;
coinex

چگونه در اتوبوس صندلی رزرو کنیم

سفر با اتوبوس از جمله راحت‌‌ترین و رایج‌ترین روش‌ها برای سفر است؛ زیرا بلیط اتوبوس نسبت‌ به بلیط قطار و هواپیما قیمت مناسب‌تری دارد و شرایط خرید آن نیز راحت‌تر است. از این رو ممکن است این سوال برای‌تان ایجاد شود که چگونه در اتوبوس صندلی رزرو کنیم و برای رزرو بلیط اتوبوس چه کارهایی لازم است انجام دهیم؟

شاید تصور کنید سفر با اتوبوس، مخصوصا در مسافت‌های طولانی می‌تواند خسته‌کننده باشد؛ اما با انتخاب درست خدمات، شرکت مسافربری و اتوبوس مناسب می‌توانید سفر با اتوبوس را به خاطره‌ای خوش تبدیل کنید. در این مقاله به شما توضیح می‌دهیم که ساده‌ترین روش برای رزرو صندلی اتوبوس چیست و چطور می‌توان از همان ابتدا، سفری خاطره‌انگیز را تجربه کرد.

چگونه در اتوبوس صندلی رزرو کنیم

رزرو بلیط اتوبوس به صورت آنلاین مزایای بسیار زیادی دارد؛ زیرا با انجام این کار می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید و سفری راحت‌تر را تجربه نمایید. در حال حاضر وب‌سایت‌های مختلفی هستند که خدمات رزرو بلیط و رزرو صندلی را ارائه می‌کنند؛ اما همه آنها نمی‌توانند خدماتی که به آن نیاز دارید را در اختیار شما قرار دهند.

پایانه ها و بازارگاه از جمله وب‌سایت‌های برتر در زمینه ارائه خدمات مسافربری هستند و در واقع شما می‌توانید در هر زمان و مکانی، به این سایت‌ها مراجعه کنید و به راحتی بلیط‌های سفر خود را رزرو نمایید. برای خرید بلیط اتوبوس به‌ صورت اینترنتی کافی است به یکی از وب‌ سایت‌های فروش بلیط مراجعه کنید و در صفحه موردنظر، شهر مبدا و مقصد و تاریخ را وارد نمایید تا یک لیست از اتوبوس‌های موجود به شما نمایش داده شود.

پس‌ از انتخاب سرویس مورد نظر، لازم است اطلاعات خواسته شده را وارد و صندلی دلخواه خود را انتخاب کنید. پس از آن به مرحله پرداخت منتقل شوید. بعد از پرداخت هزینه مورد نظر، شما به صورت اتوماتیک به سایت پایانه‌ها فرستاده می‌شوید و بلیط‌تان صادر می‌شود.

در آخر نیز یک پیامک حاوی اطلاعات بلیط برای‌تان ارسال می‌شود که می‌توانید از آن پرینت بگیرید. دقت داشته باشید برای رزرو بلیط به کد ملی و یک کارت عابر بانک که دارای رمز دوم پویا باشد، نیاز است و اگر  این‌ها را نداشته باشید امکان رزرو کردن بلیط وجود ندارد.

نحوه استرداد بلیط اتوبوس

نحوه استرداد بلیط اتوبوس

گاهی اوقات ممکن است بعد از رزرو کردن بلیط اتوبوس از سفر خود منصرف شوید و یا این‌ که مشکلی برای‌تان ایجاد شود و دیگر نتوانید به سفر بروید. معمولا در چنین شرایطی اغلب افراد بلیط اتوبوس خود را به‌ صورت اینترنتی استرداد می‌نمایند و سفر خود را کنسل می‌کنند‌.

برای کنسل کردن بلیط اتوبوس کافی است کد ملی صاحب بلیط را در سامانه پایانه‌ها وارد کنید تا عضو شوید. بعد از آن باید گزینه ابطال بلیط که در منوی سایت مورد نظر وجود دارد را انتخاب کنید و سپس شناسه‌ پایانه‌ها را وارد نمایید تا بلیط موردنظر باطل شود.

بهتر است بدانید طبق قوانینی که در استرداد بلیط اتوبوس وجود دارد، حدود 10 درصد از هزینه بلیط بابت جریمه‌ کنسلی از مبلغ پرداختی شما کسر می‌شود. هنگام باطل کردن بلیط اتوبوس معمولاً 2 گزینه در پیش رو دارید که می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. در صورتی‌ که گزینه اول را انتخاب کنید، وجه بلیط به اعتبار مالی‌تان بر می‌گردد و زمانی‌ که مجدداً قصد خرید بلیط را داشتید، می‌توانید گزینه مورد نظر را انتخاب کرده و از اعتبار مالی استفاده کنید.

با انتخاب کردن گزینه بعدی نیز هزینه بلیط به شماره‌ حساب بانکی شما واریز می‌شود و همان‌ طور که گفته شد، 10 درصد آن بابت جریمه کسر خواهد شد و تقریباً طی 7 روز کاری به حساب شما واریز می‌شود. گاهی اوقات نیز ممکن است این سوال برای‌تان پیش بیاید که چگونه در اتوبوس صندلی رزرو کنیم و دچار ضرر نشویم؟

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت بعد از صدور بلیط دیگر امکان تغییر صندلی، تغییر مبدأ یا مقصد، تغییر تاریخ سفر و… وجود ندارد و اگر بخواهید آن‌ها را تغییر دهید باید مراحل استرداد بلیط را دنبال کنید و از اول اقدام به رزرو کردن بلیط نمایید. بنابر این بهتر است هنگام رزرو یا خرید بلیط اتوبوس، دقت خود را بالا ببرید تا اشتباهی رخ ندهد.

انواع مختلف اتوبوس برای مسافرت

انواع مختلف اتوبوس برای مسافرت

به‌ طور معمول اتوبوس‌های مسافرتی به 2 دسته VIP و معمولی تقسیم می‌شوند و مسافران می‌توانند با توجه به شرایط و نیازشان با استفاده از هر کدام از آن‌ها که خواستند به مسافرت بروند.

اغلب اتوبوس‌های معمولی دارای 38 الی 50 صندلی هستند که فاصله بین آن‌ها نسبتاً کم است و همین امر موجب می‌شود فضای کمتری در اختیار مسافران قرار بگیرد و امکان حرکت صندلی‌ها و خواباندن آن‌ها نیز وجود نداشته باشد.

اتوبوس‌های معمولی اکثراً به سیستم تهویه هوا مجهز هستند و صندلی‌های راحتی دارند. به طور کلی می‌توان گفت در این نوع اتوبوس‌ها امکانات کمتری در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. از این‌ رو بهتر است برای سفرهای کمتر از 6 ساعت اقدام به رزرو صندلی اتوبوس‌های معمولی کنید.

اتوبوس‌های VIP نیز در مقایسه با اتوبوس‌های معمولی صندلی‌های کمتری دارند و تعداد صندلی‌های آن‌ها بین 25 الی 32 صندلی است. صندلی‌های اتوبوس VIP سایز نسبتاً بزرگی دارند و به‌ صورت 2 ستون در اتوبوس‌ها قرار می‌گیرند که برخی از این ستون‌ها در 2 ردیف و برخی دیگر نیز در 1 ردیف هستند.

صندلی‌هایی که در اتوبوس‌های VIP قرار دارند معمولاً تا 140 درجه می‌توانند خم شوند تا مسافران بتوانند راحت‌تر استراحت کنند و در طول سفر دچار کمردرد نشوند. بنابراین اگر می‌خواهید به سفرهای طولانی بروید، بهتر است از این اتوبوس‌ها بهره بگیرید.

بهترین صندلی‌های اتوبوس در کدام قسمت قرار دارند؟

به‌ طور معمول صندلی‌هایی که در وسط اتوبوس قرار دارند، بهترین جا برای نشستن هستند و از این‌ رو افراد خیلی سریع‌تر از دیگر قسمت‌ها اقدام به رزرو کردن آن‌ها می‌کنند.

بنابر این اگر می‌خواهید در طول سفر بر روی یک صندلی راحت بنشینید و احساس آرامش بیشتری داشته باشید، بهتر است سریعاً صندلی‌های وسط اتوبوس را برای خود رزرو کنید. با انتخاب کردن صندلی‌های وسط اتوبوس، هنگام حرکت صندلی کمتر تکان می‌خورد و همچنین صدای موتور نیز موجب سردرد و آزار شما نمی‌شود. (البته اتوبوس‌های به‌روز و پیشرفته، برخلاف اتوبوس‌های نسل قدیم، تقریبا بی‌صدا هستند)

نکات مهم برای داشتن سفری راحت با اتوبوس

نکات مهم برای داشتن سفری راحت با اتوبوس

  • قبل از هر چیزی باید پاسخ سوال چگونه در اتوبوس صندلی رزرو کنیم را به دست آورید تا هنگام رزرو کردن بلیط، به مشکل برنخورید.
  • هنگام جمع‌آوری وسایل سفر، حتما ژل ضدعفونی کننده‌ دست و دیگر وسایل بهداشتی را نیز در وسایل خود قرار دهید زیرا ممکن است در طول سفر به آن‌ها نیاز پیدا کنید.
  • از جمله دیگر وسایل مهمی که لازم است در طول سفر به همراه خود داشته باشید، بالشت‌های مسافرتی هستند. در واقع همراه داشتن یک بالشت طبی کوچک می‌تواند به شما کمک کند در طول سفر احساس راحتی بیشتری داشته باشید و کمتر خسته شوید.
  • به‌ طور معمول تمام سفرهای طولانی با اتوبوس خسته‌ کننده هستند و ممکن است همین امر شما را کلافه کند. بنابراین اگر می‌خواهید زمان سریع‌تر بگذرد حتما از یک بازی یا سرگرمی استفاده کنید و در طول سفر خود را با استفاده از آن سرگرم کنید.
  • همراه داشتن بطری آب‌ معدنی هنگام سفر نیز اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا ممکن است در طول سفر تشنه شوید و اتوبوس حرکت خود را متوقف نکند.
  • هنگام رزرو صندلی سعی کنید صندلی‌هایی را انتخاب کنید که کنار پنجره هستند تا بتوانید مناظر بیرون را هم تماشا کنید و حوصله‌تان سر نرود.
  • اگر قرار است برای ساعات طولانی در راه باشید، بهتر است حتما لباس‌های راحتی بپوشید تا در طول سفر احساس ناخوشایندی نداشته باشید و اذیت نشوید.
  • در برخی مواقع ممکن است سفرتان بسیار طولانی باشد و اتوبوس نیز برای صرف غذا در جایی نگه ندارد. از این‌ رو بهتر است حتما با خودتان غذاهای سبک و یا میوه ببرید تا در راه احساس گرسنگی و ضعف نکنید.
  • سعی کنید کفش‌هایی بپوشید که پاهای‌تان را اذیت نکند و با آن احساس راحتی داشته باشید.

مزایای سفر با اتوبوس

  • سفر با اتوبوس برای آن دسته از افرادی مناسب است که حوصله‌ رانندگی برای مدت طولانی در جاده را ندارند و ترجیح می‌دهند بنشینند و این کار را به راننده اتوبوس واگذار نمایند.
  • سفر کردن با اتوبوس بسیار امن است و شما می‌توانید تمام وسایل باارزش‌تان را در کنار خود نگه دارید و دیگر نگرانی بابت گم شدن آن‌ها نداشته باشید.
  • همان طور که متوجه شدید، رزرو بلیط اتوبوس اصلا کار سختی نیست و نیاز به طی کردن مراحل پیچیده‌ای ندارد. از این رو می‌توانید در زمان‌ بسیار صرفه جویی کنید.
  • بلیط‌های اتوبوس نسبت‌ به بلیط قطار و هواپیما بسیار ارزان‌تر هستند و می‌توانید یک سفر کم‌هزینه و راحت داشته باشید و در هزینه‌های‌تان صرفه‌جویی کنید.
  • در سفر با استفاده از اتوبوس هیچ‌ گونه محدودیت باری وجود ندارد و همچنین دیگر مجبور نخواهید شد برای بار اضافی هزینه‌های سنگینی را بپردازید.
  • همان‌ طور که می‌دانید، رفت‌ و آمد به ترمینال در مقایسه با فرودگاه بسیار راحت‌تر است و شما می‌توانید خیلی راحت به آن‌ها دسترسی داشته باشید.
  • سفر رفتن با استفاده از اتوبوس برای افرادی که از سقوط هواپیما و ارتفاع ترس دارند، می‌تواند بهترین و امن ترین راه سفر رفتن باشد.

بازارگاه ؛ خرید آسان بلیط آنلاین

سامانه بازارگاه کامل‌ترین امکانات را در زمینه خرید بلیط اتوبوس، اجاره سرویس دربستی و ارسال بار اینترنتی در اختیار شما می‌گذارد. شما می‌توانید برای داشتن سفری راحت‌تر و اختصاصی، از طریق سامانه بازارگاه تاکسی بین شهری دربست تهیه کنید. بزرگ‌ترین مزیت تاکسی‌های دربست این است که شما از درب منزل سوار و در مقصد هرکجا بخواهید پیاده می‌شوید حتی می‌توانید در مقصد توقف چند ساعته‌ایی داشته باشید و با همان تاکسی‌ برگردید. داشتن کاربری ساده و همچنین وجود اپلیکیشن کارامد و پوشش دهی معتبرترین شرکت های مسافربری سراسر کشور، شما را از مراجعه به سایت های متعدد جهت خرید بلیط اتوبوس بی نیاز می‌نماید.

سخن پایانی

مسلما تا این قسمت از مطلب متوجه شدید که چگونه در اتوبوس صندلی رزرو کنیم و پاسخ این سوال را به دست آورده‌اید. بنابراین بهتر است به جای رفتن به باجه‌های فروش بلیط و هدر دادن زمان زیادی، به سایت‌های فروش آنلاین بلیط مراجعه کنید و به سادگی بلیط‌های مورد نظرتان را رزرو نمایید. همچنین بهتر است مراحل خرید بلیط را با احتیاط کافی انجام دهید تا بعدا دچار مشکل نشوید و دیگر نیازی به استرداد آن نیز نداشته باشید.

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر