;
coinex

سرعت کم اینترنت: کمبود پهنای باند یا مصرف زیاد؟

در روز های اخیر کاربران زیادی از سرعت کم اینترنت شکایت داشته‌اند. شرکت های اینترنتی در پاسخ به دلیل افت سرعت اینترنت کمبود پهنای باند را مطرح می‌کنند و میگویند این کمبود را باید شرکت ارتباطات زیر‌ساخت بر طرف کند. اما وزارت ارتباطات ضمن تایید مشکل در سرعت اینترنت، مشکل را مربوط به افزایش کاربران و مصرف زیاد می‌داند.

بسیاری از شرکت‌های اینترنتی این روزها دلیل افت سرعت اینترنت را کمبود پهنای باند اینترنت می‌دانند. اگر بخواهیم بسیار ساده پهنای باند اینترنت را تعریف کنیم باید بگوییم که پهنای باند میزان ترافیک و داده ای را که می تواند بین سایت، کاربران و  اینترنت ADSL پرسرعت شما منتقل شود را توصیف می‌کند.

سرعت کم اینترنت

دو نوع پهنای باند اینترنتی وجود دارد: مشترک و اختصاصی. پهنای باند اینترنت مشترک همان اینترنتی است که ما روزانه از آن استفاده می‎‌کنیم و در دسترس عموم مردم است.

پهنای باند اختصاصی، سرویسی است که به طور اختصاصی در اختیار یک سازمان و یا مجموعه قرار می‌گیرد. این سرویس بیشتر توسط شرکت ها و یا سازمان های تجارتی بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دلیل سرعت کم اینترنت سوالی است که با دو پاسخ متفاوت روبرو شده است. شرکت های اینترنتی دلیل را کمبود پهنای باند می‌دانند و مسئولین دلیل را افزایش تعداد کاربران.

مدیرعامل زیرساخت: مشکل در لایه دسترسی است

مدیر عامل زیرساخت در گفت‌وگوهایی که با خبرگزاری ها داشته است دلیل کمبود سرعت اینترنت را افزایش تعداد کاربران می‌داند و نه کمبود پهنای باند. 

حمید فتاحی، مدیر عامل شرکت زیر ساخت می‌گوید: وضعیت شبکه ارتباطات شرکت زیرساخت ازطریق سامانه‌ای که روی سایت این شرکت قرار دارد قابل مشاهده است و اگر مشکلی روی این شبکه باشد ازطریق این سامانه قابل گزارش است.

فتاحی تأکید می‌کند که سیستم CRM شرکت ارتباطات زیرساخت مشخص است و میزانی هم که شرکت‌ها درخواست کرده‌اند به صورت شفاف قابل مشاهده است، بنابراین ادعای افت کیفیت به دلیل عدم تأمین پهنای باند توسط زیرساخت مردود است.

پهنای باند اینترنت
پهنای باند اینترنت

او در گفت و گو باخبرگزاری‌ها همچنین اعلام کرده است که:بیشتر مشکل این روزهای اینترنت در لایه دسترسی است. یعنی ما در لایه دسترس به اشباع رسیده‌ایم و به‌خاطر مشکلاتی که در این بخش داریم یعنی عدم توسعه شبکه اینترنت ثابت، باعث شده تا کاربران از سرعت و کیفیت خود راضی نباشند.

بیشتر مشکل این روزهای اینترنت در لایه دسترسی است. یعنی ما در لایه دسترس به اشباع رسیده‌ایم و به‌خاطر مشکلاتی که در این بخش داریم یعنی عدم توسعه شبکه اینترنت ثابت، باعث شده تا کاربران از سرعت و کیفیت خود راضی نباشند.

مدیر شرکت ارتباطات زیرساخت
مدیر شرکت ارتباطات زیرساخت

طبق ادعای فتاحی میزان مصرف پهنای باند در کشور و نیاز اپراتورها دائم در حال رصد است و براساس آن شرکت زیرساخت طبق پیش‌بینی‌هایی قراردادهایی را با فراهم‌کنندگان پهنای باند بین‌الملل دارد که به صورت یک ماه تا ۳ ماه و ۶ ماه آینده بسته شده است. او تأکید می‌کند که پهنای باند براساس میزان مشخصی خریداری و به شبکه اضافه می‌شود آن هم طبق روال‌هایی که همیشه بوده است.

تکراتو: در طی رصد اخبار مربوط به سرعت کم اینترنت، سرکت زیرساخت اعلام کرده است که برای حل این مشکل یک کارگروه متشکل از بازیگران مهم اکوسیستم تشکیل خواهد داد که شامل زیرساخت، رگولاتوری و شرکت‌های اینترنتی هستند.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص سرعت کم اینترنت چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (7 نظر)

    اگه بجای فامیل سالاری شایسته سالاری داشتیم اوضاع تورم و اینترنت و مملکتمون این نبود،یکی رو وزیر میکنن که که خودش نمیدونه وزیر کدوم وزارتخانه ست،تعجبی نداره.،،،اینترنت مردم رو سرگرم نگه داشته،سرگرمیشونو نگیرید ضرر میکنید،حالا ببینید کی گفتم.

    پاسخ

    هر چی پهنای باند کمتر باشه استفاده از فیلترشکنا هم سخت تر میشه . دیگه به طرح صیانت هم احتیاجی نیست . دروغ و بهونه هاشونم که مثل همیشه به درد عمشون میخوره .

    پاسخ

    زیرساخت دست مخابراته و مخابراتم دست یه ادم افتاده که نمیذاره ارتقا بدن بستر کلی رو به فیبر نوری
    چطوری کشور های دیگه ی دنیا سرویس هایی با بار سنگین تر رو دارن استفاده میکنند و چندین نوع متفاوت نحوه ارائه اینترنت دارن ولی نظام ما جرعت نمیکنه ماهواره ای رو قبول کنه؟ معلومه میخوان همش محدود کنند و کنترل کنند. شما سایتای خبری و تکنولوژی هم بجای اینکه با مردم باشید از تیتر تا نتیجه رو به نفع اوناها شرح میدین. یه روزی میرسه همتون میزنید توی سر خودتون. ببینید کی گفتم…

    پاسخ

    دروغ میگن مث چی
    خودشونم میدونن دلیل کاهش سرعت چیه
    محدود کردن مردم
    #ظلم_پایدار_نمیمونه

    پاسخ

    یه روز ** تقاص ظلم هاشو پس میده چون حکومت با کفر میمونه با ظلم نه اینو پیامبر اسلام میگه

    پاسخ

    هیچ چیز در طول تاریخ ابدی نبوده. هیچ حکومتی نه با ظلم مونده و نه با کفر. اتفاقا حکومت‌های ظالم در طول تاریخ عمر بیشتری داشتن

    پاسخ

    باسلام و احترام
    بنده مشکل اینترنت را نداشتن مسول با وجدان و کاری و همچنین دارای تخصص میدانم ویکی هم اینکه اقا کدوم سازمان بدرستی تا ب این حال در ایران وظایف خودرا ب درستی انجام داده که وزارت ارتباطات دوم باشد

    پاسخ