coinex
otetmarket
propification.com

افزایش قیمت لپ تاپ شاید اجرا نشود، اما نه به همت مسئولان!

طبق اعلام رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه، تغییر فرایند گمرک باعث افزایش 5 یا 6 درصدی در تمام کالاهای حوزه آی تی می‌شود. اما افزایش قیمت لپ تاپ شاید اجرا نشود.

محمدرضا فرجی، رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه، در توضیح علت عدم افزایش قیمت لپ تاپ توضیح داد که بازار لپ‌تاپ آنقدر راکد است که احتمال دارد فروشندگان از افزایش قیمت 5 یا 6 درصدی صرف نظر کنند.

عدم افزایش قیمت لپ تاپ در سال جدید

امسال در قیمت‌های لپ‌تاپ شاهد افزایشی نخواهیم بود؛ اما این عدم افزایش قیمت در لپ‌تاپ را مدیون رکود بازار هستیم و نه همت مسئولان. تا سال گذشته، عوارض در گمرک با نرخ 4200 تومانی محاسبه می‌شد. فرجی با اشاره به این موضوع خاطرنشان کرده است: «بر اساس بخشنامه سال جدید بعد از این، عوارض گمرکی بر اساس ارز نیمایی دریافت خواهد شد. در این روند تعهد داده می‌شود که ما به تفاوت پرداخت شود و این موضوع روی همه کالاها اثر دارد.»

افزایش قیمت لپ تاپ شاید اجرا نشود، اما نه به همت مسئولان!

 

فرجی در ادامه توضیح داده است:

شرایط رکودی در بازار به شکلی است که فعالان این صنف (آی تی) امکان دارد در نهایت برای رونق به بازار و فروش محصولات خود حتی این میزان از افزایش را هم اجرایی نکنند.

آیا امسال باید منتظر افزایش قیمت لپ‌ تاپ باشیم؟

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه، توضیح داد که معمولا افزایش قیمت در محصولات با اولین خروجی بار از گمرک خود را نمایان می‌کند. در این شرایط از مشکلات رایجی که بازار و مصرف کنندگان با آن روبرو می‌شوند، افزایش قیمتی بیش از حد انتظار است.

فرجی در توضیح مقابله با این موضوع خاطر نشان کرده است:

مردم می‌توانند هر افزایش قیمت خارج از چارچوبی را به اطلاع تعزیرات برسانند و از این مسیر شکایت خود را پیگیری کنند.

او در ادامه توضیح داد که اتحادیه نیز با جدیت پیگیری می‌کند. فرجی ادامه داد: «در شرایطی که همه سطوح جامعه به لحاظ اقتصادی تحت فشار هستند باید از هر نوع سوءاستفاده‌ای جلوگیری کرد. از همین رو اتحادیه نیز همه تلاش خود را خواهد کرد مردم تحت فشار نباشند و عده‌ای از این موضوع سودجویی نکنند.»

محمدرضا فرجی، رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه

خرید به صرفه‌تر لپتاپ

فرجی با اشاره به اینکه برخی از فروشندگان حاضر در مارکت پلیس‌ها حتی جواز کسب هم ندارند گفت:

برخی موارد فروشنده‌ای که در مارکت پلیس فعالیت می‌کند حتی جواز کسب اتحادیه مربوطه را ندارد. این روند بر خلاف قانون است و امنیت خرید را کاهش می‌دهد.

به گفته او مسائلی مربوط به اصالت کالا یا حتی تغییر برخی قطعات مثل آداپتور توسط چنین فروشنده‌هایی روند را به سمتی برده که پیشنهاد خرید کالایی مثل لپ‌تاپ از طریق فروشگاه‌های فیزیکی بیشتر توصیه می‌شود.

فرجی درباره سخت‌گیری اتحادیه سنتی گفت:

ما در اتحادیه صنف فناوران رایانه به دلیل تجربه متفاوت، انتخاب ما سخت‌گیری بیشتر برای اعضای اتحادیه و نظارت بیشتر بر روند عملکرد آنها است. همین موضوع منجر به آن شده که هر شکایتی که از طرف مصرف کننده مطرح شود با توجه و حساسیت بیشتری پیگیری شود.

شایعه افزایش 50 تا 100 درصدی قیمت لپ‌تاپ

فرجی در ادامه صحبت‌های خود درباره بازار لپ‌تاپ اضافه کرده است: «شایعه‌ای به راه افتاده بود که بر اساس آن اعلام شده بود قیمت لپ‌تاپ بین 50 تا 100 درصد افزایش خواهد داشت. این در حالی است که بررسی‌های اتحادیه نشان داد در نهایت افزایش قیمت نهایتا بین 5 تا 6 درصد خواهد بود.»

اثرگذاری این افزایش قیمت بر بازار کالاهای استوک یا دست دوم را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. فرجی در این‌باره نیز توضیح داد:

کالاهای استوک از مبادی غیر قانونی وارد می‌شوند و درواقع به دلیل قاچاق بودن تحت تاثیر این موضوع نخواهند بود، اما این امکان هم وجود دارد که تحت تاثیر همین میزان از افزایش قیمت 5 تا 6 درصدی قرار بگیرند.

فرجی درباره اثرگذاری افزایش قیمت‌ها بر قاچاق گفت: «مسائلی از این دست ممکن است منجر به افزایش واردات کالای قاچاق هم شود.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره افزایش قیمت لپ تاپ چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    در رابطه با لپ تاپ استوک مقاله بیشتر بزارید

    پاسخ