;
coinex

معرفی عجایب گردشگری ایران ؛ عجیب ترین جاهای دیدنی ایران کجاست؟

بازدید از دیدنی‌های عجیب، لذت سفر را دوچندان می‌کند. اگر می‌خواهید سفر کردن را به تجربه‌ای متفاوت تبدیل کنید، بازدید از مکان‌های عجیب ایران را از دست ندهید. در ادامه شما را با عجایب گردشگری ایران آشنا می‌کنیم.

ایران عزیزمان کشوری بسیار شگفت‌انگیز است. از آداب و رسوم فرهنگ‌های مختلف گرفته تا عجایب طبیعی که به‌مرور زمان ایجاد شده‌اند، همگی ایران را به کشوری زیبا تبدیل کرده‌اند که توجه هر گردشگر ایرانی و خارجی را به خود جلب می‌کند. عجایب گردشگری ایران در گوشه و کنار این سرزمین دیده می‌شوند؛ بعضی از آنها شهرت جهانی دارند و برخی دیگر، هنوز ناشناخته هستند. در این مقاله قصد داریم شما را به عجیب ترین جاهای دیدنی ایران ببریم تا بیشتر از همیشه با شگفتی‌های این مرز و بوم آشنا شوید.

قشم یکی از زیباترین جاهای دیدنی ایران محسوب می‌شود که تعداد زیادی از عجایب گردشگری را در خود جای داده است. ترمینال درگهان در نزدیکی قشم واقع شده و بسیاری از شرکت‌های مسافربری معتبر در آن نمایندگی دارند. به همین جهت، سفر از این شهر به مقاصد دور و نزدیک قشم بسیار آسان است. این ترمینال از امکانات رفاهی بسیار خوبی برخوردار است و سفر را از همان لحظه‌های آغازین برای شما لذت‌بخش می‌کند.

معرفی عجایب گردشگری ایران

دیدنی‌های عجیب در ایران کم نیست. این سرزمین پر است از شگفتی‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و باستانی که چشم هم بیننده‌ای را مجذوب کند می‌کند. در این مقاله نیز به معرفی بخشی از جاذبه‌های گردشگری عجیب این سرزمین می‌پردازیم؛ در ادامه با ما همراه شوید.

جنگل جیغ - معرفی عجایب گردشگری ایران ؛ عجیب ترین جاهای دیدنی ایران کجاست؟

جنگل جیغ

جنگل جیغ بدون شک یکی از عجایب گردشگری ایران است که ارزش یک‌بار دیدن را دارد. این جنگل در جنوب شهر مشهد و در منطقه طرقبه واقع شده و گردشگران می‌توانند در نزدیکی روستای سربرج، به‌راحتی این جنگل را پیدا کنند.

در نگاه اول، چیز عجیبی در این جنگل مشاهده نمی‌شود؛ مخصوصا اگر در روزهای گرم به این منطقه خوش‌ آب‌و‌هوا سفر کرده باشید. اما در نزدیکی غروب و با نزدیک شدن به تاریکی، صداهای عجیبی از جنگل به گوش می‌رسند. این صداها باعث شدند که مردم منطقه، جنگل را عجیب و ترسناک بدانند.

پس از بررسی‌های مختلف، مشخص شد که دلیل این صداها، گونه‌ای از جیرجیرک‌های محلی به نام «کز» هستند. خواندن همزمان تعداد زیادی از این جیرجیرک‌ها، چنین صداهای عجیبی را در جنگل ایجاد می‌کند. این جیرجیرک‌ها 40 روز عمر می‌کنند و در نزدیکی رودخانه‌ها زندگی می‌کنند.

شاید اگر علم، دلیل این صداها را فاش نمی‌کرد، جذابیت جنگل بیشتر می‌شد!

دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو یکی دیگر از مکان های عجیب ایران است. این دریاچه نمکی که در ارتفاعات استان فارس قرار دارد،‌ به‌دلیل جلبک‌هایی که در کف آن وجود دارد، به رنگ صورتی دیده می‌شود. افزایش میزان تبخیر آب در اواسط تابستان و غلظت بالای نمک، رنگ دریاچه را صورتی مایل به قرمز می‌کند. دریاچه در اردیبهشت ماه به رنگ صورتی مایل به بنفش دیده می‌شود که همین تغییر رنگ و ساختار دریاچه، آن را به یکی از عجایب گردشگری ایران تبدیل کرده است.

دریاچه مهارلو در 15 کیلومتری شیراز و در مسیر بندرعباس قرار دارد. در بازدید از این دریاچه، این شانس را دارید که پرنده‌هایی مثل فلامینگو، آنقوت و مرغابی را از نزدیک تماشا کنید.

باغ سنگی درویش خان - معرفی عجایب گردشگری ایران ؛ عجیب ترین جاهای دیدنی ایران کجاست؟

باغ سنگی درویش خان

باغ سنگی درویش خان که در سیرجان واقع شده، یکی از عجیب ترین جاهای دیدنی ایران است که منظره‌ای سو‌رئال دارد. این باغ به‌صورت طبیعی ایجاد نشده و بیشتر به یک اثر هنری اعتراضی شباهت دارد.

این باغ که متعلق به «درویش خان اسفندیار پور» بود، نزدیک به 40 سال قبل رونق داشت؛ تا اینکه با اصلاحات ارضی مواجه شد و به مرور زمان، به باغی بی‌محصول و خشک تبدیل شد. درویش خان نیز برای نمایش اعتراض خود، درخت‌های باغ را به محل دیگری انتقال داد و از سرشاخه‌های آن سنگ آویزان کرد.

امروزه، این باغ کمی غمگین و البته خوفناک را از عجایب گردشگری ایران معرفی می‌شناسند.

چشمه‌های باداب سورت

اگر با مفهوم کلی چشمه آشنا باشید، تردیدی نیست که از چشمه‌های باداب سورت، به عنوان یکی از عجایب گردشگری ایران یاد می‌کنید. چشمه‌های باداب سورت در 100 کیلومتری جنوب ساری واقع شدند و در طول سالیان دراز و عوامل طبیعی، به شکل امروزی درآمده‌اند. نکته جالب دیگر درباره باداب سورت، رنگ طلایی، زرد، نارنجی و قرمز آب چشمه است.

متاسفانه چشمه‌های باداب سورت به دلیل بی توجهی مسئولین و بازدیدکننده‌های مخرب، در حال نابودی هستند. لطفا در بازدید از این منطقه، مراقبت محیط زیست باشید، بیشتر از ظرفیت مجاز وارد منطقه چشمه‌ها نشوید، به بافت، ساختار، آب، گل‌ولای و رسوبات چشمه‌ها دست نزنید تا زمین برای تکامل یا نابودی این چشمه‌ها تصمیم بگیرد و آن را برای نسل‌های بعدی باقی بگذارد.

کوه های مریخی تیس - معرفی عجایب گردشگری ایران ؛ عجیب ترین جاهای دیدنی ایران کجاست؟

کوه‌های مریخی روستای تیس

اگر می‌خواهید یکی از عجیب ترین جاهای دیدنی ایران را ببینید، حتما از کوه‌های عجیبی که به دلیل فرسایش‌های چند میلیون ساله ایجاد شده‌اند، دیدن کنید. این کوهستان عجیب که در چابهار و نزدیکی مرز پاکستان قرار دارد، بیشتر به نماهایی که در فیلم‌های هالیوودی از مریخ دیده‌ایم شباهت دارند. برخی از دانشمندان بر این باورند که این کوه‌ها در گذشته، زیر خاک پنهان بودند و در اثر فرسایش آبی و خاکی، سر از خاک بیرون آورده‌اند.

برای بازدید از این منطقه در نزدیکی روستای تیس، حتما لوازم ضروری طبیعت‌گردی، آب و غذای کافی همراه خود داشته باشید.

تخت سلیمان

در استان آذربایجان غربی می‌توانید یکی از عجیب ترین جاهای دیدنی ایران را ببینید. مجموعه تخت سلیمان در مسیر بیجاب به تنکاب در 42 کیلومتری شمال شرقی آذربایجان غربی واقع شده است. در شمال غربی این مجموعه، کوهی وجود دارد که در بالای آن، گودالی عمیق به عمق 100 متر قرار گرفته و به اسم زندان سلیمان مشهور است.

کوه دیگری نیز در قسمت شمال شرقی این مجموعه است که به تخت بلقیس شهرت دارد. اما عجیب‌ترین قسمت مجموعه، دریاچه‌ای مرموز است که توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند؛ دریاچه‌ای آرام که گفته می‌شود گنجینه‌هایی از ایران باستان و جهان را در دل خود دارد.

شنا کردن در آب این دریاچه ممنوع است؛ چرا که این دریاچه بی‌رحم، حتی جسم بی‌جان شناگرها را نیز پس نمی‌دهد. برخی بر این باورند که حضرت سلیمان با کوبیدن عصای خود بر این نقطه، باعث به‌وجود آمدن دریاچه شده است.

گل فشان - معرفی عجایب گردشگری ایران ؛ عجیب ترین جاهای دیدنی ایران کجاست؟

گِل ‌فشان

یکی دیگر از عجایب گردشگری ایران در چابهار قرار دارد. گل فشان در 100 کیلومتری چابهار واقع شده و درواقع کوهی است که از دهانه آن، گل می‌جوشد و به اطراف پرتاب می‌شود. در قله کوه گل فشان، یک چاله به قطر حدود 1 متر و عمق تقریبا نیم متری قرار گرفته است. به فاصله هر 10 تا 15 دقیقه، مقداری گل از این چاله خارج می‌شود که صدایی شبیه به ترکیدن حباب دارد.

برخی بر این باورند که کل ساختار این کوه، به مرور زمان و بر اثر جوشیدن گل از چاله ایجاد شده و به شکل ماهوری امروزی درآمده است.

جزیره هرمز

جزیره هرمز به دلیل ساختار رسوبی، آتشفشانی، نمکی و بسیاری دلایل دیگر به یکی از عجایب گردشگری ایران تبدیل شده و وظیفه همه ماست که از آن محافظت کنیم. این جزیره یکی از جزایر اطراف قشم است که خاکی به رنگ سرخ دارد. این جزیره در حقیقت یک گنبد نمکی است و سطح آن از طبقات رسوبی و آتشفشانی تشکیل شده است.

به غیر از خاک سرخ و زیبای جزیره، جاذبه‌های دیگری هم در هرمز دیده می‌شود که از جمله آنها می‌توان به غار مراقبه، دره سکوت و الهه نمک فیروزه‌ای اشاره کرد. این عناصر طبیعی نیز به دلیل ساختار نمکی ایجاد شده‌اند. برای مثال، یکی از خواص نمک این است که آلودگی‌های محیط و امواج صوتی را به خود جذب می‌کند؛ به همین دلیل، سکوتی عجیب را در دره سکوت تجربه خواهید کرد.

هنگام بازدید از جزیره هرمز، تماشای قلعه پرتغالی‌ها و بازار صنایع دستی را از دست ندهید.

دره ستارگان - معرفی عجایب گردشگری ایران ؛ عجیب ترین جاهای دیدنی ایران کجاست؟

دره ستارگان

قشم یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی ایران است و تنوع شگفتی‌های این جزیره باعث شده تا افراد مختلف با سلیقه‌های متفاوت، عاشق زیبایی‌های این جزیره شوند. یکی از عجایب گردشگری ایران که در این جزیره واقع شده، دره ستارگان است. این دره الهام‌بخش بسیاری از داستان‌سرایی‌ها بوده و گفته می‌شود که ارواح در این دره حضور دارند.

در برخی افسانه‌ها نوشته شده که ستاره‌ای از آسمان سقوط کرده و این شکاف را روی زمین ایجاد کرده است. یکی از دلایل ایجاد اشکال هندسی در این دره هم سقوط ستاره است. با وجود تمام این زیبایی‌ها، رفتن به این دره در هنگام تاریکی هوا توصیه نمی‌شود؛ ارواح را فراموش نکنید!

دودکش جن

دودکش جن یکی دیگر از مناظر طبیعی است که از عجایب گردشگری ایران به‌ شمار می‌رود. این سازه‌ها درواقع سازه‌های سنگی بلندی هستند که سنگ دیگری روی آنها قرار گرفته و در اصطلاح علمی به «HooDoo» مشهور هستند.

دوکش جن در نزدیکی ماهنشان در 120 کیلومتری زنجان قرار دارد و دلیل نامگذاری آن به اسم «دودکش جن» هنوز مشخص نیست. این سازه‌های سنگی، نمونه‌های مشابه دیگری هم در کشورهای دیگر دارند که از جمله آنها می‌توان به کوه‌های راکی آمریکا، کانادا، صربستان،‌ تایوان، ‌فرانسه، ترکیه و حتی روستای وردیج در نزدیکی ورداورد اشاره کرد.

دریاچه ممرز - معرفی عجایب گردشگری ایران ؛ عجیب ترین جاهای دیدنی ایران کجاست؟

دریاچه ممرز

دریاچه ممرز در نوشهر مازندران، یکی دیگر از عجایب گردشگری ایران است که به تالاب ارواح مشهور است. اگر می‌خواهید یکی از مکان های عجیب ایران را ببینید، می‌توانید در فاصله 50 کیلومتری نوشهر، از این تالاب شگفت‌انگیز دیدن کنید. این دریاچه بین جنگل‌های حفاظت شده قرار دارد. اما دلیل نامگذاری تالاب ارواح چیست؟

دریاچه ممرز در اکثر ماه‌های سال پوشیده از مه غلیظ است؛ البته این مه در ساعت‌های روشنایی روز در تابستان کمتر می‌شود. این مه وهم‌آلود در کنار درختان پوسیده و بافت باتلاقی دریاچه، حالتی ترسناک را ایجاد کرده و به همین دلیل، مردم منطقه، نام تالاب ارواح را برای آن برگزیده‌اند. صدای پرندگان و حیات وحش اطراف دریاچه در ترکیب با سکوت دریاچه، فضای دلهره‌آوری را ایجاد می‌کند و تماشای آن به افرادی توصیه می‌شود که عاشق فیلم‌های ترسناک هستند.

غار پراو

غار پراو در کرمانشاه به غار قاتل مشهور است. این غار یکی از صعب‌العبورترین غارهای ایران است که شهرت جهانی دارد. غار پراو یکی از عجیب ترین جاهای دیدنی ایران است که 750 متر عمق و 26 حلقه چاه دارد. ذوب شدن یخ‌های زیرزمینی در این غار باعث شده تا دمای این غار همیشه سرد و بین 1 تا 3 درجه باشد.

نکته عجیب درباره این غار این است که تاکنون، چندین غارنورد برای کشف قسمت‌های ناشناخته این غار تلاش کرده‌اند، اما هرگز نتوانستند از غار خارج شوند؛ حتی جسد آنها نیز پیدا نشده است.

ریگ جن - معرفی عجایب گردشگری ایران ؛ عجیب ترین جاهای دیدنی ایران کجاست؟

ریگ جن

اگر اهل ماجراجویی هستید و ترسی از مرگ ندارید، به کویرهای اطراف سمنان بروید و سری هم به منطقه ریگ جن بزنید. شکی نیست که بسیاری از گردشگران طبیعت، ریگ جن را به عنوان یکی از مکان های عجیب ایران به شما معرفی می‌کنند. این منطقه به مثلث برمودای ایران هم مشهور است؛ چراکه هر کسی به این ناحیه از کویر می‌رسد، در ریگ‌ها فرو می‌رود و دیگر اثری از او باقی نمی‌ماند.

ریگ‌زار مثلث برمودار دارای باتلاق‌های شنی است و گردشگری در این منطقه به‌هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. البته مناطقی در کویرهای اطراف آن وجود دارد که می‌توانید از آنها بازدید کنید؛ اما حتما با یک راهنمای ماهر، نه به تنهایی.

محلی‌ها بر این باورند که کویر رنگ جن، درواقع محل زندگی جن‌هاست و به همین دلیل هم هیچ‌کس زنده از آن بیرون نمی‌آید. برخی حتی مدعی هستند که حتی شترها با نزدیک شدن به این کویر، ثابت می‌ایستند و به حرکت خود ادامه نمی‌دهند.

گورستان جن

باز هم چابهار و روستای عجیب تیس. گورستان جن که در این روستا واقع شده، یکی دیگر از عجایب گردشگری ایران محسوب می‌شود. اهالی روستای تیس باور دارند که این گورستان، محل دفن جن‌ها بوده و هیچ انسانی زیر خاک‌های آن نیست. روی سنگ قبرهای این گورستان، علامت‌هایی حک شده که به باور بسیاری افراد، توسط انسان ایجاد نشده است.

نکته عجیب دیگر درباره گورستان جن این است که در هنگام تاریکی هوا، صداهایی ترسناک مثل شیون و زاری از گورستان به گوش می‌رسد که دلیل علمی برای آن بیان نشده است. بازدید از این گورستان فقط به افرادی توصیه می‌شود که ترسی از ماجراجویی ندارند.

قبرستان خالد نبی - معرفی عجایب گردشگری ایران ؛ عجیب ترین جاهای دیدنی ایران کجاست؟

قبرستان خالد نبی

گورستان دیگری هم در ایران وجود دارد که یکی از شگفتی‌های این سرزمین است. قبرستان خالد نبی در شهر گنبد استان گلستان، به سنگ قبرهای عجیبش مشهور است. سنگ قبرها در این گورستان به شکل آلت‌های جنسی هستند و جنسیت افرادی که دفن شده‌اند، با سنگ قبر آنها مشخص می‌شود.

البته هیچ سند دقیق تاریخی برای توصیف مجسمه‌ها یا همان سنگ قبرها وجود ندارد. اما برخی بر این باورند که شکل متفاوت این مجسمه‌ها به جایگاه و قدرت اجتماعی آنها هم مربوط می‌شود.

این قبرستان در ارتفاعات کوهستانی و در فاصله 90 کیلومتری شمال شرق گنبد کاووس قرار دارد. بهترین زمان برای سفر به این منطقه، فصل بهار است؛ چراکه علاوه بر آب‌وهوای مطلوب، می‌توانید از چشم‌انداز زیبای این منطقه نیز دیدن کنید.

امامزاده خالد نبی هم در نزدیکی همین قبرستان واقع شده و دلیل نامگذاری این قبرستان تاریخی است.

بازارگاه ؛ خرید آسان بلیط آنلاین

سامانه بازارگاه کامل‌ترین امکانات را در زمینه خرید بلیط اتوبوس، اجاره سرویس دربستی و ارسال بار اینترنتی در اختیار شما می‌گذارد. شما می‌توانید برای داشتن سفری راحت‌تر و اختصاصی، از طریق سامانه بازارگاه تاکسی بین شهری دربست تهیه کنید. بزرگ‌ترین مزیت تاکسی‌های دربست این است که شما از درب منزل سوار و در مقصد هرکجا بخواهید پیاده می‌شوید حتی می‌توانید در مقصد توقف چند ساعته‌ایی داشته باشید و با همان تاکسی‌ برگردید. داشتن کاربری ساده و همچنین وجود اپلیکیشن کارامد و پوشش دهی معتبرترین شرکت های مسافربری سراسر کشور، شما را از مراجعه به سایت های متعدد جهت خرید بلیط اتوبوس بی نیاز می‌نماید.

سخن پایانی

ایران یکی از شگفت‌انگیزترین کشورهای جهان است و هر بیننده‌ای، این ادعا را تایید می‌کند. جاذبه‌های گردشگری عجیبی در این کشور وجود دارند که برخی از آنها به‌صورت طبیعی و برخی دیگر به دست انسان ساخته‌ شده‌اند که متاسفانه نمی‌توان به تمامی آنها اشاره کرد. در این مقاله سعی کردیم بعضی از ناشناخته‌ترین مکان های عجیب ایران را معرفی کنیم تا در بازدید از شهرهای ایران، فرصت را از دست ندهید.

نظر شما درباره عجایب گردشگری ایران چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت تکراتو در میان بگذارید.

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر