چابهار را پدید آورده است.

منطقه حفاظت شده گاندو

منطقه حفاظت شده گاندو - مناطق دیدنی چابهار

از دیگر جاهای دیدنی چابهار منطقه حفاظت شده گاندو است که دوستداران طبیعت و حیات وحش به آن علاقه زیادی نشان می‌دهند. شما در این منطقه می‌توانید از تنها گونه تمساح بومی ایران دیدن کنید.

همچنین احتمال رویت جانوران دیگری چون روباه، شغال، خدنگ، سنجاب بلوچی راه راه، جبیر، سیاه گوش و موارد بسیار دیگری را دارید. این منطقه همچنین محل عبور رودخانه باهوکلات به عنوان یکی از پرآب‌ترین رودهای سیستان و بلوچستان است. همین رودخانه منجر به توسعه یافتن مناطق جنوبی استان شده است و آب آن از قسمت‌های مختلف استان تامین شده و به دریای عمان می‌ریزد.

روستای باهوکلات

روستای باهوکلات - جاهای دیدنی چابهار ؛‌ بهترین تفریحات و جاذبه ها

این روستا که در 90 کیلومتری شرق چابهار واقع شده از دیگر جاهای دیدنی چابهار است که در کنار رودخانه باهوکلات واقع شده است. اطراف این رودخانه محل زیست تمساح‌های پوزه کوتاه و بومی سیستان و بلوچستان است که در منطقه حفاظت شده گاندو قرار دارد.

علاوه بر این تمساح‌ها، در این محدوده می‌توانید گوزن‌های کوهی را به عنوان یکی از شگفتی ها و زیبایی های چابهار ببینید. مردم بومی این منطقه در تلاش هستند تا شرایط همزیستی با این جانوران را بدون آسیب‌زدن به آن‌ها فراهم کنند.

قلعه پیروز گت

قلعه پیروز گت - جاهای دیدنی چابهار

پیروزگت یکی از آثار تاریخی و از شگفتی ها و زیبایی های چابهار است که در پنج کیلومتری شمال غربی چابهار و در نزدیکی روستای تیس واقع شده است. بنابر آنچه اسناد تاریخی و بررسی‌ها می‌گوید،‌ این قلعه متعلق به دوران اشکانی یا ساسانی است و در نتیجه از قدیمی‌ترین آثار تاریخی برجای مانده در سیستان و بلوچستان است.

این قلعه در بالای یک تپه در دره تیس واقع شده و ساختمان آن دارای دو اتاق کوچک برای انجام دیده‌بانی، دو گوشواره برای استقرار دیده‌بانان و البته بناهایی در مرکز برای تجمع ساکنان است. برخی اسناد تاریخی حکایت از انجام امور مذهبی، جلسات و برخی امور رسمی دیگر دارد.

آنطور که مشخص شده جنس سنگ‌های این دژ شباهتی با سنگ‌های منطقه ندارد و به نظر مورخان از جایی دیگر به اینجا آورده شده و این می‌تواند حکایت از محدود تحت تسلط این حکومت داشته باشد. این اثر تاریخی که بر بلندی ساخته شده به نام پیروز ساسانی شناخته می‌شود چراکه نام او در حکاکی‌های آن دیده می‌شود.

ساحل مکران

ساحل مکران - جاهای دیدنی چابهار ؛‌ بهترین تفریحات

از دیگر جاهای دیدنی چابهار بی‌تردید باید به سواحل مکران اشاره کرد. منطقه‌ای کم جمعیت و نسبتا بکر که یکی از شگفتی ها و زیبایی های چابهار است. این منطقه شامل مکان‌های دیدنی خاصی مانند قلاع قدیمی و متعدد، انوشیروان سنگان، بلوچ گت، ویرانه‌های تیس کوپان، تالاب لیپار و کوه‌های مریخی است که به برخی از آن‌ها پیشتر اشاره شد.

کوه های گل افشان

کوه های گل افشان - جاهای دیدنی چابهار ؛‌ بهترین تفریحات و جاذبه ها

کوه‌های گل افشان یکی از جذابیت‌های این استان است که در فاصله صد کیلومتری چابهار و در میان دشت‌های تنگ و کهیر واقع شده است. زمانی که به این منطقه بروید سه تپه خاکستری در فاصله 100 متری از هم خواهید دید که اگر هوا مناسب و بارش باران وجود داشته باشد به سادگی می‌توانید از آن‌ها بالا بروید.

در بالایی یکی از تپه‌ها سوراخی با عمق حدودا نیم متر وجود دارد که بلافاصله با نزدیک شدن به آن صدایی مانند ترکیدن حباب خواهید شنید.  زمانی که به بالای این تپه بروید متوجه می‌شوید که گل‌های خاکستری رنگ این چاله ابتدا به صورت حباب پر می‌شوند و سپس متلاشی شده به اطراف پخش می‌شوند. گفته می‌شود یکی از علل این موضوع به فشاری است که از سوی صفحه اقیانوس هند برای فرو رفتن در زیر صفحه این منطقه اعمال می‌شود.

ساحل نورانی تنگ

ساحل نورانی تنگ - جاهای دیدنی چابهار ؛‌ بهترین تفریحات و

از بهترین جاذبه های منطقه آزاد چابهار باید به ساحل تنگ اشاره کرد. این یکی از بهترین مناطق برای سفر به خصوص در فصول پاییز و زمستان است و از تفریحات چابهار در شب محسوب می‌شود. در این فصل‌ها علاوه بر اینکه آب و هوای منطقه جذابیت خاصی دارد، می‌توانید از تماشای فیتوپلانکتون‌ها،‌ باکتری‌ها و سایر آبزیان ریزی که در این منطقه در آب از خود نورهای زیبایی ساطع می‌کنند لذت ببرید.

به خصوص در شب‌ها این منطقه جلوه خاصی دارد. و همین مسئله سبب شده تا این ساحل یکی از بهترین تفریحات چابهار در شب باشد. این پدیده بسیار زیبا آنقدر کمیاب است که گردشگران زیادی از سراسر ایران برای دیدن آن راهی چابهار می‌شوند.

مسجد جامع تیس

مسجد جامع تیس - جاهای دیدنی چابهار

به عنوان یکی از بهترین جاذبه های منطقه آزاد چابهار باید به مسجد جامع تیس اشاره کرد. این مسجد به مانند دیگر مساجد اهل تسنن یک مناره دارد و معماری آن شباهت زیادی به مساجد هندی و پاکستانی بود.

مناره و گنبد این مسجد با رنگ قرمز و سبز تزئین شده و شیشه‌کاری‌های رنگارنگ آن به صورت منظم و نامنظم انجام شده است و جلوه خاصی به مسجد بخشیده است.

ساحل صخره ای چابهار

ساحل صخره ای چابهار - جاهای دیدنی چابهار ؛‌ بهترین تفریحات و جاذبه ها

ساحل صخره‌ای چابهار از مکان‌های دیدنی چابهار و از بهترین جاذبه های منطقه آزاد چابهار است که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. موج سنگین دریای عمان زمانی که با این صخره‌ها برخورد می‌کند جذابیت زیادی ایجاد می‌کند و در مواردی ارتفاع امواج حتی به 3 تا 5 متر می‌رسد.

البته لازم به ذکر است که در مرداد به دلیل وزش بادهای موسمی این موج‌ها در شدیدترین حالت خود هستند و ممکن است در شرایطی خطرناک باشند. در اثر تماس مستقیم آب با صخره‌ها بخش‌های مهمی از صخره‌ها با خزه پوشیده شده است.

غارهای بان مسیتی

غارهای بان مسیتی - جاهای دیدنی چابهار ؛‌ بهترین تفریحات

این غارها در دامنه کوه شهباز بند و در 5 کیلومتری شمال شرقی روستای تیس واقع شده‌اند. این مجموعه غارهای جذاب یکی از آثار تاریخی مهم چابهار است. این مجموعه شامل چندین غاز است و اولین غاز طبیعی و نیم دایره شکل است. همچنین در این مجموعه غار دو غار مصنوعی وجود دارد که با ابزارآلات ابتدایی تراشیده شده و کار دست انسان است.

در عمق یک متری این غار یک آرامگاه می‌بینیم که هیچگونه سنگ‌نوشته یا اطلاعات خاصی روی آن  حک نشده است. یک فضای کوچک گچی در داخل این غار ساخته شده است. درون آرامگاهی به ابعاد هشت در هشت متر یک گچکاری با جوهر قرمز و بنفش با علامت‌هایی خاص دیده می‌شود. گفته می‌شود این خطوط و دست‌نوشته‌ها مربوط تمدنی به نام گجراتی و هندی است.

فواره طبیعی آب

فواره طبیعی آب - جاهای دیدنی چابهار

فواره طبیعی آب از دیگر جاذبه‌های طبیعی این بندر زیبا است که می‌توان آن‌ را حتی از تفریحات چابهار در شب قلمداد کرد. این جاذبه افراد زیادی را به خود جلب می‌کند و وقتی موج‌های دریا به صخره‌های ساحلی برخورد می‌کند، آب از طریق حفره‌ها به سمت بالا فوران می‌کند. از آنجا که فشار آب بسیار بالاست،‌ فوران آب در این مورد به مانند فواره ظاهر می‌شود و برای آن ساعت‌ها به انتظار می‌نشینند.

بازارگاه ؛ خرید آسان بلیط آنلاین

سامانه بازارگاه کامل‌ترین امکانات را در زمینه خرید بلیط اتوبوس، اجاره سرویس دربستی و ارسال بار اینترنتی در اختیار شما می‌گذارد. شما می‌توانید برای داشتن سفری راحت‌تر و اختصاصی، از طریق سامانه بازارگاه تاکسی بین شهری دربست تهیه کنید. بزرگ‌ترین مزیت تاکسی‌های دربست این است که شما از درب منزل سوار و در مقصد هرکجا بخواهید پیاده می‌شوید حتی می‌توانید در مقصد توقف چند ساعته‌ایی داشته باشید و با همان تاکسی‌ برگردید. داشتن کاربری ساده و همچنین وجود اپلیکیشن کارامد و پوشش دهی معتبرترین شرکت های مسافربری سراسر کشور، شما را از مراجعه به سایت های متعدد جهت خرید بلیط اتوبوس بی نیاز می‌نماید.

نظر شما در خصوص راهنمای کامل سفر با اتوبوس به ارمنستان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

 

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر