;
coinex

تلسکوپ جیمز وب با موفقیت در مدار لاگرانژی L2 قرار گرفت

تلسکوپ جیمز وب با موفقیت در مدار لاگرانژی L2 قرار گرفت. در ادامه با ما در تکراتو همراه باشید تا اطلاعاتی از تلسکوپ جیمز وب را برایتان شرح دهیم.

تلسکوپ فضایی جیمز وب مطابق انتظار شب گذشته به مقصد خود در مدار لاگرانژی L2 رسید. ناسا حالا در یک فرآیند چند ماهه به تنظیم دقیق اپتیک‌های رصدخانه می‌پردازد تا در نهایت در فصل تابستان پیش رو بتوانیم اولین تصویر حاصل از رصدهای آن را ببینیم.

سازمان فضایی آمریکا ناسا تایید کرد که تلسکوپ جیمز وب با کمک احتراق پیشران‌هایش با موفقیت به مدار نهایی خود در دومین نقطه لاگرانژی خورشید-زمین موسوم به نقطه L2 رسیده است. رسیدن به مدار L2 برای ادامه ماموریت این رصدخانه حیاتی بود.

تلسکوپ جیمز وب

این مدار نمایی بدون مانع را برای مشاهده فضا فراهم می‌کند و با توجه به خصوصیات خاصی که دارد، باعث می‌شود سپر خورشیدی جیمز وب همیشه به سمت تنها ستاره منظومه شمسی قرار بگیرد و از تلسکوپ در برابر نور و حرارت آن محافظت کند. بدین ترتیب، خود تلسکوپ همیشه در سایه خواهد بود و در سرما به کارش ادامه می‌دهد.

تلسکوپ فضایی جیمزوب که به صورت تا شده به فضا پرتاب شده بود، در جریان این سفر ۳۰ روزه خود مراحل آماده‌سازی و راه‌اندازی مختلفی را از سر گذراند. این تلسکوپ با گذشت ۱۲.۵ ساعت از پرتاب، برای بار اول پیشران‌های خود را روشن کرد. با گذشت یک روز آنتن آن نصب شد و به دنبال آن پیشران‌ها برای بار دوم روشن شدند. در روز سوم صفحه‌های خورشیدی باز و در روز ششم گسترده شدند. با گذشت ۱۰ روز محافظ‌های خورشیدی وب به طور کامل نصب شدند و آینه ثانویه آن در روز یازدهم به طور کامل در جای خود قرار گرفت.

تلسکوپ جیمز وب

آینه اصلی این تلسکوپ نیز با گذشت ۱۴ روز به طور کامل نصب شد. تنظیم هر ۱۸ بخش آینه تا روز بیست و هشتم به طول انجامید و تنظیمات دیگر همچنان ادامه خواهد داشت. این رصدخانه گردان فروسرخ به کاوش تشعشعات اجرام فضایی می‌پردازد. و طول موج‌های ۰.۶ تا ۲۸.۵ میکرون را پوشش می‌دهد.

لاگرانژ ۲ مکانی ایده‌آل برای یک تلسکوپ مادون قرمز است. در نقطه لاگرانژ ۲، خورشید و زمین همیشه در یک طرف فضا قرار دارند و بنابراین “جیمز وب” می‌تواند تجهیزات نوری و ابزار خود را همیشه پشت به خورشید و در سایه نگه دارد. بنابراین تجهیزات این تلسکوپ برای رصد تشعشات مادون قرمز که ما آن را به شکل گرما حس می‌کنیم، سرد باقی می‌ماند و این تلسکوپ می‌تواند هر لحظه نیمی از آسمان را رصد کند و برای مشاهده نیم دیگر آسمان تنها کافی است چند ماه صبر کنیم تا این تلسکوپ به منطقه‌ی دیگری از آسمان سفر کند و بخش دیگری از آسمان که پیشتر “پشت” خورشید قرار داشت را فاش کند.

تلسکوپ جیمز وب

محققان در ماه سوم و چهارم “وب” را به سوی یک ستاره درخشان می‌گیرند تا نشان دهند که این رصدخانه می‌تواند روی اهداف تمرکز کند. ما بیشتر داده‌ها را از دوربین NIRCam دریافت خواهیم کرد. اما در این زمان ۱۸ تصویر تحریف شده از یک ستاره در دسترس خواهد بود زیرا هنوز آینه‌های این تلسکوپ هم‌ تراز نشده‌اند.

پس از گذشت پنج تا شش ماه تمامی تجهیزات علمی “وب” کالیبره و آماده کار می‌شوند و از این زمان به بعد، تلسکوپ فضایی “جیمز وب” کار خود را با رصد آسمان آغاز می‌کند.

 

بیشتر بخوانید:

 

منبع/ایسنا

 

نظر شما درباره تلسکوپ جیمز وب چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌های تکراتو با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر