;
coinex

در چه صورتی باید آزمایش کشت ادرار بدهیم؟

آیا میدانید آزمایش کشت ادرار چیست؟ و تفسیر آزمایش کشت ادرار به چه صورت انجام می‌گیرد. بطور کلی آزمایش کشت ادرار و تفسیر آزمایش کشت ادرار به تشخیص باکتری در نمونه ادرار کمک می‌کند.

در واقع اگر بدن دچار میکروب شده باشد با انجام آزمایش کشت ادرار پزشک می‌تواند پی به بروز این مشکل ببرد. آیا می‌دانید که می‌توانید این آزمایش را در منزل انجام دهید؟ اگر قصد دارید تا همه چیز را در ارتباط با آزمایش کشت ادرار بدانید، ادامه مطالب را از دست ندهید.

کشت ادرار چیست و به چه دلایلی تجویز می‌شود؟

در پاسخ به این سوال که کشت ادرار چیست باید بگوییم: کشت ادرار و تفسیر آزمایش کشت ادرار فرآیندی آزمایشگاهی و تشخیصی است که به شناسایی باکتری در نمونه ادرار کمک می‌کنند. زمانی که آزمایش کشت ادرار می‌دهید، اگر مبتلا به عفونت UIT باشید، در تفسیر و جواب آزمایش مشخص می‌شود.

چیزی که سبب بروز بیماری UIT می‌شود، میکروب‌های موجود در ادرار است. منظور از UIT بیماری عفونت ادراری است. این بیماری محدودیت سنی ندارد و هر کسی ممکن است دچارش شود. باکتری عامل عفونت ادراری، توانایی حرکت و ورود به مجاری ادراری را دارد. همچنین این باکتری می‌تواند در این بستر با سرعت بالا رشد کرده و علائم عفونی را در بدن بیمار ظاهر کند.

در چه صورتی باید آزمایش کشت ادرار بدهیم؟

آزمایش کشت ادرار در برگه آزمایش

ممکن است بپرسید علامت اختصاری آزمایش کشت ادرار چیست؟ این تست در تفسیر آزمایش کشت ادرار و دیگر آزمایشات با علامت اختصاری U/C ثبت و گزارش می‌شود. معمولاً آمار انجام آزمایش کشت ادرار در زنان بالاتر است، چراکه این گروه بیشتر در معرض ابتلا به عفونت ادراری قرار دارند.

چرا زنان بیشتر از مردان مستعد ابتلا به عفونت ادراری هستند؟

به نظر شما دلیل سهم بالای زنان در آزمایش کشت ادرار چیست؟ مجاری ادرار در بانوان کوتاه‌تر از مردان است و به همین علت، باکتری‌های روده خیلی سریعتر و راحتتر می‌توانند خود را به سیستم تناسلی و ادراری زنان برسانند. میکروب روده پس از ورود به مجاری ادراری در صورتی که در سریعترین زمان ممکن تشخیص داده نشود و تحت درمان قرار نگیرد، می‌تواند خود را به مثانه، لگنچه و کلیه‌ها برساند و عفونت شدید ایجاد کند. بنابراین آزمایش کشت ادرار به طور کلی می‌تواند تاثیر فوق‌العاده مثبتی در کاهش آمار ابتلا زنان به عفونت‌های شدید مجاری ادراری و تناسلی داشته باشد.

تفسیر آزمایش کشت ادرار

با وجود اینکه تنها متخصص می‌تواند آزمایش را بخواند، اما بد نیست کمی آگاهی کسب کنید و بدانید که منظور از داده‌های درج شده در تفسیر آزمایش کشت ادرار چیست؟ در بیشتر موارد آزمایش کشت ادرار با هدف تشخیص باکتری در ادرار و مجاری ادراری انجام می‌گیرد، بنابراین بیشتر تمرکز این آزمایش بر این فاکتور است.

تفسیر آزمایش کشت ادرار به دو صورت Negative و Positive گزارش می‌شود:

  • اگر جواب آزمایش کشت ادرار Negative باشد، وجود باکتری و ابتلا به عفونت ادراری رد می‌شود.
  • اگر جواب آزمایش کشت ادرار Positive باشد، به این معناست که فرد مبتلا به عفونت ادراری است.
  • آستانه باکتری در نمونه کشت ادرار ۵+ است که معادل ۱۰۰۰۰۰ واحد است.

در چه صورتی باید آزمایش کشت ادرار بدهیم؟

آیا عفونت ادراری تنها از طریق کشت ادرار مشخص می‌شود؟

بله. با وجود اینکه ممکن است در موارد پزشکی متعددی کشت ادرار انجام بگیرد، اما شناسایی عفونت ادراری یکی از اصلی‌ترین دلایل انجام آزمایش کشت ادرار بشمار می‌رود. بهتر است کمی توضیح دهیم که روند انجام کشت ادرار چیست؟

برای تشخیص عفونت و کشت ادرار، نمونه گرفته شده چند روز در شرایط ویژه آزمایشگاهی نگهداری می‌شود. در این فاصله اگر باکتری در نمونه آزمایش کشت ادرار رشد کند، در بررسی‌های میکروسکوپی قابل تشخیص خواهد بود.

اگر نمونه کشت ادرار شما حاوی باکتری باشد، در تفسیر آزمایش کشت ادرار این مورد مثبت گزارش می‌شود. اگر نتیجه آزمایش کشت ادرار مثبت باشد، پزشک برای کنترل و درمان عفونت ادراری آنتی بیوتیک تجویز می‌کند.

دلیل تکرار آزمایش کشت ادرار چیست؟

ممکن است پزشک مجدداً از شما بخواهد آزمایش را تکرار کنید و شاید این سوال مطرح شود که دلیل تکرار آزمایش کشت ادرار چیست؟

در حالت نرمال همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، اگر تفسیر آزمایش کشت ادرار وجود باکتری را تایید کند، پزشک از آنتی بیوتیک‌ها برای کنترل و مهار عفونت استفاده خواهد کرد. اما اگر آزمایش کشت ادرار نشان دهد در ادرار و مجاری ادراری شما بیش از یک نوع باکتری وجود دارد یا اینکه شما به کندی در حال درمان هستید، پزشک مجدداً آزمایش کشت ادرار را تجویز می‌کند.

اگر این علائم را دارید، به فکر آزمایش کشت ادرار باشید

اگر شما یک یا چند علامت زیر را در خود مشاهده می‌کنید، باید نسبت به بروز عفونت ادراری مشکوک شده و به پزشک مراجعه کنید:

  • احساس درد و سوزش در هنگام تخلیه ادرار
  • بروز اختلال تکرر ادرار
  • بروز مشکل در جریان ادرار
  • احساس درد و ناراحتی در شکم و کمر
  • افزایش دمای بدن و تب

لزوم انجام کشت ادرار چیست؟

برخی از افراد می‌پرسند لزوم انجام کشت ادرار چیست؟ اگر علائم عفونت ادرار مشخص و واضح است چه نیازی به تفسیر آزمایش کشت ادرار داریم و چرا باید آزمایش کشت ادرار انجام دهیم؟

خوب است بدانید که عفونت ادراری برخلاف تصور این گروه، بیماری ساده‌ای نیست و به عنوان دومین عفونت شایع در دنیا شناخته می‌شود. آزمایش کشت ادرار یک روش مطمئن برای تشخیص زود هنگام این عفونت و پیشگیری از گسترش عفونت در مثانه، لگنچه و کلیه است. همچنین ممکن است علاوه‌بر این آزمایش، پزشک چند تست دیگر را نیز تجویز کند، که انجام تمام آن‌ها ضرورت دارد.

اغلب موارد ابتلا به عفونت با باکتری ای‌ کولای (E. Coli) در ارتباط است، که در مجاری ادراری رشد می‌کند و داخل ادرار وجود دارد. از جمله عفونت‌های شایع مجاری ادراری و دستگاه تناسلی می‌توان به استافیلوکوکوس، پروتئوس و قارچ کاندیدا آلبیکنس اشاره نمود.

در چه صورتی باید آزمایش کشت ادرار بدهیم؟

با هومکا آزمایش کشت ادرار را در منزل انجام دهید

اگر در این خصوص که آزمایش کشت ادرار چیست؟ به پاسخ روشنی نرسیدید، به خدمات تفسیر آزمایش کشت ادرار نیاز دارید برای انجام این کار، می‌توانید خدمات مورد نظرتان را از هومکا بخواهید. این مجموعه علاوه‌بر خدمات آزمایش کشت ادرار، انواع آزمایش خون، کشت مدفوع، تست بارداری، تست زردی نوزاد و … را نیز در منزل ارائه می‌کند.

هومکا امروز علاوه‌بر تهران و کرج به دیگر هموطنان در شهرهای رشت، اصفهان، مشهد، تبریز و شیراز نیز خدمات آزمایشگاهی و درمانی ارائه می‌کند. شما می‌توانید جهت رزرو نوبت آزمایش کشت ادرار در منزل با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ هومکا تماس بگیرید یا از طریق وبسایت هومکا به نشانی www.homeca.ir  اقدام کنید.

.

پایان رپورتاژ آگهی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر