;
coinex

رئیس مرکز توسعه تجارت فناوری: یکی از ارکان مهم همکاری های فناورانه جذب سرمایه است

بیش از ده میلیون دلار قرارداد سرمایه‌گذاری بین سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران عضو کشور های D8 منعقد شده است. درنشست سرمایه‌گذاری‌ فناورانه که توسط شبکه توسعه همکاری‌های فناورانه انجام می‌شود، این سرمایه‌گذاری‌ها رو‌نمایی می‌شوند.

دی هشت که نام کامل آن سازمان توسعه همکاری های اقتصادی است در سال 93 تشکیل شد. اعضای این کشور شامل هشت کشور اسلامی نظیر مصر نیجریه ترکیه ایران پاکستان مالزی و اندونزی است. در سال 93 به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران یک شبکه با عنوان توسعه همکاری تجارت فناوری در D8 مصوب شد. اکنون این شبکه رویدادی را با عنوان نشست سرمایه گذاری فناوری D8 برگزار کرده است.

جزئیات نشست سرمایه گذاری فناوری D8

از میلاد صدر خانلو رئیس مرکز توسعه تجارت فناوری درباره چگونگی شکل گیری شبکه توسعه همکاری های فناورانه و رویدادی که با عنوان نشست سرمایه گذاری فناوری D8 در روز‌های دوم و سوم اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگذار می‌شود پرسیدیم. صدر خانلو در میان صحبت هایش از فواید برگزاری این نشست و جزئیات آن گفت. در ادامه با مصاحبه میلاد صدرخانلو، رئیس مرکز توسعه تجارت فناوری با تکراتو همراه باشید.

مرکز توسعه تجارت‌ فناوری چگونه تشکیل شد و اهداف آن چه بوده است؟

سازمان دی هشت که نام کامل آن سازمان همکاری های اقتصادی هشت کشور در حال توسعه است متشکل از هشت کشور اسلامی مصر نیجریه ترکیه ایران پاکستان مالزی اندونزی و بنگلادش است. هدف از ایجاد این سازمان توسعه اقتصادی این هشت کشور تعریف می‌شود. در سال ۹۱ پیشنهادی از سمت جمهوری‌ اسلامی ایران به سازمان D8 ارائه شد مبنی‌بر ایجاد شبکه‌ای به منظور توسعه‌ی همکاری‌های فناورانه بین این هشت کشور.

این شبکه در سال نود و سه مصوب شد و تولیت و دبیرخانه آن به جمهوری اسلامی واگذار گردید. دفتر دبیرخانه نیز در محل پارک فناوری پردیس قرارگرفت و من هم به عنوان قائم مقام این شبکه پاسخگو هستم.

یکی از برنامه های کلیدی شبکه، برگزاری نشست سرمایه گذاری فناوری در D8 است.

اهداف نشست توسعه همکاری‌های فناورانه دی هشت چیست؟

ما به این نتیجه رسیده‌ایم که یکی از ارکان مهم توسعه های فناورانه بین کشورها این است که در حوزه سرمایه‌گذاری و تامین مالی بتوانیم تقویتی در این کشورها داشته باشیم لذا رویدادی را برگزار خواهیم کرد با نام نشست سرمایه‌گذاری فناوری دی هشت. ما در این نشت دو هدف را دنبال می‌کنیم. یک: یک سری طرح‌های سرمایه‌پذیر از بین استارتاپ ها و شرکت های کوچک و متوسط از بین این هشت کشور جمع‌آوری می‌کنیم و این طرح‌های سرمایه‌پذیر که در حوزه فناوری هستند را به سرمایه‌گذاران مربوطه ارائه می‌دهیم. سرمایه‌گذاران فرصت دارند تا طرح‌های جذاب را انتخاب کنند و روی آنها سرمایه‌گذاری کنند. سرمایه‌گذاران نیز از سرمایه‌گذاران تخصصی حوزه فناوری هستند که یا متعلق به این هشت کشور هستند و یا خارج از حوزه این هشت کشور می‌باشند و می‌خواهند در حوزه این هشت کشور بر روی فناوری سرمایه‌گذاری کنند.

هدف دوم ما این است که سرمایه‌گذاران با یگدیگر گفت و گو و تعامل و همکاری داشته باشند و حتی سرمایه‌گذاری های مشترکی روی پروژه های مفید و بالقوه ببین‌المللی انجام دهند.

بیشتر چه استارت‌آپ هایی شرکت کرده‌اند؟

ما زمانی که در تابستان سال جاری فراخوان این رویداد را منتشر کردیم، 176 مجموعه سرمایه‌پذیر شامل استارتاپ و شرکت‌های کوچک سرمایه‌پذیر، طرح های متقاضی جذب سرمایه خود را به ما معرفی کردند. از بین این 176 طرح سرمایه‌پذیر، 27 طرح خارجی و 140 طرح ایرانی بود که به دبیرخانه رویداد ارائه شد. بعد از بررسی‌هایی که ما بر روی این 176 طرح دریافتی انجام دادیم، 61 طرح سرمایه‌پذیر انتخاب شد. از 61 طرح سرمایه‌پذیر انتخاب شده 12 طرح خارجی بوده و ما‌بقی طرح‌ها ایرانی هستند. 73 سرمایه‌گذار بین المللی از 19 کشور که شامل کشور‌های دی هشت نیز می‌شود، شناسایی شده‌اند و با آنها تعاملاتی صورت گرفت و طرح‌های این 61 استارت‌آپ سرمایه‌پذیر به این 73 سرمایه گذار ارسال شد. بیش از 120 جلسه حضوری و مجازی بین سرمایه‌پذیران و سرمایه‌گذاران برگذار شد که تا 11 بهمن ماه، یازده تفاهم‌نامه و قرار‌داد‌های مشارکت های فناورانه به ارزش بیش از ده میلیون دلار تا اکنون نهایی شده است و در روز رویداد از آنها رونمایی خواهد شد.

بیشتر چه استارت‌آپ هایی شرکت کرده‌اند؟

همان‌طور که گفتم به غیر از استارت‌آپ ها شرکت‌های کوچک‌سرمایه پذیر نیز در فراخوان ما شرکت کرده‌اند اما در حوزه های ICT و سلامت و فینتک یا فناوری مالی بیشترین حوزه های استارت‌آپی بوده‌اند که شرکت کرده‌اند.

فواید نشست سرمایه‌گذاری فناورانه D8 برای ایران چه خواهد بود؟

فواید این نشست این است که ما هرچه بیشتر بتوانیم با تاثیرگذاران زیست‌بوم فناوری نوآوری و کارآفرینی دنیا ارتباط برقرار کنیم امکان توسعه بیشتر کشوری و بین المللی ما در تعامل با سایر کشور ها را شاهد خواهیم بود.

همان‌طور که گفتم یکی از ارکان توسعه همکاری‌های فناورانه بحث سرمایه‌گذاری و تامین‌مالی پروژه‌های فناورانه است. این رویداد به طور تخصصی در حوزه سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کند و سعی دارد در چهارمین دور برگذاری خود در این رکن مهم توسعه‌های فناورانه تاثیرگزار باشد.

با توجه به صحبت‌هایی که با میلاد صدر خانلو رئیس مرکز توسعه تجارت فناوری صورت گرفت، دیدگاه شما درباره این همکاری‌های بین‌المللی چیست؟ آیا نشست D8 می‌تواند تبدیل به شاهراه ارتباطی استارتاپ‌های ایرانی با دنیا شود؟

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر