;
coinex

واردات گوشی با ارز صادرات خشکبار منجر به افزایش قیمت می‌شود

طرح واردات گوشی با ارز صادرات خشکبار سرانجام به مرحله اجرا رسید. به نظر می‌رسد تاثیر این طرح بر کاربران تنها افزایش قیمت گوشی باشد.

پیش از تصویب این طرح، ایرادات فراوانی برآن وارد شده بود. از نگرانی در تامین ارز تا اجرایی بودن یا نبودن این طرح. اکنون واردات گوشی با ارز صادرات خشکبار اجرایی می‌شود اما برخی نگران افزایش قیمت گوشی موبایل هستند. کالایی که با توجه به روش امروز زندگی، کالایی حیاتی در گذران زندگی بسیاری از افراد محسوب می‌شود.

وارد کنندگان در مورد واردات گوشی با ارز صادرات خشکبار چه فکر می‌کنند؟

واردکنندگان اعتقاد دارند که نرخ ارز خشکبار با احتساب هزینه کارمزد، از نرخ بازار آزاد هم بیشتر می‌شود و از طرفی دیگر صادرکنندگان خشکبار تمایل زیادی برای عرضه ارزهای به دست آمده خود ندارند و این کندی و اکرراه صادر کنندگان سبب کاهش سرعت روند ثبت سفارش و موجود کردن کالا می‌شود.

در ادامه نیز یا پیش‌بینی فعالان بازار روبرو هستیم که نتیجه واردات گوشی با ارز واردات خشکبار را افزایش ۱۰ درصدی قیمت محصولات می‌دانند. افزایش ۱۰ درصدی قیمت گوشی در طی واردات گوشی با ارز صادرات خشکبار درحالی است که قبل از این هم  طرح تغییر مبنای ارز محاسبه عوارض گمرکی از ۴۲۰۰ تومان به نرخ ارز ای‌تی‌اس، خود باعث افزایش قیمت گوشی شده بود.

عرضه ارز خشکبار به واردکنندگان موبایل چگونه خواهد بود؟

در تصویب واردات گوشی با ارز صادرات خشکبار قرار بر این شده است که صادرکنندگان خشکبار ارز خود را در تالار دوم نیما عرضه کنند و واردکنندگان موبایل به عنوان متقاضی،برای واردات گوشی بالای ۳۰۰ دلار، خریدار این ارز را خریداری کنند.

تالار مورد نظر از ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ آغاز به کار کرده. ۶ صرافی معتمد بانکی نیز وظیفه دریافت درخواست‌های عرضه و تقاضا و همچنین تبادل مالی را بر عهده گرفته‌اند.

طبق گزارش دفتر برنامه‌ریزی، آمار و پژوهش‌های تجاری از عملکرد تجارت خارجی کشور در سال ۱۴۰۰، ارزش واردات تلفن همراه در سال گذشته با رشد ۷۱ درصدی نسبت به سال پیش از آن، ۴ میلیارد و ۱۶۲ میلیون دلار بوده و این کالا از نظر ارزش واردات در صدر کالاهای وارداتی به کشور قرار می‌گیرد.

آمار و ارقام  محصولات صادراتی که قرار است واردات گوشی با ارز صادرات آنها انجام شود

آماری که بخش صادرات منتشر می‌کند نشان دهنده ارزش ۶۷۰ تن خشکباری که سال گذشته به کشورهای خارجی صادر شده چیزی حدود یک میلیارد و ۵۲۴ میلیون دلار است. این میزان از نظر ارزش افت ۲۵ درصدی و از نظر وزنی افتی ۱۴ درصدی را نسبت به سال ۹۹ تجربه کرده است.

آمارهای منتشر شده زیرگروه «گل و گیاهان دارویی، خوراکی و زینتی» نیز خبر  از صادرات ۱۵۶ تن از این محصولات، ۲۸۴ میلیون دلار درآمد ارزی برای کشور ایجاد شده که این میزان از نظر ارزش افتی ۲۰ درصدی و از نظر وزنی افتی ۳ درصدی را نسبت به مدت مشابه پیش از آن تجربه کرده است.

با در نظر گرفتن این امار و ارغام به نظر می‌رسد که بتوان حدود یک سوم ارزش کل واردات موبایل را با ارز صادرات برخی مواد غذایی مانند خشکبار و گیاهان دارویی تامین کرد

تهاتر در سال‌های گذشته روش محبوبی برای تجارت بود اما در برخی موارد منجر به تهاتر کالای ارزشممند نفت با چای از سریلانکا شد ولی خوشبختانه این بار در مصوبه جدید تهاتر در ازای آن است که این تهاتر را به کالاهای ارزشمندی مانند موبایل که در رده محصولات تکنولوژیک و با اهمیت انجام می‌شود.

واردات گوشی با ارز صادرات خشکبار منجر به افزایش قیمت می‌شود

مشکلات تامین ارز

طرحی که تصویب شده است فواید زیادی به همراه دارد اما همان قدر هم می‌تواند مشکلزا باشد؛ همان‌طور که در ابتدای را نیز با مشکلات در روند تبادل ارز میان دو گروه به وجود آمد و این طرح خیلی زود با انتقادات بسیاری روبرو شد.

کارشناسان بازار می‌گویند باید راه‌حلی برای مشکلات کنونی اندیشیده شود وگرنه مشکلات با افزایش قیم‌ها ادامه خواهند یافت

بهزاد رشیدزاده، از واردکنندگان و فعالان بازار موبایل از تجربه اخیر خود از این طرح می‌گوید: متاسفانه با اجرای این طرح تامین ارز برای واردکنندگان بسیار دشوار شده است.

وی تاکید می‌کند:

عموما صادرکنندگان خشکبار ارز را به نرخ بازار در اختیار واردکنندگان قرار می‌دهند و چیزی حدود یک تا دو درصد نیز کارمزد صرافی است که پرداخت آن هم به عهده ما قرار گرفته است و در نهایت با قیمتی بالاتر از نرخ بازار باید واردات محصول را انجام دهیم که بدون شک این امر باعث افزایش قیمت تمام شده کالا و قیمت فروش به مشتری خواهد شد.

رشید‌زاده با اشاره به کم بودن میزان عرضه از سوی صادرکنندگان خشکبار می‌گوید: اگر فرض کنیم بازار موبایل برای واردات کالاهای خود روزی ۳۰ میلیون درهم نیاز داشته باشد، عرضه صادرکنندگان خشکبار چیزی در حدود ۳ میلیون درهم است که جوابگو نیست. در نتیجه هم باید دشواری‌های تامین ارز را تحمیل کنیم و هم با نرخی گرا‌ن‌تر از نرخ بازار آزاد واردات خود را انجام دهیم.

واردات گوشی با ارز صادرات خشکبار از چه زمان آغاز می‌شود؟

امیر اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی می‌گوید این طرح روز چهارشنبه هفته گذشته خبر داد. اسحاقی در ادامه بر تاثیر این طرح بر افزایش ۸ تا ۱۲ درصدی قیمت‌ها گفت.

 

اسحاقی در ادامه تصریح کرد:

در این طرح جدید افزایش قیمت ناگزیر است؛ اما اینکه افزایش قیمت چقدر باشد به میزان عرضه و تعادل در بازار ارز هم بستگی دارد. البته این قول را از بانک مرکزی گرفتیم که اگر عرضه به اندازه کافی نباشد و عرضه ارز به اندازه کافی در توان صادرکنندگان نباشد، فرآیند تخصیص ارز به حالت قبل برگردد.

«امیدواریم تا پایان هفته جاری شاهد عملیاتی شدن و بهبود اجرای این طرح باشیم. دبیر انجمن واردکنندگان موبایل با بیان اینکه باید به نقطه تعادلی رسید، تصریح کرد: البته هنوز برای قضاوت در مورد این طرح زود است. امیدواریم به کل صادرکنندگان خشکبار، گیاهان دارویی، آبزیان و زعفران اطلاع‌رسانی دقیق شود که ارز خود را عرضه کنند و صرافی‌های بانکی هم شرایط را تسهیل کنند.»

گزارش اخیر انجمن وارد کنندگان نشان دهنده این است که که در سال ۱۴۰۰ چیزی بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارز برای واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار تخصیص یافته است.

محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل در توضیح این آمارها می‌گوید:

به این ترتیب بدون در نظر گرفتن رشد نسبی تقاضا در سال جاری، واردکنندگان برای واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار و تامین نیاز بازار، ماهانه به ۱۰۰ میلیون دلار ارز نیاز خواهند داشت که بر اساس مصوبه اخیر باید از محل صادرات خشکبار تامین شود.

عالیان ادامه ادامه می‌دهد:

با توجه به اینکه عمده واردات موبایل کشور از امارات صورت می‌گیرد، بنابراین واردکنندگان برای خرید به درهم نیاز پیدا خواهند کرد که در روزهای کاری چیزی حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون درهم در صف تقاضا قرار خواهد گرفت.

با توجه به این موضوع دو مسئله نگران کننده وجود دارد: فصلی بودن صادرات خشکبار و کشف قیمت ارز و اعلام آن در تالار دوم نیما..

عالیان می‌افزاید: از سویی بحث کارمزد تبدیل و انتقال ارز نیز از سوی صادرکنندگان مطرح شده که این موضوع به خودی خود بر قیمت‌های تمام شده تاثیر خواهد گذاشت. این در حالی است که طبق اعلام کارگروه هماهنگی سیاست‌های ارزی، قرار بر این بوده که تعیین نرخ به صورت توافقی صورت گیرد و قیمت‌ اعلامی ارز از سوی صادرکنندگان، قیمت نهایی و با احتساب تمام هزینه‌ها باشد!

انجمن واردکنندگان با توجه به سابقه ناموفق معاملات ارزی که ۳ سال پیش درمیان بحبوحه کمبود منابع ارزی کشور که طی توافقی با انجمن صادرکنندگان خشکبار انجام شد، اظهار می‌کند: باید زمینه‌ای فراهم شود تا صادرکنندگان، موجودی ارز قابل عرضه خود و واردکنندگان نیز میزان ارز مورد نیاز خود را در تالار نیما به رؤیت صرافی‌های مورد اعتماد بانک مرکزی برسانند تا فرآیند عرضه و تقاضا فرم استاندارد خود را طی کرده و سلامت اجرای تبادلات و قیمت‌گذاری توسط نهاد بالادستی صحت‌سنجی شود.

اسحاقی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۸ میلیون دستگاه موبایل به ارزش حدود ۳/ ۴میلیارد دلار به کشور وارد شد گفت: این رقم قابل توجهی است و نشان‌دهنده رشد تقاضای موبایل در سال‌های اخیر است و پیش‌‌بینی می‌شود این رشد کماکان ادامه داشته باشد.

اسحاقی اظهار کرد:

فعلا باید فرصت داد، چرا که در حال حاضر عرضه ارز کم است و فعالان حوزه خشکبار در حال تلاش برای آگاه‌سازی صادرکنندگان خشکبار هستند که عرضه خود را در تالار دوم نیما افزایش دهند.

بیشتر بخوانید:

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر