;
coinex

چطور کار نکنیم و درآمد کسب کنیم؟

چطور کار نکنیم و درآمد کسب کنیم؟ یک تعریف ساده از درآمد غیرفعال (passive income) را می‌توان در عنوان همین مقاله دید: کسب درآمد بدون انجام کاری. موضوع درآمد غیرفعال موضوع تازه‌ایی نیست.

در واقع می‌شود گفت از روزی که بشر اجاره دادن دارایی‌های خود را آغاز کرد، درآمد غیرفعال پا به عرصه وجود گذاشته است. اما امروزه، موضوع درآمد غیرفعال دوباره مورد توجه قرار گرفته است. ما در این مقاله تعریف دقیق‌تری از درآمد غیرفعال خواهیم داشت و چند نمونه از گزینه‌های خوب را، که با توجه به شرایط امروز می‌توانند درآمد خوبی را برای شما به همراه داشته باشند، مرور خواهیم کرد.

تعریف درآمد غیرفعال

تعاریف مختلفی برای درآمد غیرفعال ارائه شده‌اند. مثلا سازمان مالیاتی آمریکا اینچنین تعریف میکند : حق‌الجاره دارایی‌ها و املاک، و کسب‌وکار‌هایی که فرد در آن‌ها به طور فعالانه مشغول نیست.

تعریف دیگری از درآمد غیرفعال می‌تواند این باشد که درآمدی که شما آن را از یک صاحب‌کار و یا کسی که شما را استخدام کرده است دریافت نمی‌کنید. یعنی بدون این‌که شما در استخدام کسی دربیایید، کسب درآمد می کنید.

یا می توانیم بگوییم: درآمدی که جهت کسب‌ آن به حداقل کار ممکن نیاز داریم.

درآمد‌های غیرفعال در حال رشد هم وجود دارند. در این نوع درآمد غیرفعال، فرد با صرف انرژی کم به تدریج به میزان درآمد خود نیز می‌افزاید.

مزیت‌های زیادی را می‌شود برای درآمد غیرفعال برشمرد. از جمله این که شما می‌توانید اوقات بیشتری را در کنار عزیزان، اقوام و اعضای خانواده خود سپری کنید. و یا شما وقت دارید تا زمان بیشتری را به توسعه جسمی، روحی و عاطفی خود اختصاص بدهید. یک سبک زندگی را تصور کنید که در‌ آن شما بدون دغدغه کار روزانه، یا ساعات طولانی کار به ورزش، مطالعه، سفر، موسیقی و بودن با عزیزانتان اختصاص می‌دهید.

عنصر غایب این روزهای زندگی بسیاری از افراد نداشتن وقت کافی برای گذراندن زمان با فرزندان و خانواده است. بسیاری از کودکان از این که پدرانشان صبح پیش از بیدار شدن کودکان خانه را ترک می‌کنند و شب‌ها دیروقت و با انبوهی از خستگی به منزل بازمی‌گردند.

اجاره دادن املاک و مستغلات از جذاب‌ترین و پرسودترین منابع درآمد غیر فعال هستند.

بگذارید یک نمونه دیگر را مطرح کنم. تصور کنید معلمی که سال‌ها یک درس را به شکل یکسان تدریس می‌کند. رشد اینترنت به این معلم‌ها اجازه داده تا یک بار یک درس را آموزش بدهند و برای سال‌ها‌ از درآمد فروش یک بسته آموزشی منتفع شوند.

نکته مهم این است که درآمد‌های غیر فعال معمولا شامل نرخ مالیات کمتری هم می‌شوند. یعنی درصد مالیات تعلق گرفته به سود سرمایه‌گذاری شما در بورس بسیار کمتر از مالیاتی است که در فیش حقوقی یک کارمند دولت آمده است. یک علت این موضوع هم این است که دولت‌ها در سراسر جهان قصد دارند با این اقدام افراد را تشویق به سرمایه گذاری کنند تا به این وسیله زمینه برای ایجاد اشتغال بیشتر فراهم شود.

ا‌نواع درآمد غیرفعال

برخی از مشاوران اقتصادی فهرست بلندی از گزینه‌ها را ذیل سرفصل درآمد غیرفعال ارائه می‌دهند.

املاک: سرمایه گذاری در املاک و مستغلات جهت اجاره‌‌ دادن آن‌ها یکی از گزینه‌های محبوب است. تفاوتی که بین اجاره املاک و دارایی‌های دیگر وجود دارد بحث استهلاک و افت قیمت است. مثلا اگر شما تجهیزات فیلمبرداری و یا خودرو اجاره بدهید، دارایی‌های شما به مرور زمان فرسوده و قیمتشان هم افت می‌کند. در حالی که این در مورد املاک معمولا روند معکوسی را طی می‌کند. در حالی که یک ساختمان به مرور زمان فرسوده‌ می‌شود، اما در اکثر مواقع ارزش آن با نرخی بیش از تورم رشد می کند.

حق‌‌الامتیاز:

چطور کار نکنیم و درآمد کسب کنیم؟

مالکیت معنوی که شامل حق‌‌الامتیاز ثبت اختراع، حق التالیف ترجمه و نگارش کتاب، آلبوم‌ موسیقی و کلاس‌های آموزشی ضبط شده است، یکی از گزینه‌های خوب در فهرست درآمد غیرفعال محسوب می‌شود.

کارمزدهای به دست آمده از نشان تجاری برای کاراکتر یا برندهای ساخته‌‌شده هم گزینه دیگر این فهرست است. یعنی شما یک نام تجاری موفق خلق می‌کنید و سپس با فروش امتیاز نام تجاری خود کسب درامد می کنید.

سودهای به دست آمده از کسب و کارهایی که در آنها مسئولیت روزانه کم یا ناچیزی دارید هم در زمره درآمدهای غیرفعال محسوب می‌شود.

درآمدهای حاصله از تبلیغات آنلاین در یک بلاگ یا وب‌‌سایت و یا یک محصول محتوایی از جمله راه‌های کسب درآمد غیر فعال است که در چند سال گذشته و با رشد بازاریابی محتوا بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. همین الان پادکست‌هایی هستند که برای معرفی نام اسپانسر در کپشن و یا توضیحات قسمت‌های قبلی مبالغ بالایی را طلب می‌کنند. این یعنی کسب درآمد از محتوایی که قبلا تهیه و منتشر شده است. فرض کنید که اولین قسمت از یک پادکست ۵ سال پیش منتشر شده است و با گذشت زمان این پادکست طرفداران زیادی پیدا کرده است. حالا بعد از هفت سال، برندها حتی حاضرند با پرداخت مبالغی در توضیحات قسمت‌های اول این پادکست هم به عنوان اسپانسر معرفی شوند.

سود سهام، صندوق‌‌های سرمایه گذاری در املاک، صندوق‌‌های مالی مشترک و اوراق بهادار دیگر هم یک گزینه دیگر است.

سود به دست آمده از اوراق قرضه، گواهی سپرده، بازارهای مالی، پول نقد و معادل‌‌های پول نقد هم در این فهرست قرار می‌گیرد.

به اعتقاد برخی، حتی حقوق بازنشستگی هم نوعی درآمد غیرفعال محسوب می‌شود.

اما اگر توجه کرده باشید بسیاری از این گزینه‌ها موانع و سختی‌های خود را دارند.

به عنوان نمونه، شما نمی‌توانید از املاکتان درآمد غیرفعال داشته باشید، مگر این که املاکی مازاد بر نیاز خود داشته باشید و این یعنی باید خیلی پس‌انداز کنید و پول زیادی داشته باشید.

در مورد مثال پادکست هم شما باید برای سالها روی یک محصول محتوایی وقت بگذارید، دایره مخاطبان خود را جذب کنید و با ارتقای محصولتان موفق به جلب توجه برندها و سفارش‌دهندگان شوید.

اما گزینه راحت‌تری هم وجود دارد.

طرح شریکان و جشنواره برکت اکسکوینو

یکی از ساده‌ترین گزینه‌ها برای کسب درآمد غیرفعال، بدون صرف هزینه زیاد استفاده از طرح‌هایی است که پلتفرم رمزارزی اکسکوینو ارائه می‌دهد. این شرکت که اولین شرکت دانش‌بنیان ایرانی حوزه رمزارز با مجوز از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری است، مطمئن‌ترین گزینه برای کاربران ایرانی‌ است.

در طرح شریکان اکسکوینو (که در  این لینک، اطلاعات جامع آن موجود است)، شما با معرفی افراد به اکسکوینو به طور مادام‌العمر از ۲۵ درصد کارمزد تمامی تراکنش‌های افرادی که معرفی کردید بهره‌مند می‌شوید.

چطور کار نکنیم و درآمد کسب کنیم؟

به علاوه، شما به طور سالانه معادل یک درصد از مانده موجودی افرادی که معرفی کرده‌اید را از اکسکوینو هدیه می‌گیرید.

از این جالب‌تر، جشنواره برکت اکسکوینو است که از ابتدای ماه مبارک رمضان تا ده روز پس از عید فطر برای کاربران فعال شده است. در این جشنواره، افراد معرف علاوه بر مزایای طرح شریکان، به ازای معرفی ۵ نفر ده کاردانو، به ازای معرفی ۱۰ نفر یک پولکادات، به ازای معرفی ۲۵ نفر یک سولانا، به ازای معرفی ۵۰ نفر یک بی‌ان‌بی، به ازای معرفی ۱۰۰ نفر یک اتریوم، به ازای معرفی ۵۰۰ نفر پنج اتریوم، و به ازای معرفی ۱۰۰۰ نفر یک بیت‌کوین کامل هدیه می‌گیرند. خود افراد معرفی شده هم هر کدام ۱۰ دلار هدیه می‌گیرند. البته شرط کوچک جشنواره برکت این است که افراد معغرفی شده، پس از احراز هویت، به مدت حداقل ده روز به میزان معادل حداقل ۱۰۰ دلار در کیف پول خود دارایی رمزارزی داشته باشند.

علت این که این جشنواره تا ده روز پس از عید فطر هم به کاربران مهلت حضور داده همین موضوع است.

.

پایان خبر/ تکراتو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر