;
coinex

بسته های پرمصرف اینترنت ایرانسل و همراه اول حذف شدند؛ چراغ سبز ساترا به افزایش قیمت؟

بسته های پرمصرف اینترنت ایرانسل و همراه اول حذف شدند. ظاهرا این سرآغازی است برای گرانی قیمت اینترنت. برای اطلاع از جزییات این خبر در ادامه با تکراتو همراه شوید.

بسته های پرمصرف اینترنت ایرانسل و همراه اول طی بخشنامه‌ای از طرف سازمان تنظیم مقررات رادیویی کشور حذف شدند. با حذف این بسته‌ها پیش‌بینی می‌شود گرانی قیمت اینترنت به زودی آغاز شود.

دلیل حذف بسته های پرمصرف اینترنت ایرانسل و همراه اول

در بخشنامه جدید سازمان تنظیم مقررات آمده است:

با سلام به اطلاع می‌رساند با توجه به دستور سازمان تنظیم مقررات رادیویی کشور و ایمیل اپراتورهای ایرانسل و همراه اول بسته‌های اینترنتی از فردا یکشنبه تاریخ 21/01/1401 حذف می‌گردد و تا زمان ارائه بسته‌های جدید از سمت اپراتورها بسته‌های ارائه شده در پنل در دسترس قرار داده خواهد شد.

پیش از حذف شدن بسته های پرمصرف اینترنت ایرانسل و همراه اول که اتفاقا بسته‌های به صرفه هستند، بسته‌های اینترنت شاتل و مخابرات گران شده بودند. اکنون نیز نوبت اپراتور‌های ایرانسل و همراه اول فرا رسیده است. 

بسته های پر مصرف ایرانسل و همراه اول حذف شد

رگولاتوری: با قیمت‌های کنونی نمی‌توان کیفیت خوب فراهم کرد

رگولاتوری پیش از این اعلام کرده بود که با تعرفه‌های حال حاضر نمی‌توان کیفیت خوبی برای اینترنت فراهم کرد. یکی از اپراتورها در خصوص حذف شدن بسته‌های به‌صرفه به رسانه‌ها توضیح داد:

سال گذشته وزارتخانه و رگولاتوری اعلام کردند که با تعرفه‌های کنونی نمی‌شود کیفیت خدمات را بهبود بخشید. چون تعرفه‌های حال اصلا برای اپراتورها مقرون به‌صرفه نیست. اپراتورهای ثابت و همراه نیز برای افزایش کیفیت و توسعه زیرساخت‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری و در نهایت پول بیشتری هستند.

از سوی دیگر چون تعرفه‌ها از سال 95 تغییری نکرده، درآمد اپراتورها نیز در چند سال اخیر افزایش نداشته‌ است. اما هزینه‌های تامین اینترنت در یک سال اخیر به ویژه برای اینترنت بخش ثابت بالا رفته‌است.

با وجود این، حالا هم قرار نیست تعرفه به آن صورت افزایش پیدا کند. رگولاتوری یک سقف و کف برای اینترنت در نظر گرفته‌است. سقف به معنای این است که هر کیلوبایت اینترنت 0٫4 ریال است برای سیم‍‌کارت‌های دائمی و برای سیم‌کارت‌های اعتباری 0٫6 ریال است. در نهایت هر یک گیگ برای سیم‌کارت‌های دائمی قیمت 40 هزار تومان و سیم‌کارت‌ اعتباری 60 هزار تومان می‌شود.

کف قیمتی که رگولاتوری در نظر گرفته‌است به این معنی است که اپراتور 1٫14 این مبلغ را نمی‌توان ارزان‌تر بدهد. در حال حاضر نیز اپراتورها (ثابت و همراه) کف قیمت را انتخاب کردند.

طبق قانون رگولاتوری هر اپراتور مجوز این را دارد که هر گیگ اینترنت را 40 هزار تومان یا 60 هزار تومان بفروشد. اما برای اینکه مردم قدرت خرید داشته‌باشند و به نوعی بحث رقابت در میان است، قیمت اینترنت در پایین‌ترین سطح خود است.

در نهایت اپراتورها برای جلوگیری از ورشکستگی، کمی قیمت اینترنت را افزایش می‌دهند. در واقع اکنون تعدادی از بسته‌های شاتل، مخابرات، همراه اول، ایرانسل و رایتل حذف شدند و هنوز افزایش قیمتی اتفاق نیافتاده است.

با این حال حتی اگر قیمت بسته‌های اینترنت افزایش یابد، براساس اعلام رگولاتوری، اقدامی قانونی است. همچنین، با توجه به سه برابری شدن مصرف اینترنت در کشور، اگر زیرساخت‌ها توسعه پیدا نکند و آنتن‌های جدید اضافه نشود، کیفیت اینترنت بهبود پیدا نمی‌کند.

بسته های پر مصرف ایرانسل و همراه اول حذف شد

واکنش مشترکین به حذف بسته های پر مصرف  اینترنت ایرانسل و همراه اول

حذف بسته های اینترنت پر مصرف ایرانسل و همراه اول، در ابتدای ماجرا تنها یک چیز را به ذهن متبادر می‌کند: محدود کردن اینترنت. بسیاری از کاربران در فضای مجازی نیز همین نظر را داشته‌اند. به نظر برخی کاربران حذف بسته های اینترنت پر مصرف ایرانسل و همراه اول پس از گرانی بسته‌های شاتل و مخابرات نوع دیگری از اجرای طرح صیانت است.

کاربری گفته:

بسته‌های اینترنتی که در عکس می‌بینید با دستور سازمان تنظیم مقررات رادیویی از فردا از مجموعه ایرانسل و همراه اول حذف میشن. این شروع چراغ خاموش همون طرح صیانت هست که قراره درش اینترنت گرون بشه.

کاربر دیگری باز هم به نزدیکی حذف بسته های اینترنت ایرانسل و همراه اول به طرح صیانت اشاره کرد و گفت:

به دستور سازمان تنظیم مقررات رادیویی بسته‌های اینترنت ایرانسل و همراه اول موجود در عکس از فردا حذف می‌شوند. صیانتو خیلی مویرگی شروع کردن.

کاربر دیگری در این باره گفته است:

واکنش تعدادی از کاربران در شبکه اجتماعی توییتر به حذف بسته‌های اینترنتی اپراتورها: «ایرانسل و همراه اول خیلی چراغ خاموش بسته‌ها رو گرون کردن و بعضی از بسته‌ها رو حذف کردند. بسته ۱۰ گیگ یک ماهه ایرانسل که قیمتش بود ۳۲ تومن حذف شده و به جاش بسته پنج گیگ ماهانه با قیمت ۲۵ تومن اومده! واقعا متاسفم…

جایگزین اپراتورها برای بسته‌های حذف شده چیست؟

حالا که اپراتورهای ایرانسل و همراه اول بعضی از بسته‌های خود را حذف کردند، قرار است که گزینه‌های محدودتری ارائه کنند.ظاهرا اما اپراتورها برای بسته‌های حذف شده جایگزین در نظر گرفته‌اند. البته جایگزینی که در عمل مشترکان را واردار به پرداخت دو برابر قیمت برای دریافت همان خدمات می‌کند.

رگولاتوری اعلام کرده بود که تعرفه‌های کنونی پاسخ‌گوی تامین یک کیفیت خوب برای اینترنت نیستند. باید منتظر ماند و دید ایا بعد از این گرانی‌ها و بعد از حذف بسته‌های پر مصرف چگونه باعث افزایش کیفیت اینترنت می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره حذف بسته های پرمصرف اینترنت ایرانسل و همراه اول چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    فقط رایتل خیلی خوب

    پاسخ