;
coinex

مزایا و معایب گرین وال ؛ آنچه باید درباره اجرای گرین وال بدانید

مزایا و معایب گرین وال ؛ سابقه اجرای گرین وال به 80 سال قبل برمی‌گردد و برخلاف تصور بسیاری از افراد، مربوط به دهه‌های اخیر نیست. هرچند که این سازه‌ها در سال‌های اخیر محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند و بسیاری از افراد در دکوراسیون فضاهای مختلف، از جمله طراحی و اجرای بام سبز، شرکت‌ها، مراکز خرید، ترمینال‌ها و آپارتمان‌ها از آن استفاده می‌کنند.

اما مزایا و معایب گرین وال چیست که باعث شده معماران و طراحان داخلی،‌ گرایش بیشتری به اجرای آن داشته باشند؟ در ادامه با جزییات بیشتری به بررسی مزایا و معایب گرین وال می‌پردازیم.

اجرای بام سبز و گرین وال‌ از جمله روش‌های مدرن برای گنجاندن طبیعت در فضا هستند. امروزه، اجرای گرین وال رواج بیشتری پیدا کرده و مثل دهه‌های اولیه، تنها به محدود به ابعاد یا فضاهای خاص نیست. روش‌های طراحی و اجرای گرین وال در سال‌های اخیر توسعه یافته و به‌راحتی می‌‌توان مدل‌های مختلف آن را در ابعاد دلخواه و در هر فضایی اجرا کرد.

در ادامه این مقاله قصد داریم مزایا و معایب گرین وال را بررسی کنیم؛ آیا معایب گرین وال آنقدر اهمیت دارد که از ساخت آنها منصرف شویم؟

مزایا و معایب گرین وال چیست؟

سرعت تخریب فضاهای سبز در حال افزایش است و هر روز، ساختمان‌های سرد و بی‌روح ظاهر می‌شوند. اجرای بام سبز و گرین وال می‌تواند تاحدودی، سرسبزی از دست رفته را به شهرها برگرداند.

بام سبز و گرین وال هم مثل هر سازه دیگری، ویژگی‌های مثبت و منفی دارند که خوشبختانه به مرور زمان، ویژگی‌های مثبت آنها بهینه‌سازی شده و نقاط ضعف آن بهبود یافته است. به طور کلی، دانستن مزایا و معایب گرین وال به ما کمک می‌کند که تصمیم‌گیری بهتری برای طراحی و اجرای این سازه‌ها داشته باشیم.

در ادامه، ویژگی‌های مثبت و مزایای گرین وال را جمع‌آوری کردیم، با ما همراه شوید:

مزایا و معایب گرین وال ؛ آنچه باید درباره اجرای گرین وال بدانید

کمک به وضعیت محیط زیست

یکی از اصلی‌ترین مزایای اجرای بام سبز و دیوار سبز، بهبود کیفیت محیط زیست است. این سازه‌های سبز همان تاثیر مثبت گیاهان را بر محیط زیست دارند. گیاهان می‌توانند هوا را تصفیه و پاکسازی کنند. علاوه بر این، می‌توانند آلودگی‌های صوتی را کاهش دهند و مثل یک عایق صوتی عمل می‌کنند. گرین وال‌هایی که با گیاهان طبیعی ساخته می‌شوند، می‌توانند حجم زیادی از دی اکسید کربن محیط را کاهش دهند.

طبیعی است که هرچقدر فضاهای بیشتری برای اجرای دیوار سبز اختصاص پیدا کند، تاثیر پاکسازی محیط هم بیشتر می‌شود. اخیرا تحقیقاتی در زمینه تاثیر زیرساخت‌های سبز بر بهبود کیفیت هوا در فاصله بین ساختمان‌های بزرگ شهری انجام شده که نشان می‌دهد دیوارهای سبز می‌توانند تاثیر بسیار مهمی در پاکسازی هوا داشته باشند. این فاصله‌ها درواقع کانون آلاینده‌های مضر مثل دی اکسید نیتروژن و ذرات معلق هستند. اما اجرای دیوار سبز در این فاصله‌ها می‌تواند حجم این آلودگی‌ها را 40 تا 60 درصد کاهش دهد.

زیبایی بصری و سلامت روانی

دیوارهای سبز که از گیاهان سبز طبیعی ساخته می‌شوند، جلوه‌ای فوق‌العاده زیبا دارند و محیطی گرم، صمیمی و خوشایند را ایجاد می‌کنند. دیوارهای سبز به همان اندازه که ظاهر دلپذیری دارند، برای سلامت روحی و روانی نیز مفید هستند. افرادی که وارد چنین فضاهایی می‌شوند، با محیطی سرسبز روبرو می‌شوند که در همان برخورد اول، حس خوبی را به آنها القا می‌کند.

از دیگر مزایای گرین وال باید به کاهش استرس و سلامت روانی اشاره کرد.

مزایا و معایب گرین وال ؛ آنچه باید درباره اجرای گرین وال بدانید

مصرف انرژی و کاهش هزینه‌ها

کاهش اتلاف گرما و بهبود چرخه سرمایش و گرمایش هم یکی دیگر از مزایای اجرای بام سبز و دیوار سبز محسوب می‌شود. در تابستان و در زمان تابش آفتاب جدید، پوشش گیاهی در دیوارهای سبز بیرونی باعث می‌شود که نور خورشید مستقیما به ساختمان نتابد و در نتیجه، از گرم شدن محیط داخلی ساختمان جلوگیری می‌شود.

دیوارهای سبز همچنین از طریق فرآیند تبخیر و تعرق، هوای پیرامون خود را خنک می‌کنند. گیاهان همچنین قابلیت تولید و انتقال رطوبت بالایی دارند و کیفیت هوای اطراف خود را افزایش می‌دهند. بنابراین از هزینه‌های اضافی برای خرید و استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا نیز جلوگیری می‌شود.

افزایش ارزش افزوده

یکی از مهم‌ترین مزایای گرین وال این است که اجرای آن در فضاهای داخلی یا دیوارهای بیرونی ساختمان، باعث افزایش قیمت ملک می‌شود. اجرای گرین وال می‌تواند قیمت ملک را تا 20 درصد افزایش دهد. همین مزیت درباره اجرای بام سبز نیز صدق می‌کند.

معایب گرین وال

همانطور که در بالا اشاره کردیم، اجرای گرین وال می‌تواند چالش‌هایی را به همراه داشته باشد که خوشبختانه راهکارهایی برای آنها وجود دارد. با این‌حال برای اینکه مزایا و معایب گرین وال را به طور کامل بررسی کنیم، باید به اشکالات این سازه نیز بپردازیم.

بهم‌ریختگی و بی‌نظمی

یکی از معایب دیوار سبز در محیط های داخلی این است که در اطراف سازه دیوار سبز، آب و خاک روی زمین می‌ریزد که باعث بهم‌ریختگی و کثیفی محیط می‌شود. مخصوصا اگر دیوار سبز را در خانه‌ای اجرا کرده باشید که کودک خردسال یا حیوانات خانگی هم در آن زندگی می‌کنند. اما روش‌هایی برای جلوگیری از این مشکل وجود دارد. سیستم‌های آبیاری هوشمند و اجرای دقیق دیوارهای سبز، مانع از ریختن آب و خاک روی زمین می‌شود. درحال حاضر، تیم‌های حرفه‌ای در ایران فعالیت می‌کنند که پروژه‌های اجرای بام سبز و دیوار سبز را با بالاترین سطح استانداردهای روز انجام می‌دهند.

مزایا و معایب گرین وال ؛ آنچه باید درباره اجرای گرین وال بدانید

چالش‌های نگهداری

دیوارهای سبز مثل هر موجود زنده‌ دیگر به نگهداری نیاز دارند. آبیاری، زهکشی، هرس و تعویض دوره‌ای گیاه از جمله کارهایی است که باید برای نگهداری از دیوار سبز انجام دهید. همانطور که می‌دانید، ریشه گیاهان هم مثل سرشاخه‌ها و برگ‌ها دائما در حال رشد است و برای اینکه ظاهر زیبای دیوار سبز همیشه حفظ شود، به مراقبت بیشتر از ریشه‌ها نیاز دارید.

یکی دیگر از معایب دیوار سبز این است که رطوبت بیش از اندازه خاک، باعث رشد حشرات می‌شود و برای از بین بردن آنها، ناچار به استفاده از آفت‌کش‌ها هستید. هرچند که بهتر است با کنترل رطوبت خاک، از رشد حشرات جلوگیری کنید.

هزینه و قیمت

اجرای دیوار سبز تقریبا هزینه بالایی دارد؛ به ویژه اگر با روش‌های غیر استاندارد و توسط افراد غیرحرفه‌ای ساخته شود که می‌تواند در آینده نیز هزینه‌های بیشتری را به همراه داشته باشد. علاوه بر این، نگهداری از گرین وال هم هزینه‌های مخصوص به خود را دارد.

البته برای برآورد هزینه اجرا و نگهداری گرین وال، بهتر است مزایا و معایب گرین وال را به طور کلی در نظر بگیرید. برای مثال، فراموش نکنید که دیوار سبز می‌تواند با کاهش اتلاف انرژی در زمستان و خنک کردن هوا در تابستان، باعث کاهش مصرف انرژی شود. همچنین باعث افزایش قیمت ملک می‌شود. نکته دیگر اینکه اجرای گرین وال در ابعاد و متراژ بالاتر، مقرون‌به‌صرفه‌تر است و نسبت به ابعاد کوچک‌تر، هزینه کمتری دارد.

رشد نازیبا و نامرتب گیاهان

گیاهان به سمت نور رشد می‌کنند. بنابراین، اگر محیطی که در آن دیوار سبز را می‌سازید، نور کافی نداشته باشد، گیاهان به‌صورت علفی و به سمت نور رشد می‌کنند. در نتیجه، ظاهر دیوار سبز جذابیت خود را از دست می‌دهد. برای جلوگیری از این مشکل هم می‌توان دیوار سبز را با لامپ‌های مخصوص رشد گیاهان، نورپردازی کرد. این روش،‌ علاوه بر زیبایی بیشتر دیوار سبز، نور مورد نیاز را تامین می‌کند و باعث اصلاح روند رشد گیاهان می‌شود.

آسیب به دیوار یا کف

جریان اشتباه آب می‌تواند خرابی‌ها و پوسیدگی‌های پر هزینه‌ای را برای سازه دیوار یا کف ایجاد کند. اشتباه در محاسبه وزن سازه هم می‌تواند آسیب‌های جدی را به همراه داشته باشد. استفاده از روش‌های هوشمند آبیاری و عایق مناسب می‌تواند از جریان نادرست آب جلوگیری کند.

به همین دلیل، مشاوره از کارشناسان و استفاده از تیم‌های متخصص اجرای دیوار سبز اهمیت بسیاری دارد. با محاسبه درست وزن، کنترل جریان آب و نگهداری به‌موقع می‌توانید از آسیب دیوار و کف ساختمان جلوگیری کنید.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم مزایا و معایب گرین وال را به طور کامل بررسی کنیم تا هنگام تصمیم‌گیری، انتخاب بهتری داشته باشید. معایب دیوار سبز می‌تواند چالش‌هایی را برای شما به همراه داشته باشد. اما با در نظر گرفتن مزایا و معایب گرین وال در حالت کلی، متوجه می‌شویم که مزایای دیوار سبز بر معایب آن برتری دارند که باعث می‌شود اجرای آن در فضاهای بیرونی و داخلی، ارزش هزینه‌های اولیه احداث را داشته باشد. اگر به ایده اجرای بام سبز و گرین وال علاقه‌مند هستید، می‌توانید از خدمات تیم مهندسی اسپینگر بهره‌مند شوید. مجموعه اسپینگر با استفاده از متدهای به‌روز و استاندارد دنیا، بالاترین سطح کیفیت را ارائه کند و از مراحل اولیه طراحی تا اجرای پروژه‌ها در کنار شماست. تیم کارشناسان این مجموعه همچنین برای ارائه خدمات مشاوره نیز در دسترس هستند و شما می‌توانید از طریق شماره تلفن‌های زیر، با آنها در ارتباط باشید:

تلفن تماس: 86091394 – 021

تلفن همراه: 0956541 – 0912

.

پایان رپورتاژ آگهی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر