;
coinex

بهترین زمان سفر به کویر مرنجاب چه موقعی است؟

بهترین زمان سفر به کویر مرنجاب چه موقعی است؟ کویر مرنجاب یکی از جذاب‌ترین کویرهای کشور است و شگفتی‌های زیادی در دل خود دارد. با ما باشید.

کویرگردی یکی از تفریحاتی است که در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته و بسیاری از گردشگران کمتر به کویرگردی اهمیت می‌دهند. اما شاید هر کسی با دیدن تصاویر و شگفتی‌های کویر مرنجاب مشتاق سفر به آن شود.

کویر مرنجاب به لحاظ جغرافیایی در استان اصفهان، شمال شهرستان آران و بیدگل و کاشان واقع شده است. مرنجاب اساسا نام یک قنات و کاروانسرای متعلق به دوران سلطنت صفویان است که به مرور زمان به کویرها و بیابان‌های اطراف آن نیز اطلاق شده است.

در شمال این کویر دریاچه نمک آران و بیدگل، در غرب آن کویر مسیله، دریاچه نمک حوض سلطان و حوض مره، در شرق آن کویر بند ریگ و پارم ملی خبر و در جنوب آن شهرستان آران و بیدگل واقع شده است. در این نوشتار و در ضمن بحث بهترین فصل کویر مرنجاب قصد داریم به موضوع بهترین زمان سفر به کویر مرنجاب بپردازیم.

ترمینال کاشان دسترسی به این شهر زیبا و جاذبه‌های گردشگری آن را آسان کرده است. این ترمینال میزبان حضور بسیاری از شرکت‌های مسافربری معتبر است و روزانه، شمار زیادی از مسافران می‌توانند برای شهرهای دور و نزدیک، بلیط تهیه کنند.

بهترین زمان سفر به کویر مرنجاب

دوستداران سفر برای رسیدن به کویر مرنجاب از راه‌های مختلفی می‌توانند اقدام کنند. یکی از این راه‌ها مسیر خالد آباد از توابع شهرستان ابوزید در جنوب شرقی کاشان یا مسیر گرمسار که یکی از متداول‌ترین مسیرهاست. اما شاید بهترین مسیر برای رفتن به کویر مرنجاب همان مسیر از سمت کاشان باشد. البته پیش از پرداختن به بهترین مسیر شما باید بهترین فصل کویر مرنجاب را بشناسید.

بهترین زمان سفر به کویر مرنجاب

مسیر کویر مرنجاب از کاشان و اران و بیدگل

فاصله کاشان تا آران و بیدگل چیزی حدود 13 کیلومتر است. زمانی که به جاده خاکی بین دو شهر برسید فاصله آران و بیدگل تا کاشان را می‌توانید در مدت زمان 20 دقیقه طی کنید.

برای حرکت از تهران تا کاشان ابتدا باید از مسیر آزادراه تهران قم وارد آزادراه قم کاشان شوید. سپس و بعد از حدود 230 کیلومتر به مجتمع خدمات رفاهی قائم می‌رسید. اگر از این مجتمع عبور کند به یک زیرگذر می‌رسید باید از آن عبور کنید و سپس به سمت چپ بروید.

از این راه وارد جاده قدیم کاشان خواهید شد و در این جاده اولین تقاطع را به سمت راست بپیچید و در بلوار قطب راوندی تا میدان منتظری برانید. دور میدان از خیابان کارگر تا میدان آزادگان را طی کنید تا وارد بلوار آیت الله عاملی شوید.

پس از گذشتن از پادگان ارتش در این محدوده و جاده کارخانه فولاد، جاده اصلی به پایان می‌رسد. وقتی از مسجد هلال بن علی گذر کنید، به یک مسیر جاده خاکی باریک می‌رسید که به کویر مرنجاب می‌رسد. در ادامه به بهترین زمان سفر به کویر مرنجاب می‌پردازیم.

علت نامگذاری کویر مرنجاب

اما در بحث از بهترین زمان سفر به کویر مرنجاب بد نیست نگاهی هم به برخی اطلاعات تکمیلی درباره مرنجاب داشته باشیم. به مانند بسیاری از ابنیه و اماکن دیگر در عصر صفوی ریشه در عصر صفوی دارد. شاه عباس صفوی بنابر برخی روایات این کویر را مرد رنج آب نامگذاری کرده است. علت این نامگذاری به این مربوط است که در این کویر کندن چاه و قنات و رسیدن به آب شیرین بسیار دشوار بوده و مردم برای رسیدن به آب رنج زیادی می‌کشیدند. به مرور زمان مرد رنج آب به مرنجاب بدل شده است.

مرنجاب کویری است که در مسیر جاده ابریشم قرار دارد و کاروانسرای آن در گذشته مسیر ارتباطی خراسان با اصفهان بوده است. این کویر از معدود کویرهایی است که گونه‌های جانوری و پوشش گیاهی بسیار متنوعی دارد چراکه شرایط اقلیمی منطقه امکان زیست انواع جانوران را فراهم آورده است.

از جمله مهمترین جانوران این کویر باید به روباه شنی،‌ گربه شنی، بزمجه، آفتاب‌پرست، تیهو، عقاب‌، شاهین اشاره کرد. از مهمترین انواع گیاهان در این کویر نیز باید به گیاه شورپسند، درخت‌‌های گز، تاق ارته، اسکنبیل، دم‌گاوی و بوته‌های قیچ اشاره کرد.

تصویر کویر مرنجاب با تپه‌های شنی بلند و درختچه‌های تاق و گز هر بیننده‌ای را مشتاق به سفر به این منطقه می‌کند. همچنین دریاچه نمک و آسمان پرستاره شب ترکیب‌ زیبایی‌های مرنجاب را کامل کرده‌اند و در مجموع مرنجاب به یکی از زیباترین مناطق ایران بدل شده است. اما هر گردشگری مایل است بهترین زمان کویر مرنجاب را بشناسد.

بهترین زمان سفر به کویر مرنجاب چه موقعی است؟

بهترین زمان سفر به کویر مرنجاب

تردیدی در این نیست که نمیتوان گفت بهترین فصل کویر مرنجاب یا بهترین زمان کویر مرنجاب چه زمانی یا چه فصلی است چراکه سفر به کویر در هر فصلی زیبایی‌ها و جذابیت‌های خاص خود را دارد. بهترین زمان سفر به کویر مرنجاب اما به طور کلی اواسط پاییز و اواخر آبان‌ماه است. علت هم اینکه مسیر خشک و بدون دردسر و هوا بسیار مطبوع است. در مجموع باید گفت بهترین زمان کویر مرنجاب از ابتدای پاییز تا اوایل بهار است. علت هم اینکه هوا در این دوره در مقایسه با ماه‌های دیگر معتدل‌تر و خنک‌تر است.

اما اگر قصد سفر به کویر در نیمه اول سال را داشتید بهترین زمان کویر مرنجاب ابتدای فروردین ماه است. البته باید در نظر داشته باشید که به مرور و با ادامه روزها به سمت تابستان، گرمای هوا بسیار آزاردهنده خواهد بود. گرمای زیاد،‌ آفتاب سوزان، تعریق بالا و تشنگی بیش از حد ممکن است خاطره سفر را برایتان ناخوشایند کند. در نتیجه قطعا تابستان بهترین زمان کویر مرنجاب تابستان نخواهد بود.

همانطور که گفتیم بهترین فصل کویر مرنجاب بی‌تردید نیمه دوم سال و فصل پاییز است. کویر مرنجاب در این بازه زمانی در متعادل‌ترین شرایط آب و هوایی است و برای کویرگردی بسیار مناسب است. البته در صورتی که در زمستان به این کویر سفر کردید باید به طور جدی نگران شب باشید و لباس گرم به اندازه کافی با خود بردارید.

جذابیت‌های کویر مرنجاب چیست؟

حالا و در ادامه مبحث بهترین زمان سفر به کویر مرنجاب باید به برخی جذابیت‌های خاص کویر مرنجاب بپردازیم. زمانی که وارد جاده خاکی کویر مرنجاب شوید تا زمانی که به کاروانسرای عباسی برسید،‌ مسیری حدودا 40 کیلومتری دارید.

در این مسیر درختچه‌های گز و تاق را می‌بینید که برگ‌هایی شبیه به اسپاگتی دارند و داخل آن‌ها با آب پر شده است. برخی جانوران بومی این منطقه مانند شترها برای رفع تشنگی از آب این درختان استفاده می‌کنند.

بهترین فصل کویر مرنجاب

در میانه راه به یک شیب تند می‌رسید که به آن خطب‌شکن می‌گویند. بعد از خطب‌شکن نمک‌زاری با نام چاه کنجه قرار گرفته است. در ادامه این راه به دوراهی دریاچه نمک خواهید رسید که یکی از این راه‌ها برای عبور کامیون‌های حامل نمک‌های تصفیه‌نشده احداث شده است.

دریاچه نمک این منطقه با هر بارش و بعد از تبخیر آب،‌ نمک‌های دریاچه کرت‌بندی‌های زیبایی پدید می‌آورند که به آن‌ها شش ضلعی‌های نامنظم بلورهای نمک گفته می‌شود. این اشکال جذاب از بی‌نظیرترین دیدنی‌های دریاچه هستند. بعد از دریاچه نمک دورنمای جذاب جزیره سرگردان خودنمایی می‌کند.

در ادامه همین مسیر به کاروانسرای عباسی می‌رسید و بعد در فاصله 4 کیلومتری شرق این کاروانسرا چاه دستکن را خواهید دید که یکی دیگر از جذابیت‌های کویر مرنجاب است. در این چاه وجود فیلترهای ماسه‌ای عظیم،‌ شورابه‌های زیرزمینی تصفیه می‌شوند و در نتیجه آب شیرین وجود دارد. در ادامه و ضمن بحث از بهترین فصل کویر مرنجاب به برخی تفریحات کویر مرنجاب می‌پردازیم.

تفریحات کویر مرنجاب

در ادامه مبحث بهترین زمان سفر به کویر مرنجاب بد نیست نگاهی به برخی از جذابیت‌های خاص کویر مرنجاب داشته باشیم. تماشای زیبایی‌های کویر مرنجاب برای هرکسی بی‌تردید جذاب است و ما کمی پیش‌تر به طور گذرا به آن‌ها اشاره کردیم. اما حالا بد نیست برخی از دیدنی‌های کویر مرنجاب را به طور تفصیلی و مورد به مورد بررسی کنیم.

جزیره سرگردان

جزیره سرگردان از جذاب‌ترین بخش‌های کویر مرنجاب است که در میان دریاچه نمک قرار داد. اطراف این تپه کم ارتفاع را یک لایه سفید نمک پوشانده است. این جزیره تشکیل شده از سنگ‌های متخلخل آتشفشانی و هیچ پوشش گیاهی قابل ذکری در آن وجود ندارد.

در دامنه این جزیره معمولا ابری غبار مانند وجود دارد که خطای دید سبب می‌شود بعضا به یک کشتی سرگردان در دریا مشابهت داشته باشد. خب شاید حالا متوجه وجه تسمیه جزیره سرگردان شده باشید. توجه داشته باشید که زمین‌های اطراف جزیره باتلافی هستند و برای نزدیک شدن به آن باید بسیار احتیاط کنید.

بهترین زمان کویر مرنجاب

محل اقامت در کویر مرنجاب

اگر از دسته افرادی هستید که بنابر عادت متمایل به اقامت در هتل کویر هستید باید الگوی سفر خود را کمی تغییر دهید. در کویر مرنجاب نمی‌توانید برای اقامت و استراحت به هتل بروید. اما بعد از بازدید از زیبایی‌های کویر مرنجاب باید به کاروانسری مرنجاب یعنی مروارید کویر بروید.

کاروانسرای عباسی مرنجاب یکی از کاروانسراهای باقی مانده از عصر صفویه است که در دل کویر مرنجاب واقع شده است. این کاروانسرا در گذشته جایی برای استراحت و توقف کاروان‌ها بوده است و امروزه به عنوان یک اقامتگاه سنتی، بهترین محل اقامت در کویر مرنجاب است.

ملزومات سفر به کویر مرنجاب

همواره و پیش از سفر به هر منطقه خاصی و به خصوص جایی مثل کویر شما نیاز به به برخی ابزارها و وسایل ضروری دارید تا با آمادگی کامل سفر کنید. برای سفر به کویر مرنجاب هم لازم است که حتما پیش از سفر ملزومات را با مشورت برخی از افراد حرفه‌ای یا راهنمایان بومی تهیه کنید.

اولین و مهمترین توصیه این است که هرگز به تنهایی به کویر مرنجاب سفر نکنید. سفر با تور انتخاب بسیار مناسبی است. برای مرنجاب حتما باید کفش مخصوص پیاده‌روی یا صندل طبیعت‌گردی همراه داشته‌ باشید.

بهترین زمان سفر به کویر مرنجاب چه موقعی است؟

جز آب و غذا و آشامیدنی، همراه داشتن مواد غذایی کافی و مناسب و البته برخی مواد مغذی ضروری مانند مغز بادام و گردو مناسب است. در صورت سفر به مرنجاب در فصل سرما حتما باید لباس گرم مناسب همراه داشته باشید. همچنین برای سفر به مرنجاب باید عینک آفتابی و کلاه نقابدار نیز همراه داشته باشید. البته دوربین عکاسی را فراموشی نکنید چراکه همراه داشتن یک دوربین خوب می‌تواند خاطرات خوش سفر را برای شما ماندگار کند.

سفر به کویر مرنجاب با خودرو شخصی

اگر از آن دسته افرادی هستید که قصد سفر به مرنجاب با خودروی شخصی را دارید حتما برخی نکات مهم را در نظر بگیرید. برای سفر به مرنجاب با خودرو شخصی بهتر است از مسیر آران و بیدگل راه کویر را پیش بگیرید.

هزینه ورود به مرنجاب برای خودروهای معمولی 5 هزار تومان و برای خودروهای آفرود و شاسی‌بلند 10 هزار تومان است. سفر به مرنجاب البته با خودرویی جز خودرو شاسی‌بلند یا آفرود می‌تواند خطرات زیاد و البته استهلاک بالایی برای خودرو به همراه داشته باشد. همچنین در هر حالت بهتر است در سفر به مرنجاب با دو خودرو سفر کنید تا اگر مشکلی برای یک خودرو پیش آمد با دیگری بتوانید راهی برای رسیدن به شهر داشته باشید.

بهترین زمان سفر به کویر مرنجاب

در صورتی که بدون راهنمای محلی سفر می‌کنید، بهتر است از مسیر اصلی خارج نشوید. همچنین برای چند روز بیشتر از مدت زمانی که برای سفر در نظر گرفته‌اید آب و غذا بردارید تا در صورت بروز هرگونه مشکل برای مدتی تامین غذایی داشته باشید.

در نظر داشته باشید که تنها در محدوده 30 کیلومتری کاروانسرای مرنجاب موبایل آنتن‌دهی دارد. پس در صورتی که دچار مشکل شدید از راه‌های دیگری مانند آتش زدن برای کمک گرفتن استفاده کنید. در ادامه مبحث بهترین زمان سفر به کویر مرنجاب به برخی تفریحات رایج در مرنجاب می‌پردازیم:

پیاده‌روی در شن‌های روان

قدم زدن روی شن‌های داغ کویر یکی از پرطرفدارترین تفریحات در مرنجاب است که دوستداران زیادی دارد. برای رسیدن به رمل‌های طلایی و شگفت‌انگیز مرنجاب باید با اتومبیل یک راهنمای محلی به سوی نقطه شروع حرکت کنید.

اگر قصد داشته باشید مسیر را از کارونسرا تا کویر طی کنید تقریبا نیم ساعتی طول می‌کشد. در طول قدم زدن در شن‌های روان می‌توانید با بالارفتن رمل‌های کویر مرنجاب با چشم‌اندازسراسر سفید رنگ دریاچه نمک آران و بیدگل روبرو شوید که پیش از این به آن پرداخته بودیم.

شتر سواری

مرنجاب به عنوان یک کویر زیبا برخی تفریحات جذاب و جانبی دیگر جز تماشای رمل‌ها و آفرودسواری دارد. یکی از مهمترین‌ها و جذاب‌ترین‌ها مربوط به شترسواری است که شما را به فضای زندگی بومیان نزدیک می‌کند. هزینه این تفریح نیز تقریبا اقتصادی و حدود 10 هزار تومان است.

چهارچرخ سواری

از دیگر تفریحات مهم مرنجاب امکان سوار شدن بر موتور چهارچرخ‌های جذابی است که حرکت با آن‌ها بر فراز تپه‌های شنی حس بسیار جالبی دارد. هزینه سواری روی این موتورها نیز البته بسته به زمان و مسافت متغیر است اما نرخ خیلی عجیبی نخواهد داشت.

بهترین زمان سفر به کویر مرنجاب چه موقعی است؟

آفرود سواری

در مرنجاب تفریحات همچنان روی دور انواع سواری‌ها است. وجود ماسه‌های روان یکی از علل اصلی رواج چنین تفریحاتی است. در نتیجه وقتی شترسواری و موتور چهارچرخ سواری رواج داشته باشد،‌ آفرود سواری هم قطعا رواج دارد. هزینه این تفریح به نسبت دیگر موارد گران‌تر است و علت هم می‌تواند به مدل ماشین،‌ مسافت و مدت زمان مربوط شود.

کمپینگ و شب نشینی

بی‌تردید همگان می‌دانند که بعد از گذر روزهای جذاب کویر و تماشای شگفتی‌های آن در طول روز، یکی از جذاب‌ترین زیبایی‌های کویر شب‌های پرستاه آن و آسمان صاف است که آدمی را تا اعماق کهکشان‌ می‌برد.

بهترین زمان سفر به کویر مرنجاب

افراد زیادی به همین دلیل مایل به چادر زدن و اقامت شبانه در کویر را دارند. در نتیجه شب‌نشینی به تفریحی رایج بدل شده است. اما در صورت تمایل به شب‌نشینی در مرنجاب فراموش نکنید که حتما باید ملزومات خاص و لباس گرم کافی و مناسب همراه داشته باشید.

پایانه ها ؛ ارائه‌دهنده بهترین خدمات و مطمئن‌ترین روش برای خرید آنلاین بلیط

وب سایت پایانه ها به عنوان معتبرترین سایت خرید اینترنتی بلیط اتوبوس، تجربه خرید آسان بلیط اتوبوس را برای شما فراهم کرده است. خرید بلیط اتوبوس از پایانه ها با چند کلیک و به‌راحتی امکان پذیراست و شما می‌توانید بصورت آنلاین از تمامی شرکت‌های معتبر اتوبوسرانی کشور، برای مقصد مورد نظر بلیط بخرید. علاوه بر خرید بلیط اتوبوس در سایت پایانه ها شما می‌توانید اتوبوس و تاکسی سواری دربستی اجاره کنید. ارسال بار به صورت اینترنتی از دیگر خدمات پایانه هاست. چنانچه در هر یک از مراحل سوالی داشتید می‌توانید با کارشناسان پشتیبانی ما تماس بگیرید.

نظر شما در خصوص بهترین زمان سفر به کویر مرنجاب چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر