coinex
راهنمای خرید تکراتو

دائو چیست (DAO) و بهترین سازمان های خودگردان غیرمتمرکز کدامند؟

دائو چیست از سوالات مهمی است که می‌خواهیم در این مقاله به آن پاسخ دهیم. پس اگر شما هم می‌خواهید بدانید که DAO چیست و بهترین سازمان های دائو را بشناسید، مقاله امروز را از دست ندهید!

دائو چیست یکی از مهم‌ترین و پرتکرارترین سوالات است که شاید ذهن شما را هم به خود درگیر کرده باشید که در مقاله امروز به آن پاسخ می‌دهیم. دائو (DAO) یا سازمان خودگردان غیرمتمرکز یکی از اساسی‌ترین مفاهیم دنیای ارز دیجیتال است که فعالین این زمینه باید از آن آگاه باشند.

آیا می‌توانید راهی را برای سازماندهی با افراد دیگر از سرتاسر جهان، تصور کنید؟ آن هم بدون آنکه هیچ نیازی به شناخت یکدیگر داشته باشید، قوانین خود را وضع کنید و تمام تصمیمات را به‌صورت کاملا خودگردان و رمزگذاری‌شده بر روی بلاک چین بگیرید. دائوها دقیقا چنین چیزی را به حقیقت تبدیل کرده‌اند!

با یک سرچ ساده می‌توانید تعریف دائو را ببینید. ویکی‌پدیا، دائو را به‌عنوان یک سازمان خودگردان غیرمتمرکز تعریف می‌کند؛ یعنی سازمانی که توسط قوانینی ارائه می‌شود که به‌صورت یک برنامه کامپیوتری شفاف رمزگذاری شده‌اند و توسط خود اعضای سازمان، کنترل می‌شوند.

اما اگر شما می‌خواهید نکاتی بیشتری را درباره دائوها بدانید، به‌خوبی متوجه شوید که DAO چیست و بهترین سازمان های DAO را بشناسید، با ما همراه باشید.

دائو چیست

دائو چیست

دائو (DAO) یا سازمان خودگردان غیرمتمرکز ، یک نهاد با رهبری جامعه است که هیچ مقام مرکزی یا کنترل‌گری ندارد. این سازمان، کاملا خودگردان و شفاف است. این قراردادهای هوشمند هستند که در این سازمان، قوانین اساسی را برقرار و تصمیمات توافقی را اجرا می‌کنند.

در هر نقطه‌ای از این سازمان، پیشنهادات، رأی‌ها و حتی هر کدی به خودی خود می‌تواند به‌صورت عمومی مورد حسابرسی قرار بگیرد. در نهایت هم اگر بخواهیم بگوییم که DAO چیست ، دائو کاملا توسط اعضای مجزای آن اداره می‌شود.

این افراد همه با هم تصمیمات حیاتی مربوط به آینده این پروژه، همچون ارتقاها و به‌روزرسانی‌های فنی و نحوه تخصیص هر بخشی از منابع مالی را اتخاذ می‌کنند. اگر بخواهیم به‌طور کلی بگوییم، اعضای جامعه دائو پیشنهادات و طر‌ح‌هایی را درباره عملیات آینده پروتکل‌ها مطرح می‌کنند.

سپس نیز آن‌ها گرد هم می‌آیند تا به هرکدام از این طرح‌ها و پیشنهادات، رأی بدهند. پیشنهاداتی که به برخی از سطوح از پیش تعیین‌شده اجماع برسند، سپس پذیرفته می‌شوند. بعد از آن هم پیشنهادات پذیرفته‌شده، توسط قوانینی که درون قرارداد هوشمند تعریف شده‌اند، اجرا می‌گردند.

اگر بخواهیم توضیحات بیشتری درباره دائو چیست بدهیم، باید گفت که ساختارهای سلسله‌مراتبی آشنایی که در شرکت‌های بزرگ به چشم می‌خورد، تحت چارچوب دائو جای خود را به همکاری جامعه می‌دهد. هر عضوی از دائو در برخی از سطوح و مراحل، پروتکل را نظارت می‌کند.

دائو چیست

بخشی از ظرافت این چارچوب و تنظیمات را نیز می‌توان هم‌ترازی مشوق‌های آن دانست. اما مشوق و انگیزه DAO چیست و چه تفاوتی با دیگر سازمان‌ها دارد؟ در حقیقت در دائو بیشترین تمایل هرفرد آن است که بتواند در رأی‌های خود صریح باشد و فقط پیشنهاداتی را بپذیرد که بهترین سود و مزیا را برای خود پروتکل به ارمغان می‌آورند.

یک پروتکل سالم و قوی، کاربردهای بیشتری را در بر می‌گیرد و در مقابل نیز موجب افزایش ارزش توکن‌هایی می‌شود که هر عضوی از دائو در دست دارد. پس می‌توان گفت که این یک معامله متقابل است و هرچه پروتکل بیشتر موفق شود، دارندگان توکن به موفقیت بیشتری می‌رسند.

دائو (DAO) چطور کار می‌کند؟

قوانین یک سازمان خودگردان غیرمتمرکز توسط تیمی اصلی از اعضای جامعه و با استفاده از قراردادهای هوشمند مقرر می‌شوند. این قراردادهای هوشمند نیز چارچوب اساسی جامعه را می‌چینند که دائو توسط همان کار می‌کند. پس حالا بهتر می‌توانید درک کنید که نحوه کار یک دائو چیست و چه بخش‌های مهمی دارد.

پروتکل‌ها، قوانین و چارچوب‌های یک دائو بسیار مشخص، قابل بازبینی و همچنین قابل حسابرسی عمومی هستند که هر کاربری می‌تواند به‌راحتی نحوه عملکرد هر پروتکل را در آن درک کند. کاربران به‌خوبی می‌دانند که هر پروتکل و قانون در هر مرحله به چه صورت عمل خواهد کرد.

دائو چیست

زمانی که این قوانین رسما بر روی بلاک چین نوشته شوند، قدم بعدی در رابطه با تأمین بودجه است؛ سازمان خودگردان غیرمتمرکز باید بفهمد که چطور می‌تواند بودجه را دریافت و چطور آن را به اداره حکومت، اختصاص دهد.

معمولا این کار را در دائوها از طریق صدور توکن انجام می‌دهند. در حقیقت بدین ترتیب، پروتکل دائو توکن‌ها را می‌فروشد تا سرمایه را افزایش داده و خزانه دائو را پر کند. دارندگان توکن در مقابل ارز فیاتی که می‌دهند، حقوق رأی‌دهی خاصی را دریافت می‌کنند.

نسبت سهم حقوقی که به آن‌ها تعلق می‌گیرد نیز کاملا به دارایی‌های خود آن‌ها بستگی دارد. زمانی که تأمین بودجه کامل شد و به اتمام رسید، دائو آماده است تا گسترش یابد و اجرا شود. در این نقطه، زمانی که کد به مرحله تولید رسید، دیگر نمی‌تواند توسط هیچ چیزی به‌جز اجماع از طریق رأی‌های اعضای جامعه، تغییر کند.

این نکته از نکات اساسی است در توضیح دائو چیست و بدان معناست که هیچ مقام خاصی نمی‌تواند قوانین چنین سازمانی را تغییر دهد! تمام تغییرات کاملا به خود دارندگان توکن جامعه بستگی دارد و نه هیچ شخص یا مقام مرکزی خاصی.

چطور وارد یک سازمان خودگردان غیرمتمرکز شویم؟

پیش از آنکه بخواهیم به نحوه ورود به دائو و معرفی بهترین سازمان های DAO برای مشارکت شما عزیزان بپردازیم، لازم است چند نکته مهم دیگر را برای فهم هرچه بهتر دائو با شما در میان بگذاریم. شما می‌توانید از طریق این مقاله، بهتر متوجه شوید که بلاک چین چیست و از همین طریق زیرساخت دائو را بهتر درک کنید.

دائو چیست

همچنین می‌توانید از طریق این مقاله نیز، آینده ارزهای دیجیتال در سال 2022 را بدانید تا متوجه شوید که اصلا ورود به زمینه دیجیتال ارزش دارد یا خیر. این مقاله‌ها در فهمیدن و تصمیم‌گیری درباره دائو هم به شما عزیزان کمک زیادی می‌کند. اما برگردیم به سراغ آنکه چطور می‌توان وارد این سازمان‌ها شد؟

قدم اول در ورود به دائو، دانستن آن است که دائو چیست و آشنایی با تمام نکات آن که در این مقاله آموختید. قدم مهم بعدی، آشنایی با بهترین سازمان های دائو است که در ادامه شما را با آن‌ها نیز آشنا می‌کنیم. زمانی که از میان این پروژه‌ها به گزینه موردعلاقه خود رسیدید، سپس راه‌های بسیاری برای ورود و تعامل مستقیم با آن‌ها وجود دارد.

گمان می‌کنم باید در این بخش این نکته را خاطرنشان کنیم که همه دائوها با یک هدف مشترک کار نمی‌کنند و همان طور که دائوهای مختلف بسیاری داریم، از کارها و اهداف مخلفی هم برای هرکدام برخوردار هستیم. پس اولین قدم در تشخیص دائوی موردنظر، فهمیدن کارکرد اصلی دائوهاست.

برای دائوهایی که بر روی اداره و حاکمیت فنی متمرکز هستند، باید بفهمید که چه نوع حق و حقوق رأی‌دهی به دارندگان توکن داده می‌شود و چه پیشنهادات و طرح‌هایی بیشتر در آن‌ها صادر می‌گردد. برای مثال نمونه‌ای از دائوها را در این بخش بررسی می‌کنیم.

دائو چیست

مثلا یونی سواپ (Uniswap) را در نظر بگیرید. در این صرافی، صاحبان توکن می‌توانند بر روی مسئله‌ای همچون توزیع بخشی از هزینه‌ها رأی دهند که پروتکل در میان آن‌ها جمع‌آوری می‌کند. اما مثلا در پروتکل‌های دیگری همچون Compound، دارندگان توکن می‌توانند برای توزیع این هزینه‌های پروتکل به حل مشکلات و ارتقاء سیستم رأی دهند.

شما از این طریق می‌توانید آموزش کار با صرافی یونی سواپ (UniSwap) را هم یاد بگیرید. اما بگذارید به آن بپردازیم که مهم‌ترین نکته در رویکرد دائو چیست . باید بدان اشاره کنیم که همین رویکرد، به فریلنسرها و کسانی که عموما به پروژه علاقه‌مند هستند، اجازه می‌دهد که موقتا به آن بپیوندند و پاداشی را برای کار خود دریافت کنند.

آن‌ها می‌توانند این کار موقت و دریافت پاداش را از طریق پروژه‌های کمک مالی دائو انجام دهند. دائو مرتبا چنین پروژه‌هایی را در سرور دیسکورد خود با دیگران به اشتراک می‌گذارد. تمرکز دائوها کمتر بر روی حکومت جنبه‌های فنی پروتکل و از آن طرف، بیشتر بر روی ادغام و تخصیص خزانه است؛ یعنی اینکه چطور سرمایه‌های خزانه را بین بخش‌های مختلف توزیع کند.

برای مثال، SharkDAO یکی از بهترین سازمان های دائو است. این سازمان در وهله اول برای آن به وجود آمده که ادغام سرمایه‌های هرکدام از دارندگان توکن را به‌عنوان وسیله‌ای برای کسب NFTهای کمیاب تسهیل بخشد. اما چرا NFTهای کمیاب؟

دائو چیست

دلیل این امر آن است که این NFTها می‌توانند از طرف دیگر برای یک فرد عادی و معمولی، بسیار گران از آب دربیایند! در این مورد، هدف اصلی SharkDAO آن است که به توکن NFTای به نام Nonus دست یابد. این توکن‌ها بیش از 250,000 دلار به فروش می‌رسند که قیمتی باورنکردنی برای هر کسی است!

همچنین اگر می‌خواهید بیشتر بدانید که توکن غیرقابل تعویض چیست (NFT) می‌توانید سری به این مقاله نیز بزنید. اگر بخواهیم بگوییم که نکته مهم این رویکرد دائو چیست ، باید به فرصت‌هایی که به هرکسی می‌دهد اشاره کنیم.

رویکرد دائوهایی همچون SharkDAO، فرصت‌های جدیدی را برای استفاده از قدرت استخری از دارایی‌ها به افراد می‌دهد که می‌توانند با آن به سودهای بسیاری دست یابند. یکی دیگر از نکات کلیدی که در این بخش متوجه می‌شویم نیز شفافیت موجود در درون یک دائو است.

در دائو، جزئیات هر پروژه به‌راحتی در دسترس شما قرار می‌گیرد، سابقه رأی‌دهی مدام ثبت می‌شود و حتی سوابق رأی‌دهی دارندگان خاص هر توکن را نیز می‌توان به‌وضوح مشاهده کرد. همان طور که می‌دانید، شفافیت یکی از برترین مزایای سیستم‌های غیرمتمرکز است و دائو این ویژگی را تمام و کمال دارد.

دائو چیست

معمولا از دائوها در یک جامعه برای آن استفاده می‌شود که از طریق پروژه‌های کمک مالی، به ایده‌های جالب جامه عمل بپوشانند و آن‌ها را به حقیقت تبدیل کنند. برای این امر هم هیچ سازمانی بهتر از دائو نیست. همان طور که تا الان به‌خوبی متوجه شده‌اید که دائو چیست پس فقط برای رسیدن به چنین هدفی به یک DAO نیاز است.

نکته مهم دیگر آن است که تمام افراد با یک ذهن و تفکری کارآفرینانه می‌توانند آزادانه پیشنهادات و طرح‌های خود را به ثبت برسانند تا به رهبری و اداره توسعه‌های بعدی پروتکل، کمک کنند. سطوح و مراحل مشارکت در دائو نیز می‌تواند به خودی خود از یک دائو به دائوی دیگر، فرق کند.

سطوح مشارکتی مختلف در دائوها

روش‌های مشارکت در دائوها و سطوح آن، بسیار گسترده است. برای مثال در این قسمت برخی از سطوح مشارکتی که می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید به شما معرفی می‌کنیم:

  • شما می‌توانید انتخاب کنید که با توکن‌های حکومتی معامله انجام دهید و به آرای اسنپ شات توجه داشته باشید.
  • می‌توانید به دیسکورد دائوی موردنظر بپیوندید و پروژه‌هایی واقعی را انجام دهید که کمک‌های شما به دائو را جبران کنند و سود خوبی به شما بدهند.
  • می‌توانید حتی با شبکه‌سازی در کنفرانس‌ها در دائوی موردنظر خود نیز سرمایه‌گذاری کنید.

دائو چیست

در کل راه‌های بسیاری برای مشارکت در دائو وجود دارد و این شما هستید که نحوه مشارکت و تعامل خود را در دائوهای مختلف انتخاب می‌کنید. حتما پیش از هرگونه تصمیم‌گیری، مطالعه و تحقیقات لازم را درباره دائوی موردنظر خود انجام دهید.

نحوه عضویت در دائو چیست ؟

مدل‌های مختلفی برای عضویت در یک دائو وجود دارد. عضویت شما می‌تواند یک عامل تعیین‌کننده در نحوه کارکرد رأی‌دهی‌ها و دیگر بخش‌های کلیدی یک دائو باشد. در این بخش به مدل‌های عضویتی مختلف دائوها می‌پردازیم. به‌طور کلی دو مدل عضویت وجود دارد که عبارتند از:

عضویت بر مبنای توکن

این نوع عضویت کاملا بدون نیاز به هیچ‌گونه اجازه و مجوزی است و تنها به توکن‌های مورداستفاده بستگی دارد. بیشتر این توکن‌های حکومتی را می‌توان بدون نیاز به هیچ مجوزی در یک صرافی غیرمتمرکز معامله کرد. دیگر توکن‌ها را هم باید از طریق تأمین و ارائه نقدینگی یا دیگر پروسه‌های «اثبات کار» به‌دست آورد.

در هر صورت، فقط با نگهداری کمک‌های مالی توکنی می‌توانید به رأی‌دهی در این دسته از دائوها دسترسی داشته باشید. معمولا از این دائوها برای اداره پروتکل‌های غیرمتمرکز گسترده و یا خود توکن‌ها استفاده می‌شود. نمونه‌ای شناخته‌‌شده از این دائوها برای مثال MakerDAO است.

توکن این دائو که MKR نام دارد، به‌طور گسترده در صرافی‌های غیرمتمرکز در دسترس شماست. پس هرکسی می‌تواند آن‌ها را خریداری کرده و قدرت رأی‌دهی برای آینده پروتکل Maker را در دست داشته باشد.

دائو چیست

عضویت بر مبنای سهم

اما مدل دوم عضویت دائو چیست ؟ این مدل، مدل عضویت بر منای سهم است. دائوهایی با این مدل عضویت، بیشتر مجوزدار هستند اما همچنان باز و آزادند. هر عضو آینده‌نگری می‌تواند پیشنهادی را برای پیوستن به این نوع از دائوها ثبت کند.

سهام شما در این دسته از دائو‌ها، مالکیت و قدرت رأی‌دهی مستقیم را به شما  ارائه می‌دهد. اعضای این دائو می‌توانند هر زمانی که بخواهند با سهم خود از خزانه این دائوها، از آن خارج شوند. از این مدل از عضویت، بیشتر در سازمان‌های انسان‌دوستانه‌تر و نزدیک‌تری همچون خیریه‌ها، گروه‌های کاربری و باشگاه‌های سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود.

نمونه‌ای شناخته‌شده از دائوها با این مدل، MolochDAO است. این دائو، بر تأمین بودجه پروژه‌های اتریوم تمرکز دارد. برای آنکه بتوانید در این دائو عضو شوید، باید ابتدا پیشنهادی را ارائه دهید تا شما را بدین وسیله ارزیابی کنند و ببینند که آیا تخصص و سرمایه لازم را برای کار با آن‌ها دارید یا خیر. شما نمی‌توانید دسترسی به این دائو را در بازارهای آزاد خریداری کنید.

بهترین سازمان های DAO برای مشارکت شما

حالا که متوجه شدید دائو چیست ، در این بخش قصد داریم برخی از بهترین سازمان های دائو را به شما معرفی کنیم. ما جزئیات کلی این دائوها را نیز به شما می‌گوییم تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

سازمان DAOhaus

دائو چیست

DAOhaus یک پلتفرم بدون کد است که برای راه‌اندازی و اجرای دائوهای دیگر، مورداستفاده افراد قرار می‌گیرد. مالکیت این سازمان را جامعه آن در دست دارد و همین جامعه است که آن را اجرا و مدیریت نیز می‌کند. پس اگر شما هم به راه‌اندازی دائوی خود یا جستجو و کشف هرچه بیشتر چنین چشم‌اندازهایی علاقه دارید، این دائو مخصوص شماست.

سازمان MakerDAO

این دائو یکی از شناخته‌شده‌ترین و بهترین سازمان های DAO در این عرصه محسوب می‌شود. اگر علاقه دارید تا به پروتکلی که اولین استیبل کوین بی‌طرف دنیا، یعنی DAI را عرضه کرد،‌ کمک کنید، این دائو مخصوص شماست. شما می‌توانید به‌راحتی با ورود به این دائو، به تغییرات پروتکل میکر (Maker protocol) رأی دهید و از همین طریق، در حکومت و اداره آن دخیل باشید.

سازمان RaidGuild

این دائوی مبنی بر سرویس و خدمات، از شبکه MetaCartel به وجود آمده است. اگر بخواهیم بگوییم که تمایل، هدف و تمرکز اصلی این دائو چیست ، باید به دنیای وب 3 اشاره کنیم. این DAO عمیقا در دنیای وب 3 جا افتاده است.

اگر شما هم به‌دنبال آن هستید تا مهارت‌های توسعه، طراحی و یا بازاریابی خود را به این عرصه و اشخاص فعال در آن عرضه کنید، RaidGuild مناسب شماست. این DAO به‌دنبال استعدادهای شایسته‌ای می‌گردد تا به ریشه‌کن کردن مزاحمین و شیاطین تولید محصولات باکیفیت در این زمینه، ادامه دهد.

سازمان  Proof Of Humanity

دائو چیست

این سازمان انسانی مقاوم در برابر حملات سیبل (Sybil) نیز یکی دیگر از دائوهای برتر و بشردوستانه است. این سازمان از تأیید اجتماعی و دادگاه‌های Kleros استفاده می‌کند تا توکن‌های درآمد پایه جهانی یا UBI را بین انسان‌های تأییدشده در درون زنجیره توزیع کند.

در حقیقت، اصطلاحا دادگاه‌های Klerso، موتور اصلی این شبکه هستند که به این دائو در توزیع توکن‌ها کمک می‌کنند. اگر شما هم علاقه‌مندید که به انقلاب و تحول عدالت بپیوندید، همین حالا مشارکت در این دائوی انسان‌دوستانه را آغاز کنید.

سازمان Opolis

این شرکت تعاونی اجرای دیجیتال که توسط اعضای خود اداره می‌شود، خدمات مشترک و مزایایی را به کارگران مستقل ارائه می‌دهد. اگر شما هم مشتاق به آینده کار و مشاغل هستید و می‌خواهید در این زمینه که آینده این حوزه باید به چه صورت باشید، حرفی برای گفتن داشته باشید، پس وقت را تلف نکنید و همین حالا به دائوی Opolis بپیوندید.

سازمان BanklessDAO

اگر بخواهیم به‌سادگی بگوییم که این دائو چیست ، BanklessDAO به معنای دائوی بدون بانک است. آیا به گسترش دنیای وب 3 و آموزش انبوهی از افراد از طریق محتوا علاقه دارید؟ پس این دائوی متمرکز بر رسانه ممکن است گزینه مناسب شما باشد. حتما در رابطه با این دائو بیشتر تحقیق کنید.

سازمان MolochDAO

این دائو از دائوهای اپن گراف (OG) است. MolochDAO کمک‌های مالی را برای پیشرفت هرچه بیشتر اکوسیستم اتریوم (Ethereum) جمع‌آوری می‌کند. اگر شما هم علاقه‌مند هستید که عضو مدیریتی این گروه شوید و به آن کمک کنید، همین حالا می‌توانید با پر کردن یک فرم درخواست، مشارکت خود را در آن آغاز نمایید.

دائو چیست

جمع‌بندی

دائو چیست ؟‌ سوالی است که شاید ذهن شما را هم درگیر کرده باشد و به همین دلیل در مقاله امروز به آن پاسخ دادیم. دائوها (DAO) سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکزی هستند که توسط اعضای خود مدیریت و اداره می‌شوند. این دائوها می‌توانند اهداف گوناگونی داشته باشند اما ویژگی مشترک همه آن‌ها این است که هیچ مقام مرکزی کنترل آن‌ها را در دست ندارد.

پس اگر شما هم می‌خواهید بدانید که این سازمان‌ها دقیقا چه سازمان‌هایی هستند و چگونه کار می‌کنند، مقاله امروز ما را از دست ندهید. ما همچنین برترین دائوها را هم به شما معرفی کردیم تا بتوانید با خیال راحت به آن‌ها اعتماد کنید.

منابع:

.

مقالات بیشتر در تکراتو:

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر