;
coinex

زیباترین خانه های تاریخی تهران را بشناسید، گردش در خانه های تاریخی تهران

اگر دل‌تان هوای طهران قدیم را کرده، با بازدید از زیباترین خانه های تاریخی تهران می‌توانید در زمان سفر کنید و رنگ‌ و بوی روزهای قدیم پایتخت را از نزدیک احساس کنید. در این مقاله بعضی از بهترین خانه های قدیمی تهران را معرفی کنیم؛ با ما همراه شوید.

گردش در خانه های قدیمی تهران حس و حال سال‌های دور را بازآفرینی می‌کند؛ روزهایی ساده و به دور از شلوغی و هیایوی تهران امروز. لابه‌لای خیابان‌های شلوغ تهران که گاهی همه را کلافه می‌کند، یادگارهایی از گذشته باقی مانده که هنر، ظرافت، فرهنگ و خاطره تهران قدیم را به نمایش می‌گذارد. زیباترین خانه های تاریخی تهران این یادگاری‌ها را در دل خود جای داده‌اند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

شرکت مسافربری کیان سفر با تیم راننده‌های باتجربه و معتبر همکاری می‌کند تا مسافران با خیالی آسوده سفر کنند. این شرکت مسافربری در شهرهای مختلف نمایندگی دارد و ناوگانی از اتوبوس‌‌های باکیفیت را در اختیار گرفته است. این شرکت مسافربری همواره در تلاش است تا سفر با اتوبوس را به تجربه‌ای خوشایند و متفاوت تبدیل کند.

زیباترین خانه های تاریخی تهران

سخت است باور کنیم که در میان برج‌های بلند و ساختمان‌های مدرن تهران، کوچه پس کوچه‌هایی هستند که هنوز نشانه‌هایی از تهران گذشته را دارند؛ کوچه‌هایی که زیباترین خانه های تاریخی تهران را در خود جای داده‌اند و با آغوش باز، از بازدید کننده‌ها پذیرایی می‌کنند. در ادامه سعی کردیم برخی از زیباترین و معروف ترین خانه های قدیمی تهران را معرفی کنیم تا بیشتر از همیشه از تهران گردی لذت ببرید.

خانه موزه مقدم - معروف ترین خانه های قدیمی تهران
خانه موزه مقدم

خانه موزه مقدم

خانه موزه مقدم یکی از زیباترین خانه های تاریخی تهران است که حتی برخی آن را جزء زیباترین خانه‌های جهان هم می‌دانند. این خانه در دوران قاجار ساخته شده و محمد تقی خان احتساب‌الملک، یکی از اولین مالکان این خانه بوده است. او یکی از بزرگان دربار قاجار بود و بعد از او، خانه به دکتر محسن مقدم و همسر ارمنی او فروخته شد.

یکی از دلایل زیبایی بی‌نظیر خانه موزه مقدم، یادگاری و نشانه‌هایی است که از سازه‌های مختلف و دوران‌های تاریخی مختلف دارد. برای مثال، حوضچه‌ مرمری که در حیاط این خانه ساخته شده، سنگ‌های خود را از حمام فتحعلی شاه گرفته است. کاشی‌کاری‌هایی که روی بخش‌هایی از سازه آجری خانه دیده می‌شود، از آثار دوره زندیه و قاجار هستند.

خانه موزه مقدم یکی از معروف ترین خانه های قدیمی تهران است که به یک موزه تبدیل شده که اشیائی همچون سنگ‌های ارزشمند، ‌پارچه‌های زینتی، تابلوهای نقاشی نفیس، انواع سکه، سفالینه و آثار هنری دیگر در آن به نمایش گذاشته شده است. پس اگر به گردش در خانه های تاریخی تهران علاقه دارید، فرصت بازدید از این عمارت دلگشا را از دست ندهید.

  • آدرس: تهران، خیابان امام خمینی، بعد از شیخ هادی، کنار بانک ملت، پلاک 251
خانه ناصرالدین میرزا - بهترین خانه های قدیمی تهران
خانه ناصرالدین میرزا

خانه ناصرالدین میرزا

خانه ناصرالدین میرزا یکی دیگر از زیباترین خانه های تاریخی تهران است که دیدن آن خالی از لطف نیست. این خانه که ثبت ملی هم شده، مربوط به دوران قارجاریه است و بنایی کاملا متفاوت از سایر خانه‌های تاریخی تهران دارد. این خانه به صورت گنبدی ساخته شده است و با الهام از معماری کویری بنا شده است. همین ویژگی، خانه ناصرالدین میرزا را به یکی از بهترین خانه های تاریخی تهران تبدیل کرده است.

  • آدرس: خیابان صور اصرافیل، بن بست ناصرالدین میرزا، پلاک 16
عمارت قزاقخانه - زیباترین خانه های قدیمی تهران
عمارت قزاقخانه

عمارت قزاقخانه

حس واقعی گردش در خانه های تاریخی تهران و قدم زدن در خیابان‌های قدیم را در عمارت قزاقخانه تجربه خواهید کرد. این خانه مربوط به دوران قاجار و پهلوی است که در سال 1385 ثبت ملی شد. عمارت قزاقخانه در شمال میدان مشق سابق، باغ ملی امروزی واقع شده است. میدان مشق در دوران فتحعلی شاه ساخته شد و یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های نظامی تهران به شمار می‌رفت.

ساختمان جدیدی در دوران ناصرالدین شاه در این میدان ساخته شده که نام آن را عمارت قزاقخانه گذاشتند. اما چرا قزاقخانه؟

ناصرالدین شاه در یکی از سفرهای خود به اروپا، با روش‌ها و قابلیت‌های کازاک روس آشنا شد و تصمیم گرفت مشابه آن را در ایران ایجاد کند. او درخواست کرد تا گروهی از افسران قزاق به ریاست سرهنگ دومونتویچ به ایران بیایند. با آمدن این گروه نظامی به ایران، عده‌ای از سواران قفقازی مهاجر توسط دولت به این گروه اضافه شدند تا آموزش نظامی ببینند.

عمارت قزاقخانه یکی از معروف ترین خانه های قدیمی تهران است که بازدید از آن برای همه آزاد است.

  • آدرس: میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی، سر در باغ ملی، محوطه میدان مشق
خانه موزه سیمین و جلال - معروف ترین خانه های قدیمی تهران
خانه موزه سیمین و جلال

خانه موزه سیمین و جلال

خانه موزه سیمین و جلال بدون شک یکی از زیباترین خانه های تاریخی تهران است که رنگ و بوی ادبیات و شعر دارد. اگر با کتاب‌های این دو نویسنده آشنا باشید، بد نیست سری هم به خانه‌ آنها بزنید و با فضایی که شاید الهام بخش بسیاری از قصه‌های‌شان بوده، آشنا شوید.

این خانه خیاطی دلباز دارد و فضای داخلی آن از چند اتاق و سالن متعدد تشکیل شده است. در این خانه موزه، مجسمه‌های مومی سیمین دانشور، جلال آل احمد و نیما یوشیج هم قرار گرفته است. بی دلیل نیست که این خانه را یکی از بهترین خانه های تهران می‌دانند، چراکه‌ در بازدید از این خانه می‌توانید تمام آثاری که توسط این دو نویسنده به نگارش درآمده را نیز مشاهده کنید.

در این خانه حتی می‌توانید حلقه‌های ازدواج سیمین و جلال را ببینید که توسط ویکتوریا دانشور به موزه اهدا شده است.

  • آدرس: محله دزاشیب، خیابان شهید رمضانی، کوچه رهبری، کوچه پسندیده، بن‌بست ارض، پلاک 1
خانه تیمور تاش - زیباترین خانه های تاریخی تهران
خانه تیمور تاش

خانه تیمور تاش

یکی دیگر از زیباترین خانه های تاریخی تهران که گرمای تهران قدیم را به شما القا می‌کند، خانه تیمور تاش است که بسیاری آن را به اسم موزه جنگ هم می شناسند. این خانه هم به زمان قاجار و دوران پادشاهی ناصرالدین شاه برمی‌گردد. معماری این بنا ترکیبی از سبک‌های ایرانی، روسی و هندی است که این خانه را به یکی از بهترین خانه های تاریخی تهران تبدیل کرده است.

در طبقه اول عمارت تیمور تاش می‌توانید سلاح‌های جنگی و سردیس فرمانده‌های نظامی همچون عباس بابایی و سرلشگر فلاحی را مشاهده کنید. اما معماری و طراحی طبقه دوم است که باعث شده خانه تیمور تاش را در لیست زیباترین خانه های تاریخی تهران قرار دهیم. در طبقه دوم، آیینه‌ کاری‌های بی‌نظیر، شیشه‌های رنگارنگ شگفت‌انگیز، گچ‌بری‌های هنرمندانه و پنجره‌های ارسی شکل را مشاهده می‌کنید که در ترکیب با تابش نور، فضایی دلنشین و آرامش‌بخش را ایجاد می‌کنند.

  • آدرس: خیابان کارگر جنوبی، خیابان پاستور، دانشگاه جنگ
عمارت مسعودیه - بهترین خانه های قدیمی تهران
عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه

لیست زیباترین خانه های تاریخی تهران بدون عمارت مسعودیه کامل نیست. شکی نیست که این عمارت یکی از بهترین خانه های تاریخی تهران است که معماری آن به دوران قاجاریه برمی‌گردد. مسعود میرزا،‌ ملقب به ظل السلطان حاکم اصفهان که فرزند ناصرالدین شاه بود، دستور ساخت این عمارت را داد. عمارت مسعودیه به وسعت 4000 متر مربع ساخته شده و یکی از معروف ترین خانه های قدیمی تهران محسوب می‌شود.

اگر عاشق گردش در خانه های تاریخی تهران هستید، از تماشای این عمارت زیبا پشیمان نمی‌شوید. زیبایی گچ‌بری‌های هنرمندانه، کاشی‌کاری‌های ظریف و نقاشی‌های دیواری این عمارت، هوش از سر عاشقان تاریخ می‌برد. اما این تنها دلیل شهرت عمارت مسعودیه نیست. اولین کتابخانه و موزه ملی ایران در این بنا ایجاد شد و حتی برای مدتی، وزارت آموزش و پرورش در آن اداره می‌شد.

  • آدرس: خیابان جمهوری، نرسیده به بهارستان، خیابان ملت، تقاطع خیابان اکباتان
خانه موزه زمان - زیباترین خانه های تاریخی تهران
خانه موزه زمان

خانه موزه زمان

شکی نیست که خانه موزه زمان یکی از زیباترین خانه های تاریخی تهران است؛ مخصوصا با رنگ آبی خاص دیوارها که این خانه‌ را از سایر خانه‌های معروف قدیمی متمایز می‌کند. تقریبا 80 سال قبل، این خانه به یک بازرگان به نام حسین خداداد تعلق داشت. اما اکنون از آن برای نگه‌داری ساعت‌های مچی و دیواری قدیمی استفاده می‌شود و به «موزه زمان» تغییر کاربری داده است. در این موزه،‌ انواعی از وسایل سنجش زمان از کشورهای مختلف از جمله انگلیس، سوییس و فرانسه نگهداری می‌شود و تماشای آن برای عموم آزاد است.

سبک معماری این خانه فوق‌العاده است و چشم هم بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. از مهم‌ترین ویژگی‌های خانه موزه زمان می‌توان به تزیینات چوبی، گچ‌بری‌های هنرمندانه و آینه‌کاری‌های خاص آن اشاره کرد که نه فقط برای هنرمندان و دانشجویان معماری، بلکه برای هر بیننده‌ای جذاب و دیدنی است.

  • آدرس: خیابان ولیعصر، زعفرانیه، ابتدای خیابان سرلشگر فلاحی، نبش خیابان پرزین بغدادی، پلاک 12
خانه شقاقی - زیباترین خانه های قدیمی تهران
خانه شقاقی

خانه شقاقی

خانه شقاقی که به خانه کوشک هم شهرت دارد، یکی دیگر از بهترین خانه های تاریخی تهران است که 80 سال قبل، مالکیت آن به حسین شقاقی تعلق داشت. او یک متخصص ریه بود که پس از بازگشت از آلمان، در اواخر دوره قاجاریه این خانه را بنا کرد و اسم آن را «کوشک» گذاشت؛ هرچند که به خاطر معماری خاصی که دارد، به خانه ماندلا مشهور شد.

این عمارت پس از انقلاب به مالکیت سازمان میراث فرهنگی درآمد و در طول زمان، به عنوان یکی از مراکز آموزشی سازمان میراث فرهنگی مورد استفاده قرار گرفت.

خانه شقاقی که در سال 1375 ثبت ملی شده، در سه طبقه ساخته شده است؛ زیرزمین، همکف و طبقه اول. از جمله ویژگی‌های دیدنی خانه شقاقی می‌توان به نقاشی‌های دیواری، آینه کاری، گچ‌بری و کاشی‌کاری زیبای بنا اشاره کرد.

  • آدرس: میدان فرودوسی، بخش شمالی خیابان کوشک، حد فاصل خیابان فردوسی و لاله زار
خانه قوام السلطنه
خانه قوام السلطنه

خانه قوام السلطنه

خانه قوام السلطنه توسط احمد قوام، سیاستمدار و نخست‌وزیر مطرح ایرانی در دوره پهلوی اول ساخته شد. این خانه درواقع بخشی از یک باغ 7000 متری است که هم‌اکنون به «موزه آبگینه» تغییر کاربری داده است و حقیقتا یکی از زیباترین خانه های تاریخی تهران به شمار می‌رود.

در بازدید از خانه قوام السلطنه، حس واقعی از گردش در خانه های تاریخی تهران را تجربه خواهید کرد. این خانه، زیبایی شگفت‌انگیز خود را از آینه‌کاری‌ها، گچ‌بری‌ها و آجرکاری خاصی دارد که تا به امروز هم چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند. هنگام بازدید از این بنا، علاوه بر معماری باشکوه می‌توانید از کلکسیون شیشه، سفال و اشیاء ارزشمند موزه آبگینه نیز دیدن کنید.

  • آدرس: خیابان سی تیر، موزه آبگینه ایران
خانه پهلوان رزاز
خانه پهلوان رزاز

خانه پهلوان رزاز

بسیاری از معروف ترین خانه های قدیمی تهران در دوران قاجار ساخته شده و خانه پهلوان رزاز هم یکی از آنهاست. این خانه در سال 1270 توسط خاندان شجاعت خریداری شد که تا سال 1320 در آن ساکن بودند. این خانه دو بخش اندرونی و بیرونی داشت که صد سال قبل، تیغه‌ای بین آنها کشیده شد و این دو بخش را از یکدیگر جدا کرد.

امروزه بخش بیرونی این ساختمان به یک مهمانسرا تبدیل شده و محلی است برای پذیرایی از مهمانان داخلی و خارجی از سراسر جهان. بد نیست شما هم سری به این خانه بزنید و گردش در خانه های تاریخی تهران را تجربه کنید.

  • آدرس: سه راه امین حضور
عمارت ارباب هرمز - زیباترین خانه های تاریخی تهران
عمارت ارباب هرمز

عمارت ارباب هرمز

یکی دیگر از آثار به جا مانده از دوران قاجار، عمارت ارباب هرمز است. این عمارت برخلاف بسیاری از ساختمان‌های دوره قاجار که در مرکز تهران قرار دارند، در شرق تهران ساخته شده است. زیبایی و هنر معماری این بنا در نگاه اول توجه شما را به خود جلب می‌کند.

در ساخت این عمارت از ترکیب معماری سنتی و غربی استفاده شده و همین ویژگی، آن را به یکی از زیباترین خانه های تاریخی تهران تبدیل کرده است. مساحت عمارت ارباب هرمز به 900 متر مربع می‌رسد و امروزه به عنوان موزه گرافیک ایران شناخته شده است.

همه‌چیز در معماری این عمارت به شکل هوشمندانه‌ای طراحی شده و ظرافت در اجرای اجزاء آن به خوبی دیده می‌شود. تماشای محیط از بالکن این عمارت، حس یک ارباب واقعی را به شما القا می‌کند.

  • آدرس: خیابان تهران‌پارس، فلکه چهارم، پارک پلیس، عمارت ارباب هرمز
عمارت عین الدوله - معروف ترین خانه های تاریخی تهران
عمارت عین الدوله

عمارت عین الدوله

عمارت عین الدوله در وسط باغی بزرگ و زیبا احداث شده است. این عمارت در اواخر دوره قاجار ساخته شده و هر بیننده‌ای را محو زیبایی خود می‌کند. ستون‌های متعدد یکی از مشخصه‌های اصلی این ساختمان است که در طبقات اول و دوم دیده می‌شوند.

اما ویژگی که عمارت عین الدوله را متمایز می‌کند، گچ‌بری‌های ظریف و ماهرانه است که به دست هنرمندان بزرگ ایرانی طراحی و ساخته شده است. اگر روی ایوان طبقه دوم این عمارت بایستید، زیبایی و شکوه باغ با درختان کهنسال آن را مشاهده می‌کنید که حکایت از قدمت این خانه تاریخی دارد.

  • آدرس: پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، خیابان جمالی
خانه موتمن الاطباء
خانه موتمن الاطباء

خانه موتمن الاطباء

خانه موتمن الاطباء یکی دیگر از زیباترین خانه‌های تاریخی تهران است که احتمالا آن را می‌شناسید. این خانه درواقع لوکیشن فیلمبرداری سریال شهرزاد و خانه پدری شهرزاد بود که بازدید از آن، قطعا خالی از لطف نیست.

موتمن الاطباء یکی از اولین افرادی بود که از مدرسه دارالفنون فارغ‌التحصیل شد. او پزشکی حازق بود و یکی از بهترین جراحان زمان خود محسوب می‌شد. خانه موتمن الاطباء در زمان قاجار ساخته شده و یادگارهایی از آن دوران را به همراه دارد.

طراحی و معماری این خانه به اندازه‌ای زیباست که گردش در خانه های تاریخی تهران را برای شما به تجربه‌ای متفاوت تبدیل می‌کند.

  • آدرس: میدان بهارستان، خیابان سرچشمه، خیابان پامنار، کوچه موتمن الاطبا، پلاک 13

پایانه ها ؛ ارائه‌دهنده بهترین خدمات و مطمئن‌ترین روش برای خرید آنلاین بلیط

پایانه‌ها معتبرترین سامانه تهیه و خرید بلیط اینترنتی اتوبوس، کرایه تاکسی و یا ارسال بار به سراسر کشور با بهترین شرایط است. فرایند خرید بلیط  از پایانه ها بسیار ساده است و همین مهم سبب شده تا پایانه‌ها یکی از پراستفاده‌ترین سامانه‌های بلیط‌ فروشی آنلاین باشد.

تیم بازارگاه به عنوان زیر مجموعه پایانه‌ها یکی از هاب‌های اصلی خرید و فروش بلیط در ایران است. یکی از خدمات جذابی که بازارگاه و پایانه‌ها ارائه می‌دهند، این است که برای مسافرت‌های خانوادگی و دسته جمعی نیز به سادگی می‌توانید از گزینه کرایه اتوبوس استفاده کنید و تجربه‌ای راحت،‌ اقتصادی و البته اختصاصی داشته باشید.

سخن پایانی

همانطور که مشاهده کردید، بسیاری از زیباترین خانه های قدیمی تهران در دوران قاجار ساخته شده‌اند؛ خانه‌هایی که زیبایی و هنر دست معماران ایرانی را نشان می‌دهند. حتی در عمارت‌هایی که نشانه‌هایی از معماری غربی در آنها دیده می‌شود، باز هم شاهد هنرنمایی استادان چیره‌دست ایرانی هستیم.

اگر به تهران گردی، معماری، هنر، نوستالژی و تاریخ علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم از این خانه‌های تاریخی دیدن کنید.

نظر شما درباره زیباترین خانه های تاریخی تهران چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر