coinex
راهنمای خرید تکراتو

مکان های دیدنی یزد ؛ قطب‌های گردشگری یزد کجاست؟

شهر یزد یکی از خوش آب و هوا ترین شهرهای ایران است که جاذبه‌های گردشگری بیشماری را در دل خود جای داده است و به عنوان یک قطب گردشگری مهم شناخته می‌شود. در واقع تعداد مکان های دیدنی یزد آن قدر زیاد است که با سفر به آن جا می‌توانید در روز به بازدید بیش از 10 جاذبه بروید و در کنار عزیزان‌تان لذت ببرید.

علاوه‌بر بازدید مکان‌های دیدنی، در این شهر زیبا می‌توانید با آداب و رسوم مردم خونگرم نیز آشنا شوید و سوغاتی‌های مختلفی نیز برای خود و اطرافیان‌تان تهیه کنید. در ادامه مقاله همراه ما بمانید تا شما را با بهترین مکان های دیدنی یزد ، شیرینی‌های معروف و صنایع دستی استان یزد آشنا کنیم.

ترمینال یزد یکی از بزرگ‌ترین ترمینال‌های مسافربری این شهر است که با ایجاد فضایی آرام و امن، تلاش می‌کند سفری خاطره‌انگیز را برای مسافران فراهم کند. این ترمینال دارای فضای جنگلی بزرگ و همچنین فروشگاه‌های باکیفیت برای خرید سوغاتی است. علاوه بر این، شرکت‌های مسافربری معتبر در آن نمایندگی دارند و سرویس‌های مسافربری را به شهرهای بزرگ و کوچک ایران ارائه می‌کنند.

بهترین مکان های دیدنی یزد

استان یزد یک مقصد بسیار عالی و فوق العاده برای آن دسته از گردشگرانی است که به معماری و تاریخ علاقه‌مند هستند، زیرا در این شهر جاذبه‌های قدیمی و تاریخی بیشماری وجود دارد که هر یک از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. از این رو اگر شما هم جزو علاقمندانی هستید که می‌خواهید با مکان های دیدنی یزد آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای ما را همراهی کنید.

پارک کوهستان - مکان های دیدنی یزد

  • پارک کوهستان

یکی دیگر از مکان‌های گردشگری استان یزد که روزانه افراد زیادی برای تفریح به آن جا می‌روند، پارک کوهستان است. این پارک دارای فضای سبز بسیار زیبایی است و امکانات رفاهی فوق العاده‌ای هم دارد. در پارک کوهستان یزد یک دریاچه مصنوعی وجود دارد که می‌توانید در آن جا به قایق سواری بپردازید و اوقات خوشی را سپری کنید.

پارک کوهستان در واقع جزو مکان های دیدنی یزد در شب به حساب می‌آید و شما می‌توانید به همراه خانواده در این پارک چادر بزنید و به تفریح بپردازید. این پارک هنگام غروب آفتاب بسیار شلوغ است و خانواده‌های زیادی به آن جا می‌روند و شام را دور هم در پارک میل می‌کنند.

علاوه‌بر قایق سواری، می‌توانید در این پارک جذاب ورزش و تفریحات سالم دیگری همچون دوچرخه سواری، اسکیت سواری، فوتبال، والیبال، بدمینتون، پیاده روی و… را انجام دهید.

در پارک کوهستان یزد، زمین بازی نیز برای کودکان وجود دارد و کودکان‌تان می‌توانند در آن جا ساعت‌ها مشغول بازی شوند. پیست موتور سواری، بوفه خوراکی و آلاچیق نیز از دیگر امکانات موجود در این پارک فوق العاده هستند که می‌توانید از آن‌ها نیز بهره بگیرید.

  • مجموعه خان

یکی از محبوب ترین مکان‌‌های گردشگری در استان یزد که می‌توانید به راحتی از آن بازدید نمایید، مجموعه خان یزد است. این مجموعه در دوره افشاریه بنا شده است اما برخی از قسمت‌های آن مربوط به دوران قاجار است. مجموعه خان به طور کلی شامل بازار خان، میدان خان و حمام خان می‌شود و هر یک از این مکان‌ها معماری بسیار خلاقانه و زیبایی دارند.

موزه زیلو - جاهای دیدنی یزد کجاست

  • موزه زیلو

موزه جذاب زیلو نیز جزو بهترین مکان های دیدنی یزد به شمار می‌رود که به ثبت ملی نیز رسیده است. زیلو یکی از صنایع دستی معروف این شهر است که ارزش بسیار زیادی دارد. این موزه جذاب برای حفظ زیلوهای قدیمی و با ارزش، در سال 1381 تأسیس شده است و شما می‌توانید به راحتی از آن بازدید نمایید.

  • قبه دوازده امام

قبه دوازده امام یک مقبره تاریخی است که در خیابان امام واقع شده است. این بنا در سال 429 به دستور ابو جعفر علالدوله دیلمی ساخته شده است و برخی از پژوهش‌گران معتقدند که پیکر وی نیز در همین مکان دفن شده است.

این بقعه دارای بدنه‌ای به شکل 8 ضلعی است که گنبدی زیبا نیز بر روی آن واقع شده است و روی آن با خطی بسیار زیبا، آیت الکرسی حکاکی شده است. یک محراب نیز در داخل بنا وجود دارد که داخل آن با سنگ مرمر پوشیده شده است و صلوات بر دوازده امام نیز بر روی سنگ‌ها نوشته شده است.

قبه دوازده امام در سال 1313 در لیست آثار ملی ایران به ثبت جهانی رسیده است و هم اکنون شما می‌توانید از آن به عنوان یک اثر تاریخی با ارزش، بازدید به عمل آورید و از تماشای یک اثر قدیمی جذاب لذت ببرید.

چشمه نهر مسیح خاتم - مکان های دیدنی یزد کجاست ؟

  • چشمه نهر مسیح خاتم

اگر می‌خواهید بدانید جاهای دیدنی یزد کجاست؟ و یا این که کدام مکان‌ها بهترین گزینه برای تفریح هستند، بهتر است حتما سری به چشمه نهر مسیح خاتم یزد در شهرستان خاتم بزنید. این چشمه جزو محبوب ترین مکان‌ها برای تفریح است و روزانه افراد زیادی از سراسر جهان برای بازدید از آن، راهی استان یزد می‌شوند.

چشمه نهر مسیح خاتم یک چشمه دائمی و پر آب است که به عنوان هفتمین اثر طبیعی در آثار ملی ایران، به ثبت رسیده است. در نزدیکی این چشمه می‌توانید از 250 اثر تاریخی نیز بازدید نمایید و با مکان‌های جدیدی آشنا شوید.

  • آتشکده زردشتیان

آتشکده زرتشتیان قدمتی نزدیک به 1550 سال دارد و جزو قدیمی ترین آتشکده‌های ایران به شمار می‌رود. در گذشته افراد زرتشت بدون کفش با لباس‌های رنگ روشن، برای عبادت به این مکان می‌آمده‌اند و در آن جا یک‌سری آداب و رسوم خاص را اجرا می‌کردند.

این آتشکده جزو مهم ترین مکان های دیدنی یزد محسوب می‌شود و شما می‌توانید به راحتی با رفتن به خیابان کاشانی، از آن بازدید کنید. داخل بنای آتشکده زرتشتیان، چندین تصاویر جالب به چشم می‌خورد که مربوط به زرتشت و کتاب مقدس اوستا هستند.

مسجد جامع - جاهای دیدنی یزد

  • مسجد جامع

مسجد جامع نیز یکی دیگر از مکان‌ های دیدنی یزد است که نزدیک به 900 سال قدمت دارد. این مسجد مساحتی حدود 9800 متر دارد و دارای بلندترین مناره جهان است. مسجد جامع یزد دارای 6 ورودی اصلی، 2 گرمخانه، شبستان، 1 صحن بزرگ، گنبدخانه، حیاط بزرگ و طاق‌های مختلف است.

  • منطقه حفاظت شده دره انجیر و نی باز

منطقه حفاظت شده دره انجیر و نی باز در روستای خرانق اردکان استان یزد واقع شده است و شما می‌توانید به راحتی هر زمانی که خواستید، به دیدن آن بروید. این منطقه دارای آب و هوایی معتدل است و وسعتی بیش از 17 هکتار دارد.

در منطقه دره انجیر و نی باز، چندین چشمه وجود دارد که زیبایی منطقه را چندین برابر کرده‌اند. این منطقه دارای گونه‌های گیاهی مختلفی همچون قیچ، بنه، اشنان، انجیر وحشی و خارشتر است.

همچنین بهتر است بدانید در این مکان گونه‌های حیوانی نظیر یوزپلنگ، مار شاخدار، قوچ، چکاوک بیابانی، میش، زاغ بور، آگامای سروزغی و لاک پشت مهمیزدار زندگی می‌کنند.

  • روستای عقدا

اگر به روستاگردی و گشت و گذار در طبیعت علاقه دارید، بهتر است برای یک‌بار هم که شده از روستای زیبای عقدا دیدن نمایید. این روستا قدمتی نزدیک به 6000 سال دارد و خانه‌های موجود در آن نیز به صورت ساده و گلی هستند.

در این روستا جاهای دیدنی زیادی وجود دارد که جمله مهم ترین این مکان‌ها می‌توان پارک ملی سیاه کوه، حمام نو، پارک ملی دره انجیر، مسجد هلاکو، قلعه سامه، مدرسه علمیه، کاروانسرای رشتی، حمام نو، چاپارخانه، آب انبار حاج محمود و برج چاه ریگ را نام برد.

سوغات یزد

صنایع دستی و سوغات یزد

استان یزد علاوه‌بر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، سوغات و صنایع دستی متنوعی هم دارد که می‌توانید آن‌ها را برای خود و خانواده‌تان بخرید. از جمله مشهور ترین صنایع دستی و سوغات یزد می‌توان ترمه، زیلو، رخت خواب یا چادر شب، انواع سفال، مس، اشیاء معرق کاری شده و بافتنی‌های مختلف را نام برد.

خوشمزه ترین شیرینی های یزد

  • ماقوت

ماقوت یک شیرینی بسیار خوشمزه است که با استفاده از خلال پسته، نشاسته، خلال بادام، گلاب، آب، زعفران و شکر تهیه می‌شود و طرز تهیه کردن آن نیز تقریبا شبیه به شله زرد است.

  • باقلوا

باقلوا نیز جزو خوشمزه ترین شیرینی‌هایی است که می‌توانید در یزد امتحان کنید. برای تهیه کردن این شیرینی خوشمزه ابتدا یک کیک خوشمزه با طعم گلاب درست می‌کنند و سپس آن را داخل یک شهد شیرین که از گلاب، آب و شکر تهیه شده است، قرار می‌دهند. بعد از گذشت چند دقیقه هنگامی که شهد به داخل کیک نفوذ کرد، آن را با استفاده از پودر هل، بادام و پسته تزیین می‌کنند.

سوغات یزد

  • لوز

یکی دیگر از خوشمزه ترین شیرینی های یزد که طرفداران زیادی دارد، لوز است. این شیرینی شباهت زیادی به باقلوا دارد اما می‌توانید آن را در انواع مختلفی مانند نارگیلی، پسته‌ای، ترحیمی، بیدمشک و بادامی تهیه کنید. مواد تشکیل دهنده اصلی شیرینی لوز شامل سفیده تخم مرغ، گلاب، پودر پسته، شکر، عرق بیدمشک و پودر بادام می‌شود.

  • سوهان

یکی دیگر از شیرینی‌ها و سوغات یزد که طعم فوق العاده عالی دارد، سوهان است. این شیرینی خوشمزه در استان یزد به دو صورت خانی و آردی درست می‌شود و شما می‌توانید ه راحتی هر کدام از آن‌ها را که خواستید امتحان کنید.

  • پشمک

پشمک نیز جزو شیرینی‌های لذیذ استان یزد است که محبوبیت زیادی در بین افراد دارد. این شیرینی محبوب را می‌توانید در طعم‌های مختلفی همچون شکلاتی، زعفرانی، توت فرنگی و… برای خود خریداری نمایید. برای درست کردن پشمک از آب، آرد، سرکه، روغن و شکر استفاده می‌کنند.

بازارگاه ؛ خرید آسان بلیط آنلاین

سامانه بازارگاه کامل‌ترین امکانات را در زمینه خرید بلیط اتوبوس، اجاره سرویس دربستی و ارسال بار اینترنتی در اختیار شما می‌گذارد. شما می‌توانید برای داشتن سفری راحت‌تر و اختصاصی، از طریق سامانه بازارگاه تاکسی بین شهری دربست تهیه کنید. بزرگ‌ترین مزیت تاکسی‌های دربست این است که شما از درب منزل سوار و در مقصد هرکجا بخواهید پیاده می‌شوید حتی می‌توانید در مقصد توقف چند ساعته‌ داشته باشید و با همان تاکسی‌ برگردید. داشتن کاربری ساده و همچنین وجود اپلیکیشن کارامد و پوشش دهی معتبرترین شرکت های مسافربری سراسر کشور، شما را از مراجعه به سایت های متعدد جهت خرید بلیط اتوبوس بی نیاز می‌نماید.

بازارگاه به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های اصلی وب‌سایت پایانه‌ها برای خرید و فروش معتبر بلیط در ایران فعالیت می‌کند. پایانه‌ها در جشنواره وب و موبایل ایران در سال 96 به عنوان بهترین سایت از نگاه مردم انتخاب شده و در سال 99 نیز کاندید دریافت جایزه بهترین وب‌سایت ایران شده است. پایانه‌ها و بازارگاه امسال هم در جشنواره حضور دارند و شما نیز می‌توانید در رای‌گیری مردمی شرکت کنید. برای رای و اشتراک‌گذاری نظرات خود درباره بازارگاه می‌توانید به سایت جشنواره وب و موبایل ایران مراجعه کنید.

سخن پایانی

به طور معمول اگر با محبوب ترین مکان های دیدنی یزد آشنا باشید، می‌توانید برنامه‌ریزی بهتری برای سفرتان داشته باشید و از زمانی که برای تفریح و سفر در اختیار دارید نیز بهترین استفاده را ببرید. بنابر این بهتر است مطالب ذکر شده در این مقاله را نادیده نگیرید و پیش از سفر حتما آن را مطالعه کنید تا دچار سردرگمی نشوید.

نظر شما در خصوص مکان های دیدنی یزد چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر