;
coinex

بهترین زمان کویرنوردی چه موقعی است؟

کویرنوردی می‌تواند جزو بی‌نظیرترین سفرهایی باشد که هر کسی در زندگی تجربه می‌کند؛ اما باید قبل‌ از سفر با چند نکته مهم مانند بهترین زمان کویرنوردی آشنا شوید تا در طول سفر به مشکل بر نخورید. در ادامه با ما همراه شوید تا بهترین فصل کویرنوردی در ایران را معرفی کنیم.

ایران یکی از کشورهایی است که آب و هوای نسبتا گرم و خشکی دارد و در آن دشت‌های کویری زیادی جای گرفته است. کویرهای ایران از جذابیت بسیار خاصی برخوردار هستند و امروزه کویرنوردی در بین گردشگران بسیار مورد توجه قرار گرفته‌ است. به‌ طور معمول کویرها دارای محیطی بسیار آرام و زیبا هستند و طیف وسیعی از رنگ‌های جذاب را در خود جای داده‌اند. سالانه در زمان‌های مختلف افراد زیادی راهی کویرنوردی می‌شوند و در کنار دوستان و خانواده به تفریح می‌پردازند.

از این رو اگر شما هم می‌خواهید کویرنوردی را تجربه کنید و یک سفر به یادماندنی داشته باشید، بهتر است در ادامه مطلب همراه ما بمانید تا شما را با جذاب‌ترین کویرهای ایران، نکات لازم برای سفر به مناطق کویری، بهترین فصل سفر به کویر و تفریحات جذاب کویری آشنا کنیم.

میهن نور با احداث شعبه‌های متعدد در شهرهای بزرگ و کوچک تلاش کرده تا راحت‌ترین دسترسی را برای مسافران فراهم کند. این شرکت سابقه‌ای طولانی در ارائه خدمات مسافربری دارد و همیشه تلاش کرده تا خدمات خود را با بالاترین سطخ کیفیت ارائه کند.

بهترین زمان کویرنوردی

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید هنگام سفر به مناطق کویری در نظر داشته باشید، تعیین یک زمان مناسب است؛ زیرا کویرها دارای آب و هوایی خاص هستند و اگر در فصل‌های نامناسب به آن جا بروید، ممکن است اذیت شوید. به طور معمول اغلب کویرهای ایران دارای روزهای گرم و شب‌های خنک هستند. بنابراین می‌توان گفت بهترین فصل کویرگردی در ایران پاییز تا اوایل بهار است.

بهترین زمان کویرنوردی چه موقعی است؟
بهترین زمان کویرنوردی چه موقعی است؟

هر یک از مناطق کویری در ایران، دارای آب و هوای خاصی هستند و با یک‌دیگر تفاوت دارند. دقت داشته باشید معمولا افرادی که در فصل تابستان به کویرنوردی می‌روند، قطعا دچار گرمازدگی می‌شوند و ممکن است هوای گرم، آن‌ها را کلافه کند. بنابراین بهتر است از اسفند ماه تا اردیبهشت‌ یا از شهریور ماه تا اواخر آبان کویرنوردی کنید.

همچنین بهتر است بدانید در مناطق کویری احتمال بارش برف و باران بسیار کم است؛ اما اگر در فصل زمستان قصد کویرنوردی را داشتید، بهتر است حتما قبل از سفر، آب و هوا را چک کنید و یک روز معتدل را برای سفر انتخاب نمایید.

جذاب‌ترین و محبوب‌ترین کویرهای ایران

  • کویر ورزنه

یکی از بی‌نظیرترین و زیباترین کویرهای ایران که در 116 کیلومتری اصفهان قرار دارد، کویر ورزنه است. این کویر سرشار از آرامش و جذابیت است و افرادی که به آن‌جا می‌روند می‌توانند به تفریحات بسیار جذابی بپردازند. در کویر ورزنه، تپه‌ها و هرم‌های ماسه‌ای بسیار جالبی وجود دارد که موجب شده‌ زیبایی منطقه چندین برابر شود.

  • کویر کاراکال

اگر به استان یزد سفر کردید، بهتر است حتما سری هم به کویر کاراکال بزنید. این کویر فاصله نسبتاً کمی با شهر بافق دارد و در آن زیبایی‌های بسیار زیادی را می‌توانید مشاهده کنید. از آن جایی که باید قبل از سفر با بهترین زمان کویرنوردی آشنایی کافی داشته باشید، بهتر است بدانید که آب و هوای کویر کاراکال از آبان تا اردیبهشت ماه برای کویرنوردی بسیار مطلوب است.

بهترین زمان کویرنوردی چه موقعی است؟

  • کویر خور و بیابانک

این کویر جزو بزرگ‌ترین کویرهای ایران است که چشم‌انداز وسیعی از تپه‌های شنی را در اختیار افراد گردشگر قرار می‌دهد. کویر خور و بیابانک در نزدیکی استان اصفهان جای گرفته ‌است و در آن جاذبه‌های گردشگری فوق‌العاده جالبی وجود دارد که با سفر به آن‌جا می‌توانید از آن‌ها نیز بازدید به عمل آورید.

  • کویر ابوزید آباد

یکی دیگر از کویرهایی که در نزدیکی استان کاشان و اصفهان قرار دارد، کویر ابوزید آباد است. ‌این کویر پوشش جانوری و گیاهی بسیار متنوعی دارد و جزو بیابان بند ریگ به حساب می‌آید. در نزدیکی این کویر روستاها، مکان‌های تاریخی و شهرهای زیرزمینی بسیار جذابی نیز وجود دارند که با مراجعه به این منطقه می‌توانید از آن‌ها هم دیدن نمایید.

  • کویر مرنجاب

کویر مرنجاب در شمال شهرستان آران و بیدگل جای گرفته است و از شرق به کویر بندریگ و از غرب به دریاچه نمک حوض سلطان راه دارد. این کویر تماشایی زیبایی‌های فراوانی را در خود جای داده است و افرادی که به آن‌ جا می‌روند، می‌توانند به تفریحات سالم و سرگرم کننده زیادی بپردازند.

به طور معمول بهترین فصل سفر به کویر یا دشت مرنجاب، اواسط فصل پاییز تا اوایل بهار است. این کویر در شب صحنه‌های بسیار شگفت‌انگیزی همچون آسمان پر ستاره دارد که می‌توانید آن‌ها را ببینید و لذت ببرید. هنگام طلوع و غروب خورشید نیز کویر جلوه‌ای بسیار تماشایی دارد که مطمئنا برای هر کسی جذاب و لذت‌بخش است.

بهترین زمان کویرنوردی چه موقعی است؟

  • کویر متین آباد

کویر متین آباد در 60 کیلومتری جنوب شرقی کاشان جای گرفته‌ است و به‌ عنوان یک منطقه محبوب شناخته شده‌ است. با رفتن به کویر متین آباد می‌توانید از محل پرورش پرندگان مختلف، طبیعت نایاب و حیات وحش نیز بازدید به عمل آورید و در شب با تلسکوپ به رصد ستارگان نیز بپردازید.

  • کویر مصر

یکی دیگر از محبوب‌ترین و جذاب‌ترین کویرهای ایران، کویر مصر است. افرادی که به این کویر سفر می‌کنند، می‌توانند خود را با استفاده از تفریحات سالمی همچون پیاده‌روی، موتور سواری، رصد ستارگان، عکاسی، شترسواری، آفرود و… سرگرم کنند و از سفر بی‌نظیر خود لذت ببرند.

به‌ طور معمول بهترین زمان برای رفتن به کویر مصر، فصل پاییز است و در این فصل افراد زیادی به آن‌ جا می‌روند. در نزدیکی این کویر، محل‌هایی مناسب نیز برای اقامت گردشگران وجود دارد که می‌توانید شب‌ها در آن‌ها به استراحت بپردازید.

  • کویر ریگ جن

این کویر بی‌نظیر در نزدیکی استان تهران جای گرفته‌ است و جلوه‌ای بسیار متفاوت دارد که مسلماً با رفتن به آن‌ جا از تماشای شگفتی‌های موجود، هیجان‌ زده خواهید شد. البته بهتر است پیش از سفر به این منطقه با بهترین زمان کویرنوردی به خوبی آشنا شوید و سپس در زمان‌های مناسب به آن‌ جا بروید تا به مشکل برنخورید.

کویر ریگ جن، بیشتر برای افرادی مناسب است که به ماجراجویی علاقه‌مند هستند و دوست دارند به منطقه‌هایی جدید سفر کنند یا این که چیزهای جالبی کشف نمایند. همچنین در این کویر، باتلاق‌های نمک و تپه‌های شنی بسیار زیادی وجود دارد که جذابیت فوق العاده‌ای دارند.

بهترین زمان کویرنوردی چه موقعی است؟

  • کویر شهداد

یکی دیگر از قدیمی‌ترین کویرهایی که در استان کرمان وجود دارد، کویر شهداد است. قدمت این کویر بیش‌ از 600 سال است و در آن مناظر و جاذبه‌های بسیار جالبی وجود دارد.

این کویر دارای هرم‌های ماسه‌ای بادی، تپه‌های شنی بی‌نظیر، مخروط‌های آتش‌فشانی کواترنر، دشت‌های ریگی و گندم بریان گلدان‌های نمکی بزرگ است و با رفتن به آن‌جا می‌توانید شگفتی‌های بسیار زیادی را مشاهده کنید. کویر شهداد در مقایسه با کویرهای دیگری که در ایران وجود دارد بسیار متفاوت است و با رفتن به آن‌ جا قطعا حیرت‌زده خواهید شد.

  • پارک ملی کویر

پارک ملی کویر نیز یکی دیگر از مهم‌ترین مناطق کویری استان سمنان است که در آن تنوع گونه‌های جانوری بسیار بالا است. این منطقه زیستگاه یوز پلنگ آسیایی، گربه شنی، قوچ، جبیر، سیاه گوش و حیوانات دیگری است و به‌ همین‌ علت آن را منطقه حفاظت‌ شده اعلام کرده‌اند. بنابراین اگر به محیط‌ زیست و حیوانات علاقه‌مند هستید بهتر است حتما در بهترین زمان کویرنوردی از این کویر جذاب نیز بازدید نمایید و لذت ببرید.

چه تفریحاتی را می‌توان در کویر انجام داد؟

  • شب نشینی و کمپینگ

با رفتن به کویرهای مختلف می‌توانید شب‌ها در کنار دوستان یا خانواده، چادر بزنید و آتش روشن کنید. در واقع شب نشینی و دور هم جمع شدن در کویر، جزو بی‌نظیرترین تفریحاتی است که اغلب افراد آن را انجام می‌دهند و لذت می‌برند. شما نیز اگر به کویرنوردی رفتید، بهتر است از این دورهمی جذاب غافل نشوید.

بهترین زمان کویرنوردی چه موقعی است؟

  • آفرود سواری

با توجه به این‌ که در اغلب کویرها ماسه‌های روان زیادی وجود دارد، در آن جا آفرود سواری نیز راحت‌تر است و افراد زیادی خود را با آن سرگرم می‌کنند. بنابراین اگر خواستید، می‌توانید در آن‌ جا اقدام به کرایه کردن ماشین کنید و این تفریح سالم را با دوستان خود انجام دهید.

  • پیاده‌روی

بعد از این‌ که با بهترین فصل کویر گردی در ایران آشنا شدید و در زمانی مناسب به کویر مورد نظرتان سفر کردید، بهتر است حتماً در آن‌جا چند ساعتی به پیاده‌روی بر روی شن‌های روان بپردازید و لذت ببرید. به طور معمول پیاده‌روی در مناطق کویری بسیار لذت‌بخش است و اصلا دچار خستگی نمی‌شوید. هنگام راه رفتن می‌توانید از مناظر اطراف کویر که جلوه بسیار خاصی دارند نیز عکس بگیرید و خاطرات خوش خود را ثبت کنید.

  • موتور سواری

یکی دیگر از تفریحاتی که در اغلب کویرها می‌توانید آن را انجام دهید، موتور سواری با استفاده از موتورهای 4 چرخ است. موتور سواری در کویر لذت بسیار زیادی دارد و اگر علاقمند هستید یک تفریح پرهیجان را تجربه کنید، بهتر است از این تفریح غافل نشوید و حتما آن را انجام دهید.

  • شتر سواری

شتر سواری نیز یکی دیگر از تفریحات سالم و جذاب است که اغلب افرادی که به کویر سفر می‌کنند آن را انجام می‌دهند. به طور معمول در اکثر کویرها افرادی هستند که شترهای خود را کرایه می‌دهند و شما می‌توانید با پرداخت هزینه‌های نسبتاً کم، زمانی را به شتر سواری بپردازید و در منطقه موردنظر گشت ‌و گذار کنید.

بهترین زمان کویرنوردی چه موقعی است؟

نکات مهم برای سفر به کویر

  • همان‌ طور که گفته شد، بهترین زمان کویرنوردی معمولاً نیمه دوم سال است. بنابراین سعی کنید تا حد امکان در فصل تابستان به دیدن کویرهای مختلف نروید تا بیشتر از سفرتان لذت ببرید و دچار مشکل هم نشوید.
  • سعی کنید حتما با خود مواد غذایی و آب به میزان کافی ببرید تا در طول سفر گرسنه و تشنه نشوید. دقت داشته باشید وعده‌های غذایی‌تان باید سبک باشد و همچنین بتواند آب از دست‌ رفته بدن در اثر تعریق را تأمین کند.
  • در طول کویرنوردی از خوردن غذاهای خیلی شور و چرب بپرهیزید و به‌ جای آن‌ها مصرف میوه و سبزیجات خود را افزایش دهید.
  • همان‌ طور که می‌دانید هر سفری نیاز به یک‌سری وسایل دارد و برای این‌که در طول سفر با مشکل مواجه نشوید، باید حتما آن‌ها را همراه خود داشته باشید. از این‌ رو بهتر است حتما جعبه کمک‌های اولیه که در آن چسب زخم، بتادین، قرص‌های مسکن، کرم‌های مخصوص گزیدگی حشرات، باند کشی و… وجود داشته باشد را همراه خود ببرید.
  • کیسه‌ خواب، کیسه پلاستیکی برای زباله، چادر، چراغ‌ قوه، قطب‌نما، نقشه، دستگاه تصفیه آب، جی‌پی‌اس و لوازم بهداشتی نیز از دیگر گزینه‌هایی هستند که باید حتما در لیست وسایل سفرتان وجود داشته باشند تا به مشکل برنخورید.
  • همان‌ طور که گفته شد، بهترین فصل سفر به کویر فصل‌های خنک هستند؛ زیرا دمای هوای کویر نسبت به مناطق دیگر بیشتر است. البته باید در نظر داشته باشید در برخی مناطق کویری، شب‌ها بسیار سرد است و باید لباس‌های گرم همراه خود داشته باشید.
  • برای در امان بودن از خطراتی همچون گزیدگی توسط خزندگان، بهتر است حتما کفش مناسب کویرنوردی بپوشید و خیلی سراغ صندل نروید.
  • برای محافظت از چشم و پوست نیز بهتر است حتما از کرم‌های ضد آفتاب، کلاه و عینک استفاده کنید.
  • به‌ طور معمول لباس‌های نخی با رنگ روشن و گشاد برای کویرنوردی مناسب هستند و با پوشیدن آن‌ها احساس راحت‌تری خواهید کرد. بنابراین بهتر است از پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان جلوگیری کنید تا دچار تعریق نشوید و سفری راحت‌تر داشته باشید.
  • اگر در کویر اقدام به روشن کردن آتش کردید، بعد از ترک محل حتما از خاموش بودن آتش اطمینان حاصل نمایید تا به محیط زیست و طبیعت آسیب وارد نشود.
  • در صورتی که با منطقه کویر مورد نظر آشنایی کافی ندارید، بهتر است به صورت تنها به آن جا نروید و حتما یک راهنما که با منطقه آشنایی کافی دارد را به همراه خود ببرید تا گم نشوید.
  • تا حد امکان سعی کنید در روزهایی که هوا طوفانی است، به کویر گردی نروید زیرا در چنین شرایطی گشت و گذار در صحرا اصلا مناسب نیست و قطعا اذیت خواهید شد.

پایانه ها ؛ ارائه‌دهنده بهترین خدمات و مطمئن‌ترین روش برای خرید آنلاین بلیط

پایانه‌ها معتبرترین سامانه تهیه و خرید بلیط اینترنتی اتوبوس، کرایه تاکسی و یا ارسال بار به سراسر کشور با بهترین شرایط است. فرایند خرید بلیط  از پایانه ها بسیار ساده است و همین مهم سبب شده تا پایانه‌ها یکی از پراستفاده‌ترین سامانه‌های بلیط‌ فروشی آنلاین باشد.

تیم بازارگاه به عنوان زیر مجموعه پایانه‌ها یکی از هاب‌های اصلی خرید و فروش بلیط در ایران است. از جذابیت‌های مهمی که بازارگاه و پایانه‌ها اینکه برای مسافرت‌های خانوادگی و دسته جمعی نیز به سادگی می‌توانید از گزینه کرایه اتوبوس استفاده کنید و تجربه‌ای راحت،‌ اقتصادی و البته اختصاصی داشته باشید.

سخن پایانی

همان طور که تا این قسمت از مطلب متوجه شدید، بهترین زمان کویرنوردی به صورت کلی از اوایل فصل پاییز تا اواسط بهار است. البته دقت داشته باشید که آب و هوای تمام کویرها به یک صورت نیست و باید پیش از سفر یک برنامه‌ریزی مناسب داشته باشید. حتما از شرایط جوی کویر مورد نظر مطلع باشید تا به مشکل برنخورید تا بتوانید سفری عالی‌تر داشته باشید.

نظر شما درباره بهترین زمان کویرنوردی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌های تکراتو با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر